Jump to content

Oppskyting:


Lynvingen

Recommended Posts

På banen jeg skyter er det som regel jaktfeltskyttere som kommer tidlig på sommeren for å gjennomføre oppskytingen. Disse er normalt dyktige skyttere hvor oppskytingen er en formalitet. En del av disse ser vi videre gjennom sommeren, andre ser vi ikke. Ingen av disse bekymrer meg nettopp pga at de skyter mye andre deler av året, så de vet hva dette handler om. (Inkludert justering av kikkert). De som typisk dukker opp litt halvstressa ut i august som bare driver med jakt, ikke skyting, dem er det ofte værre med. :D Flere av disse bruker 30-06 og er rett og slett redd børsa. Ser det på enkelte at de mangler grunnleggende skytetrening også. At enkelte av disse følgelig sliter med villreinsfiguren er ikke noen bombe. Men, å skulle straffe dem ved å nekte dem jakt er helt på jordet! Hva vet vi om deres prestasjoner på jakt? Kan hende enkelte bare jakter elg i stålos, siden det er det DE synes er jakt? Andre igjen skyter aldri elg på over 50m? Hva vet vi?

Nei, la systemet være som det er, vi kan ikke tvinge voksne folk til å måtte bruke masse tid og penger på noe som mange av dem strengt tatt ikke trenger.

Ellers jeg er jeg 100% enig i det vingmuttern skriver. Skyting og jakt er en av få fritidsinteresser som er lett tilgjengelig for personer med et fysisk handicap. En bekjent av meg bruker lovlig 4 hjuling på jakt siden han sitter i rullestol til vanlig, kjempebra at han får lov til dette!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Må de 30 obligatoriske prøveskuddene være den ammoen en skal jakte med ? Eller kan jeg skyte med fmj og så ta de 5 på prøva med jaktammo ?:)

 

Blir forferdelig dyrt når den jeg ser for meg å bruke koster 760kr for 20 skudd...

 

Skal skyte opp for første gang i år

Link to comment
Share on other sites

Treningsskudda kan være med hva som helst, og oppskytinga må heller ikke være med den ammoen du skal jakte med, men det må være ammo lovlig til storviltjakt. Det kan likevel være greit å bruke ammoen du har tenkt å jakte med hvis du ikke har testa den grundig fra før. Fem skudd med det du har tenkt å bruke er ikke av veien.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...