Jump to content

Oppskyting:


Lynvingen

Recommended Posts

Du kan skyte opp føre sommeren i Mai etc?

Syntes da dere det er helt riktig at man skal da kunne gå hele sommeren uten og røre ett Våpen og da bare sette seg på post i Oktober og skyte elg? Da har man kanskje ikke rørt børsa på ca 5 månder, selv om de aller mest fornuftige tar en tur rett føre også.

Trudde litt av tingen var og ha treningen inne da jakta kom. Er det bare meg som syntes dette er litt på kanten? :?::?:

 

Bilde000.jpg:?:

Link to comment
Share on other sites

Det er heller ingen regel som sier att du ikke kan skyte gås med leirdueskudd, men jegeren oppfordres til å bruke sunn fornuft. Jegeren er selv ansvarlig for å vere godt nok trent til jakta, og det ser ut til å fungere fint.

Link to comment
Share on other sites

De pålagte 30 gjør vel såpass lite fra, eller til at det har heller liten betydning. Det primære må vel være at de fleste forhåpentligvis trener på en slik måte at det best mulig rustet når jakta begynner. Da blir det ganske uvesentlig om en har skutt opp i april, eller i august. Er lov å trene etter at en har skutt opp også :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg liker å bli ferdig med oppskytinga tidlig.

Da har jeg tid til å koseskyte og fininnstille hele sommeren så jeg er helt trygg på børsene og meg selv før jakta. :wink:

 

Men så har jeg aldri skutt så lite som minstekravet er heller, blir fort 10 ganger så mye. :mrgreen: Eller kanskje mer.

Link to comment
Share on other sites

§ 19. (human jakt)

 

Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom.

 

Som jeger er man pålagt, både ved lov og etiske retningslinjer, å sikre en human avlivning og ikke utsette viltet for unødige lidelser. Så 30 skudd og oppskyting i mai, for så å lette rifla i oktober, er ihvertfall i mine øyne uetisk, skammelig og tett oppunder hva som kan forsvares overfor viltlovens § 19...

 

Men regner med å få noen tilbakemeldinger på dette :)

Link to comment
Share on other sites

Så 30 skudd og oppskyting i mai, for så å lette rifla i oktober, er ihvertfall i mine øyne uetisk, skammelig og tett oppunder hva som kan forsvares overfor viltlovens § 19...

Tja men det er det loven krever. Ikke noe som helst mer.

Har du skutt dine 30 + oppskyting i mai så har du lov å jakte helt fram til april året etter(etter sel enda lengre faktisk).

Link to comment
Share on other sites

Tenker litt som en Skiskytter etc.. Som kutter og trene skyting i 5 månder og starter rett i ett løp.. Han er jo garantert mere rusten når han kommer på Stand plass enn en som har trent de 35 skudda rett i forveien?

Eller tar jeg feil?

 

En hver jeger burde bruke fornuften sin og trene på høsten selv om man har skutt opp på våren, Men blir dette holdt i den hektiske hverdagen mange jegere har? Regner med at de fleste jegere ikke går arbeidsledig eller ikke har noe og drive med uten om jakta så de larvære og stille opp på banen rett føre for og spare tid eller kjøpe tid med kjerringa?

Det er jegere der ute som ikke tar alt så seriøst som vi inne på dette forumet.

 

Hmmmmm.....

Link to comment
Share on other sites

Interessant problemstilling.

Ideelt sett ville jo det nok vært best om jegeren skjøt opp uka før kalta starter. Men rent praktisk er det en umulighet med tanke på kapasitet på landets skytebaner.

SOm andre har nevnt, det er også et spørsmål om jegerens etikk og jaktmoral.

Link to comment
Share on other sites

Har du skutt dine 30 + oppskyting i mai så har du lov å jakte helt fram til april året etter(etter sel enda lengre faktisk).

 

Med tanke på 30 + oppskyting, så er ikke dette mer enn "Instruks om skyteprøve for storviltjegere" krever for å tillate jakt på storvilt. Men viltlovens § 19 krever også at du skal sikre en human avlivning av viltet, uten unødige lidelser.

 

Så en instruks fritar deg ikke fra en lov, selv om den ikke krever det samme.. Er nå ihvertfall meninga mi. :)

 

Og har ikke noe imot å skyte opp i mai, men man BØR trene mer i løpet av sesongen... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er glad for at jeg har muligheten til å skyte opp på våren. Da kan jeg kose meg på skytebanen resten av sommeren, og holde meg hjemme når etternølerne lager kaos siste kveldene før jakta starter.

 

Jeg synes forøvrig ikke det er noen god ide at vi jegere skal ta til orde for enda mer regulering/byråkratisering av jakta. Det er nok fra før, og værre blir det sikkert også, uten vår hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Her er det vel forsåvidt ikke byråkratisering eller regulering som er ønsket, men heller en mer ansvarsbevist jeger som faktisk tar viltloven på alvor og trener seg selv med sitt dødelige våpen for å sikre at dyret lider minst mulig under en avlivning.

 

Satt veldig på spissen, men det er tross alt sommer. :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan skyte opp føre sommeren i Mai etc?

Syntes da dere det er helt riktig at man skal da kunne gå hele sommeren uten og røre ett Våpen og da bare sette seg på post i Oktober og skyte elg? Da har man kanskje ikke rørt børsa på ca 5 månder, selv om de aller mest fornuftige tar en tur rett føre også.

Trudde litt av tingen var og ha treningen inne da jakta kom. Er det bare meg som syntes dette er litt på kanten? :?::?::?:

 

Med saklig bakgrunn i at du starter en tråd som dette, håper jeg for all del ikke du sitter i noen forvaltningsposisjon, eller kommer i en posisjon innenfor departementer eller lignende. Det er nettopp slike "talentløse" tankespirer som ender opp i de mest "fantastiske" forskrifter.

 

Det må jo stadig finnes opp et nytt hjul, slik at man beskjeftiger seg med arbeidsoppgaver, kostbare utredninger etc., og kan stappe nye regelverk ned over hodet på folk. :roll:

 

 

Se eksempelvis på de nye reglene innenfor plan- og bygningsloven som trådte i kraft fra 1. juli. :D

 

Selv hadde jeg helst sett at all jakt med rifle eller hagle ble forbudt. Da hadde man jo unngått all skadeskyting av viltet. :lol:

Kanskje jakt med lasso hadde vært tingen?? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Her er det vel forsåvidt ikke byråkratisering eller regulering som er ønsket, men heller en mer ansvarsbevist jeger som faktisk tar viltloven på alvor og trener seg selv med sitt dødelige våpen for å sikre at dyret lider minst mulig under en avlivning.

 

Tja.

Om jeg skyter 8 skudd før elgjakta med jaktrifla mi, den er 100% innskutt (det ser jeg på de 3 prøveskudda) og jeg får det bekrefta på de 5 jeg bruker på prøven når jeg skyter opp 1.mai.

Da har jeg lov å gå på jakt med den rifla hele høsten, å vil kunne gjøre dette uten videre tanker om temaet. Er jeg da umoralsk? Uansvarlig?

Link to comment
Share on other sites

Blir det samme som å diskutere å kjøre 90 i en 70 km/t sone. Her er det en markant forskjell når det smeller front mot front.

 

Men ta nå den øverste reinsdyr skive. Her er d avtrekksfeil, og puste feil, går utfra at det er skutt liggende. Kanskje litt stress ved at det er "storvilt" prøven som taes også kanskje. Skjønner ikke poenget med å skyte f.eks 100-200 skudd, der man gjenntatte ganger gjør de samme feilene. Noe vi ikke har baner nok til å utføre heller. Hadde vedkommende fått et rifle kurs under jegerprøven, hadde samlingen krympet drastiskt mye. Der må det begynne.

 

Så har vi situasjonen skytebane, kontra jakt sitausjon. Like rolig puls/ lavt adrenalin nivå i jaktliene som på skytebanen?!?!?! Neppe!! Gjør det noe for presisjonen sin del !?!? JA!!!

 

Så hva egentlig er det vi trener på?!?!?! At rifla går sånn ca der den skal! Sad but true, and end of case!!!

 

Det bunner i p.d.d er at jegeren selv må vite sine begrensninger, og skyte etter det. Noe han får etter 30 skudd, og 5 på skiva. Da vet han hva våpenet og hans selv er god for.. Og de som ikke kjenner sin begrensning og skyter på det dobbelt,tre firr dobble,,,, ja lå oss håpe de møter en likesinnet i 90 km/t :wink:

 

Jeg forstår de som skyter opp på våren. Slipper et hopprenn av kø, samt de faste gjenngangerne som er der, for prøve årets oppskyting på villreinen for 6-7-8-9 gang :shock: . Selvfølgelig skjønner de ikke hvorfor "rifla" skyter så spredt som ei hagle. Noe de mest sannsynelig har lurt på side de kjøpte rifla, og begynte å skyte med den!!. Det mest fantastiske er jo at de er like overrasket over det, HVERT bidige år........

 

I år har jeg sikkert fyrt av i overkant av 1000 skudd (243, 6,5x55, 222rem, 22wmr og 22lr). Men gjør det meg til en bedre jeger, enn bonden på landet som ser elg nesten hver dag, og skyter 35 skudd i året?!?! Den kan slå begge veier :!::!:

 

Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å svare på et slikt utdebatert spørsmål... hmmmmm :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skyter opp i april/mai, går på banen utover vår og høst, trener og koser meg. Første gang jeg skøyt opp i 1997 stod jeg i lang kø på skyttebanen på høsten, aldri mere.

 

Så bør være den enkelte som kjenner sin begrensning, før man løsner skudd mot vilt.

 

Ikke mere byråkratisering enn det alt er.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Hehe høggern din luring; legge opp til smash med hånda full av jokere!

 

Tror ikke maioppskyting er noe som helst problem. De som skyter opp i mai er normalt de som skyter mye i løpet av året, gjerne med mange våpen.

Synes det er mye mer betenkelig med andre grupper av oppskytingskalibaliken:

- panikkoppskyterne som venter i det lengste med både obligatoriske skudd og oppskyting. Typene som sjelden løsner mer enn 40 skudd i året, trening, oppskyting og jakt tilsammen.

- neverchangeawinningteamtypene som fikk hjelp til å stille inn kikkerten 3 år tilbake, og som ikke våger å røre noen ting eller bruke børsa mer enn høyst nødvendig i frykt for at den skal bli vrangstilt.

- stamgjestene som prøver om og om igjen gjennom hele barmarksesongen. Får tilslutt signaturen gjennom å slumpe inn 5 skudd eller etter å ha samlet nok sympati (og inntekter) til det lokale skytterlaget (eller skytterlagene).

- general grå stær som har jaktet i 70år, og som priser seg lykkelig for at oppskytingen foregår i godt lys med en svart rein på hvit bakgrunn. Typen som gjerne setter noen gode treffere i naboskivene fordi han må innpå 10meter for å lese tallet over skivene.

 

Hva? Generaliserer jeg? Selvsagt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg deltok på landskytterstevnet for første gang på ca 10 år i fjor. Jeg skøt pers, og nådde finalen. Da hadde jeg skutt to ganger ( dobbeltstevne samme dagen) i året med banesauera de siste årene. Så nei, jeg føler meg ikke moralsk forkastelig og uansvarlig om jeg lar rifla stå noen måneder før jakta...

 

Personlig rekord på LS fullstendig uten trening kommer selvsagt av lite forventningspress. Jeg er HELT sikker på at om jeg hadde lagt meg i hardtrening de siste 6 månedene før stevnet så hadde jeg skutt dårligere.

Link to comment
Share on other sites

ønsker bare og slenge inn et kjapt spørsmål, kapre tråden litt :oops:

har søkt rund litt på forumet og google, men finner mye tvetydige svar, (har desverre ikke jegerprøve-boka for hånden)

vet det er oppskyting for å jakte rådyr med rifle, men det er vel ikke det for rev?

Link to comment
Share on other sites

Som jeger er man pålagt, både ved lov og etiske retningslinjer, å sikre en human avlivning og ikke utsette viltet for unødige lidelser. Så 30 skudd og oppskyting i mai, for så å lette rifla i oktober, er ihvertfall i mine øyne uetisk, skammelig og tett oppunder hva som kan forsvares overfor viltlovens § 19...

 

Det er forskrift om jakt, felling og fangst § 18 som inneholder bestemmelsene om obligatorisk skyteprøve for storvilt, og ikke loven. Dette er rettslig sett et kvalifikasjonskrav for å jakte storvilt, akkurat som man feks skal ha sertifikat for å føre motorvogn. Som jeger er man ansvarlig for å ikke utsette viltet for unødig lidelser, og man kan straffes for manglende dømmekraft under jaktutøvelsen, på samme måte som man kan dømmes for brudd på veitrafikkbestemmelsene. Det er handlingen og omstendighetene i den konkrete situasjon som skal bedømmes.

 

Synsing om hva som er etisk riktig, å avlegge prøven i mai eller dagen før jakta, er således knekkende likegyldig og rettslig sett fullstendig uinteressant.

Link to comment
Share on other sites

ønsker bare og slenge inn et kjapt spørsmål, kapre tråden litt :oops:

har søkt rund litt på forumet og google, men finner mye tvetydige svar, (har desverre ikke jegerprøve-boka for hånden)

vet det er oppskyting for å jakte rådyr med rifle, men det er vel ikke det for rev?

 

 

Oppskyting kun for storvilt(også rådyr). Altså ikke rev, stemmer! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel aldri sagt at jeg synes det er etisk uansvarlig å skyte opp i mai. Men å skyte opp i mai for å ikke skyte mer gjennom hele sesongen, er det jeg ytrer mine tanker rundt.

 

Jeg veit at det er mange som skyter opp i mai for å slippe unna køene på høstpartiet, jeg kommer også til å gjøre det neste år (hadde gjort det i år også hvis jeg hadde fått svar fra våpenkontoret på litt kortere tid).

 

Så de som føler at jeg har tråkket dem på tærne har jeg enten ikke uttrykt meg godt nok til, eller jeg har faktisk truffet en skikkelig nerve. :D

 

Så, til de som ikke burde føle seg krenket av mine påstander, beklager jeg hvis de har blitt det. :)

 

Tom Marius

 

PS: Store steiner og små glasshus passer aldri sammen (selvironisk)

 

EDIT: Enda en ting jeg har glemt å få frem tydelig, etter å ha lest mine egne innlegg, er følgende: Jeg mener at det er alltid rom for forbedring, og en jeger plikter å stille så godt forberedt til jakta som mulig. Selvfølgelig er det ikke alle som har tid til å kose seg på skytebanen 2-3 kvelder hver uke, men en tur i måneden har jo de fleste tid til. :)

Link to comment
Share on other sites

Tulle tema og tullete problemstilling! Hvorfor? Fordi oppskyting og det du vill frem til, ikke har noe som helst med hverandre å gjøre.

 

Om det er problemstillingen: "Øver vi tilstrekkelig på bane til å tilfredstille kravene til human jakt?" Så kan man jo svare nokså greit.

Da svaret på dette er enkelt.

 

Om en ikke påfører viltet unødig lidelse, grunnet for lite bane skyting. Så er svaret ja, vi øver tilstrekkelig.

 

Ett spørsmål og svar som også egentlig er lite, om enn ikke helt uintresangt.

 

 

 

Derimot er spørsmålene nedenfor, noe å tenke over. Og kan man svare ja på de, burde man uansett størrelsen på oppgaven man gir seg selv, føle seg mer en klar til å jakte.

 

Er vi såpass bevisst vårt ansvar som jegre, at vi ikke tar unødige sjangser. Og slik risikere å påføre viltet unødig lidelse?

Har vi sørget for å stille tilstrekkelig forberedt til de oppgaver vi gir oss selv?

 

 

Merk at disse spørsmålene knappest har noe med oppskytingen å gjøre, da den kun er en teknisk minimums kontroll av våpen og sikters funksjon.

Og at individuelle forskjeller, gjør at enkelte kun trenger å skyte noen svært få plikt skudd i året, for å tilfredstille disse spørsmålene. Mens andre kansje burde trene hver dag året gjennom for det samme.

 

Dette henger også nøye sammen med størrelsen på oppgaven man gir seg selv, da det sier seg selv, at å legge ned stillestående elg på 30m hold. Nok ikke er av det skytetekniske mest vansklige man kan prøve seg på. Kontra løpende hjort i bratt vestlandsli på 300m hold (for å sette det noe på spissen).

Link to comment
Share on other sites

siste gang jeg var på banen var det en som skjøt opp 8 ganger uten å klare å sette 5 skudd... Han prøvde liggende, sittende,stående... Kikket på el-skiva hans da jeg trente ved siden av og han hadde 1-2 skudd inne... Enten er rifla hans helt feilinstillt(han hadde en sako 75 308 med zeiss victory)eller er pipa bøyd eller noe slikt... Klarer han ikke å sette 5 skudd på 8 forsøk bør han finne seg en annen hobby enn jakt!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter opp i mai, men er på banen en gang i uka å skyter så sant jeg har fri fra jobb og kjerringa gir slipp på meg!

 

Det som bekymrer meg er alle de som kommer på banen for å skyte inn børsa si, uten å vite hvordan eller hva som skal stilles på når børsa ikke treffer blinken en gang!

 

Det som også slår meg på oppskytingene er at det virker som om 50% av de som skal skyte opp ser ut som de aldrig har tatt i ett eneste våpen, rekylen kommer like overraskende hver gang !!

 

Nei har sagt det før og sier det igjenn, de som ikke greier prøven på to til tre forsøk bør bli pålagt mer skyte trening med veiledning fra instruktør!!!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor har ingen kommet med forslag om at de 30 obligatoriske må skytes med den rifla du skal ta oppskytinga med?

Eller at hvis man skyter prøven med briller, så må man også bruke briller på jakt, evt søke disp for å kunne benytte linser istedet

 

:roll::roll::roll:

 

Ser ikke noen hensikt med denne tråden, da hver enkelt jeger er forpliktet til å forvisse seg om at børsa går som den skal før man trasker ut på jakt.

 

 

oppskyting-003.jpg

Link to comment
Share on other sites

siste gang jeg var på banen var det en som skjøt opp 8 ganger uten å klare å sette 5 skudd... Han prøvde liggende, sittende,stående... Kikket på el-skiva hans da jeg trente ved siden av og han hadde 1-2 skudd inne... Enten er rifla hans helt feilinstillt(han hadde en sako 75 308 med zeiss victory)eller er pipa bøyd eller noe slikt... Klarer han ikke å sette 5 skudd på 8 forsøk bør han finne seg en annen hobby enn jakt!!!!!!!!

Eller kansje han burde ha søkt DN om fritak fra vanlig skyteprøve, så han kunne ha fått skutt fra skytebenk med anlegg?

 

Jeg tror (etter å ha forsøkt å få en svoger med soleklart godkjent handikapp, til å søke på fritak i flere år nå), at mange av de med godkjente grunner. Faktisk ikke søker DN om fritak fra vanlig skyteprøve, hvorfor vet jeg ikke. Men det kan vel være alt fra stolthet til uvitenhet ute og går, det virker nesten som om dess bedre skytter vedkommende var før sykdom, dess vanskligere er det å søke på fritak. Dette er uansett noe som det burde informeres bedre om rundt om.

 

Uansett så bør man være svært forsiktig med å dømme folk, når en ikke vet hvorfor skytingen er over hele skiva. Spesielt når en ser at de to første går i, og resten ut. Er det ofte ett eller annet med kondisjon og muskler/syn som ikke er som det skal.

 

Likeså er det viktig å huske at der ikke er tidsfrist på oppskyting, de med slike problemer. Kan like gjerne få skyte to +to + 1 skudd med spaser og trim pause mellom skuddene.

Link to comment
Share on other sites

nhd; jeg er helt, komplett, og totalt uenig.

En jaktsituasjon ligner ikke overhodet på oppskytinga.

 

Det er fullt mulig for mange med varierende handicap å agi ett eller to forsvarlige skudd _innenfor egen begrensing_!

 

Men skyteprøven består som kjent av fem skudd fra 100m, og tidspresset er tilstede det, selv om det ikke står i regelboka.

På "min" bane blir kombijegere skult stygt på av endel andre jegere i køen, som har liten forståelse for varmespredning i slike våpen. En pause på fem til ti minutter "tar for lang tid". Selv om det ikke alltid er så lang kø at det gjør noe.

Du mener naturligvis ikke at kombi bør forbys til jakt av den grunn?

 

Vi jegere er flinke til å drepe, kanskje vi burde øve på å leve å la leve!..

Link to comment
Share on other sites

hmm. her starter elgskyting i juni som regel. og i år dro jeg en av de første gangene og skaut opp. har blitt noen tusen skudd til nå i år men føler meg rusten med hvmauseren. har vel bare skutt rundt hundre med den i år. Hovedgrunnen til at jeg skaut opp tidlig var fordi jeg skulle skaffe meg en ny stokk og ikke ville ha det med oppskyting hengende over meg.

for min del syns jeg 30 skudd er alt for lite. minstekrav burde være 50 skudd( ei eske billig Sog B ammo ;) ) og da med det våpenet som skal jaktes med. om ikke alle skuddene så iallefall feks ti skudd må være med våpenet du skal jakte med.

da har en uten problem mulighet til å få jakte med de våpnene som skal jaktes med. de færreste har mer enn 5 våpen de bruker på storviltjakt.

 

Har også sett en god del av de sattpåspissen eksemplene som er nevnt før. med folk som må bruke kikkerten for å kunne skjelne skiva si fra neste skive. med folk som seriøst påstår at "Nå er geværet inskutt" når de etter 30 skudd har gått fra en samling på ca 2,5 m til samling på 30cm. HVERT ENESTE ÅR.

Vi har folk som ligger trening etter trening og skyter og skyter uten å være inærheten av å klare krave pgs samling. og som blir borte siste oppskytingen men som alikevel går på jakt med stemplet oppskyting (hvor de får den fra vet jeg ikke og vil ikke spekulere i heller )

Da jeg var på oppskytingen lå der ei dame og skaut. skjøt ikke så verst egentlig men spredde mer og mer.

Hun lå der ei stund og så på skiva før hun til min store glede viftet på standplassfolka og spurte dem til råds.

Innså vel at dette skjønte hun ikke så mye av. fikk da hjelp til å sjekke alt av skruer og slikt. og ble spurt av standplassleder om hun hadde noe imot å la en annen testskyte , da standplassleder tenkte det kunne være at hun rett og slett var for sliten.

Hun sa seg enig i det og da spurte standplasslederen meg om jeg kunne ta tre skudd. noe jeg så gjorde og konstaterte at geværet samlet helt fint. tilogmed i tiern :D hun fikk da av meg noen skudd (6,5 baneskudd) som jeg ba henne skyte mens vi så nøyere etter på henne. Det vi da fant ut var at hun seg over til ene siden etter kort tid. og kantet dermed geværet. . huns sa seg da enig i at hun nok var for sliten og pakker og dro hjem. glad og fornøyd med å få løst et problem sannsynligvis. neste gang hun var på banen lå skuddene tett og samlet i 9-10 og hun greide oppskytingen uten problem.

Hun viste da det nødvendige jegeransvaret syntes jeg.

Dette gav meg en god følelse. fikk hjulpet en kollega og hun begynte ikke bli usikker og rette feil med feil. og alle fornøyd

 

Men vi har også de som kommer. skyter sine 30+5 skudd midt i.og så drar på jakt og skyter Elg og så setter geværet i skapet til neste år. alt dette uten å ha rørt sikter . fordi de vet med seg selv at de kan skyte, de bruker samme ammo hvert år og de er trygg på seg selv. så en treffer så mangt på banen 8)

Link to comment
Share on other sites

nhd; jeg er helt, komplett, og totalt uenig.

En jaktsituasjon ligner ikke overhodet på oppskytinga.

 

Du mener naturligvis ikke at kombi bør forbys til jakt av den grunn?

 

Jeg mener at enhver jaktsituasjon er vanskeligere enn å sette fem skudd i den store sirkelen. Tidspresset er i hvert fall større på jakt enn på bane.

Jeg mener ingenting om kombi. Jeg mener at den som ikke greier skyteprøven på første forsøk bør utestenges fra jakt det året uansett type rifle.

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

 

Det er jeg ikke enig i... Altså en som ligger og skyter 4 stk i samling så ett sleiv skudd for eks. han skyter links og han som ligger ved siden av deg skumper borti med beinet under skudd skal bli utestengt fra jakta det året? hmmmm...

Mener heller han er på lagt nye 15 skudd på blink føre oppskyting igjen.

 

Og ute i skogen har du noe som heter andrenalin som du ikke får på banen.. Dette bør taes i betrakning..

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at enhver jaktsituasjon er vanskeligere enn å sette fem skudd i den store sirkelen. Tidspresset er i hvert fall større på jakt enn på bane.

Jeg mener ingenting om kombi. Jeg mener at den som ikke greier skyteprøven på første forsøk bør utestenges fra jakt det året uansett type rifle.

 

 

Da har du for få jaktsituasjoner. Du burde ha flere obligatoriske jaktsituasjoner der du sitter ved siden av en erfaren jeger et par år før du reiser på selvstendig jakt! :lol:

I skogen har man allverdens av tid, man har også et valg, f.eks avstå fra å skyte.

 

Regner med at du av egen fri vilje avstår fra å jakte dersom du trenger to forsøk på skyteprøven, eller?

Link to comment
Share on other sites

.... Jeg mener at den som ikke greier skyteprøven på første forsøk bør utestenges fra jakt det året uansett type rifle.

 

Alle kan gjøre feil, ha en dårlig dag, eller rett og slett bare nappe av et avtrekk. Utestengelse fra all riflejakt uansett type rifle er et mildt sagt dramatisk tiltak etter min mening. Tror neppe det er særlig gjennomtenkt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt enig med deg nhd. selv erfarne folk kan ha et uheldig skudd. vet om folk som skaut og så bannet før de sluttet å skyte, han ba om å få visitert våpen med begrunnelsen av at han ønske og ønsket skuddet avgårde så det gikk ned til venstre sa han. og det stemte. han hadde to skudd midt i og nr tre lå ned til venstre akkurat utenfor. han betalte så for en ny oppskyting og la 5 skudd midt i med samling som bare F ...

Men mener at om man feks ikke klarer det etter andre oppskyting, så burde man bli påtvunget nye 30 obligatoriske skudd før en fikk skyte opp igjen. og om en da fremdeles ikke klarer det på nye to forsøk så enda nye 30 skudd over to dager.

da vil en fort gå tom for jaktbare dager og dette vil kanskje gjøre at noen tar seg mer tid til å trene. tror jeg.

 

men enig i at jakt er totalt forskjellig fra oppskytingen. en som ligger og er nervøs fordi han ikke vet hvordan han vil treffe på banen må ikke komme og fortelle meg at han har bedre kontroll på det ute i skogen. Den tror jeg ikke på. tross alt har du kontroll på det meste på en bane. både avstand. gjerne vindvimpler og anvisning etter prøveskudd. mens ute i marka er alt du har å stole på ditt eget syn og forhåpentligvis god peiling.

 

Trombone: er det så at de med kombivåpen må ha pause på 5-10 min mellom hvert skudd?? da ville jeg i min uvitenhet sagt at det er for dårlige våpen. idet du har skutt bør du ha neste skudd klart så raskt som mulig for om mulig skyte en gang til syns nå jeg. dette ifall første skudd ikke ble så bra som det burde .

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker bare ikke tanken på at disse håpløse skytterne det referes til, skal sette standarden for hvordan skyteprøven med tilhørende obligatoriske treningsskudd skal gjennomføres. For majoriteten av norske jegere tror jeg dagens system fungerer fint. Hvorfor endre det da ? Noen vil alltid havne utenfor likevel. Slik er det i samfunnet ellers også. Det blir etter min mening feil at normalt oppegående mennesker skal reguleres i hjel, bare fordi en liten minoritet alltid skal drite seg ut likevel.

 

Slik dagens skyteprøve er lagt opp, er det de som trener for lite, som selv får svi når prøven skal skytes. Derfor bør ikke dette pålegge alle oss andre enda mer byråkrati. Dagen ordning gir oss frihet under ansvar. Sliter du med prøven må du trene mer. Klarer du deg med 30 treningsskudd slipper du.

Link to comment
Share on other sites

Men de kommer da vitterlig i skogen med de samme manglende ferdighetene. De bør ikke innvilges fritak fra skyteprøve. De bør innvilges varig fritak fra jakt.

Hva du mener kan jeg ikke jo ikke gjøre noe med, men hva de får fritak fra, er en sak jeg kan opplyse deg og dine meningsfeller om. Som dere tydeligvis ikke har tatt inn over dere.

 

Hva er en storviltprøve?

Jo den er en test på om våpen og siktemiddler er i den stand som er nødvendigt, for å kunne avgi rettede skudd mot vilt.

Samt at skytter og våpen m/sikte kombinasjonen er tilstrekkelig samskutt, for å kunne avgi rettede skudd mot vilt.

Dette i ett oppsett, som gir en tilstrekkelig lik opplevelse mot skyting på jakt. Til å fylle intensjonene ovenfor.

 

Storviltprøven er satt opp som en standard mal, som på enklest vis, oppfyller disse intensjonene. Og som har vist seg svert effektiv, i å oppnå det som den var tiltenkt å oppnå (at jegere ikke går på jakt uten å ha skutt ett skudd, med en børse og amo de ikke har en anelse om treffpunkt på. Noe som desverre var langt fra uvanlig før storviltprøven så dagens lys).

 

Samtidig har lovgiverne innsett at en standard mal, ikke favner de som av forskjellige grunner. Ikke kan gjennomføre en skyteprøve etter standard malen (og som sansynligvis ikke har en jaktsituasjon som er lik denne), og har derfor gjort det mulig å skyte prøven med en del ekstra hjelpemidler. Som vedkommende om vedkommende ønsker, har tilgang til i en jaktsituasjon. Med andre ord Anlegg og fri skytestilling.

 

Dette da skyteprøvens overordnede målsetting, er at skytter, våpen m/siktemiddler, og amo. Er tilstrekkelig samskutt, til å avgi rettede skudd mot vilt.

 

Fritaket (eller dispensasjonen som det egentlig heter) fra pålegg om skytestilling og bruk av hjelpemiddler, blir gitt av DN. På bakgrunn av en innsendt legeærklæring om ens sykdom, og der er gitte kriterier som må oppfylles.

 

 

Hva storvilt prøven ikke er!

 

Den er ikke ett forsøk på hindre folk i å jakte.

Den er ikke noen konkurranse.

Den er ikke ett forsøk på å bedre jegres skyteferdigheter.

Den har ikke noe med hvilken fysisk eller sykisk tilstand skytteren er i ved skyting på bane eller jakt.

Ja sån kan man fortsette i det uendlelige, men dere tar nok poenget. :wink:

 

Hvor god skytter man bør være for å skyte mot levende vilt, er helt annen diskusjon, som ikke er relatert til storviltprøven og dens intensjon.

Link to comment
Share on other sites

Du kan skyte opp føre sommeren i Mai etc?

Syntes da dere det er helt riktig at man skal da kunne gå hele sommeren uten og røre ett Våpen og da bare sette seg på post i Oktober og skyte elg? Da har man kanskje ikke rørt børsa på ca 5 månder, selv om de aller mest fornuftige tar en tur rett føre også.

Trudde litt av tingen var og ha treningen inne da jakta kom.

 

Jeg synes det er opp til hver enkelt. Klarer ikke å mobilisere den store moralismen i forhold til dette. Det er opp til hver enkelt å vurdere sine ferdigheter, og jakte på en slik måte at det er forsvarlig. Det er ingen som MÅ skyte elgen på 200 meters hold.. For guds skyld, det er nok forskrifter som regulerer jakt, vi trenger ikke flere!

 

Er det bare meg som syntes dette er litt på kanten? :?::?:

Hva er det som er på kanten her da? Ingen premiesamling men det er da 5 dødelige skudd dette? Jeg hadde en slik samling da jeg skjøt opp (i mai), riktignok stående men allikevel, det holder da fint dette.

Bilde000.jpg:?:

Link to comment
Share on other sites

BRM; Nei jeg har ikke opplevd kombiskytter esom må fem min mellom hvert skudd. Men en pause på minst dette i en femskudds serie..

 

For meg er den største forskjellen på oppskyting og jakt at på banen må jeg skyte.

I jaktsituasjoner trenger jeg ikke angre på skudd jeg holder igjen. Uansett hvilken variabel som gjorde at jeg ble usikker i akkurat det tilfellet.

 

Dagens oppskyting fungerer i det store og hele godt. Den representerer et minimum av bekreftelse på kombinasjonen skytter/våpen. At ytterligere trening gir bedre skyttere er det overhodet ingen tvil om.

Vi som ikke prioriterer hundrevis at treningsskudd før jaktsesongen må bare stille til jakt med mer moderate forventninger om egne evner, så går det hele godt.

 

Nå har ikke jeg mer å si i denne saken enn Skitt jakt! :)

Link to comment
Share on other sites

I kombier med loddede løp klatrer ofte skuddene. For den siste drillingen jeg hadde var det 10 cm fra første til andre skudd, og nye 10 fra andre til tredje. Kombier med loddede løp er ofte svært presise, det blir jo en solid og stabil stålbunt, men varmgangen gjør at pipa utvider seg, og da strekker den seg oppover. jeg har alltid skutt prøven med tre hurtige skudd. Det er jo ikke noe problem så lenge man vet hvordan stigningen er, og den er jo lik fra gang til gang. Bare å forsøke noen serier det, uten å lappe, så ser du hvordan den går. Det er jo ikke noe stort problem å forlegge siktepunktet 10 cm ned.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...