Jump to content

Filmtråd: Film fra langholdsskyting


jonnyvang

Recommended Posts

Denne tråden kan vi bruke til å poste filming av skyting på lengre hold.

 

Jeg har fått laget meg et system for å filme gjennom spotteskop som gir ganske brukbare filmsnutter. Spotteskopet er et Nikon Fieldscope ED50 med 27x wide okkular, og kamereaet er et Pentax K7 med et 50mm fastobjektiv. Her er noen videoer jeg tok i dag. En ser både kuletrace og nedslag godt. Jeg bruker det til å spotte meg selv siden jeg ofte skyter alene.

 

Et par skudd med banesauer i 6.5x55 og falcon menace 4-14x44 FFP på 585 meter:

 

Et skudd med jaktrifla i 308win på 510 meter (såvidt treff):

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Jeg gjør egentlig ikke noe spesiellt. Har speilrefeksen med en manuell 50mm linse klint nesten helt opp i okkularet.Driver og gjør noen forsøk med et Microsoft Lifecam Cinema HD webkamera. Da blir det "nøkkelhull" i hjørnene.

 

Nikon sine "Wide" okkular har ganske stort synsfelt. Så det kan som Jabb påpeker være det som er årsaken.

Link to comment
Share on other sites

Prima filming.

Hva er trikset ditt for å få "fullt bilde"? Får diopter/nøkkelhull (sort felt rundt) selv når kamera rigges bak spottescopet.

 

Tror det har med å finne det punktet der utsnittet fra kameraet er mindre en utsnittet fra kikkerten

 

har ett lite olympus som smetter inn i øyedelen på kikkerten når jeg zoomer 1/3 av justeringsområdet på kameraet forsvinner nøkkelhullsefekten

Bildet i kameraet er da mindre en det som er i kikkerten

Link to comment
Share on other sites

ser man altså "hildringen" rundt prosjektilet som oppstår av den ekstremt varme kula.

Jeg tviler sterkt på at det har noe med varme å gjøre... Da måtte kula varme opp lufta rundt seg, noe den knapt rekker å gjøre.

 

Den mest sannsynlige forklaringen er at det lysbrytningen i sjokkbølgene du ser, dvs. ser igjennom og at dette står for "hildringen" en ser.

I ekstreme tilfelle, fuktig stille vær oftest, er kulespor svært synlig og en kan da spekulere i om det er kondensasjon pga. dekompresjon gjennom sjokkbølgene som legger igjen en kort "kondensstripe" eller kondenskon - "shock-cone", ala slutten av denne videoen:

http://www.metacafe.com/watch/862998/f22_raptor_amazing_shock_cone/

eller disse bildene

article-0-0586C794000005DC-897_634x385_popup.jpg

mach-cone-b-17.jpg

sonicboomplane_navy.jpg

Skyen her er et resultat av dekompresjon og påfølgende adiabatisk dekompresjon av luften bak den første sjokkbølgen. Når du ser denne er det bare å holde for ørene.. Fuktig luft (det hejlper også med litt støv) blir avkjølt og vann kondenserer, Troligvis derfor synes kuler langt bedre i fuktig vær. OG, i solskinn fordi det da er langt mere lys rett og slett.

 

Dette bildet

transflow.jpg

Forklarer dette:

shockwave-f8.jpg

 

Her er en kule hvor sjokkbølgene, eller rettere diskontinuiteten i lufttetthet er gjort synlige vhj. gnistfotografering, det er fenomenet sett fra siden.

fig2.gif

 

Ellers er det jo bare bøye seg i støvet for framragende filming, noe av det beste jeg har sett (minst) over emnet. Mye skarpere og klarere enn det jeg har fått til selv med mine spede forsøk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har filma en testsnutt med et lettere modifisert Microsoft Lifecam Cinema HD:

Her blir det litt nøkkelhull.

.

 

Har tenkt til å teste dette neste gang jeg er på banen. Fordelen er at da får jeg film rett i pc'en og bedre muligheter til å se detaljer i filmen. Men det spørs hvordan kvaliten blir i praksis. "Litt" forskjell i kvalitet på optikk og bildebrikke i forhold til speilrefleksen :)

 

edit: linka til en ny testvideo

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ser man altså "hildringen" rundt prosjektilet som oppstår av den ekstremt varme kula.

Jeg tviler sterkt på at det har noe med varme å gjøre... Da måtte kula varme opp lufta rundt seg, noe den knapt rekker å gjøre. Den mest sannsynlige forklaringen er at det lysbrytningen i sjokkbølgene du ser, dvs. ser igjennom og at dette står for "hildringen" en ser.

Takk for oppklaringen, og ikke minst en svært interessant redegjørelse av fenomenet :)

Link to comment
Share on other sites

Her er et skyteklipp med webkamera og spotteskop. Blir ganske mye mindre forstørrelse i forhold til speilrefleks-oppsettet. Fungerte fint ut til 500 meter, men på lengre hold så var det vanskeligere å få med seg hvor kula gikk.

 

Til sammenligning samme målet med DSLR og spotteskop:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Bruker Falcon'en enda ja. Den er dårlig i motlys, men ellers så er jeg fornøyd. Har vært en rimelig inngangsbilett til denne typen skyting. Blir nok ikke bytta ut med det aller første. Skal jeg ha noe vesentlig bedre til slikt bruk så må jeg vel opp i NF, IOR og Vortex Razor HD.

Link to comment
Share on other sites

Tror det har mye med linser og kamerageometri å gjøre. Prøvde en kollega sitt Olympus DSLR på spotteskopet mitt. Det fungerte svært dårlig. Tror jeg rett og slett har vært litt heldig som hadde kamerautstyr som tifeldigvis passa i dette oppsettet.

 

Blir det bedre når du zoomer inn med kameraet Roe?

Link to comment
Share on other sites

Inspirert av videobloggen til Roe så har jeg testet litt skyting mot papptallerkener. Dette er en genial blink! De jeg har kjøpt er fra Rema og har diameter på 22.5 cm. Jeg har skutt mot baksiden og da får en fine svarte kulemerker som en ser overraskende godt i spotteskopet. Kunne greit se kulehull på 430 meter med mitt nikon fieldscope 50 ed med 27x okkular.

 

Her er en filmsnutt der jeg filmer et skudd mot en tallerken på 375 meters hold:

 

Treffpunktet blir desverre komprimert bort på youtube, men her er et bilde som er grabbet fra filmen:

375m.jpg

En kan se at det er en liten svart prikk nede til høyre på tallerkenen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Måtte ut og skyte en gang til i dag :D

Fant en stein i sommerferien på en god kilometers avstand som jeg kunne tenkte meg å skyte på. Denne gangen dro jeg med meg rifle og kameratutstyr og trasket det 40 minuttene frem til standplass.

 

Her er resultatet fra 1040 meter. Sikta i "krysset" mellom de kvite steinene:

 

Bilde fra standplass:

1040m.JPG

1040m_rifle.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Herlig filming Jonnyvang :)

 

@Roe

Mulig lysmåleren din blir lurt av vinetteringen om du har satt den til "evaluerende", prøv å sette den til "sentrumsvektet"

 

Du kan i tillegg "jukse" ved å stille inn 2X digital zoom, brennvidden forblir da lik, men sensoren blir croppet så utsnittet blir trangere................har funnet ut at dette er eneste løsningen på comboen Panasonic Lx3 og Zeiss 85mm for å unngå vignettering.

 

Om alt feiler så får du bruke fotoscopet med S&B :wink:

Link to comment
Share on other sites

Herlig filming Jonnyvang :)

 

@Roe

Mulig lysmåleren din blir lurt av vinetteringen om du har satt den til "evaluerende", prøv å sette den til "sentrumsvektet"

 

Du kan i tillegg "jukse" ved å stille inn 2X digital zoom, brennvidden forblir da lik, men sensoren blir croppet så utsnittet blir trangere................har funnet ut at dette er eneste løsningen på comboen Panasonic Lx3 og Zeiss 85mm for å unngå vignettering.]

 

Hæh? Skjønte ikke bæret men skal finne ut av det.

 

Om alt feiler så får du bruke fotoscopet med S&B :wink:

Det er denne løsningen jeg har valgt nå. Systemet ditt er overlegent Zeiss sin variant :)

Glemte dessverre å trykke REC når jeg filmet med HD kamera, men skal ut igjen i morgen...

 

Beklager off-topic... :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Var ute en tur i dag også. Men med overskyet vær og tidlig på dagen så ble det ikke nok lys for kameraet. Det krever rimelig mye lys for at det skal bli bra film.

Men fikk tatt et lite klipp av munningsbremsen min i action med full hylse n570 i 6.5x55.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 8 months later...
  • 2 months later...

Var ut en tur i dag siden det så ut til at det skulle være oppholdsvær. Men den gang ei..

 

885 meter i ei skikkelig byge:

(var det noen som snakka om langholdsjakt på fjellrypa? :mrgreen: )

 

880 meter og opphold:

 

begge disse filmene er filmet med et billig videokamera jeg kjøpte rett før jul til 999,- med 52x optisk zoom som filmer i 720p.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bra!

 

Jeg har lagt merke til at det kameraposisjonering er veldig kritisk for å få gode opptak gjennom spotteskopet. Speilrefleksen min er ganske tilgivelig, men mobilkameraet og et billig kompaktkamera jeg har er veldig kilne. Dette gjelder både posisjonering i x,y,z og vinkling på kameraet. Kompaktkameraet mitt Panasonic DMC-FS35 gir bare bilde uten "svart ring" i et zoom område fra ca 1-2x når den står perfekt plassert i riktig avstand fra okkularet. (funnet ved prøving og feiling). Da gir det derimot temmelig gode opptak:

 

edit: og grunnen til at det rister litt når jeg fyrer av i denne filmen er at jeg var lat og hadde spotteskopet stående rett i blåsten fra rekylbremsen :forvirra:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det der er jækelig bra skyting. Uten å vite størrelsen på målet men ref vegetasjonen er det ikke stort.

Målet har en bredde på ca 45 cm. Traff egentlig rett over det så jeg etter inspeksjon av filmen. Synd det er litt kilent å komme til for å måle gruppe :lol:

Ladningen er 300 grs berger hybrid og 93 grain n570. Jeg har en mistanke om at min lot n570 er litt treig, så ikke begynn rett på denne kruttvekta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...