Jump to content

Cal 223 i DFS


Dillon

Recommended Posts

Aner i grunn ikke, men det skulle jo uansett vært i bruk allerede sett i forhold til hva DFS egentlig sa i starten, følgelig har jo Sauer lagt en del penger i utvikling av noe de ikke produserer eller selger....

 

men rykter er nå engang rykter... jeg skyter fortsatt 6.5 jeg ... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 724
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har tilhørt den kategorien som ikke mener at DFS skyter med "Forsvarets" våpentyper (og ikke har gjort det på gruelig mange år), nå som jeg ikke har tillitsverv i DFS lenger, kan jeg jo tillate meg å si det. Derfor er jeg også temmelig "udogmatisk" i synet på evt. nytt kaliber. Noen synspunkter kan jeg imidlertid lufte:

 

Kaliber: Hvis en skal bygge opp under eventuelle stereotypier om "Ola Dunk", kan en jo tenke over at DFS vil skifte fra 6,5 til 223, mens amerikanerne går fra 223 til 6,8 SPC - som ballistisk sett er omtrent en Krag-ladet 6,5x55!

 

Kostnad våpen: Vil våpenprisene øke pga. at Sauer må føre flere modeller/løpssett? Avtalen er gunstig for dem (de har for lengst kunnet sagt den opp), så de gjør det skytterorganisasjonene ber dem om. Men Sauer er ikke så nøye på leveringsdyktighet/punktlighet, de har monopol, og får jo solgt disse våpnene før eller siden, uansett.

 

Kostnad piper: De innen DFS som ønsker 223 innført, har tviholdt på påstandene om at det ikke medfører større løpsslitasje enn 6,5 (som har minst dobbelt så stor løpsslitasje som 7,62??). I siste testrapport hadde kronografen deres gått i stykker, så de fikk ikke målt hastighetstap, bare utbrenning på bommene (som de fleste her inne vet, skjer utbrenningen mest i riflene - så gassen går forbi kula, og hastigheten faller). Det måtte vel kunne oppdrieves en kronograf på Østlandet? I alle andre sammenhenger er i alle fall "magnum"-kaliber, tunge kuler og saktebrennende krutt oppskrift på løpsslitasje. Man kan selvfølgelig redusere slitasjen, ved å bruke lette kuler og hurtigbrennende krutt. Det fører oss over på neste tema.

 

Egnet for DFS-programmer? Noen har fått det for seg at 223 er uegnet på hold over 400 meter, og vil derfor ha et forbud mot lange hold i DFS-reglementet! Hvordan dette høres ut for langholds-entusiastene her inne, vet ikke jeg, men for meg høres dette ut som en aprilspøk! At 223 er godt egnet på 100 og 200 m er velkjent (noen av oss har visst det lenge, men når vi antydet at det kunne vært morsomt å prøvd kaliber som 222, 223, 22-250 og 243 W i DFS-sammenheng, fikk vi vite at det var uaktuelt). De som er vant med 6,5-ballistikk, vil nok velge tunge kuler - med økt kostnad og løpsslitasje.

 

Kostnad ammunisjon: Det går med mindre krutt, bly og tambak i kulene (de fleste vil nok lade om 223-hylsene også). Så ressursforbruket blir mindre - men vil det gjenspeile seg i prisen? Som gammel kyniker tror jeg "markedet" tar det vi "forbrukere" er villig til å betale, uansett.

 

Men hvis en virkelig vil redusere ammo-kostnadene, har jeg et annet forslag: Flytt klasse 1 og 2 over til 100 meter, og tillat kal. 22LR også for voksne/veteraner! Under noenlunde vindforhold er dette OK for oss som mest skyter for kaffe og vafler etterpå (joda, det er skutt 350 på 100 m med billigste type 22-ammunisjon).

 

Hva jeg ville gjøre, hvis jeg ble DFS-diktator? Jeg ville innført (minst) 3 nye kalibre i DFS: 223, 6mm NBR, og 6,8 SPC. Men samtidig pålagt alle arrangører av større feltstevner å ha minst et hold over 400 (500) meter! Da ville det kanskje bli en litt mer interessant kaliber-diskusjon på stevnene!

Link to comment
Share on other sites

Men hvis en virkelig vil redusere ammo-kostnadene, har jeg et annet forslag: Flytt klasse 1 og 2 over til 100 meter, og tillat kal. 22LR også for voksne/veteraner! Under noenlunde vindforhold er dette OK for oss som mest skyter for kaffe og vafler etterpå (joda, det er skutt 350 på 100 m med billigste type 22-ammunisjon).

joda, jeg har skutt 247 på 100m (med litt vind) med kal 22lr på seniorprogram med cci std. så det går nok an.....

 

jeg er helt enig. om prisen på ammo er det avgjørende burde all baneskyting gå på 50m med kal 22LR......

da kan man bruke miniatyrbørsa å sparer masse peng.....

 

 

en innføring av 5,56 vil medføre at alle som har 6,5/7,62 sauer i dag vil får en ekstrakostnad på ombyggingssett osv.

Link to comment
Share on other sites

en innføring av 5,56 vil medføre at alle som har 6,5/7,62 sauer i dag vil får en ekstrakostnad på ombyggingssett osv.

Why? Det er jo ikke kjøpetvang. Eller er .223 faktisk så overlegen likevel (på tross av alle dens svakheter som jo brukes som argumenter) at det ikke er noen vei utenom??

Link to comment
Share on other sites

akkurat som det ikke var kjøpetvang da sauern ble innført, men alle som ville være med å prestere måtte kjøpe seg en.... ;) er sånn folk er skrudd sammen. skyter skytterkongen med 5,56 må alle andre ha en.....

 

så ja, alle må nok ha en. sånn er det bare. i tillegg må man ha en feltbørse med 6,5 løp i, så da blir det en ekstrakostnad på 15 000 for de som ikke har 2 børser fra før ...

Link to comment
Share on other sites

Syntes ikke det er så ille:

Skyteresultater:

 

Løpet holder fortsatt meget god presisjon. Tester viser en viss åpning av gruppene ved temperaturøkning – etter ca 50 skudd. Gruppene holder dog fortsatt innertier. Se treffbilder i testrapporten nedenfor.

 

Konklusjon:

Vårt testløp viser ikke noen markant svekkelse av kvalitet ved 5000 skudds belastning. Frifluktutviklingen er lavere enn forventet, innvendig slitasje likeså. Hastighetstapet er normalt. Presisjonen på 200 m holder fortsatt et meget godt nivå.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Problemet nå er vel at de ikke får 223 til å gå bra nok i Saueren.....I flg. kilder på Norma Skytterlag så var de ikke fornøyd med foreløpige tester. Den beste samlinga som ble skutt siste testdag var med 6.5x55 med rekruttkula.

 

Da man ser på priser til ladekomponenter i dag til 6.5 er det lite trolig at 223 blir mye billigere.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke i min villeste fantasi forstå at det ikke bare er å godkjenne 223. Det er da ingen tvang om å bruke det. DFS er for meg som regimer i tidligere sovjet og i dagens Kina og Nordkorea. Hvis ikke de styrende har godkjent det er det ikke lov. I gi folk et valg om de vil bruke 223 er da vel for f ikke verre enn valget mellom 308 og 6,5. Forklar meg dere DFS`ere. Hvorfor skal det ikke gå an å velge. Kunne dere ikke tenke litt over de som bare skyter på 100 meter. Var det ikke bedre for skuddredde aspiranter og rekrutter å få denne muligheten som 223 gir med rekyl i forhold til 6,5 og vindavdrift i forhold til 22LR.

Å nei , da må jo alle kjøpe ny børse sier dere da . Det koster 15 tusen , da får vi i allefall ikke nye skyttere. Etter som meg bekjent har de fleste skytterlag noen børser å låne/leie ut til aspirantene og noen skal faktisk kjøpe børse for første gang. Hvorfor skal de da ikke ha muligheten til å velge 223? For meg helt uforstålig!! :evil:

Link to comment
Share on other sites

I flg. kilder på Norma Skytterlag så var de ikke fornøyd med foreløpige tester. Den beste samlinga som ble skutt siste testdag var med 6.5x55 med rekruttkula.

 

Når det gjelder objektiviteten i denne saken fra slike kilder har jeg ikke bare positive erfaringer..... Har ikke helt fått tak i hva det står i, men mistenker frykten hos noen nordiske produsenter for å miste 6,5x55 monopolet sitt. Ikke vet jeg, men.....

Link to comment
Share on other sites

Skjønner i såfall ikke problemet da de har 223 patroner og ladekomponenter til 223 til salgs. Rent hypotetisk, om alle går over til 223 istedenfor 6.5 (noe som er meget lite sannsynlig) så vil de jo sannsynligvis tjene de samme pengene på dette. Disse komponentene er jo såpass billige med skytterlagspris så de taper vel sånn sett ikke mye av markedet, til andre produsenter....eller?....bare en tanke....

Link to comment
Share on other sites

Sønnen min på 8 vil gjerne men han kvier seg for å skyte med 6,5 (jada han har prøvd både 6,5 og 308 med demper) og det finnes ikke noe mere demoraliserende å skyte med 22LR på 100 når det blåser litt , særlig på felt.

Men hvorfor er du i mot at noen kan skyte med 223 hvis de vil . Du kan jo bare fortsette med 6,5 du og ha en fordel på feltskytingen. Dette går langt utover min fatteevne at det går an å bli så trangsynt

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor er du i mot at noen kan skyte med 223 hvis de vil . Du kan jo bare fortsette med 6,5 du og ha en fordel på feltskytingen. Dette går langt utover min fatteevne at det går an å bli så trangsynt

-det faktum at alle som i dag har en sauer må kjøpe et ombyggingssett til 5-6000? (det er ikke tvang men i praksis må man nesten har et slikt sett...) vhva vil dette føre til? (jeg vet hva innføringa av sauern desverre førte til. rekreasjonsskyttere med M67/M59 eller gammel krag og feltjakke forsvant på ganske få år....

 

-det faktum at 223 vil påvirke feltskytinga...

 

er et par ting som gjør meg skeptisk. gjør det meg trangsynt?

Link to comment
Share on other sites

Bare litt nysgjerrig med tanke på at 308 "nesten" lever side om side med 6.5, selv om det er klart hvor hovedtyngden ligger. Når det kommer til presisjon så er jo det en diskusjon i seg selv, men jeg er nå av en klar mening hvem som er best der. Uansett, å innføre .223 vil vel kun medfører at kalibret vil avgjøre om det er levedyktig eller ikke - og er ikke det like greit? Det jeg er helt enig med deg i, er om en slik innføring vil påvirke hvordan feltskytingen utøves - det mener også jeg er lite ønskelig (helt personlig selvsagt).

Link to comment
Share on other sites

Bare litt nysgjerrig med tanke på at 308 "nesten" lever side om side med 6.5, selv om det er klart hvor hovedtyngden ligger.

siden jeg har brukt 308 i over 10 år i sauern kan jeg uttale meg om hvor mye den "lever side om side med 6,5"... det er ikke mange som bruker 308 i sauern. å den eneste grunnen for at folk bruker den er fordi de har fått litt billig eller gratis ammo en gang i tida. rekyl og balistikk har så klare bakdeler at det for de fleste ikke hjelper at man kan få tak i litt billig treningsammo.

å akkurat dette med rekyl tror jeg vil gi 6,5 så store drawback framfor 223, som gjør at de fleste folk vil gå over til 223. å det vil igjen påvirke feltskytinga til å bli mer og mer lik det vi har på LS tror jeg. små blinker på relativt korte hold.

Link to comment
Share on other sites

Sønnen min på 8 vil gjerne men han kvier seg for å skyte med 6,5 (jada han har prøvd både 6,5 og 308 med demper) og det finnes ikke noe mere demoraliserende å skyte med 22LR på 100 når det blåser litt , særlig på felt.
'

Hvis sønnen din er 8 år nå, så er det fortsatt 3 år (til det året han fyller 11) før han kan delta i klasse Rekrutt, og dermed kan skyte med 223 eller 6,5x55.

Fram til da må han i tilfelle delta i klasse Aspirant, der ALLE skyter med 22 LR utendørs. Og alle får lik premie, uansett resultat!

Link to comment
Share on other sites

En annen ting jeg ikke får helt tak i når det gjelder Forsvaret og DFS, er hvorfor DFS på "død og liv" må innføre 5,56 pga at Forsvaret har dette kaliberet. Det er jo år og dag siden 6,5 forsvant fra Forsvaret. Og DFS lever jo godt med det. Mitt største ankepunkt mot 5,56 i DFS er konsekvensen det får for feltskytingen. Samt de evt merkostnadene det vil få for de enkelte med oppgraderingen til nok et løpssystem. Jeg trodde jammen jeg hadde nok Sauere og piper om jeg ikke må ha et til. :-)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, Høgger,

 

Nå skulle jeg egentlig holde kjeft, for jeg er en av de som ikke gadd mer da Saueren og plankestive skinnklær for alvor gjorde det kostbart å holde på. Nå kunne jeg imidlertid finne på å begynne igjen.

Uansett, det slår meg, at om alle hadde tenkt som deg, så hadde DFS skutt med 12.17x44 og rolling block den dag i dag? Vi kan jo ikke ha inn noe nytt..

 

Både baner og feltskyting har dessuten krøpet inn på kort hold jevnt og sikkert (hvor er det 600m baner?, knapt nok 300m) helt uten .223.

.223 (i DFS drakt) vil få ballistikk omtrent som .308, så hvorfor skulle utviklinga gå noe fortere?

 

Imidlertid er jeg overbevist om at færre vil falle av i overgangen .22LR -> grovkaliber, Dette selv om en hardt ladd .223 ikke burde ha så veldig forskjellig rekyl fra en 6.5x55 rekrutt - den har imidlertid langt bedre ballistikk.

 

Nå jeg er igang, (KArtago bør ødelegges osv..) så er jeg fullstendig overbevist om at DFS har mye å vinne på å lage en klasse for rifler med kikkertsikte, da tror jeg svært mange av M67/M59 folket ville komme tilbake, selv om en kun fikk bruke Sauer - jeg skulle iallefall stå i kø, med .223. (Det minker jo ikke i kruttboksen når en lader engang..)

 

K

Link to comment
Share on other sites

.223 (i DFS drakt) vil få ballistikk omtrent som .308, så hvorfor skulle utviklinga gå noe fortere?

å .308 balistikk vet jeg litt om ;) når ikke opp på 6,5 nivå desverre....

 

 

Uansett, det slår meg, at om alle hadde tenkt som deg, så hadde DFS skutt med 12.17x44 og rolling block den dag i dag? Vi kan jo ikke ha inn noe nytt..

nei.

jeg syns det er helt greit med nye ting. problemet er at jeg tror feltskytinga slik vi kjenenr den i dag vil lide en stille død.

det kan fort bli så å si bare rekruttfigurer på max 200m før vi vet ordet av det.

Link to comment
Share on other sites

jeg syns det er helt greit med nye ting. problemet er at jeg tror feltskytinga slik vi kjenenr den i dag vil lide en stille død.

det kan fort bli så å si bare rekruttfigurer på max 200m før vi vet ordet av det.

 

Akkurat dette tror jeg ikke du trenger å være redd for engang, dette er nok bare å konstatere om det blir innført, noe annet vil i hvert fall overraske meg stort.

Link to comment
Share on other sites

Sønnen min på 8 vil gjerne men han kvier seg for å skyte med 6,5 (jada han har prøvd både 6,5 og 308 med demper) og det finnes ikke noe mere demoraliserende å skyte med 22LR på 100 når det blåser litt , særlig på felt.

Men hvorfor er du i mot at noen kan skyte med 223 hvis de vil . Du kan jo bare fortsette med 6,5 du og ha en fordel på feltskytingen. Dette går langt utover min fatteevne at det går an å bli så trangsynt

 

Såvidt meg bekjent må din sønn bli 11 før han kan skyte med 6.5 i DFS uansett så da er det ikke sikkert dette er noe problem, dette ifølge skytterboka.

 

 

edit: litt seint ut her ser jeg.

Link to comment
Share on other sites

Den største utfordringa for feltskytinga (slik me kjenner ho i dag) er ikkje innføring av eit nytt kaliber. Feltskytinga har gjennom mange år hatt negativ utvikling i deltaking. Baneskytinga har temmeleg stabil deltaking, og innandørs er det heller auking enn minking i aktiviteten. Men i felten er det tungt.

 

Problemet er mangesidig.

På ungdomssida taper feltskytinga i snø og kuldegrader mot innandørsaktivitetar i stabilt klima.

På seniorsida er det sjølvsagt noko av det same, men det er òg eit faktum at det er svært få som har anledning til innskyting på 500-600 meter.

 

Kan det tenkjast at nokre av dei som blir heime i frykt for lange hold ville bli med viss dei visste at det ikkje vart skyting over t.d. 400 meter? Og at innføring av 223 med tilhøyrande nedskalering av figurar og hold kan føre til ei revitalisering av feltskytinga?

Link to comment
Share on other sites

et snev av ironi kan forekomme i dette innlegget:

 

oppgitte avstander, max 400m, det er kansje løsninger som gjør at enkelte som ikke skyter felt i dag ville skutt felt.

i tillegg har vi enkelte som ikke er så gode til å bedømme vind. hva med x-antall prøveskudd på alle hold? da vil kansje noen av de som ikke kommer på feltskyting i dag møte opp....

å for å sleppe lage kulebanetabeller og teste mye på avstander opp til så gusjelangt hold som 400m er (man må jo gå minst 800 m t/r hver gang man har skutt på så langt hold for å studere kulehulla) så kan man jo kjøre all feltskyting på elektroniske 200m baner. innføre poengdelte skiver (det fins allerede) så blir det der bra. da blir det en konkkurranse i hvem som klarer skyte best samlinger på asymmertisk feltfigurer. feltmessige ferdigheter som avstandsbedømmelse, vindbedømmelse, justering for disse faktorene, osv trenger man jo ikke lære seg da. dette vil gjøre det enklere for de som er gode til å skyte å bli en god feltskytter. man slepper lære seg en masse unødvendige ting. å man kan ligge under tak, kan eventuelt få montert stråleovner på standplass så er ikke temperatur et problem heller.

 

i mine øyne er feltskyting fascinerende fordi det er ikke nok å være god til å skyte. man må beherske endel andre ting og.

oppgitte avstander, max 400m, osv vil ta dette vekk. så da kan man like gjerne ta den helt ut å skyte på fast avstand med prøveskudd.

kansje 100m er et bedre valg, for da kan alle skyte kal 22LR. det er jo mye billigere å man slipper lade selv(pris på ammo er jo et argument for .223 i sauern, men kal 22LR er jo billigere....)

 

ammo kostnader ned mot 1/10 av dagens.... null rekyl å tenke på. man kan bruke "inne børsa", å løp blir omtrent aldri utslitt.

dette burde jo være noe for bane og feltskyting. man trenger bare 100m bane, ikke 200m bane, skytelederen trenger ikke hørselvern engang, støy ovenfor naboer blir ikke et tema lengre. osv. genialt ;)

 

mange argumenter for 223 kan brukes for kal 22LR også ;)

 

(desverre tror jeg vi kommer dit, før eller siden)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal fire på alle krav så kan etter hvert dette bli senarioet: For å dra dette enda lengre så blir vel snart alt forbudt, og da ender vi opp som i japan- med airsoft-leketøybørse. Folk gidder ikke å gå mer enn 20m til skivene i grader under 0, og hvem vet,om 50 år er det ikke sikkert at støyen fra 22 LR er politisk korekt heller og blir sett på som støyforurensning. Da står vi der med Brio utgaven av Sauer i airsoft :roll:

Link to comment
Share on other sites

Da står vi der med Brio utgaven av Sauer i airsoft :roll:

 

å neida, sålenge du er aktivt medlem av et DFS-lag og ikke legger deg ut med feil person, og heller ikke tatt for å stjele en tyggispakke i ungdommen, kommer de gartantert til å la deg få EN registrert 4,5mm luftbørse.

 

-sålenge den kun har jernsikter, anatomisk skjefte, du kan dokumentere tilgang på registret og godkjent luftbane og den ikke kan levere over 7,5joule i energi.

husk forøvrig på hvaslags materiale det er i prosjektilet den avfyrer.

 

(sorry for OT, jeg har litt hattifnatt for tiden, og prøver å unngå klaging og sutring, -men her tillot jeg meg å være litt sutrete. skal ikke skje igjen)

Link to comment
Share on other sites

i mine øyne er feltskyting fascinerende fordi det er ikke nok å være god til å skyte. man må beherske endel andre ting og.

Er heilt enig med deg i det, høggern. Men det ikkje vera hold over 600 meter for at eit feltstemne skal vera interessant. På litt for mange feltstemner kan ein gå gjennom med siktet stilt to knepp under max og skyte tredve treff - da er det lite hjelp i lange hold og ukjente avstandar.

 

Feltskytinga er på sitt aller beste med vekslande vanskegrad og variasjon i skytetider. Gjerne ei blanding av små figurar/lang skytetid og store figurar/kort skytetid. Dobbelthold med eller utan stillingsskifte og gjerne ulik vanskegrad på figurane (t.d. C20 190 meter kne og B65 400 meter ligg på ein kommando - det gir skyttaren taktiske utfordringar i tillegg til skyting og vind/avstandsbedømming).

 

Eit stjerneeksempel er "bajasfelten" i Sigdal 2. dag påske. Eg var der i år, og møtte eit opplegg heilt utan "standardhold". Det lengste holdet var ikkje stort over 300 meter, og dei fleste holda var lette å avstandsbedømme, men det var likevel plenty utfordringar. Her var det vendefigur, figurar med fleire treffområde der alle måtte treffast for full pott, felthurtig, trippelhold med oppdukkar, fallfigur som vippar opp nye mål, ulik grad av klargjering (ståande bak standplass med børsa liggande på standplass, tomt magasin og patronar i ei skål - lading i skytetida) og fleire moment som eg ikkje hugsar i farten. Dette var eit svært mannskapskrevande arrangement, men fleire av desse momenta går godt an å legge inn i eit "vanleg" feltstemne i kombinasjon med meir tradisjonelle hold. Ein treng ikkje arrangere alt med 50 sekund skytetid liggande og eit minutt på kne.

 

Poenget mitt er altså at eit feltstemne ikkje er nødt til å ha hold over 600 meter for å vera spennande og utfordrande. Eg synest òg slike hold høyrer med i feltskyting, men kanskje kan kortare hold gjera det lettare for dei som ikkje bur like langt unna folkeskikken som deg og meg, høggern :wink:

Både for innskyting og stemnearrangement.

Link to comment
Share on other sites

Denne debatten har mange fasetter, og jeg skal nå følge en av de røde trådene i hvorfor dette (ikke) skal bli et standard kaliber i DFS.

 

Hovedgrunnen til at såpass mange vil innføre 5.56 i den forbindelse om at det er Forsvarets nye standard kaliber, er i et håp om at det skal bli like enkelt å snylte ammo som det var for femten år siden, da alle kunne få med seg ei kasse eller to med 7,62 NATO fra en rep eller en dag med skytebanetjeneste.

 

Siden jeg jobber i det grønne systemet, så vet jeg at slik er det ikke nå lenger. Avdelingene må betale pr patron, og betale dyrt. Dette går av det totale driftsbudsjettet, og når en patron 7,62 NATO koster omtrent det samme som om du skulle handlet Norma helmantel på XXL, så er ikke avdelingene interesserte i å sponse skytterne med gratis treningsammo, når det heller kan bruke pengene på øvingsdøgn, utrustning, drivstoff og mere skytetrening for soldatene sine i neste runde. Noen unntak vil det selvsagt finnes, men i stort så er det bråstopp på tilførsel av 7,62 NATO for den jevne skytter, og også 5,56 NATO nå som det er innført.

 

Dette tror jeg den viktigste faktoren som vil bremse folk sin vilje (og evne) til å gjøre seg erfaringer med et eventuelt nytt kaliber i DFS-sammenheng...

 

Videre så vet vi jo at Forsvaret miljøammunisjon i 7,62 og 9 mm med stålkjerne sliter vesentlig mere på pipene enn vanlig blyammo. Merk at testene som kjøres på presisjon og slitasje gjøres med prosjektiler med blykjerne... Hvordan ville det sett ut med ammunisjon med stålkjerne...?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hørte nettopp at en eventuell innføring av 5,56 i sauer skal konsekvensutredes, å at spørsmålet om innføring av kaliberet for sauer skal opp i gjen i skyttertinget 2011. så det fører vel til at det sannsynligvis ikke blir innført før tidligst 1.1.2012

 

 

 

obs: dette er uoffisielle rykter ;)

Link to comment
Share on other sites

jeg synes faktisk det er bra at det konsekvensutredes.

for en innføring av 5,56 i sauer vil få konsekvenser for feltskyting, vil ha konsekvenser for hva skyting koster for de som har utstyr fra før men må kjøpe seg opp på ting og tang til 5,56, osv.

hvor mange av dagens skyttere vil vi miste på sikt om man "må ha" 5,56 å de har 6,5 sauer som det koster 5-7000 å få ombygd?

 

om pris på skyting er hele argumentet bør vel kal 22LR og 50m eller 100m baner vurderes?

om det at man skal ha et nytt kaliber er argumentet bør vel 6mm norma BR vurderes ?

Link to comment
Share on other sites

Er merkelig de ikke har vurdert 6mm BR i det hele tatt, men grunnen er vel at forsvaret går over til 5.56. Er vel lite tvil om at 6 mm BR er et bedre matchkaliber enn 223. UIT skytterne begynner jo å få bra erfaring med kaliberet så man kan høste en del erfaringer derfra. 6mmBR og 107 SMK bør fungere like bra til feltskytinga ut til 600m som 6.5x55 gjør i dag, og sånn sett et mye bedre alternativ enn 223.

Link to comment
Share on other sites

Matchpiper :?

Samme utvendige mål som .223, 6.5x55 og .308 leveres i. Mulig utvalget er litt mindre. Det ligger et par piper klare til levering hos forhandler. Hvis ikke resten har blitt solgt.

Mener pipene var 19/670 mm... Men ta det med en klype.

 

Mater fint i en 202 med rett magasin. ( Samme magasin som til .22-250, .243 og .308).

Link to comment
Share on other sites

Tja, ett DFS uten forsvarets standard kalibere bør vel strengt tatt bli ett DFS uten penge og mannskapstøtte over forsvarsbudsjettet...

 

Da kan DFS fjerne formålsparagrafen sin og melde seg kollektivt inn i Norges Skytterforbund, det er jo i den retningen utviklingen i organisasjonen går uansett... Standardgeværer innen ISSF har de jo allerede, skytedressene må tillempes noe, sko etcetera. Ser høggern tar til ordet for innføring av 6mm BR - da skulle det jo bare være å finne frem innmeldingsskjemaet... :roll:

 

Måtte Tor og Odin bekjempe etthvert forslag om noe nytt, det kan jo være farlig... :mrgreen:

 

Og ja, jeg har fremdeles sans for formålsparagrafen, men den bør f..n meg vurderes i forhold til organisasjonsutviklingen og historikken, ikke bare være en krykke for å utløse statsstøtte og til bruk under festtaler... :?

Link to comment
Share on other sites

nja all den tid det er uttalt fra forsvaret at det ikke er viktig for dem at 5,56 innføres i sauern så klarer jeg ikke se at dfs skal oppfylle formålsparagrafen dårligere med 6,5 enn med 5,56......

 

HK416 blir jo godkjent så da er jo forsvarets våpen og kaliber godkjent ;)

Link to comment
Share on other sites

hørte nettopp at en eventuell innføring av 5,56 i sauer skal konsekvensutredes, å at spørsmålet om innføring av kaliberet for sauer skal opp i gjen i skyttertinget 2011. så det fører vel til at det sannsynligvis ikke blir innført før tidligst 1.1.2012

 

 

 

obs: dette er uoffisielle rykter ;)

 

Ref. pressemelding så var det vel hold i de ryktene....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...