Jump to content

Cal 223 i DFS


Dillon

Recommended Posts

=>einherje, seff skulle hetter blitt tatt med i regnestykket. men hetter vil ikke gjøre noe forskjell på priisforskjellen da prisen er den samme i begge kalibre pr i dag.

 

=>vizla, jeg er ikke enig i at 5,56 vil bli en patron som klarer holde følge med 6,5 på felten om holdene drar seg over 400m å det er endel vind. da er i bestefall 5,56 på nivå med 308win, som er et mye dårligere kaliber til DFS felt enn det 6,5 er. jeg vet, jeg har brukt både 308w og 6,5 på felt.

 

men siden du har brukt 5,56(223 rem) med tunge kuler i 3 år, hvor mange skudd holder en slik pipe med 840 msek og 75-80 grs kuler??

 

:arrow: Hvis du leser mine innlegg så har aldri meningen vært å likestille 5,56 med 6,5x55. Mener kun å si at 5,56 er egnet til feltskyting/lange hold.

:arrow: Gjenstår å se hvor mange skudd pipa tåler. Har vel skutt ca 3000 med min (har ikke loggen her) og merker ikke noe på samlingene. Dette våpenet har skutt mest 80grs, men også en god del annen ammunisjon. Sendte en mail til SAKO fabrikken for et par år siden. De mente bestemt at pipa tåler like mange skudd som 6,5x55 og 308, med samme forutsetning som for alle kalibere. De nevnte opp mot 8000-10000 skudd med gode forutsetninger (godt vedlikehold, lite varmskyting og ikke for harde ladninger). Vi får se hva fremtiden viser, både med mitt våpen og DFS sine tester. Lover å gi beskjed når den begynner å slenge :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 724
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sendte en mail til SAKO fabrikken for et par år siden. De mente bestemt at pipa tåler like mange skudd som 6,5x55 og 308, med samme forutsetning som for alle kalibere. De nevnte opp mot 8000-10000 skudd med gode forutsetninger (godt vedlikehold, lite varmskyting og ikke for harde ladninger). Vi får se hva fremtiden viser, både med mitt våpen og DFS sine tester. Lover å gi beskjed når den begynner å slenge :D

tåler pipa like mange skudd som 308w og 6,5X55?

for å si at en 223 pipe varer like mange skudd som en pipe i de to kalibrene der blir litt vanskelig å forstå da det er nesten 50% forskjell i løpslevetid på de to kalibrene ;)

 

DFS-bruk:

6,5 piper varer ca 6000

308 piper varer ca 10 000

Link to comment
Share on other sites

Kuttet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

JaVel! 8000 er mer enn 6000 og 10000 er mer enn 6,5 OG på samme nivå som 308.

Kan si det på en annen måte også. AR15, HK 416, M249 MINI-MI osv er Helautomatiske våpen som tåler mer enn en dag i felten. Velger derfor å tro at dette har NATO og andre impliserte testet og funnet godkjent som et kaliber som ikke brenner løpene opp til frokost!

Link to comment
Share on other sites

Høggern, om kravet til presisjon på militære våpen av denne type ikke er den samme som i DFS sammenheng er jeg fullstendig inneforstått med! Man kan ikke uansett uten videre antyde at 5,56 er en løpsbrenner. En av de absolutt viktigste kriterier i et militært kaliber er også løpets levetid. Har brukt en del tid på nettet, også på amerikanske forumer. Finner ikke en eneste plass der det står at 223 (5,56) har lav levetid på løpene, tvert imot. Søk selv.

 

Og du har rett, ingen som vet svaret ennå. Mener derfor mitt bidrag til diskusjon om slitasje på løp er ferdigdebattert, inntil mere fakta ligger på bordet.

Link to comment
Share on other sites

Sendte en mail til SAKO fabrikken for et par år siden. De mente bestemt at pipa tåler like mange skudd som 6,5x55 og 308, med samme forutsetning som for alle kalibere. De nevnte opp mot 8000-10000 skudd med gode forutsetninger (godt vedlikehold, lite varmskyting og ikke for harde ladninger). Vi får se hva fremtiden viser, både med mitt våpen og DFS sine tester. Lover å gi beskjed når den begynner å slenge :D

tåler pipa like mange skudd som 308w og 6,5X55?

for å si at en 223 pipe varer like mange skudd som en pipe i de to kalibrene der blir litt vanskelig å forstå da det er nesten 50% forskjell i løpslevetid på de to kalibrene ;)

 

DFS-bruk:

6,5 piper varer ca 6000

308 piper varer ca 10 000

 

Ikke for å pirke på det du sier Høggern, men 6000 skudd i 200 STR (Sauer el. Heym) er etter min erfaring ingen selvfølge. Testskyter en del i benk på 100 meter. Mitt minimumskrav til presisjon er (ca.) 20x20mm på 100m. Jeg har "friskmeldt" piper som har passert 6000, men det er jammen langt i mellom. Min erfaring er 3500-5000 skudd. Selv om jeg er nøye med puss er feltskyting (feltammo) drepen på pipene. Så om man lader litt sprek feltammo og kanskje attpåtil trener litt stang, så går pipene før 6000... :( Det er iallefall min erfaring. Men dette kan jo ha med bruken å gjøre også!

Link to comment
Share on other sites

vet at om man smeller avgårde 7 grams med 900-999 msek i en 6,5 pipe, eller 9 grams i 850 feks, så varer ikke pipa lenge.

 

har vel skrevet om dette før(?). mine 6,5 piper blir nesten utelukkende foret med 9 grams kuler og mindre enn 800 msek på bane. å de varer faktisk 4-5 000 før de blir nedklasset til feltpipe og smurt av gårde 1-2000 skudd til(da med betydelig mer utgangshastighet).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette er et område jeg innrømmer at jeg ikke kan veldig mye om, men jeg tenkte bare å referere til en samtale jeg hadde med en kar i skytterlaget vårt. Han er engasjert i DFS sentralt, og er med på utprøving av .223-prosjektet.

 

Det er en eller to Sauere på utlån til et par karer i klubben som testskyter disse børsene, og løpene sendes regelmessig inn til kontroll og måling for å teste slitasje. Det han kunne fortelle så langt (etter ca 2000 skudd), var at løpene ved målinger var mindre slitt enn løp i 6,5 ved samme antall skudd, og han påstod at presisjonen var bedre nå enn da løpene var nye.

Hvordan det forholder seg i forhold til .308 vet jeg ikke.

 

Dette er som sagt bare opplysninger jeg har fra en som er med på utprøving av .223, og er ment som et saksinnlegg i diskusjonen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg nettopp kommet hjem fra en tur på banen. (Første "trening" til jaktfeltsesongen :wink: )

Der drev karen jeg fortalte om tidligere i tråden og skjøt med "sin" 200 STR i .223.

Han sa at han nå hadde skutt litt over 3000 skudd, og at løpet nylig var sendt inn og testet. Slitasjen så langt tilsvarte løpsslitasje i 6,5 piper etter ca 1200 skudd, og presisjonen var fremragende.

Han hadde testet egenspredningen i våpnet forrige uke, ved å skru det fast i den "riggen" de bruker i DFS (husker ikke hve det heter) og samlingene på 200m lå på 8x10mm på tiskuddsserier :!::!: Det var som han sa "bare et stort, rufstete hull".

 

Jeg fikk lov å prøve et par serier, og det var utrolig behagelig å skyte med. Dersom konklusjonen tilslutt blir at .223 gir økt levetid på løp, bedre presisjon og lavere ammokostnader sier jeg JA TAKK :D:D

 

Han kunne fortelle at det skulle opp i ett eller annet organ til sommeren, og at det skulle oppsummeres og konkluderes, og at det evt. blir aktuelt å innføre .223 fra 01.01.2010 ( som Høggern korrekt skrev)

Tipper det blir rift om de første ombyggingssettene 8)

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det er eneste ulempe med .223 de lette kulene (enn hva som finnes i 6,5 og .30 kaliber), med lavere BC. Noe som gjør dem litt mindre egnet til feltskyting på lange hold. (Uten at jeg mener å ta opp igjen denne diskusjonen. Den har rast her inne før :wink: )

 

Men for min del oppveier alle tilsynelatende fordeler dette lille minus. Til lange hold, og vindfulle dager, har vel de fleste fortsatt et 6,5 løp de kan ty til.

 

Laaangt levetid på løp, lavere kostnad på ammo, nesten ikke rekyl og svært god presisjon. Synes dette er meget gode argumenter for å ta i bruk den lille .223'n :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter mye 223 (Sako 75) primært som jakttrening hvilket for meg er baneskyting og jaktfelt. Dette er for meg et utrolig behagelig kaliber med veldig god presisjon. Jeg er ikke i stand til å kommentere detaljene dere diskuterer fra et DFS synspunkt, men jeg er villig til å vedde mye på at hvis 223 blir godkjent vil den ble populær. Mange av dere skyter jo veldig mange skudd i året og etter min erfaring er det bare ett argument mot 223 innenfor vanlige DFS lengder og det er ved kraftig sidevind. Her vil jeg nevne at jeg selv aldri har opplevd at skytingen hadde vært bedre med et kraftigere kaliber verken på bane eller jaktfelt, men det er sikkert mulig at det kan skje. Så jeg håper den blir godkjent. Dere kommer til å bli glad i det kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Eg personlig mener at 6.5 x 55 er det kaliber som egner seg til alt.

Fra rekrutt med lett kule som har snill rekyl. Til kuler og ladninger som er overlegent alt annet

Ut til max avstandene på felt ca 600m

Men for all del det er nå bare å innføre 223 men man må ikke komme tilbake å si

At 6.5 x 55 har så store fordeler i vind og ut mot max avstander at man må endre

Feltskytingen slik at max avstandene blir på under 400m. det blir for dumt.

Da har man jo indirekte sagt at 6.5 x 55 er bedre en 223 .

Link to comment
Share on other sites

Men for all del det er nå bare å innføre 223 men man må ikke komme tilbake å si

At 6.5 x 55 har så store fordeler i vind og ut mot max avstander at man må endre

Feltskytingen slik at max avstandene blir på under 400m.

er nok en viss fare for at det er akkurat det som vil bli praksisen.

Link to comment
Share on other sites

Du sier at det snakkes om å tilpasse feltholdene etter 223, er det ifra sentralt hold eller logisk synsing? Jeg tror at dersom det blir følgene, så har det liten betydning for interressen hos DFS. Tror det positive er mye mye større enn det negative. Kan ikke skjønne at dette ikke har gått igjennom i skytterstyret.

Link to comment
Share on other sites

Ser det antydes at 3000 skudd med .223 tilsvarer 1200 skudd med 6,5 angående løpsslitasje.

 

Jeg er ikke så sikker på at grunnlaget for denne sammenlikningen er helt god. Etter det jeg har lest om denne testingen på DFS sine sider så går den mye ut på ren presisjonstesting av forskjellig type kulevekter og ladinger. Altså skyting i benk i moderat tempo.

 

Mitt inntrykk er at løpsslitasjen er mye større med den varmskytingen vi får ved DFS baneprogram. Med innføringen av elektroniske skiver ble det også vanlig å skyte flere prøveskudd og programmet blir gjennomført på kortere tid enn ved manuell anvisning. Dette tror jeg har vært med på å ytterligere korte ned levetiden for pipene.

 

For min egen del så skyter jeg både bane og felt med samme pipa og jeg bytter et sted mellom 3-5 tusen skudd.

 

Argumentet om økt levetid på .223 piper tror jeg vi skal ta med ei klype salt og dette får vi neppe svar på før vi kan benytte dette kaliberet selv og høste erfaring med normal DFS bruk.

Link to comment
Share on other sites

Argumentet om økt levetid på .223 piper tror jeg vi skal ta med ei klype salt og dette får vi neppe svar på før vi kan benytte dette kaliberet selv og høste erfaring med normal DFS bruk.

 

Dette er vel et viktig poeng for oss som skyter noen tusen skudd i året. I og med at 6,5x55 gjør jobben, vil det til slutt bli kost pr skudd som teller til slutt og det vil vi som sagt over ikkje få svar på før .223 er tatt i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Ja, etter min mening vil det være negativt.

 

En god feltskytter skal i tillegg til selve skytingen være dyktig til å bedømme avstand og vind. Innføringen av maxavstander reduserte viktigheten av avstandsbedømmelse og ved å sette en øvre grense ved eks. 400m vil dette momentet få enda mindre betydning.

 

DFS er en typisk breddeorganisasjon og tidligere var det ikke nødvendigvis de beste baneskytterne som hevdet seg i toppen på feltstevner. Det var mange feltspesialister som hadde sin styrke i nettopp vind og avstandsbedømming. De skøt ikke like tette samlinger som de beste baneskytterne, men hadde evnen til å skru seg riktig inn i figurene og fikk mange treff. Etter innføring av maxavstander har dette i stor grad snudd seg og nå blir de fleste feltstevner vunnet av de som er i stand til skyte flest innertreff, altså de tetteste samlingene.

Link to comment
Share on other sites

Kan skjønne at en god feltskytter som mestrer vind og avstandbedømming får litt mindre utfordringer, men er ikke de fleste avstander oppgitte nå, eller er det for lenge siden jeg var med?

Jeg mener at det positive med 223 oppveier dette og mer til. Jeg vil tro at det blir flere "sofaskyttere" og de som er listefyll som vil prøve seg igjen(meg inkludert), og det er positivt for bredden.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra mine mange år i DFS kan en 223 være et fint tilskudd for rekrutt/juniorskyttere og veteraner for den sak skyld og for baneskyttere på 200 m baner for det viser jo også de siste testene men derimot som feltvåpen setter det sterke begrensininger som gjør at jeg aldri kan tenke meg som 5 kl. skytter og velge . Jeg har 223 som jaktvåpen og det er ut fra det jeg vurderer . Jeg skyter mye felt og i vårt samlag har vi avstander på opp mot 600 m nesten på hvert stevne og mange stevner går øverst i bjørkskogen (fjell) og nesten altid mye vind og med skruing på mellom 10 - 15 knepp i side med sprengladet 6,5 blir det nok temmelig mye 'skopuss' med 223 . For alle dere som abonerer på 'Skyttertidende' vil jeg henvise til hva Ola Tore skrev om dette for en tid tilbake , jeg støtter ham absolutt der . :D

Link to comment
Share on other sites

Nå uttaler jeg meg på et syltynt grunnlag, da jeg som sagt bare har skutt et par-tre serier med .223, men jeg tenkte ikke over matingen i det helt tatt. Repeteringene var som å ta ladegrep med min egen STR i 6,5.

 

Han som hadde børsa nevnte heller ikke noe om mating, noe jeg tror han ville gjort dersom det var noe problem. Jeg la merke til at magasinene så ut som standard STR-magasin, men de var "blendet" i bakkant, slikt at de kortere .223 patronene satt helt fremerst i magasinet. Om dette har noe å si for matingen vet ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fungerer matingen i en såpass lang kasse som 200 str`n har?

Har prøvd 22-250 i 202`n uten problemer. Men .223 er jo endel kortere.

 

.223 utgaven av 200 STR har som Jackknife beskriver spesielle magasiner hvor den korte patronen er plassert i forkant. Likedan har sluttstykket en stopper som begrenser vandringen bakover og som vil oppføre seg som en kort kasse.

 

Har også sett at det har vært litt mateproblemer på testvåpenet, men at det antakelig kunne løses med litt trimming av magasinene. Dette er detaljer som DFS tar opp med Sauerfabrikken.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Hei.

 

Vi har nå noen produsenter av amo til 6.5x55 som har fin tunet produksjonsutstyret både for å få presisjon og

rimelig produksjon, dette oppnås også når volumet er stort av eit kaliber.

Når produsentene må tilpasse en ny serie med amo og volumet på cal 6.5x55 går ned og samtidigt så blir det ikke det helt

store volumet av cal 223 med tilfredsstillende kvalitet.. hva da???

Eg trur at amo prisene vil gå opp!! Forresten eg trur ikke, eg er helt sikker.

Eg har fortsatt den oppfattningen av at 6.5x55 er det beste alternativet.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Vi har nå noen produsenter av amo til 6.5x55 som har fin tunet produksjonsutstyret både for å få presisjon og

rimelig produksjon, dette oppnås også når volumet er stort av eit kaliber.

Dette argumentet holder ikke vann. Hvis det skulle være riktig er det HVERTFALL 223 som er patronen. Andre parametere styrer hvor mye ting koster. Du ser; På verdensbasis er ikke 6,5X55 noen stor patron, mens 223 er det.

Når Lapua stiller inn sitt produksjonsutstyr(som allerede er innstillt) så kan du være sikker på at du får presisjon med på kjøpet.

 

Jeg kan gi eksempel med Lapua 90 grains Scenar fabrikk 6BR som ikke er en stor volumpatron; Denne ga meg et snitt på 7,3mm på 4 serier a 5 skudd i vindstille. Dette har jeg hatt meget store problemer med å greie å duplikere, og nå etter 3000 jaktfeltskudd er det umulig.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe mere nytt? Vet at Tinget avgjør saken... men om noen har info.

Saken skal opp på tinget i sommar. I siste NST står referat frå siste styremøte, og der kjem det fram at styret innbyr tinget til å utsetta saken eitt år, for å gi ombudsmøtene anledning til å uttale seg. Forslaget frå administrasjonen var å godkjenne kaliberet på tinget i år. Det kjem garantert til å bli debatt på tinget, og den som lever får sjå om me får nytt kaliber i år...

Link to comment
Share on other sites

Utsette enda et år... ?

 

Så vidt jeg vet så blir vel ikke Sauer noe særlig blidere av den grunn all den tid, og penger, de har lagt i utviklingen av dette. Så vidt meg bekjent hadde vel DFS også en avtale på bestilling av et pent antall sett i .223 allerede i fjor?

Link to comment
Share on other sites

veeeel....

sauer klarer jo ikke levere 200STR for tiden (om ikke det har løst seg ganske så nylig...) så tviler på at de sitter på masse 5,56 sett på lager. de begynner nok produsere når det blir godkjent. å da blir det nok venteliste osv.

tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...