Jump to content

Cal 223 i DFS


Dillon

Recommended Posts

  • Replies 724
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

=> origo:

jeg har et delt forhold til en eventuell innføring av 223.

det vil føre til at "alle" som ønsker være med på utviklinga må kjøpe et ombyggingssett(6-7000 kr feks?). det kan være en kostnad ikke alle nødvendigvis kan ta på stående fot.(hvor mange av de vil vi miste etterhvert? bare se hva som skjedde da sauern kom) videre vil det få en innvirkning på feltskytinga, det er jeg helt sikker på. feks kan 400m bli max avstand etterhvert.

å mesteparten av feltskytinga kan fort bli 100-250m på mye rekruttfigurer og andre små feltfigurer.

Link to comment
Share on other sites

tror nok ikke den ammoen der er god nok til konkkurranser på 200m da må du ha ammo som greier bortimot samme samlinga som du nevnte på 5 skudds serier på 200m å i tillegg ha en litt tung kule slik at den har høy BC. å match ammo koster pr i dag mer enn dobbelt så mye som du nevnte for UMC. desverre.

 

men fordelen blir at du kan feks trene med billigammo. om den går tilfredsstillende.

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig problemet med fritt kaliber/patronvalg? Majoriteten vil likevel bruke en standardisert patron. Det er jo i praksis bare et lite fåtall entusiaster som vil bruke "sære patroner".

 

DFS har i utgangspunktet hvert linket mot forsvaret. Men gikk sin egen vei på slutten av 1980-tallet ettersom man tok sauern i bruk. Hadde man hvert forsvarslinket hadde vel AG3 og HK 4?? hvert våpnet.

Så lenge man er forsvarslinket er det forståelig at man standardiserer våpen og ammo. Men nå som man har tatt sine egne veier og blitt ren sportsskyting kunne det hvert slik at våpnet skal være byggd etter bestemte mål, vekt og andre spesifikasjoner der også Sauer STR passer inn.

Link to comment
Share on other sites

Vis DFS ikke skulle være forsvars linket så hadde de hatt dårlig råd.

Så lenge som DFS får store summer fra forsvars budsjettet så bør de ha med de kalibere som er standar i forsvarets rifler. DFS velde er enormt siræva og trege som har brukt mange år på noe som skulle tatt maks et år :(

Link to comment
Share on other sites

=>M67: LES alt det jeg skriver i forhold til innlegget foran. jeg skrev at jeg tror ikke den ammoen (som ble beskrevet i innlegget foran, UMC til 2,50 pr stk) er god nok til konkkurranse.

 

jeg VET at match ammo i 223 er bra nok til konkkurranser, men den koster ikke 2,50 pr stk. den koster 2-3 ganger så mye som den omtalte ammoen. om du leser hele innlegget forstår du det.

du klipper litt av inlegget mitt ut uten å få med sammenhengen. å påstår kansje slik jeg oppfatter det(siden det var meg du siterte) at jeg ikke har peiling.....

 

du påstår at 223 ammo koster 1/3-1/2 av det 6,5 matchammo koster? tror du at 223 matchammo vil koste 2-3,- pr stk?

Link to comment
Share on other sites

Nå må dere slutte å krangle sånn, da, unger ;)

 

Til topic: Når man får Partizan 75gr HPBT til ca. ei krone stykket og bruker omkring halvparten så mye krutt i en .223 som i en 6.5x55, skulle jeg da tru at man kunne få ammo som dugde opp til både 200 og 300 meter (og kanskje tilogmed lenger, hva veit vel jeg?) til en lavere pris enn 6.5x55 eller .308Win. Går vi på DFS-priset SMK, er fremdeles .224"-kuler billigere enn 6.5-kuler¹, og man bruker fremdeles omkring halvparten så mye krutt i .223-hylsa som i 6.5x55-hylsa. Jeg kan ikke forstå at ikke det skulle gi rimeligere ammo av absolutt tilstrekkelig kvalitet...

 

 

¹ Ref http://www.norma-skytterlag.net/index.php?news=0&stype=1&sid=sklkomp/kuler.htm:

5.56 SMK (69, 77 og 80gr): 1.450,-/1000 kuler

6.5 og 7.62 SMK: 1825,-/1000 kuler

Link to comment
Share on other sites

Det kan nok stemme umc er for dårlig for de beste skytterene, men det er jo ikke alle som er det. Det kan jo være greit til treningskyting og de som er litt nedpå resultatlistene. Dersom det lades selv får man sikkert bedre samlinger en et billig merke. Uansett går det mindre metall og krutt så det må bli billigere. Det med at rekylen blir nesten borte er vel mange rekrutter(samt vi som er litt skuddredde) glade for. Det beste av alt er att dersom 223 kommer blir det frivillig å bruke det.

Link to comment
Share on other sites

joda sako.

patronene kan nok bli billigere.(iallefall om du lader selv)

men de som mener at de bare vil koste mellom 1/3 og 1/2 av dagens ammunisjon tror jeg bør bytte batteri i kalkulatoren sin.

partizan 6,5 kuler koster ca 1,25.... om da 5,56 partizan koster 1,-

eller eksemplet med sierra, 40 øre billigere. å du bruker ca 50 øre mindre krutt pr patron, vel da sparer du opp mot 1,- pr smell.

når da 6,5 koster ca 3,- å lade, så vil du kunne lade 5,56 for litt over 2,-

 

at det blir halv pris eller 1/3 av prisen.......vel..... ;)

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har sagt før i denne tråden

"Min konklusjon og erfaring er at det allerede i dag er betraktelig billigere å skyte med 5,56 enn 6,5x55. Pris differansen om vi lader samme hylsa fem ganger, vil være ca. kr.1,30,- per skudd. Om en da skyter 5000 skudd i året, så blir det vel kr. 6500,- spart i året. Skyter du mer, ja da blir det…."

 

Ingen vits i å "krangle" om prisene på ammo innefor disse to kalibre. Uansett hvordan en snur og vender på dette så er 5,56 betraktelig billigere :arrow: Opplest og vedtatt :D

 

Hovedutfordringen her tror jeg blir å ligge på et annet plan. Norma og Raufoss har i dag nesten et monopol på 6,5x55 (typisk nordisk kaliber). Dette "monopolet" vil opphøre om 5,56 slipper til i DFS. Her ligger en utfordring med tanke på hvor velvillig disse har vært/vil bli med tanke på innføring. Etter en innføring av 5,56, vil sannsynligvis ammo priser bli lavere enn i dag. Kan vel fort skje at også 6,5x55 blir en del billigere, etter innføring av 5,56, siden den da får en konkurrent :D

Link to comment
Share on other sites

vizla, hvordan har du regnet deg fram til 1,30 billigere? (kuler 40 øre billigere, krutt ca 50 øre mindre det blir ca 90 øre.... i følge mine kjappe beregninger?)

 

jeg er enig i at ammo blir blligere. spørsmålet er hvem som produserer ammo med 75, 77, 80grs kuler(og kansje tyngre?) pr i dag? om denne ammoen kommer til å bli produsert spesielt for det norske markedet av NAMMO og NORMA, betyr ikke det nøvendigvis at den blir veldig mye billigere en 6,5 er i dag.

 

har nemlig tittet litt på prisen på lapuas 69grs scenar patron. den er iallefall like dyr som en god 308w match patron, å mye dyrere enn 6,5....

det er klart at denne patronen blir billigere om den blir bukt i DFS, men hvor mye billigere? forresten påstår de som har peiling på slikt at en innføring av 5,56 vil kunne gjøre 6,5 ammo dyrere fordi det blir mindre volum.

 

forresten er jeg overbevist om at 223 kommer til å bli en formidabel patron på bane. iallefall i dag hvor de fleste baner er 200m å etterhvert er det elektronikk også overalt, å lett å skyte seg inn.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke slik at mindre kaliber ikke varer like lenge som større kaliber? Min 222 ble i alle fall rimelig fort utskutt uten at jeg har tall over hvor mange skudd jeg skjøt. Steve sin 222 begynte vel å produsere merkelige fluer etter omtrent 3000 skudd hvis jeg ikke husker feil. Og han lada ikke hardt, det meste var 55 gr FMJ i ca 820 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig problemet med fritt kaliber/patronvalg? Majoriteten vil likevel bruke en standardisert patron. Det er jo i praksis bare et lite fåtall entusiaster som vil bruke "sære patroner".

 

Er det ikke noen som kan svare på overstående? Er ikke tiden moden for å gjøre ting i DFS litt friere?

Sette opp en klasse for våpen med kikkertsikte? En åpen klasse. Der man f.eks. lager en slik "eske" som man bruker i pistolskyting som våpnet skal kunne ligge inni med er lokk på. For å unngå utvendige dippeditter som balansevekter.

Link to comment
Share on other sites

jeg syns faktisk at et standardisert gevær er glimrende. det gjør at hvermansen kan kjøpe et våpen for 15 000 kr som er like godt om det de beste bruker. om det blir sluppet fritt vil sannsynligvis for det første prisen på 200STR gå i været, slik at den får samme pris som omtrent tilsvarende standardgeværer er i dag. dessuten vil da mange kjøpe andre og kansje bedre systemer(våpen). et godt standardgevær koster i dag ca 30 000 pluss diopter. det er over det dobbelte av hva en ny sauer koster. å rekrutteringa vil etter som jeg tror få seg en knekk.

 

"sporter våpen" i følge NJFF sitt reglement er ikke godkjent til jegerklassa. kansje fordi jegerklassa primært ikke er ment som stevner for NJFF skyttere men som et tilbud til jegere.

 

de som vil skyte med standardgevær kan jo skyte i NSF. å de som vil skyte med våpen på over 4,5kg med optikk kan jo skyte NJFF jaktfelt.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke prisen på STR vil gå i været om man slipper til mer sære våpen i ugne kalibre. Til den skyteformen DFS har tror jeg heller ikke at at standardgevær vil få et stort innpass grunnet pris.

Men nå var ikke utgangspunket mitt at man skulle ta et frislepp på dagens opplegg m.h.t. våpen og kaliber.

Er egentlig enig i dine argumenter angående frislepp på dagens struktur.

 

Tenkte mer på en fri klasse med ulne taktial våpen, kikkertsikter, avstandsmåler o.l ettersom langholdsskyting er en skyteform i frammasj. Tror foresten at en modifisert STR vil dominere denne klassen. Som den gjør i jaktfelt og elgbane.

En militær skarpskytterklasse. Kontroversielt kalt sniperskyting.

Med friere krav til f.eks. kaliber. Forbud mot rekyldemper for sjenansen til andre skyttere sin del.

NSF skyting har vi jo ikke i Finnmark så for å delta på stevner må man da reise langt.

Og skytinga i NJFF sin regi er det så lite av at man når å "ruste" mellom sesongene ettersom det går over noen dager i august.

DFS har feltstevner og kan med få håndgrep opprette en slik klasse uten at man må stable opp en ny organisasjon under f.eks. NSF, praktisk o.l. som garantert vil gå dukken før den har kommet i gang i dette distriktet.

 

Nå passer ikke dette innlegget her. Jeg lager en ny tråd under "Skarpskytterklasse i DFS".

Så får vi se om det er noe som fenger.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke prisen på STR vil gå i været om man slipper til mer sære våpen i ugne kalibre. Til den skyteformen DFS har tror jeg heller ikke at at standardgevær vil få et stort innpass grunnet pris. .

de fleste har tydeligvis ikke forstått det. prisen på 200STR er noe DFS og svenske og danske skytter org har forhandlet fram direkte med fabrikken. derfor selges 200STR kun gjennom DFS. å fordi 200STR har tilnærmet monopol er prisen satt slik. om ikke 200 STR hadde hatt monopol ville vel prisen vært omtrent som prisen på" SAUER 200TR UIT rifle" (som er en 200STR solgt utenfor skandinavia), å den er på samme nivå som prisen på andre standardgevær(feks sauer 205) å den prisen er på godt over 20 000.

 

 

Nå passer ikke dette innlegget her. Jeg lager en ny tråd under "Skarpskytterklasse i DFS".

Så får vi se om det er noe som fenger

mener det var en tråd om emnet for ikke veldig lenge siden.

diskuterte iallefall noe med "åpen klasse, DFS"

 

viewtopic.php?f=31&t=8577

 

vi har forresten en slik klasse (utenfor regelverket) på 4 stevner i året her i vest fylket. å antall deltakere er ikke akkurat høyt.....

Link to comment
Share on other sites

Er klar over at STRn er subsidiert av DFS. S 205 SSG og SSG 3000 ligger tett på 30000,-. (snaut våpen)

Men nå er det mulig for DFS å opprette en slik klasse jmf. jegerkl.. og AG-kl..

Nå har jeg postet en ny tråd så den får ligge.

 

De stevnene du nevner har jeg ikke vist om. Må hive meg med.

 

Bor du foran PCen? Du er jævlig rask med å svare.

Link to comment
Share on other sites

vizla, hvordan har du regnet deg fram til 1,30 billigere? (kuler 40 øre billigere, krutt ca 50 øre mindre det blir ca 90 øre.... i følge mine kjappe beregninger?)

 

 

forresten påstår de som har peiling på slikt at en innføring av 5,56 vil kunne gjøre 6,5 ammo dyrere fordi det blir mindre volum.

 

Gjorde denne beregningen i fjor vår da jeg kjøpte inn komponenter. Husker ikke helt hvilken priser det da var snakk om, og fra hvem prisene var hentet fra. Gjør derfor en ny beregning:

 

5,56

- Hylse: Lapua Kr. 7.68,- pr. stk (midway).

- Kule: Sierra MK 80grs. Kr 1.45,- pr stk. (norma-skytterlag.net)

- Ladning: 23.5 grs N11= kr. 0.57,-

 

Kostnad pr skudd førstegangs lading= 7.68+1.45+0.57= Kr. 9.70,-

Kostnad pr skudd ved lading av hylse fem ganger= 1.54+1.45+0.57= kr. 3.56,-

 

6,5x55

- Hylse: Lapua Kr. 9.68,- pr. stk (midway).

- Kule: Sierra MK 123grs. Kr 1.825,- pr stk. (norma-skytterlag.net)

- Ladning: 40.0 grs N11= kr. 0.97,-

 

Pris krutt N11 (norma-skytterlag.net): Kr. 365,- pr. kg.

1 kg = 15000grs. kr. 365/15000grs= kr. 0.02433,- pr. grs.

 

Kostnad pr skudd førstegangs lading= 9.68+1.825+0.97= Kr. 12.475,-

Kostnad pr skudd ved lading av hylse fem ganger= 1.94+1.825+0.97= kr. 4.73

 

Differanse kostnad pr skudd førstegangs lading: 12.475-9.70= kr. 2.78,- billigere ved lading av 5,56.

Differanse kostnad pr skudd ved lading av hylse fem ganger: 4.73-3.56= kr. 0.87,- billigere ved lading av 5,56.

 

Ved sammenligning av dagens priser og bruk av like komponent produsenter, vil i praksis 5,56 ligge på ca 25% under prisen på lading i 6,5x55. Og høggern, du har regnet riktig :D

 

Når det er sagt vil nok prisen på 5,56 komponenter falle en del om 5,56 blir innført. Men jeg tror også at markedskreftene virker i retning av at prisene på 6,5x55 også vil falle som en følge av dette. Grunnen er at konkurransen vil øke betraktelig. Dette tror jeg vil gjøre større utslag enn påvirkning av mindre produsert volum (enhetskostnaden). Enhetskostnaden er såpass liten at en skal måtte redusere produksjonen betraktelig for at dette skal ha innvirkning. Også med tanke på at de samme produsentene nok vil produsere komponenter til 5,56 i tillegg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det ikke slik at mindre kaliber ikke varer like lenge som større kaliber?

Om du leser mitt første innlegg i denne tråden, på side 1, under kapittel slitasje, vil du få en ledetråd til spørsmålet ditt. Her er det mange faktorer som spiller inn :wink:

Link to comment
Share on other sites

vel, ingen fornuftige folk kjøper en hylse for 8-9 kr når de kan kjøpe tilsvarende patron(med samme hylse) for 5,- ;)

så for regnestykket ditt sin del ser jeg hylsepris som irrelevant.(DFS skyttere trenger som oftest ikke kjøpe hylser, man kjøper en kasse fabrikk ammo og skyter det, så har man hylser...) det vi da sitter igjen ved er prisdiff for komponentene som kommer på ca kr 0,80.

jeg tror ikke prisfall på 6,5 kommer som et resultat av innføring av 5,56. ikke heller et prisfall på 5,56. det som sannsynligvis kommer til å skje er en prisstigning på 6,5 som en følge av mindre marked for patronen. for produsentene som i dag produserer 6,5 må nok følge med og begynne produsere 5,56. å i tillegg vil vi kunne få mindre utvalg i ferdig 6,5. for meg gjør det ingenting. jeg kjøper ikke 6,5 ammo ;)

 

så for de fleste vil vel regnestykket se mer slik ut:'

5,56

- Kule: Sierra MK 80grs. Kr 1.45,- pr stk. (norma-skytterlag.net)

- Ladning: 23.5 grs N11= kr. 0.57,-

Kostnad pr skudd ved lading 1.45+0.57= kr. 2,02

 

6,5x55

- Kule: Sierra MK 123grs. Kr 1.825,- pr stk. (norma-skytterlag.net)

- Ladning: 40.0 grs N11= kr. 0.97,-

 

Pris krutt N11 (norma-skytterlag.net): Kr. 365,- pr. kg.

1 kg = 15000grs. kr. 365/15000grs= kr. 0.02433,- pr. grs.

 

Kostnad pr skudd ved lading 1.825+0.97= kr.2,80

Link to comment
Share on other sites

vel, ingen fornuftige folk kjøper en hylse for 8-9 kr når de kan kjøpe tilsvarende patron(med samme hylse) for 5,- ;)

så for regnestykket ditt sin del ser jeg hylsepris som irrelevant.(DFS skyttere trenger som oftest ikke kjøpe hylser, man kjøper en kasse fabrikk ammo og skyter det, så har man hylser...)

 

Enig meg deg i dette, men for at regnestykket skal bli rettferdig, så må en selvfølgelig regne med likt utgangspunkt, i nye komponenter. Siden ammunisjonsprisene pr i dag ikke gjenspeiler virkeligheten etter en evt. innføring av 5,56, må en sammenligne med noe, som f.eks. hylsepriser.

Så kan vi jo diskutere til vi blir blå om hvor ellers i verden vi kan hente hylser fra, men akkurat det har jeg for lite tid til (tror ikke du heller gidder dette) :wink:

Poenget var uansett å sette opp et korrekt og godt begrunnet regnestykke, uavhengig av hvem som har rett eller feil. Svaret står der uansett :D

Link to comment
Share on other sites

Poenget var uansett å sette opp et korrekt og godt begrunnet regnestykke, uavhengig av hvem som har rett eller feil. Svaret står der uansett :D

joda det blir billigere å lade 5,56. etterhvert.

 

men rettferdig regnestykke? en viktig faktor for de fleste som skyter pr i dag er at 6,5 diesettet er kjøpt inn, det samme er 6,5 sluttstykke og mag til sauern. disse tingene vil føre til en engangsinvestering, (løpet holder jeg utenfor for det må man kjøpe uansett med jevne mellomrom), men sluttstykke, magasiner, diesett, hylseholderplate, osv. det blir fort en engangsinvistering på 3-4000,- ekstra, å det betyr at de fleste neppe vil spare noe som helst på innføringen av 5,56 det første året eller tre(eller på de første 4-5000 skudda). dette forutsett av skytteren er etablert med ladeutstyr og sauer.

så du skjønner, det har flere sider denne saka. men jeg tror 5,56 kommer til å bli godkjent fra 1.1.2010 å jeg tror feltskytinga framover kommer til å endre seg i ikke akkurat positiv retning etter mitt syn.

Link to comment
Share on other sites

Det er signalene fra skytterkontoret om at feltskytingen skal "tilpasses" det nye kaliberet som også bekymrer meg.

 

Er ikke i tvil om at dette kommer så jeg håper at mange nok vil prøve å stå imot denne raseringen av feltskytingen slik at vi ikke ender opp som "De frivillige salongskyttere".

 

Ellers så registrerer jeg at de som ivrer mest for innføring av 223 ikke er særlig aktive DFS skyttere, men kanskje ser andre fordeler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg deler bekymringene deres for feltskytingens fremtid når .223 blir innført. For øvrig så lurer jeg litt på hvordan DFS går fram når de tester ut kaliberet. Noe finnes beskrevet her:

http://dfs.no/dfs.no/filestore/PDF-DOC- ... cal556.pdf

Jeg er litt bekymret. Det ser ut som om DFS tester et våpen og et løp, og det gjøres av en mann. Vil dette bli en objektiv test, eller blir det en test av et våpen og et løp? En test med så lite testgrunnlag vil ikke si meg så veldig mye. Den vil fortelle meg egenskapene til akkurat det våpenet og det løpet som ble testet, og ikke så veldig mye mer. Er det noen som vet mer om testene som DFS gjennomfører.

@høggern og Vizla: Bruker dere ikke tennhetter på ammoen der nord? :wink:

 

Sofakriger

Link to comment
Share on other sites

Ellers så registrerer jeg at de som ivrer mest for innføring av 223 ikke er særlig aktive DFS skyttere, men kanskje ser andre fordeler.
Jeg er ikke DFS skytter og denne debatten blir prinsipiell for min del.

 

§ 1-1

Det frivillige Skyttervesens mål er å fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar.

Kommentar

Dette er formålsparagrafen og selve fanebestemmelsen i grunnreglene.

Det må aldri tapes av syne at den skytevirksomhet som skal foregå innenfor de skytterlag som er tilsluttet DFS skal være egnet til å fremme de formål denne bestemmelse fastslår.

Sålenge DFS får så mye penger fra Forsvaret og har overstående paragraf som nr 1, så bør det være ett krav at de våpen Forsvaret bruker, også skal kunne brukes. Dvs AG3 og HK416. DFS må utarbeide reglement og program for disse hvis de fortsatt ønsker støtte fra Forsvaret som idag.
Link to comment
Share on other sites

joda det blir billigere å lade 5,56. etterhvert.

 

men rettferdig regnestykke? en viktig faktor for de fleste som skyter pr i dag er at 6,5 diesettet er kjøpt inn, det samme er 6,5 sluttstykke og mag til sauern....

 

"å jeg tror feltskytinga framover kommer til å endre seg i ikke akkurat positiv retning etter mitt syn."

 

Nå diskuterte jeg kun ammunisjons priser. De andre investeringene er innlysende og gir seg selv om en velger å innlemme et nytt kaliber i våpenskapet.

 

Når det gjelder feltskytinga, har mine praktiske erfaringer med tunge kuler (80grs) overbevist meg og andre at feltskytinga nok blir å bestå med de samme holdene som i dag.

Eks. Berger 80grs, BC 0.471 og Hornady A-max 80grs. BC 0.452. Sierra MK. Bc 0.420.

I et 60cm løp skremmer en disse kulene opp i ca 840 m/s uten å lage håndgranater (mine ladedata). Lengre løp (sauer) gir enda mere fart (DFS har en hastighet på 850 m/s på sine test sauere).

Diskusjonen om egnethet til feltskyting har for såvidt gått en stund her på forumet, så dette er nok ikke helt nytt for oss to. Men, uansett er det DFS sine testresultater som blir avgjørende for hva som skjer videre.

Link to comment
Share on other sites

Det er en selvfølge at forsvarets våpen skal kunne brukes i DFS, men siden disse våpnene ikke er tilgjenglig for allmenheten så mener jeg disse bør konkurrere innenfor en egen klasse.

 

Se bare på Stangskytingen idag. Hvis en arrangør ønsker AG skyttere i toppen lages det korte hold. Motsatt hvis man ønsker å forfordele Sauerskyttere. Med bedre og mer rekylsvake våpen i forsvaret synes jeg det blir galt å konkurrere i samme klasse.

Link to comment
Share on other sites

Ellers så registrerer jeg at de som ivrer mest for innføring av 223 ikke er særlig aktive DFS skyttere, men kanskje ser andre fordeler.

 

Aktiv mer enn nok i DFS til at denne delen av skyte-hobbyen repressenterer en stor nok kostnad for meg. For min del gjelder ingen andre motiver enn å bidra til en sunn saklig og god diskusjon (hvor det også er lov å bruke humor og litt utfordrende vinklinger).

Formålet med min deltagelse er at jeg prøver å bidra til at diskusjonen blir så saklig som mulig, og bygger på så mye fakta som mulig. med fakta menes ikke at jeg kun holder meg til kildehenvisninger, men like viktig kvalifiserte overveiinger.

Jeg har pr i dag 3 års erfaring med 5,56 (223) i kombinasjon med tunge kuler (noe som få i Norge har), også på DFS baner. Med andre ord grunner mine "antagelser" på fakta og kvalifiserte gjetninger.

 

Litt OT. Fikk lyst til å snu ditt utsagn andre veien og si at noen ser andre ulemper grunnet i konservatisme og frykten for det ukjente som måtte dukke opp (Sier ikke nødvendigvis at du er av en slik holdning)? Kanskje er det noen "Ludvik´er blant oss? "Å skrive konntrakt, det er fali det" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kuttet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Bare for å gjøre det klart så har jeg ingenting imot at 223 blir innført i DFS. Det kan godt være at jeg selv vil bli bruker av det. Mulighet for billigere ammo skader ikke.

 

Men jeg lar meg provosere av uttalelser fra sentrale personer i DFS som er fast bestemt på at det nye kaliberet skal legge premissene for feltskyting og at det settes begrensninger for bruk av lange hold.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg lar meg provosere av uttalelser fra sentrale personer i DFS som er fast bestemt på at det nye kaliberet skal legge premissene for feltskyting og at det settes begrensninger for bruk av lange hold.

 

Om så er tilfelle deler jeg noe av din følelse av å bli litt provosert/frustrert. Ser ingen vektige grunner til å gjøre noe med holdene på felten ved innføring av 5,56. Går fint an å avgi gode treff med dette kaliberet. Feltskyting er den grenen der jeg trives best, og har det vært opp til meg skulle vi gjerne øket holdene istedenfor det motsatte.

Link to comment
Share on other sites

=>einherje, seff skulle hetter blitt tatt med i regnestykket. men hetter vil ikke gjøre noe forskjell på priisforskjellen da prisen er den samme i begge kalibre pr i dag.

 

=>vizla, jeg er ikke enig i at 5,56 vil bli en patron som klarer holde følge med 6,5 på felten om holdene drar seg over 400m å det er endel vind. da er i bestefall 5,56 på nivå med 308win, som er et mye dårligere kaliber til DFS felt enn det 6,5 er. jeg vet, jeg har brukt både 308w og 6,5 på felt.

 

men siden du har brukt 5,56(223 rem) med tunge kuler i 3 år, hvor mange skudd holder en slik pipe med 840 msek og 75-80 grs kuler??

Link to comment
Share on other sites

Det er en selvfølge at forsvarets våpen skal kunne brukes i DFS, men siden disse våpnene ikke er tilgjenglig for allmenheten så mener jeg disse bør konkurrere innenfor en egen klasse.

 

Se bare på Stangskytingen idag. Hvis en arrangør ønsker AG skyttere i toppen lages det korte hold. Motsatt hvis man ønsker å forfordele Sauerskyttere. Med bedre og mer rekylsvake våpen i forsvaret synes jeg det blir galt å konkurrere i samme klasse.

 

Nå har jeg skutt mye stang med ag3 og jeg har fått over 16 treff på et hold nøyaktig en gang :D . Etter det jeg ser treffer man ikke noe mindre på vanskelige hold enn på lette, problemet ligger mer i skjeve samlinger (har ikke noe klart svar på hvorfor dette skjer) og da bommer man uansett.

Realistisk med sauer og overtrening er 14 - 16 treff hele tida (mulig man kan få ut mere skudd/treff med kortere mekanisme i 223). Skal se om jeg legger inn mer trening på dette etterhvert også da jeg tror det må bli delte klasser med innføring av hk416.

 

Slik det er i dag anser jeg at man stiller rimelig likt med AG og sauer, det jenstår å se hva som skjer med 223 i sauer og hk416. Jeg regner med at hk416 er mye bedre enn ag3 til slik skyting pga av mindre rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...