Jump to content

222 cal hvilke kuler skal jeg velge?


chrissi504

Recommended Posts

Har brukt 50 grs Norma blyspiss på både rådyr og bever med godt resultat. Selvfølgelig har jeg måtte velge mine skudd med omhu på rådyr, men det gikk bra i alle år. Pipa mi liker ikke tyngre kuler enn 50 - 55 grs.

Til rev har jeg god erfaring med 30 grs Berger hullspiss.

Link to comment
Share on other sites

Skal være veldig forsiktig med å bruke lette kuler i 222 til rådyr. Blir fort mye søl. Varmintkuler må du for all del IKKE bruke.

 

Selv har jeg brukt NP i 60 grain med 23,5 grain n140. Ville aldri brukt lettere kuler enn dette. Flere kompiser har også 222 og de har kjøpt div fabrikk patroner med 50 grains kuler. Dette anbefaler jeg ikke på rådyr!

 

forøvrig veldig pene slakt med NP 60 grn i 222 rem!

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at Lapua 55 grs blyspiss kan fungere bra på rådyr. De koster ca 3,- stk. Ellers kan man jo investere i Oryx 55 grs og. De skulle da være bra, men prisen... Godt og vel 8,50,- stk.

 

Når det gjelder varmintkuler til bever, må en være obs på at det er krav til anslagsenergi på disse, 980 J/100 m. Da må man nesten opp i 55 grs som er ganske hardt ladet for å oppfylle kravet. Det er faktisk samme krav til bever som til rådyr.

 

Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst - kapittel 5. Våpen og ammunisjon - utdrag

 

16. Krav til rifleammunisjon

 

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

http://www.lovdata.no/for/sf/md/td-20020322-0313-005.html#16

Link to comment
Share on other sites

Kuler benemt: Varmint, er beregnet/konstruert for jakt på små "skadedyr" og ABSULUTT ikke på på såpass stort som rådyr! Disse kulene Exploderer närmest ved anslag og penetrerer ikke dypt nok inn till å nå dyrets vitale organer. Du ender sannsynligvis opp med en stygg skadeskyting. - Skall du likevel benytte et såpass "lite" kaliber som .222 så gå for de tyngre kulene: 55-60gr. Lader min egen med 55gr.Lapua og 23gr.n140 (ca.855 m/s). Foretrekker for egen del likevel "tyngre" skyts på rådyra såsom .30-30,.30-06 eller till og med .45/70. - Till Erikr: Va er NP 60gr. er det Normas kule?

Link to comment
Share on other sites

Sierra 63 grs SMP skal vistnok gi brukbare restvekter i 22-250 rem i følge Jørund Lien om jeg husker hans skriverier rett.

Dette er riktig nok ei kule som er benevnt som Varminter.

Ladet selv denne kula i min CZ 527 i 222 Rem, gikk som en stråle. Dvs under 20 mm på 100 meter.

Mulig jeg har igjen noen patroner, så får finne fram noen telefonkataloger og teste den :-)

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

@bobby: Nosler Partition 60grs vil jeg tro han tenker på. http://www.hjemmelading.no/60grs nosler partition

Denne koster kr 6,60 hos Hr. Alvestad.

 

Håper selv å få testa 55grs Oryxen i .222Rem til høsten. Disse kjøpte jeg hos http://www.vapex.se/eshop/product_info.php?cPath=81_36_39&products_id=15416, hvor de går for ca kr 5,50. Kronekurs går bort i toll, så kommer frakta, så du får dem hjem for mellom 6 og 7kr stykket.

Til bevern kjøpte jeg 50grs V-max som jeg ser er riktig billige hos vapex. 2 til 2,50kr inkludert frakt, avhengig om du er heldig med tollerne...

Det kan forøvrig hende det er mose på kulene når de kommer fra Vapex - de er ikke de kjappeste! Tror de bestiller etterskuddsvis og bulker opp før det sendes. Billig men treigt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt en bever i helga med .222Rem. Var en skadebever, så skjøt derfor den beveren det gjaldt, og det var en svær hunnbever på 22kg. Brukte 52grs Nosler HPBT som jeg har fått en kar til å lade for meg, og jeg har ALDRI sett en så kontant skuddreaksjon. Det var virkelig lysbrytereffekt! Med 6,5 og Sierra Gameking 140grs som jeg har brukt før, har det blitt store utgangshull og det har ofte vært litt kramper etterpå, men her var det stille og ikke noe utgangshull 8)

Traff den litt foran bogen, og kula hadde gått inn til midten av skrotten og eksplodert fullstendig.

På rådyr vil nok ikke dette være et godt alternativ dessverre, men på bever kan man ikke klage på varmintammo :D

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Sierra 63 grs SMP skal vistnok gi brukbare restvekter i 22-250 rem i følge Jørund Lien om jeg husker hans skriverier rett.

Dette er riktig nok ei kule som er benevnt som Varminter.

Ladet selv denne kula i min CZ 527 i 222 Rem, gikk som en stråle. Dvs under 20 mm på 100 meter.

Mulig jeg har igjen noen patroner, så får finne fram noen telefonkataloger og teste den :-)

 

 

John-A

Legg gjerne ut resultatene her :D Jeg har ikke sett en skikkelig test av disse enda. Jeg regner med at du har ladet disse litt høyere enn det jeg tenkte å gjøre i 223. Det hadde vært artig å vist utgangshastigheten din sånn cirka og sett resultatet av en ekspansjonstest på feks 200m for å sjekke denne i lavere hastighet hvis det er mulig :?:

 

Lynedit: Så nå at du lader i 222 så det er ikke sikkert det er så stor forskjell i utgangshastighet...

Fant en liten test her som er omtrent i samme hastighet som jeg hadde tenkt å prøve.

http://forum.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=36700#p36700

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Merkelig at ikke flere har oppdaget massive kuler i .224 kaliberne. Kulene er jo som laget for det da alle de vanlige patronene gir fra høy til svært høy utgangshastighet med kuler i passende vekt for kaliberet.

 

Blant de klart beste rådyrkulene pr idag om du har en 222 og skal bruke den på rådyr er

Hornady GMX 50 grs. Du får greit 950m/s med den - og den vil skyte igjennom alle rådyr du møter, i alle anstendige vinkler du bør skyte på dem i.

 

Om du får den til å stabillisere er 50 grs Barnes TTSX også ei meget bra kula. Gir litt større diameter og litt mer graps da den åpner reelt med en gang.

 

De beste blyfylte er uten tvil Rhino 50 grs Soft. 55 Oryx er sikkert også bra.

 

Med harde ladninger 202 eller aller helst CFE 223 får du svært så gode hastigheter med 60 grs Nosler Partition. I hinne hårde dager hadde jeg ett par Sako rifler i 222 som begge ble foret med 60 grs Nosler Solid Base i ca 880m/s som gikk suverent. En Partition er sjelden langt unna mekka om du ønsker ei raskt ekspanderende kule som også gir tilstrekkelig dybdevirkning når du trenger det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Merkelig at ikke flere har oppdaget massive kuler i .224 kaliberne. De er jo som laget for det da alle gir fra høy til svært høy utgangshastighet for kuler i passende vekt for kaliberet

 

Ummm, en homogen kule gir vel ikke noe merkbart høyere hastighet enn tradisjonelle kuler i samme vekt, og en må uansett gå ned på vekta for å få stabilitet. Men det virker som om disse holder godt sammen selv med lav vekt og høy hastighet, så det er nok ikke et dårlig valg. Har akkurat konvertert til 222, heldigvis med 1:9-pipe, så mitt valg ble 55TSX. Det gjenstår dog å se om teori og praksis stemmer...

Link to comment
Share on other sites

Ah, forskjell på kuler og patroner.

 

Likevel, for 222 setter riflestigning en stor begrensing i hvor tunge kuler en kan bruke, og det problemet blir bare større med homogene kuler som er fryktelig lange i forhold til vekta. Som sagt tror jeg at de holder bedre sammen i høye hastigheter, men jeg har ikke erfaring nok til å påstå noe enda. Og med 1:9-stigning vil jeg vel heller aldri få det da jeg kan bruke litt tyngre kuler. Den pipa stod i når jeg kjøpte tispa, men skulle jeg valgt en stigning selv ville det nok blitt det samme. 1:9 slår meg som et perfekt valg for nordisk jakt, kuler som 55TSX og 69SMK går som en drøm uten at presisjonen lider med 40VMax. Jeg hadde tilfeldigvis 500 SMK på lur, og de får jeg fint opp i 850m/s. Tyngre kuler blir nok fort litt krampaktig, men den ladningen går som en stråle og har svært grei kulebane.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jeg kjøpte 50 grains Hornady GMX i går til min 22-250 (1:14).

 

Mannen bak disken sa at denne kulen var lengre enn vanlige bly 50 grainere, og jeg måtte derfor ta utgangspunkt i ladetabellen for 55 grains kule.

 

Jeg ønsker en moderat/middels ladning og rundt 1000 meter i sekundet er fint. Tok utgangspunkt i ladedata for Lapua SP 55 grains. Bruker Norma 202 krutt. Først 32 grain, alt så bra ut, men bobbob samling. Så 33 grains krutt, mye bedre samling og alt vel med hylsa. Ikke fyllt opp med 34 grain som står som maksladning, men ble veldig fornøyd med 33 grain krutt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg har skutt 2 rådyr med Sierra MK 52gr. 21gr. N130 bak.

Hastighet på kula 904 m/s og 945 m/s.

(diffen ligger i forskjellig batch med hylser)

 

Kula som gikk i 904 m/s gikk rett igjennom med pent utgangshull på ca.30mm.

Dyret gikk 4 m. avstand 150m.

 

Kula som gikk i 945 m/s oppførte seg ikke helt ideelt.

Kula endret rettning inne i dyret og bakdelen av prosjektilet lå i skinnet på andre siden av inngang,

mens halvparten av kulen gikk 45 grader opp fra inngangshull og rett gjennom ryggrad.

 

Jeg konkluderer med at denne kula ikke er egnet i hastighet over 900 m/s samt at man må ha rene treff.

 

Jeg har nå ladet Rhino 50gr. i en stige med N130 men ingen samlinger var gode nok.

I går testet jeg Rhino 50gr. med N120 bak og da fikk jeg beste samling 3 skudd på ca.20mm.

Rifla er en Vixen med 14 snurr 40cm pipe.

Hastighet ble ikke målt denne gangen.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Matchking er hverken lovlig, eller egnet til storvilt. Greit at det funker greit på rådyr med eksplosive kuler ved bruk av litt større patroner, men i kaliber nålestikk er det en dårlig ide. :wink:

 

Har brukt Hornady GMX de siste årene i 222rem på rådyr, helt grei effekt og pene slakt. Tidligere brukte jeg Lapua 55gr SP, den går også i kategori bløt, men funka greit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Ladebenken i at matchkuler er et tvilsomt valg, de er ikke laget for bruken og en kan derfor ikke stole 100% at forskjellige lotter oppfører seg likt. Når det er sagt er det vanskelig å si at de er ulovlige, så lenge tester viser at de gjør jobben så er man innenfor lovens krav. Jeg vet at reglene for oppskyting nevner de, men det er vel for å unngå at folk bruker treningsammo for å spare seg noen kroner. Men kravet er per i dag kun at ammunisjonen skal være ekspanderende, kan man dokumentere at prosjektilene du bruker faktisk ekspanderer under relevante betingelser er man innenfor. Loven stiller ingen krav til grad av ekspansjon, penetrasjon eller restvekt, der må jegeren selv bruke sunn fornuft.

Link to comment
Share on other sites

Sierra 55grn GameKing er en enkel løsning som fungerer. Den stabiliserer fint i min 40cm 1-14" pipe, og presisjonen er uvanlig bra. Full hylse med N140 gir grei hastighet og moderat trykk, og en slipper å bruke vekt når en stiller inn kruttmålet. Det høres slurvete ut uten å være det. Kula er en konvensjonell blyspiss, og skuddplassering er viktig enten det gjelder fugl eller rådyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Nosler Ballistic Tip Varmint Bullets 22 Caliber (224 Diameter) 40 Grain Spitzer Boat Tail Box of 100 fant dem på midway er de bra til rådyr og bever og andre slags småvilt arter?

 

skal kjøpe noen v max kuler også hvilke grain bør jeg ha da?

 

Skjøt to rådyr på ca 150 meter med Norma Oryx 55 grain i høst, husker ikke ladingen, men det var gjennomskudd i begge dyrene, og minimalt med ødeleggelse. Kan varmt rekomendere denne lodda kula.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Nosler Ballistic Tip Varmint Bullets 22 Caliber (224 Diameter) 40 Grain Spitzer Boat Tail Box of 100 fant dem på midway er de bra til rådyr og bever og andre slags småvilt arter?

 

skal kjøpe noen v max kuler også hvilke grain bør jeg ha da?

Hei!

Jeg skjøt 2 stk rådyr med 55 grain Norma Oryx i høst på ca 150 meter, gjennomskudd med minimale kjøttødeleggelser. Kan varmt anbefales! Finner du andre lodda 22 kuler er sikkert de også brukbare. Jeg har stigning 1:14 og skjøt også med Norma 62 grain. Merkelig nok fikk jeg bedre samlinger med disse kulene. Stikk i mot det som burde være tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har fått skutt litt med 50 grs kula og kan si litt om presisjon? Har en Vixen med 1:14-stigning.

Jeg har også en Vixen med grovt løp, og samme stigning som deg. Fikk faktisk best presisjon med Norma 62 grain blyspiss, skjønt 55 grain Norma Oryx var ikke så langt unna i presisjon de heller. Syntes at jeg fikk best skuddvirkning med Oryx kulene, og minst kjøttødeleggelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
57 minutter siden, can skrev:

Kva erfaring har folk med sierra gameking i 222/223? Tenke rådyr fyrst og fremst men muligens og gås?

Ikke GK kule men en "Varmint", men denne kula er kjempefin i .222/223rem hastigheter til rådyr osv. Den er også kort/butt nok til at den stabiliseres i flere løp med 1/14 twist.

 

https://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Norge/Products/33981749002513/SubProducts/749002564

Link to comment
Share on other sites

På 18.4.2010 den 16.09, ko-stens skrev:

Har hørt at Lapua 55 grs blyspiss kan fungere bra på rådyr. De koster ca 3,- stk. Ellers kan man jo investere i Oryx 55 grs og. De skulle da være bra, men prisen... Godt og vel 8,50,- stk.

 

Når det gjelder varmintkuler til bever, må en være obs på at det er krav til anslagsenergi på disse, 980 J/100 m. Da må man nesten opp i 55 grs som er ganske hardt ladet for å oppfylle kravet. Det er faktisk samme krav til bever som til rådyr.

 

Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst - kapittel 5. Våpen og ammunisjon - utdrag

 

16. Krav til rifleammunisjon

 

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

http://www.lovdata.no/for/sf/md/td-20020322-0313-005.html#16

Har selv skutt noen rådyr med Norma Oryx 55 grain, super kule som i min Vixen / 222 gav gjennomskudd på 150 meter med minimal kjøttødeleggelse. Kan virkelig anbefales på tross av prisen, blir vel ikke så mange rådyr som detter likevel.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Til blink noken som trur at denne https://www.brownells.no/22-CALIBER-0224-55GR-FMJBT-WITH-CANNELURE-BULLETS-22-Caliber-0224-55gr-Full-Metal-Jacket-Boat-Tail-500-HORNADY-Full-Metal-Jacket-Boat-Tail-FMJBT-0157-Traditional-0243-100028452 kulå her vil stabelisera i 222 med da som sannsynligvis er 1:14 twist? Har bestilt 52 grains match king frå sierra som eg går og vente på men prisen på hornady kulå var veldig grei, greit å veta kva erfaringa andre har sjølv om eg prøve å få tak i ett litt mindre kvantum i fyste omgang viss kulå kan vera nåke å satsa på.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd Hornady fmjbt 55 grs i Brno Fox og Sako Vixen. Ville ikke gå godt i de to hos meg. De var ikke hardt ladet, og løpet på begge var 50 cm. Vet ikke om det kan ha noe å si.

 

Ellers, støtter siste taler. Lapua og Norma sin 55 grs fmj er trygge saker. 

Link to comment
Share on other sites

På ‎24‎.‎07‎.‎2017 den 17.16, can skrev:

Kva erfaring har folk med sierra gameking i 222/223? Tenke rådyr fyrst og fremst men muligens og gås?

 

Ser at flere skryter av denne til rådyrene på svenske forum.-

Jeg har bestilt og fått hjem en pakke av de, men har dessverre ikke fått testet så mye enda.

Link to comment
Share on other sites

Eg fekk i dag 100 lapua march hylser 100 v Max og 15 hornady 55 grains fmj kuler, grådig fine dei lapua hylsene! Har og 100 nosler 52 gr cc på vei. Spent på om dei 55 gr fmj kulene vil stabelisera i børså mi, tenkte eg kunne nå prøva så kjøpte berre 15, viss eg ikkje får dei til så mulig eg går for lapua si 55 gr fmj kula, viss eg trenge kula til fugl som skal etast. Sierra gameking skal muligens prøvast men får først prøva blyspisen frå lapua. 

 

Men no får eg ta ein ting om gongen, nosler si cc kula lade eg som sierra si 52 grain match king kula, dei er jo like. Så får eg lada v Max til kråkå, den har eg ikkje funne ladedata på men trur eg bruke samma som til match kulene til sierra og nosler. Begynne litt forsiktigt å lade meg opp, kulå er jo litegrann lettare og, eg kjøpte 50 grain. Når eg er ferdig med dei to så lade eg lapua blyspiss i tilfelle eg skulle få tilbud om rådyrjakt eller noke sånt. Prøve å bruka Vv 120 kruttet til alle kulene.

Link to comment
Share on other sites

Sammenligne no dei 4 kulene som eg har sierra si 52 grain MK, lapua si 55 gr sp, hornady si 55 gr fmj og hornady si 50 gr v Max kula. Eg har alltid hørt at da er lengde og ikkje tyngde som er vesentlig her, håpa plast spissen ikkje gjelde for v maxen var lengst ca 2 mm lengre enn hornady si fmj kula.

Link to comment
Share on other sites

Er en kombinasjon. Lengde og vekt. Du kan ha litt lenger, men lettere kule pga ekstra hastighet kan stabilisere osv. Mye rart når du lader .222 og .223 med 1/14 og 1/12 stigning. Ei kule går i ett løp men akkurat ikke i et annet med samme stigning. Lykke til og håper du får presisjonen du leter etter :) 

Link to comment
Share on other sites

Takk for da men trur da var ein tabbe å bestille 50 grain når kulå er v Max. Er klar øve at tyngre kule ikkje stabelisere i løp med 1:14 stigning men såg ikkje for meg at ei 50 grains kula er så lång siå 50 liksom er standarden til 222, men får prøva ho å sjå kva eg finne ut ellers får da bli 40 eller 45 gr v Max eller ei frå sierra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...