Jump to content

Darne hagle?


Spitfire

Recommended Posts

Takk for tilbakemeldinger alle sammen! Hva skulle vi gjort uten kammeret....?

 

Barks, det er kjente problemer du er inne på. Både å legge seg for sent, og å lese Dame i stedet for Darne. Har gjort det siste selv flere ganger. Det er til og med fort gjort å tenke på våpen i stedet for damer :shock:

 

Deerkiller - jeg skal se om jeg får søkt opp denne butikken. Setter pris på tipset.

 

Og forhåpentligvis hører jeg fra deg igjen, S&L97. Vennlig hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Hagla er med stor sannsynlighet til salgs :wink: Dog er den i kaliber 16, men det gjør den jo bare smekrere (og patroner kan du kjøpe av meg).

Regner med at jeg kan kikke på den i løpet av uka, og kanskje ta noen bilder som jeg kan poste her.

Link to comment
Share on other sites

Dette var et trist syn :oops:

Stokken er utrolig lav og lite pen med ei sprukken og stygg kappe. Det er dog fullt mulig å pusse den opp og bytte kappa, men den er fortsatt utrolig krum og med trist trekvalitet. Med tanke på mekanismen må det dog være fullt mulig å lage en ny i bedre kvalitet. Stålet og mekanismen er lyspunktet da den er rustfri med blanke løp med endel slitasje på blåneringen. Åpner og lukker helt greit. Alderen er noe usikker, men antas til å være produsert før krigen.

 

darne001.jpg

darne002.jpg

darne003.jpg

darne004.jpg

darne005.jpg

darne006.jpg

darne007.jpg

darne008.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet er dette den rimeligste Darne-modellen "Halifax" pga at stokken er hel. Dette er jeg ingen ekspert på, men jeg tror at Darne i hovedsak er produsert i tre utførelser:

- Budsjettmodellen "Halifax" med hel stokk og dreiesikring

- Standardmodellen "R" med delt stokk og dreiesikring

- Den mer påkostede "V" modellen med skyvesikring

 

Da Våpenjournalen testet en Darne-hagle på 80-tallet mente de at dreiesikringen var ganske ubrukelig og så ut som en spiker!

 

Hvis noen har mer informasjon om Darne, ut over det en finner med et nettsøk, så kom med det!

 

S&L97, denne hagla er nok ikke noe for meg pga skjefteformen. Mange takk likevel, for at du forhørte deg om haglen og la ut de fine bildene!

 

Vennlig hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da ble jakten på en Darne-hagle kronet med hell, etter tre-fire år på utkikk!

 

Satt og koste meg med en liten konjakker i går kveld, og gjorde et sveip innom de vanlige nettstedene før sengetid....og hva ser jeg på Blocket.se? En Darne modell V, med engelsk skjefte og kaliber 12, "knapt skutt 100 skudd" siden den ble produsert tidlig på 30-tallet. Før kirketid i morges var handelen i boks!

 

Håper dette er til inspirasjon for andre som er interesserte i Darne. Her er et par muligheter om flere skulle ønske en slik hagle:

 

Backlund's våpenforretning har fortsatt sin Darne i butikken - se tipset fra "kammerat" Deerkiller lenger opp. Dette er også en modell V, med mye gravyre - virkelig påkostet utgave altså. Det medfølger ganske riktig to løpssett - begge er i kaliber 16. Ett med korte løp og åpne choker, det andre med lengre løp og trangere choker....slik kunne det gjøres før løse choker ble vanlige :D. Denne Darne-haglen er dessverre priset urealistisk høyt, etter min mening. Mulig butikkeieren la på litt for en nordmann :?. Men flott er den.

 

Darne'n som S&L97 har lagt ut bilder på i denne tråden er nok i motsatt ende av prisskalaen, men kan være et interessant prosjekt. Jeg la også inn et bud på en fin Darne modell R som var til salgs på Blocket forrige måned, og eieren var positiv. Men den var en del av en større samling gamle våpen, og så kom det en kar og kjøpte alle sammen!

 

Ja, det var litt om jakten på Darne. Nå gleder jeg meg til å motta og prøve nyanskaffelsen!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Jeg derimot har fremdeles havesyken og ingen hagle fra Darné...

 

Skriver dette åpenbart som bransjetilknyttet, men regner med det går under radaren ettersom våpenet er solgt og dette neppe er noe vi får inn igjen på en stund... dessverre.

 

Ikke så lenge siden (under et år) at vi solgte en sånn hos oss, etter at den hadde stått ganske lenge i våpenrommet. Ikke fordi ingen ville kjøpe, men fordi vi egentlig ikke ville selge den. Rett og slett fordi det var en veldig fin "snakkis" i våpenrommet, et relativt unikt våpensystem som veldig få hadde sett før. Og en del morsomme episoder med folk som stod og kikka seg rundt og plutselig utbrøt... "Oi, darne...."

 

Den var ikke spesielt pen, men spesiell likevel.

 

Det dukker nok opp flere bare du følger med. Og fabrikken produserer vel fortsatt våpen, så vidt jeg vet? (Selv om den offisielle hjemmesiden er offline..)

 

Jeg skal ikke påstå å være noen som helst slags ekspert på dette, men jeg har registrert at de har flere spesielle konstruksjoner. Vet ikke om dette overhode er riktige betegnelser, men jeg prøver meg (korriger meg mer enn gjerne)

 

Skyveblokk

darne-v21-fb.jpg

 

"Vippeblokk(?)"

03-armurerie-darne-fusil-modele-darne-oscillant-1887.jpg

 

...og roterende kasse

armurerie-darne-fusil-calibre-12-tournant-chien-exterieur.jpgBelpassoDarne02w.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...