Jump to content

Geotagging for dummies


Sako 30-06

Recommended Posts

Som lovt tidligere, her er artikkelen

 

Geotagging for dummies

eller

Geotagging med det utstyret du har

 

Som uforbederlig dingsebomseholiker elsker jeg elektroniske duppeditter. GPS'en ligger fast i lokklomma på sekken så jeg kan dra opp sporloggen på PC'en hjemme og se på kartet hvor jeg har gått på turen. Etter at jeg har konvertert for alvor til digitale bilder, har jeg fått en ny last: GPS-koordinatene legges inn i bildedata (EXIF-dataene).

 

Normalt trenger man en spesiell GPS-duppeditt som kan snakke med kameraet og koster litt for mange kroner, men hvis man bare passer på at klokka på kameraet går rett og har riktig tidssone, finnes det andre løsninger. Flere programmer kan sammenligne en helt vanlig GPS-sporlogg med tidsstempelet på bildet, plukke koordinatene fra GPS-sporloggen og legge dem inn i EXIF-datarommet i bildet. Programmet som jeg bruker heter GeoSetter (og er freeware ), og det kan også slå opp land/fylke/nærmeste by/nærmeste sted på nettet ut fra GPS-koordinatene og legge også denne informasjonen inn i bildedataene. Da kan jeg søke i bildesamlingen på land, sted osv. Ikke helt dumt. "Jeg vil se alle bildene som jeg tok i M&R", for eksempel. Eller alle bilder fra Frankrike, uavhengig av hvilket år jeg tok dem.

 

Man trenger:

1 GPS-mottaker med sporlogglagring (jeg bruker Garmin 60CS)

1 (eller flere) digitalkamera med korrekt innstilt klokke

1 PC

Programmet Geosetter (freeware)

Programmet EXIFTool (freeware). Geosetter bruker EXIFTool for å skrive EXIF-data til bildefilene dine.

Bildebehandlings-/katalogprogramvare etter egen smak (jeg bruker Adobe Lightroom)

 

Når man kommer hjem med kamera og GPS-mottaker, laster man sporloggen over til PC:

thumb_01-Import_tracks.jpg

 

Sporloggen lagres i GPX-format (ikke Garmin GDB):

thumb_03-Save_tracks.jpg

 

Bildene kopieres fra minnekortet over på PC-harddisk:

thumb_04-Import_images.jpg

 

Start opp Geosetter, manøvrer til folderen der bildene ligger. Merk alle bilder (-A). Trykk -G eller bruk musa for å hente opp sporloggdialogen:

thumb_05-Tagging1.jpg

 

Velg å synkronisere med den sporloggfila du nylig lagret. Her ser du også at det er ingen krise om kameraklokka gikk feil, du kan justere tidsangivelsen i bildet ("Additional Time Adjustment"):

thumb_06-Tagging2.jpg

 

Her fant programmet passende GPS-koordinater for alle bildene:

thumb_07-Tagging3.jpg

 

GPS-data lagt til bildene:

thumb_08-Tagging4.jpg

 

Så kan du legge til stedsnavn i EXIF-data (-E eller velg med musa):

thumb_09-Tagging5.jpg

 

Enten fra webserver eller manuelt:

thumb_10-Tagging6.jpg

 

Ikke glem å lagre, det gjør ikke programmet uten at du ber det om å gjøre det:

thumb_11-Tagging7.jpg

 

Så importerer man bildene i bildekatalogprogrammet. Her ser vi at både GPS-koordinater og lokalisering ligger i EXIF-data:

thumb_12-Tagged1.jpg

 

Geodataene henger med ved opplasting til f.eks. Picasaweb:

thumb_13-Tagged2.jpg

 

Ta-daa!

 

 

Litt teknisk, for oss nerdene:

:arrow: Hvis du bruker råfiler, vil ikke råfilene endres. Da legges GPS-koordinater og stedsdata til XMP-fila. Hvis du allerede har en xmp-fil, f.eks. hvis du har åpnet fila tidligere i Lightroom, Photoshop el.l., vil xmp-fila modifiseres. Den originale xmp-fila lagres som backup med extension *.xmp_original.

:arrow: Hvis du bruker jpeg-format, vil jpeg-fila endres. Den originale jpeg-fila blir ikke slettet, du får en backup med extension *.jpg_original.

:arrow: Hvis du allerede har åpnet fila i Lightroom, gjør følgende: Merk bildene, velg "Save metadata to files". Gjør unna geotaggingen, gå til Lightroom, velg "Read metadata from files". Ta-daa!

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Jeg skal innrømme at jeg bare skumleste første gangen, men en meget interessant funksjon du har funnet der! :D

 

Men.... du vet vel i grunnen hvor du er når du fisker og tar bilder? :mrgreen:

 

"Hvorfor gjøre det enkelt, når det kan gjøres militært", var det en som sa! :lol:

Link to comment
Share on other sites

hvis du vet hvor du tok bildet
Det var nettopp det, da.

 

Et eksempel kan være turen jeg hadde sammen med Hopalong sist desember. Verten drasset ræva mi rundt i tre ulike terrenger på to dager, og ikke f... om jeg ville kunne gå tilbake på kartet og si at "dette bildet ble tatt i den lia, og dette bildet viser utsikten fra den toppen". Joda, jeg visste hvilken kommune vi var i og sånn ca. hvor terrengene var, men å plassere hvert bilde nøyaktig på kartet? Nope. Samme med reisefotografering: Hvilket kvarter i Paris ble akkurat det bildet tatt? At det er noen som har lyst til å ha koordinatene på bildene man tar, ser du ved at f.eks. Nikon lager en GPS-mottaker til å koble til kameraet. Den koster to-tre tusen kroner, er på størrelse med to fyrstikkesker stablet oppå hverandre og kan ikke kobles på et kompaktkamera...

 

Dette er selvsagt komplett unødvendig (akkurat som jakting og skyting ;) ), men for noen nerder (som meg) er det litt morsomt å kunne se på et kart hvor bildet er tatt. Helt automagisk etter at jobben med geotagging er gjort, og jobben går raskere med den metoden jeg beskriver enn å manuelt plassere hvert enkelt bilde på kartet. Og det viktigste er muligheten til å søke etter bilder fra spesifikke steder i en bildesamling på noen tusen knips.

 

Jeg beskriver en mulighet, jeg gir ikke en ordre :)

Link to comment
Share on other sites

Men.... du vet vel i grunnen hvor du er når du fisker og tar bilder? :mrgreen:

Ikke alltid man er like kjent i området. For eksempel på ferieturer

 

Dette er selvsagt komplett unødvendig (akkurat som jakting og skyting ;) ), men for noen nerder (som meg) er det litt morsomt å kunne se på et kart hvor bildet er tatt.

+1 :D

 

Kjempe flott Sako 30-06. Nå hadde jeg jo lært meg dette selv (utenom tipset om å endre filformat på sporloggen da ), men allikevel en flott, enkel og oversiktlig guide.

 

En av fordelene jeg ser med dette (for min del) er når jeg er på jakt.. Jeg glemmer som regel å lagre posisjonen på gps'en når jeg eller noen andre på laget har skutt et dyr, men et bilde blir som regel knipset :)

 

En jeg kjenner som reiser mye i jobben og tar masse bilder fortalte meg at han måtte kjøpe seg en slik gps sak for å sette på kameraet. Han klarte ikke å holde oversikt over hvor han hadde tatt bildene sine, men da er nokk en gps som passer på kameraet bedre enn håndholt vill jeg tro..

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo nevnes i temaets anledning at det nå finnes kompactkamera med innebygget GPStagging.

Fordelen med GPSkoordinatene på bildet er jo at om bildet blir tatt frem om 4 generasjoner, så vet de hvor det er tatt. Husk at et bilde av eksempelvis 4 personer forran en gammel bygning, uten en eneste komentar eller navn, er helt uinterressant for de aller fleste som ikke kjenner vedkommende på bildet.

Mange av oss sitter sikkert med en skoeske full av bilder etter foreldre/besteforeldre som vi ikke aner en døyt om. Tenk hvor moro det hadde vært om du kunne se hvor bildet var tatt og hvem som er med på bildet.

 

Så om du velger den ene eller den andre måten å gjøre det på, sørg for å tagge bildene, ikke bare for de du er nerd. :wink:

Link to comment
Share on other sites

"nesten det samma"? :?:

 

OpenStreetMap er et verdenskart etter Wikipediamodellen, der hvem som helst kan bidra til et opensource verdenskart. Jeg beskriver en måte å legge inn GPS-koordinater i et bilde jeg har tatt, slik at jeg har merket bildet mitt med hvilket sted bildet er tatt på. Du må nok forklare meg hvordan disse to kan være "nesten det samma", for jeg ser ingen annen likhet mellom disse to enn at begge har med geografi å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...