Jump to content

Gsm del til astro


Mohikaner

Recommended Posts

Vet om Astro eiere som har savnet losindikator så mye at de har tatt en gammel mobil og satt på autosvar og teipet den fast på båndet. Har fungert greit der det er dekning. Kommer Garmin med et innebygget GSM system med opprigning og peiling med GSM vet jeg ikke om noe mer jeg kan ønske meg på Astroen. Noen som har funnet noen info på nett?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Teknologien med å ringe opp bikkja for å høre losen er ingen spøk, det har eksistert i mange år på andre, gsm-baserte peilesystem. :wink:

Vet ikke om du fikk med deg fjorårets 1.april spøk ranger? :lol:

Sist jeg benyttet meg av Benefonen var det i alle fall ingen 1.april spøk.

Ligger en Benefonpeiler/telefon som selges her: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=21477566&counterId=26&WT.svl=bap_resultpage

Link to comment
Share on other sites

"Overspeed alert – skickar sms om viss hastighet överskrids"

 

Jepp, det kommer til å bli mange og dyre sms-er med bikkja mi! :lol:

 

Men hvordan funker dette i realiteten? Du får sms med bikkjas posisjon, må du regne ut/finne ut sjøl hvor disse koordinatene er? Det overføres ikke automatisk til håndenheten?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Hei! Gikk til innkjøp av en Track & Bark til min laika. Har vært i Sverige ei uke på jakt nå, så jeg har fått testa den litt. Som de fleste som har sjekka ut litt om disse, så har de i hovedsak 2 funksjoner.

1.) Losindikator: Du ringer opp hunden for å høre om den loser. Når du legger på så skal du først få en sms der det står at peileren søker etter gps-posisjon + batterikapasitet og hastighet. Noen sekunder senere får du en sms med gps-posisjonen.

2.)GPS-posisjon: Funker som punkt 1. men istedet for å ringe opp hunden så sender du en sms som inneholder et passord og en kode.

 

Jeg testa ut her hjemme før jeg dro til sverige, og alt funka som det skulle. Når jeg kom til sverige så funka alt bortsett fra at jeg ikke fikk tilsendt den siste sms`en med gps-posisjonen. Etter første økta den 3. dagen Hadde veska til peileren falt av hunden. I og med at funksjonen med gps-posisjon ikke funka, trodde jeg at peilen var tapt. Gjorde likevell et forsøk, og utrolig nok funka det nå. Plotta inn koordinatene på astroen og dro for å lete. Da jeg ankom posisjonen, ringte jeg opp losindikatoren og ropte og gaula, men hørte ingen ting i telefonen. Etter at jeg la på fikk jeg en ny sms med gps-posisjon, men denne gangen 3-400 meter lenger bort. Sendte nye sms`er flere ganger for å få tilsendt posisjon, men fikk aldrig samme posisjon 2 ganger. Likevell var de fleste innen et område på ca 150x150m. Tok fram sporloggen til hunden på Astroen og finkjemma sporet. Etter mye leting fant jeg den til slutt.

 

 

Så etter en ukes testing ser jeg at den helt klart trenger noen forbedringer.

1.) Funksjonen med gps-posisjon må funke fra første stund.

2.) Gps-posisjonens nøyaktighet holder ikke mål i det hele tatt. 3-400 metter holder i massevis for å få dekning på Astroen, men ikke hvis hunden mister peilen.

3.) Sømmene til peilens veske som følger med er alt for dårlig. Etter at peilen min falt av sjekka vi veska til en kompis som har samme type peil, også der begynte sømmene å rakne.

4.) Veska er svart. Den bør så absolutt være signalfarget. Rød er et minimum.

 

Min oppsumering til nå er at Track & Bark peilen ikke holder mål. Men hvis de 4 punktene over blir utbedret, så er det et perfekt tilbehør til Astroen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har kommet en ny veske til Track & Bark som er mye bedre. Med glidelåslukning i ene enden, med låsing av glidelåshempen. Nylon med reflekser. Uten borrelås og hemper. Fikk den med den jeg bruker. Funker bra. Ikke redd for at den detter ut av veska. Larsen Otdoor Supply og Jaktradio Jessheim har denne veska.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Då det krånglat med mottagningen på Track & Bark så har företaget beslutat att uppgradera samt montera en liten yttre antenn så att mottagningen förbättras markant !

 

Detta är kostnadsfritt och gäller även privatpersoner så kunden kan skicka direkt till följande adress så får kunden en uppgraderad enhet hemskickad !

 

Kenjo-Produkter

Mullsjö 52

914 30 Nordmaling

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fikk tilbake min T&B idag etter å ha sendt den til sverige for oppdatering og montering av yttre antenne. I tillegg var det med en krympeslange som skal tres utenpå T&B. Brukes istedet for den (ubrukelige) veska som fulgte med originalt.

Slik jeg forstår det i beskrivelsen som fulgte med, så skal T&B og halsbånd tres igjennom slangen før den krympes. Vil ikke T&B sitte bom fast til halsbåndet da? :roll: Eller er slangen så elastisk at den kan tres av og på halsbåndet selv etter at den er krympet?

Jeg benytter noen ganger dc30 halsbåndet i vest, og andre ganger rundt halsen. Derfor er det mest praktisk at T&B ikke sitter permanent "fast-krympet" til et eget halsbånd.

Noen forslag til løsning?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Astro og ei Jämthundtispe på 2,5 år. Første høsten hadde jeg kontroll på bikkja hele tiden med Astroen, men i høst ble hun veldig påholden og forsvant etter elgen i timesvis. Hjalp jo ikke påholdenheta at de skjøt en elg for henne på naboterrengets naboterreng... Så jeg har bestemt meg for at jeg SKAL ha en gsm-peiler i tillegg til Astroen til høsten. Jeg leste om T&B i høst, og tenkte at den blir aktuell å kjøpe i 2011. Det pleier jo å komme modifikasjoner og forbedringer. Hva anbefaler dere meg å kjøpe?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er det noen som får Track & Bark til å fungere tilfredsstillende, eller er det bare jeg som har fått en typisk "blåmandagsmodell?"

Etter oppgradering og påmontering av yttre antenne, har jeg nå testet T&B en god del, blandt annet under gaupejakta. Virker som at GSM-funksjonen har blitt noe bedre, men ikke 100%

GPS-funksjonen funker ikke tilfredsstillende i det hele tatt. Får tilsendt sms`en med GPS-posisjon ved kunn 1 av 10 forsøk.

 

Sendte mail om problemet til forhandleren sist lørdag uten å ha fått svar enda. Hvis min T&B fungerer på samme vis som de fleste andre, så har de sikkert en del henvendelser å besvare. Får vel gi de noen dager til før jeg tar kontakt igjenn.

 

Hva anbefaler dere meg å kjøpe?

 

Med mine bruker-erfaringer med Track & Bark, så er dette et produkt som ikke jeg kann gå god for. Om jeg har vært uheldig og fått en "blåmandagsmodell vet ikke jeg.

 

Garmin har selv kommet med en gsm-enhet som skal være på markedet i Sverige i disse dager. Garmin gtu 10. Link under.

 

http://www.jakto.se/hund/hundpejl/garmi ... -6466.html

 

Har ikke sett den annonsert her i norge enda.

Link to comment
Share on other sites

Garmin GTU 10 kombinert med Astro gjør alle andre løsninger til skamme. Da har du full kontroll på hunden om den skulle finne på å svømme over til Bjørnøya. Dessverre så er Garmin Norge AS så inni granskauen sidrumpa at de ikke greier å skaffe enheten her til lands. De har sikkert ikke noen tro på opplegget, noe som de heller ikke hadde til Astro 220. De er heller ikke kontaktbare om du ikke har problemer med en enhet med serienummer, så her må man nok handle i utlandet igjen.

,
.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Garmin GTU 10 kombinert med Astro gjør alle andre løsninger til skamme. Da har du full kontroll på hunden om den skulle finne på å svømme over til Bjørnøya. Dessverre så er Garmin Norge AS så inni granskauen sidrumpa at de ikke greier å skaffe enheten her til lands. De har sikkert ikke noen tro på opplegget, noe som de heller ikke hadde til Astro 220. De er heller ikke kontaktbare om du ikke har problemer med en enhet med serienummer, så her må man nok handle i utlandet igjen.
" target="_blank" target="_blank" target="_blank,
" target="_blank" target="_blank" target="_blank.

 

Nå kommer GTU 10 til Norge også! Bare å glede seg... :P

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=27442725

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Granleggen:

Med mine bruker-erfaringer med Track & Bark, så er dette et produkt som ikke jeg kann gå god for. Om jeg har vært uheldig og fått en "blåmandagsmodell vet ikke jeg.

 

http://www.eratukku.net/jakt/product_in ... ts_id=2431" target="_blank" target="_blank

Er dette den samme utgaven av Track & Bark som du ikke kan gå god for, eller er det en ny versjon?

 

Samme butikk selger også GTU 10:

http://www.eratukku.net/jakt/product_in ... ts_id=3147" target="_blank" target="_blank

 

...noen som har noen råd? Jeg sitter på gjerdet og dingler med beina og grubler... :?

Link to comment
Share on other sites

Hei Quicksilver!

 

Den T&B som jeg ikke gikk god for var lik den du viser til, bare at den var rød istedet for svart. Har vært i kontakt med forhandleren, og vi ble enige om at jeg skulle få en ny T&B som på forhånd var testet og prøvd. Den nye er svart, lik den du viser til. Har desverre ikke rukket å teste den nye noe særlig selv enda, men mye tyder på at den forige var en "blåmandagsmodell". Vil vell også tro at denne tråden hadde inneholdt en god del flere innlegg hvis flesteparten var missfornøyd med T&B.

 

Skal skrive en liten rapport i denne tråden når jeg har fått testa den nye T&B litt grundigere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg omsider fått testa den nye T&B`en. P.g.a. at båndtvangen allerede var igang da jeg fikk tilsendt ny T&B så har andre ting blitt prioritert og testing har gått litt i glemmeboka.

Testingen ble utført på enkelt vis. Var på en liten fjelltur idag med utgangspunkt nede i granskogen. T&B ble lagt i sekkelokket. Ringte opp T&B flere ganger. SMS-er ble også sendt for å få tilsendt GPS-posisjon. Prøvde både når jeg var i bevegelse, og når jeg sto i ro. T&B fungerte tilfredstillende hver eneste gang, og GPS-koordinatene var tilnermet korrekte sammenlignet med Astroen. Etter oppringing/sms-sending gikk det max 10 sekunder før jeg fikk svar med GPS-koordinater. Alt fungerte like bra nede i granskogen som oppe på snaufjellet.

 

Men T&B har fortsatt ett par minuser slik jeg ser det. Selve T&B og krympeslangen som fungerer som veske burde være signalfarget og ikke svart. I tillegg så har den ettermonterte yttre antenna et svakt punkt der den stikker ut av T&B. Antenna er litt for lite fleksibel akkurat der slik at brudd i strømpen og innmaten er utsatt. Fikk brudd i strømpen på den forige T&B. Har derfor forsterket med tape på den nye.

 

Oppsumert så er T&B et produkt som jeg nå kan anbefale som tilbehør til Garmin Astro. Vi får håpe at min forige T&B var en av få blåmandagsmodeller, og at de fleste funker som forventet. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemelding Granleggen.

 

Et par ting jeg lurer på som jeg ikke klarer å lese meg til:

 

1 - hvordan overføres koordinatene til Garmin Astro? Må de plottes for hånd, og passer det med det koordinatsystemet som er på Garmin Astro? (har lest at det er forskjellige systemer - europeisk og amerikansk). Og er det enkelt å plotte det på Astro? (har aldri forsøkt det)

 

2 - Er eneste mulighet til å lade via USB? Sjelden jeg har med meg PC og 230V til skogs...litt upraktisk når vi ligger på setra i elgjakta...

Link to comment
Share on other sites

Heisann! Skal forsøke å svare så godt jeg kann.

 

1.) Koordinatene må plottes inn for hånd ja. Astroens koordinatinnstillinger settes til hddd.ddddd og WGS84. Dette er en enkel innstilling og står greit forklart i bruksannvisningen til T&B. Selve innplottingen går som en lek når du har gjort det noen ganger. Alternativt så kan du flytte pilmarkøren til den står på riktig punkt. Sistnevnte kan høres tungvint ut, men er egentlig en veldig rask måte å finne koordinatene på.

 

2.) Track & bark kan i tillegg lades via 12V.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå driver jeg og programmerer T&B. Ser ut som jeg mangler det siste arket på den svenske bruksanvisningen. Under punktet "Några tips" har jeg sendt: *koden'M0#. Dette som det står; man kan lære hunden å komme på ringesignalet (det hadde vært noe det!!!!) :P . Men da bare ringer den hele tiden, og jeg kan ikke høre om hunden står i los.

 

Vet noen hvordan man slår av ringingen igjen, eller om det går ann å ringe og så høre? (som sagt mangler siste arket...) :roll:

Link to comment
Share on other sites

Alle T&B har vært inne til oppgradering hos leverandør, og det er mulig han har smetta inn en ny bruksanvisning i dem etter denne uten at vi har plukka opp dette, skal se på det i morra om den norske mangler noe...

 

Snakka med leverandøren på Snåsa-dagan i helga (det er han som reiser rundt med Permo-bjørnen) og han hadde testa mye etter oppgradering samt hatt mye kontakt med kunder. Samtlige T&B hadde blitt oppgradert gratis. Iflg han hadde oppgraderinga tatt bort stort sett alt av de problemer man hadde opplevt tidligere.

 

Garmin GTU10 har jo seilt opp som en stor konkurrent, som virker litt mer "proff" (ettersom det tross alt er et Garmin-produkt), som har sin egen app, som er inkl. abonnement første år (50 Euro påfølgende år), men som i praksis kun kan spores med en "moderne" telefon eller datamaskin. Man er avhengig av å ha tilgang på internett.

 

T&B må du sette opp sjøl, du må ordne med abonnement sjøl, og du får rene koordinater tilbake - men du får de på mobilen, og du har muligheten til å ringe opp enheten og høre - og snakke med hunden. Leverandøren demonstrerte langdistanse innkalling mens hunden sto i los på Permo-bjørnen, ved å ringe opp og "bryte" hunden i los via mobilen...

 

To forholdsvis like produkter med litt ulike specs... T&B virker så langt mest "jegervennlig", GTU10 mest brukervennlig for den som skal sjekke om kjerringa er på rømmen... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva er beste måten å krympe krypeslangen rundt Track & Bark på?

 

Har ikke montert krympeslangen på min siste T&B enda. Brukte hårføner på den forige, men det tok utrolig lang tid.

 

Er varmepistol eller åpen flamme fra f.eks. stearinlys ok med tanke på overoppheting av T&B?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...