Jump to content

To gamle Krag Jørgensen - vurdering


Hollako

Recommended Posts

Jeg har en kamerat som har arvet et par gamle børser. Han har ingen interesser i dem, og dersom han kontakter ordensmakten for å ordne opp i dette, frykter jeg at anbefalingen fra våpenkontoret vil være at de enten blir plombert, eller i verste fall ende som spiker. Jeg mener det er for galt, og vil gjerne at han skal selge dem, den ene gjerne til meg :) Men jeg er mest opptatt av at han skal få en riktig pris på dem, og at børsene skal få ha et fortsatt verdig liv.

 

Nummer 1 er denne:

aa9bps.jpg

 

2gy3okn.jpg

 

sbo6er.jpg

 

xbelhs.jpg

 

30kuakx.jpg

 

jie3wj.jpg

 

29p5b1x.jpg

 

Kongsbergrifle frå 1904 med helstokk og overtre, antar det er en Krag Jørgensen modell 1894. Kongsbergstempel med krone - er dette opprinnelig et militært våpen?

Kaliber: finner ikke stempel, mulig det er 6,5-55. Hvordan finner jeg ut av det?

Stor og tung: 4,66 kg og total lengde: 123 cm

Modifisert på et eller annet tidspunkt - ikke nummerlik

Finner ikke noe skur på børsa, kun korn ved munning. Noe/en del overflaterust, men en ganske grei stokk. Trolig oljet. Mørknet en del noen steder.

 

Nummer to:

295ygk3.jpg

 

fxdnj9.jpg

 

ilxf10.jpg

 

nzheyr.jpg

 

4h4ns9.jpg

 

hrlavm.jpg

 

Kongsbergrifle fra 1900 med kort overtre, antar det er en Krag Jørgensen ingeniørkarabin, modell 1897. Den har Kongsbergstempel med krone og riksløve. Beregnet for sivilt bruk?

Kaliber: Ikke stemplet på, så vidt jeg kan se. Muligens 6,5-55.

Lettere enn den første: 3,74 kg, Total lengde: 111 cm

Den er nummerlik, antar i original stand :)

Åpne sikter justerbart til 2200 meter? (merket 1-22, antar det er 100-metere det betyr)

Noe bedre stand - mindre rust, men en del flere hakk og merker i stokken, som er lakkert

 

Mekanismene på begge to fungerer greit etter oljing. Har hatt av sluttstykket på nummer 2, og løpet ser meget bra ut ved første øyekast. Den andre har jeg ikke kommet så langt på ennå - jeg sleit litt med å forstå hvordan man løsnet det, og ikke minst hvordan man fikk det på igjen.

 

Hvordan stiller det seg med bruk av moderne fabrikkammo i disse? Jeg har lest i Per Øyvind Bergs bok "Med hanen spent - Jaktvåpen i norsk tradisjon" (avbildet på side 82, for de som har boka) at dersom dette er de børsene jeg tror, så er dagens ammo for kraftig for disse våpenene. Kan man som et alternativ benytte skytterlagenes rekruttammo? Hvordan stiller det seg å bruke disse børsene til jakt?

 

Og så til slutt - for min kompis skyld: Hva kan verdien på disse være?

 

Håper på gode svar!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder ammo'en so har du rett i at ein ikkje bør bruke vanleg fabrikkammo i 6,5 i krag.

Eg trur at ein framleis får kjøpt "krag-ammo" gjennom skyttarlag etc, som er lada ned på forsvarleg trykk.

Eg trur fabrikkammoen i prislista med 9,3 g kule og 770 m/s er den klassiske "krag-ammoen". Du kan og bruke rekruttammo.

Om du ladar sjølv er det same tommelfingerregel. Maks 770 m/s for 9,3 grams kule.

Link to comment
Share on other sites

Den korte ser ut som den kan være litt sjelden.

En av de korte karabinene :)

En sånn skulle jeg gjerne hatt i skapet mitt, for å si det sånn.

Har en nummerlik sånn en jeg :mrgreen:

Det er imidlertid en av de 150 som ble bygd om til ingeniørkarabin ved at bakre remfeste ble flyttet bakover, og satt inn treplugg i det gamle hullet. Det sitter på ei sjelden men orginal rem av webb også.

Jeg betalte 1500 for ca 10 år siden. Tipper disse karabinene er verdt minst 3 ganger så mye i god orginal stand.

I boka til Hanevik kan jeg finne ut en hel del bare jeg har serienumrene. Er vel kanskje greit å ikke legge ut hele nummeret på åpent forum forresten

Link to comment
Share on other sites

Takk for supre svar :D Fikk bekreftet en del av det jeg trodde, og fikk samtidig noen hint som hjalp meg til mer "forskning" på nettet, blant annet i John Walthers "Rifles of the World" på books.google.com. Jeg er helt grønn på gamle våpen, men synes det er veldig moro med dem. Antar det er lurt at en børsemaker ser over dem før jeg skyter med dem. Aner ikke hvor lenge siden det er siden de sist ble brukt.

 

@Høggern: Begge er forsåvidt til salgs, det er bare det at jeg har forelska meg i karabinen sjøl. Men hvis noen av dem kommer for salg, skal jeg legge dem ut her også.

 

@Tordenkjeppen: Takk for tips til jaktammo. Jeg har tilgang på rekruttammo, men riktig ladet jaktammo sleit jeg litt med å finne. Hvis jeg kjøper den selv, blir det nok mest omsorgsfullt stell og koseskyting med den, men det hadde jo vært moro å legge et rådyr eller to til 110-åringens karriere.

 

@dreagle: Du får pm om kun kort tid

 

Ble alle disse børsene laget i 6,5x55? Er kaliberet stemplet på noe sted, evt, kodet på annen måte?

Link to comment
Share on other sites

Da var litteraturen funnet fram.

For å starte med karabinen så er det en kavallerikarabin mod 1895. Kaliberet er som alle Krager produsert for forsvaret 6,5x55 Krag. Pr 1940 var ditt gevær disponert av Artilleriregiment 3. Løven som er stemplet inn betyr at børsa er solgt til private, og da sikkert etter krigen en gang.

"Langkragen" var med IR3 da Adolf kom på besøk. Dette er en standard m/1894 men dessverre gjort mye hærverk på i følge bildet :( Kaliberet er overveiende sannsynlig også 6,5. Det ser du ved å sammenlikne diameteren i munningen. At baksiktet mangler kan være at det har sittet diopter på børsa en gang, og derfor har blitt plukket av. Kanskje du ser om det er borret hull til feste for diopter bak på låskassa. Verdien på denne kan neppe overstige en høvding. (Mener jeg da)

Håper dette var interessant og til nytte.

Link to comment
Share on other sites

Må hjelpe dreagle med å være helt korrekt her. Kragen er kamret for 6,5x55 punktum. "Krag" betegnelsen er ikke navnet på en patron, men en indikasjon på trykknivå og at hylsa ligger i maks-delen av toleransen ihht. "blueprint".

 

6,5x55 var resultatet et norsk-svensk samarbeid tidlig i 1890-årene for å finne en felles geværpratron. Norge og Sverige var i union (som kjent ble denne oppløst i 1905) og hensikten med å lage en felles patron var selvsagt logistikk. Flere slike prosjekter ble etablert for å få felles kalibre innen artilleri osv.

 

Så vidt jeg har fått det med meg ble patronen offisielt godkjent i 1893. Man ble ikke enige i noe felles valg av gevær og vi endte opp med Krag-Jørgensen og svenskene kjøpte rettigheter til å produsere Mausergeværer.

 

"Krag"-betegnelsen ble markedsføringsnavnet på den reduserte ammunisjonen som man startet å lage da man fant ut at Kragen ikke hadde godt av å bruke patroner på full trykk, men dette var lenge etter unionen var oppløst.

 

I USA importerte man etter 2.vk båtlass med svenske mausere og dermed kom betegnelsen "swedish mauser" inn som markedsføringsnavn for ammunisjonen til disse utrangerte riflene (Billy-Bob forsto seg jo ikke på metriske betegnelser, "6,5x55" ble jo helt gresk!). Med et navn på patronen som ligger på hylla i butikken forsto amerikanerne hva de skulle kjøpe.

 

I USA ble ladningene på 6,5x55 holdt lavt pga de gamle riflene (noe ikke alle mener er nødvendig, svenskemauserne er ganske sterke). Slik er det at vi i dag ser samme trykkstandard på mesteparten av amerikansk 6,5x55 ammo som det vi i Norge kaller Krag-ammo, dvs. 9 grams kule ut med ca 770 m/s.

Link to comment
Share on other sites

@dreagle

Takk for interessant info om disse spesifikke børsene. Moro å vite akkurat når og av hvem de ble brukt :) Forstår det altså at forsvaret stemplet børsene med riksløve når de ble solgt. Morsomt i grunn; vi er jo ellers vant til at løvene forbeholdes militære og offentlige formål.

 

Når det gjelder langkragen (og forsåvidt karabinen også), så skal jeg forsøke å få tatt noen mer detaljerte bilder i bedre lys av utseende, slik at det er lettere å vurdere tilstanden. Det blir ikke i kveld, dessverre. Men du har rett i det med siktet: Det har nok sittet et diopter på det, det er to hull oppe på venstre side av kassa. Har jo lest litt om sidemonterte sikter på Krag. Karabinen er heldigvis ubesudlet av slike hull.

 

@Tordenkjeppen

Takk for nyttig historietime :D Hadde vært moro å sende denne tråden til Øystein Sunde, han har vel både en sang om en krag, og dessuten undervist ved "hysterisk institutt".

Som nevnt over, hvis det blir jeg som kjøper karabinen, så er det fint å vite at det i allefall er mulig å få tak i jaktammo til den. Og så skulle det altså være helt safe å bruke skytterlagets rekruttammo for koseskyting en gang i blant.

 

Får ta en tur til onkel i morra :)

Link to comment
Share on other sites

Takker for utdypningen Tordenkjeppen. Du har selvfølgelig helt rett, men husk at vi på berget holdt oss i øvre del av toleranseskalaen for kammerlengde og Svenskene i nedre. Detfor passet alltid svensk ammo i Kragen, og ikke nødvendigvis motsatt. I tillegg kamret KV noen jaktgeværer i 7,92x57 rundt 1950. Ladningene i disse var noget hard kost for Kragkassa, og moderatbetegnelsen ble innført. Moderat er rett og slett ei 7,92-patron med noe snillere ladninger.

Noen sivile børsemakere borret opp enkelte sivile krager til 8x54? også.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Henger meg på her. For meg ser langkragen ut til å kunne være en av de 1200 kragene som ble modifisert på KV til m25. Skjeftet på ditt bilde ser slik ut, med mer fall på stokken enn m94, skjefteplaten er som på en karabin 1912 men med horisontale rifler og pistolgrepet nettskjært (Som mer kjent på m30). KV fjernet også det åpne siktet bak og felte inn treverk eller laget nytt heldekkende overtre. Jeg tror du har et "smykke" der, en av svært få som er igjen hele. Har selv en slik m25 stokk, uten jern i vell å merke. Som andre påpekt, karabinen er sjelden. Har vært bort i maken original stand, og skjeftet var av bøk, ikke valnøtt.

Link to comment
Share on other sites

Jo da, jeg heller til at i det minste sjeftet er m25. Koblekappe stemmer, og pistolgrem med. Nettskjæringen har en liten forskjell i detalj, "rammen" på nettskjæringen på den ene stokken jeg har er dobbelsporet. På en annen stokk jeg har som er svenneprøve børsemaker utført en gang rundt 1960 er nettskjæringen som på din stokk. (Den sivile prøven for børsemaker på slutten av 50, tidlig 60-tallet hadde m25 ombygging som del av prøven. En m94 eller karabin 1912 stokk ble påbygget pistolgrep og nettskjæring som på din stokk. Bildet ser og ut til å vise m30 avtrekket, og klakken til M30 diopter er montert. At det er to hull fra et tidligere schou diopter skyldes nok at skytter en gang i tiden ville ha en diopter med knepp for høyden også (M30 hadde ikke det). Det eneste lille som kan gjøre meg usikker er avtrekkerbøylen, som ikke har sammenfallende fasong med det brattere pistolgrepet. Nå er det nok slik at KV ikke kostet på seg å lage ny avtrekkebøyle slik M30 fikk, så sikket ikke noe "tema" at det er m94 bøyle på en m25 modifikasjon fra KV.

Så, ut fra bildene og det jeg vet fra noen tiår med krag i blodet så er jeg mer enn 80% sikker på at du har en m25 der. Men sikkert andre kragkjennere i forumet som kan mene og vite noe mer enn hva jeg vet.

Ser ut som krabinen har bøkskjefte. Det ble laget en del krag med både bøk og bjørkskjefter før ww1.

Link to comment
Share on other sites

På bilder jeg har sett av langkragen har det vært et bajonettfeste på undersiden av munningen. Dette mangler på denne børsa. Er dette en indikasjon på at den er modifisert til M25? Sett sammen med skjøten rett bak munningen synes jeg det virker rimelig.

Link to comment
Share on other sites

Da en ombygging til m25 etter ww2 var motivert for baneskyting, ble de ikke satt opp med bajonettfeste. De første m25 fra før ww2 var med bajonettfeste, men de som ble levert fra sent 40-tall og oppover var uten. Børsemakere utførte også ombyggingen til m25, de kjøpte delene fra KV. Det var nytt 17mm løp, avtrekk, den riflede kolbekappen og diopteret + forsiktet (uten bajonettfeste). Jeg har en 7-8 slike kolbekapper liggende. Valgfritt var det vell om de kjøpte overtreet nytt. Enkelte felte inn nytt tre i det gamle overtreet og tettet på den måten utsparingen fra skuret som opprinnelig var der. Din er med nytt overtre. Pistolgrepet ble gjort større med å lime inn en kloss. Det gamle grepet ble frest bort i f.eks søylebormaskin med en "fly-cutter". Radien her jeg en eller annen plass nedskrevet. Klossen kunne kjøpes eller lages på egen hånd med å dreie en "bolt". Kappet diametralt fikk man to halvdeler av en bolt, emner for to ombyggingen. Da kolbekappens tilpasning ikke ser helt ut som fra "fabrikk", velger jeg å tro at din er en børsemakerjobb. Vil tro om KV utførte ombyggingen så ville de ha pusset ned skjeftet til å passe mer jevnt mot kolbekappen. Det siste kun en antagelse. Nettskjæringen på din ser ut til ha blitt utført av en som viste hva han drev med, om det var på KV eller en børsemaker ute i bygdene. Uansett om det er en m25 KV jobb eller en børsemakerjobb, så har den samlerverdi i mine øyne. Den er et klassisk eksempel på hva kragen var gjennom frem til den ble satt til side av Sauer'n som konkurransevåpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Låner denne tråden da jeg ikke ser behov for å starte en ny.

Saken er at en bekjent nå arver er gammel Krag fra 1919, og spørsmålet er om dette er noe å ha?

Børsa er ikke veldig pen med noe overfladisk rust og noen hakk i treverket.

Og et lite spørsmål fra meg, hva er det lille lokket midt på kolbekappa?

12-15mm i diameter og hengslet på ene siden.

Link to comment
Share on other sites

En Krag Jørgensen er alltid noe å ha.. At den er "velpatinert" gjør den ikke nødvendigvis mindre attråverdig, hakk og merker vitner som regel bare om at børsa er blitt brukt, overfladisk rust vitrner desværre om at noen ikke harhatt omsorg for den på lenge.. Men det er det kansje en mulighet for at det blir ordning på nå?

 

Lokket på kolbekappa rommet så vidt jeg vet ei lita oljeflaske og ei pussesnor?

 

Ved tvil bør kansje børsa ses over av børsemaker eller annen kvalifisert person før den dras med i skog eller på bane for koseskyting og hygge.

 

Husk at den ikke tåler moderne ammo med høyt trykk, men skal ha snill ammo àla "Norma Rekrutt".

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hei. Bare noe jeg la merke til. På siste bildet av den første kragen ser man to hull på låskassa. Kikkertfeste ville jeg anta, ikke diopter siden det sitter på den siden. Disse skarpskytter riflene som ble utstyrt med kikkert- kan dette ha vært en?? Vet ikke mer om de en at de finnes og sett bilde her inne av en.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...