Jump to content

Sot på hylsene


svhoegmo

Recommended Posts

Jeg ladet noen 6,5x55 Normahylser med 44grs N-160 og satte i SierraMK 144grs. Federal tennhette LR 210. ff var 3mm.

 

Hylsene ble HELT nedsotet, ikke bare hylsehalsen. Hylsen og tennhetten hadde ingen øvrige tegn til overtrykk.

 

Jeg tror og trodde dette var ett tegn på overtrykk, men han på siden av meg påsto at det like gjærne kunne være for lavt trykk..... noen som har tanker rundt dette?

 

Det er nok litt for lavt trykk, egentlig merkelig da ladedataene du oppgir er ganske normale. den erfaringen jeg har fra hjemmelading og 6,5X55 er at når halsen/skuldra ikke tetter mot kammeret lekker det kruttgasser bakover og soter nmd hylsa, det bruker å forsvinne med litt hardere ladning, kan være at kammeret ditt også begynner å bli slitt(romt).

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på her. Hadde akkurat samme problem med mange forskjellige ladninger i samme børse og kaliber. Spesielt når jeg fulgte ladetabellens col, og med kuler som var boat tail. Satt kulene 2-3 mm lengre inn, brukte samme kruttladning som de som sotet, helt i orden. Ingen flate hetter da heller, og normal hastighet på kulene i flg ladetabeller. ( hastigheten var også normal når det sotet). :D

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Ladet Sierra 85 hp Varminter med 44,5, 45 og 45,5 grs N150 i henhold til tabell fra vihtavuori. Går meget bra i alle ladninger, kanskje best i 45gr med 5 skudd på 2x2cm@100

 

Tikka T3 6,5x55 

Col er 71

Remington tennhetter

Halspressede Norma hylser 

 

hylsene soter en del, noe jeg ser kan være tegn på for lavt trykk. Er ikke dette litt rart? Litt usikker på Col i rifla, da jeg klønet litt med målingen, men tror den kan være 73. 

 

Legger ved et bilde. Ikke det beste bildet, men ser at sotet går helt bak image.jpg.3911247d60fe85bc566e1b9bc4df8855.jpg

 

edit: ser at norma opererer med 70. Kanskje det soter mindre om kulene settes en mm dypere? Evt justere pressen på halsen slik at kulene sitter bedre?

Edited by Eiha
Link to comment
Share on other sites

Prøv å sette kulene litt dypere, det hjelper som regel på soting. Tommelfingerregelen er vel at kula bør ha kulehold i halsen tilsvarende, kaliberet. 

Siden du har 1,8grs opp til maksladning i tabellen med col på 71,1, så bør det være greit å sette kula litt dypere mtp trykket.

 

Prøv også å stiller inn neck-sizer'n etter instruksjonene fra produsenten. 

 

Det er vel så vidt jeg vet , tre årsaker til soting. Lett ladning/lite trykk, dårlig kulehold eller stive hylser (gamle eller skutt mange ganger). Eller helst en kombinasjon av disse.

 

Spurte en gammel børsemaker og storskytter om dette med soting, engang jeg hadde trøbbel med treningsladningene til 8x68'n. ( Brukte noen korte lette kuler med samme ladning som jakt ammoen) Dytt kulene lenger ned i hysa og ikke bry deg om friflukten blir litt lang, var rådet jeg fikk. Siden har jeg praktisert dette.

(Hvis jeg skulle finne på å lade opp mot maks, så kan jeg selvfølgelig ikke ukritisk sette kula så dypt jeg vil. Men da er det som regel heller ikke problemer med soting.)

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 11.7.2017 den 10.02, Chiefen.v-2 skrev:

Ville prøvd et raskere krutt. 

Har kun ladedata for n150 og det kruttet, så det får eventuelt bli senere. Forsøker å sette litt mer hold i kula. Kan også forsøke med litt mer krutt om ikke det hjelper, siden jeg foreløpig er et stykke under maks. Er vel ikke så mye annen ulempe med sotingen enn at det er litt irriterende per nå. Ender vel opp med en kronograf også kjenner jeg meg selv rett. 

 

Hylsene er presset én gang, så jeg antar det må være kulehold/trykk. 

Edited by Eiha
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...