Jump to content

Shiloh Sharps BUFFALO RIFLE "THE QUIGLEY"


Litago

Recommended Posts

Hei jeg er nok rimelig ny på svartkrutt så føler at jeg nesten starter på ny når det kommer til våpen osv men jeg har et par spørsmål

angående Sharps riflen til Shiloh

 

1.Sikkert et dumt spørsmål dette. Men når det står 45-110 Caliber er da 110 i mm?

 

2. Jeg ser dem har et annet caliber åsså 50-90 men hva står 2 1/2 ST for?

 

3. Hvilket caliber vil gå lengst av 45-110 vs 50-90?

 

4. Å til sist er det noen som har kjenskap til denne riflen hva kan dere evt si? :)

 

takk for alle svar som blir svart på :)

Link to comment
Share on other sites

1. 45 er kaliberet, 110 er kruttladning i grains (mye krutt).

2. ST betyr ofte straight (altså rettvegget hylse), BN er bottleneck. 2 1/2 er vel hylselenge i tommer (greit med en standard på ting :lol: )

3. 45-110.

4. Flotte børser, har siklet på en slik ganske lenge.

 

Men ikke se deg helt blind på Quigley-greia da, de har veldig mye annet som er både flott og effektivt. Personlig liker jeg Creedmoor-stilen, dette var datidens "benkerifler". Til presisjon foretrekker mange mindre kaliber som 40-65 eller 40-70 pga mindre rekyl, jeg har også hørt rykter om at 45-110 og 45-120 kan være vanskelige å få presise.

Link to comment
Share on other sites

Takk for god info! lærte masse her 8) er relativt ny i intressen av gammle western våpen sett litt på merker som uberti, Pedersoli

fikk øynene på Shiloh :) da jeg leste en del om 45-110 at den var så utrolig forde den nådde "1 mile!" :) virker veldig imponerende for en så gammel rifle :)

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips, ikke se deg blind på Shiloh eller andre "ekte" amerikanere. F.eks Pedersoli lager svært gode våpen av samme type. Presisjonsmessig er det ingen forskjell, men det går heller på finish og tilpassninger. Jeg har en Pedersoli Sharps i 40-65 og den koster ca 12500,-. Må også legge til at det ikke er stort å sette fingeren på hva gjelder finish på denne. En tilsvarende fra Shiloh vil så vidt jeg husker ligge rett i overkant av 20000,-. Da må du spørre deg selv om det er værdt det. Du får en god del ladekomponenter og tilbehør for denne differansen.

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips, ikke se deg blind på Shiloh eller andre "ekte" amerikanere. F.eks Pedersoli lager svært gode våpen av samme type. Presisjonsmessig er det ingen forskjell, men det går heller på finish og tilpassninger. Jeg har en Pedersoli Sharps i 40-65 og den koster ca 12500,-. Må også legge til at det ikke er stort å sette fingeren på hva gjelder finish på denne. En tilsvarende fra Shiloh vil så vidt jeg husker ligge rett i overkant av 20000,-. Da må du spørre deg selv om det er værdt det. Du får en god del ladekomponenter og tilbehør for denne differansen.

Takk for tipset men det må vel være noe i forskjell på dem siden prisen er så stor? hvor mye ca koster en 45-110 kule? å noe jeg har lurt litt på nå en stund har man lov å bruke dem i jakt osv?

Link to comment
Share on other sites

forskjellen i prisen skyldes at den ene ser pener eut og er amerikansk... Presisjonsmessig er det ingenting som skiler dem så langt jeg vet. (det er vel desuten Laaaang vente tid, i tillegg til at du må igjennom eksport import mølla)

 

Prisen på en .45 kule er jo avhengig av om du skal ha bly kule eller mantlede jaktkuler. Det er forøvrig samme kuiler som til .45-70.. Men jeg mistenker at du spør om prisen på ferdige patroner... og det kan du bare glemme. Lade selv er eneste mulighet om du skal ha noe annet en 45-70, og ei 45-110 / 45 - 120 hylse kommer fort på en 40-50 kr pr stk

 

Om du har tenkt å lade med røyksvakt har det ingen hensikt å gå lenger en 45-70, du får ikke utnyttet volumet i patronen. Har du tenkt å jakte med svartkrutt (Noe som er både tøft og mandig ) så kan du nok lade 45-110 evt 45 - 120 til å holde anslagskravet til storvilt. (Mener jeg at noen har påstått, jeg har ikke kronografert eller regnet mine ladninger enda.

 

Jeg har forøvrig en Pedersolli "quigley" I 45-120, og er godt fornøyd med den... men skyter nok mer med 45-70 børsene

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til pris på ladekomponenter til svartkrutt, så kjøpes dette normalt inn i nettbutikker i USA. Godt utvalg, rask levering og gode priser er en kombinasjon ingen her hjemme klarer å slå.

 

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en støpegryte for blysmelting først som sist, da er du selvhjulpen for all uoverskulig fremtid. Da kan du lett variere mellom forskjellige kuler også, bare å kjøpe en ny form om du vil prøve en ny kule. Hylser finner du også i disse nettbutikkene + alt mulig "nødvendig" utstyr. Normalt brukes magnum hetter og disse kjøper du selvfølgelig her hjemme.

 

Når det gjelder jakt med svartkrutt, så tror jeg du må opp i minst 45-120 for å kunne være i nærheten av kravet på elg, så jeg ville normalt nøyd meg med å jakte rådyr. Da kan du heller gå for en mer kurant patron som f.eks 45-70 eller 40-65. Disse to gir deg kjempe presisjon, moderat og liten rekyl, samt nok trøkk til å legge ned et rådyr eller to. Det er heller ingen uting at de ikke brenner sinnsyke mengder krutt også, siden svartkruttleveransene er noe ustabile og kruttet er blitt ganske dyrt.

 

Du får ta en titt på disse to butikkene, så blir du litt klokere.

 

www.buffaloarms.com

www.trackofthewolf.com

 

Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

forskjellen i prisen skyldes at den ene ser pener eut og er amerikansk... Presisjonsmessig er det ingenting som skiler dem så langt jeg vet. (det er vel desuten Laaaang vente tid, i tillegg til at du må igjennom eksport import mølla)

 

Prisen på en .45 kule er jo avhengig av om du skal ha bly kule eller mantlede jaktkuler. Det er forøvrig samme kuiler som til .45-70.. Men jeg mistenker at du spør om prisen på ferdige patroner... og det kan du bare glemme. Lade selv er eneste mulighet om du skal ha noe annet en 45-70, og ei 45-110 / 45 - 120 hylse kommer fort på en 40-50 kr pr stk

 

Om du har tenkt å lade med røyksvakt har det ingen hensikt å gå lenger en 45-70, du får ikke utnyttet volumet i patronen. Har du tenkt å jakte med svartkrutt (Noe som er både tøft og mandig ) så kan du nok lade 45-110 evt 45 - 120 til å holde anslagskravet til storvilt. (Mener jeg at noen har påstått, jeg har ikke kronografert eller regnet mine ladninger enda.

 

Jeg har forøvrig en Pedersolli "quigley" I 45-120, og er godt fornøyd med den... men skyter nok mer med 45-70 børsene

 

 

Takk så mye for utrolig bra forklaring å tips! :D elsker dette svartkrutt greiene mer å mer 8) dere får vel slite med meg her inne en stund frem over! :lol: Takk igjen til alle sammen! :wink:8)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Her er noen bilder av min "Quigley", en Shiloh Sharps Long Range Express, 45-110, 34" heavy octagon bbl, extra fancy svart walnøtt stokk.

Kulene støper jeg selv (se bilder) og ladninger med 535 grs kuler/ 100grs sveitser4 er jeg veldig

fornøyd med.

 

 

LRE4_WEB.jpgLRE3_WEB.jpg

LRE2_WEB.jpgLRE1_WEB.jpg

BPload1_WEB.jpgBPload4_WEB.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder på å få til de beste ladningene. Men det tar tid, og mye eksperimentering.

Jeg kommer ikke til å bruke rifla på jakt, men på langholdskyting og BPCR silhuett.

Jeg har vært i kontakt bl.a med den Engelske Single Shot Black Powder Cartridge Rifle Club

og kunne tenke meg en tur bort til Bisley - Stickledown for å delta i et av stevnene, så fort ting faller på plass.

 

For de som er interessert kan en kan lese mer på webside til klubben:

http://www.ssbpcrc.co.uk/html/index.htm

 

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Normal leveringstid for tiden fra fabrikken i Big Timber MT. er 18 til 22 måneder, alt avhengig hvor mye finstas en ønsker. Det går også an å helgravere , med det kan komme opp i $4000 :shock: , og det tar en del ekstra tid.

En kan imidlertid kontakte William (Bill) Goodman,

http://www.shiloh-ballard.com/shiloh_sh ... r_sale.htm

som har løpende bestillinger hos Shiloh Sharps. For en $200 fee kjøper man en plass i køen, og fra bestilling til levering vil det ta

3-4 måneder. Viktig er å huske på godkjente kjøps- og importtillatelser. Dette må gjøres gjennom en registrert våpenforhandler.

Videre kan jeg fortelle at presisjonen som er lagt inn i arbeidet ved produksjon av min rifle, og alle andre Shiloh's, nesten overgår det

perfekte....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

jeg er nok litt vel sein her inne men NYDELIG rifle Felbar! :mrgreen:

 

men til noe oven for her

dere snakker om at 45-70 kulene ikke kan brukes til noe annet en rådyr

så vidt jeg er kjent så bruktes jo den ladningen til Bison (Buffalo) i statene?

og 45-70 idag brukes jo på elg? da tenker jeg jo på kjøpe ammo

hvor sterk er egentlig en pedersoli eller Shiloh i mekanismen?

hvor harde ladninger tåler disse?

Link to comment
Share on other sites

etter hva jeg har fått informert så skal jo Pedersoli være like sterk som Shiloh

en man fortalte at han hadde jaktet på en Amerikansk Wapiti

traff Wapitien i rumpa og kula kom ut bryste på elgen og stoppet ikke før den nådde fjelle bak 8) sant eller ei skal jeg ikke si men det ble værtfall fortalt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei, jeg har og en pedersoli i 45 120 min beste serie er vel på ca 1 1/2 " med lymans 535 grain postell kule. Bruker 115 g. 1f sveitser med en melkekartong patch i mellom og SPG kulefett har også prøvd gundas oppskrift med noe dårligere resultat. Uten at det har nødvendigvis noen direkte sammenheng..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei, jeg har måttet rydde litt :| jeg hadde to registerte brukernavn og har fått fjernet det ene "Sharps45120"

Så Hassel, jeg bruker lyman's 535 gr postell mould og så ikke 1f men 4f sveitser :oops: da med 115 grain,SPG kulefett med melkekartong patch i mellom.

Men jeg har ikke fått skutt så mye som jeg skulle ønsket med denne børsa, så da har det vært artig om flere har erfaringer med lading vs. presisjon

med de her calibers

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

OOOHHH!

 

Gratulerer Chopper - jeg kan best beskrives som misunnelig! :D

 

Jeg går rundt og grubler på en Sharps sjøl -dvs egentlig grubler jeg på to: en til metallpatroner og en for papirpatroner. Det blir nok ikke noe handel med det første, men begge står på "måbarehadet- listen" min!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja godt nytt år, da er planen å lade en serie til Sharpsen i 45-120 med 115gr. Sv. 4f og støpeblokk er på vei i posten saeco 540 gr. m. gas check. Tenker og bruke taktekker bly så får vi se hvordan presisjonen blir. Det jeg ønsker er å høre om noen har fått til gode samlinger i dette kalibret og hvordan de har gått fram for å få til det. Skal prøve å legge inn resultater i slutten av måneden. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Før folket som enda ikke har en Sharps ser seg helt blinde på big is better, så bør dere ikke glemme en noe mindre nevnt paron som har svært gode egenskaper. 40-65Win ble aldri levert originalt i Sharps, men for mange betyr det lite under dagens bruk. Den har svært gode egenskaper på de avstander de fleste Sharps rifler blir benyttet på her i landet. Om en ønsker å skyte i klasen Bodine i NSU sitt regelverk så skytes det på 100,200 og 300m. Utover 300m skal det nok sies at f.eks 45-70 har fordeler, men svært lite tyder på at det er tilfellet intill 300m. Legger ved et bilde av en skive som ble skutt med en Pedersolie Sharps da jeg var med å arrangere langholds NM for noen år tilbake.

Skive_zps2f6c0ee6.jpg

 

Dette er 6 eller 7 skudd skutt liggende på 100m. Reglene sier at de 13 skudene skal fordeles over 2 skiver. Den andre skiva var nesten like imponerende, men alt i alt var det 130 poeng av 130 mulige. Skytter ender da opp med 100 poeng siden de 3 dårligste blir slettet. Denne skytteren vant klassen med 279 poeng etter skyting på alle 3 distansene, der de fleste konkurentene benyttet nettopp 45-70.

 

Her er et eksempel på patronen:

40%2065win.jpg

 

I disse tider der svartkrutt ikke er like tilgjengelig som tidligere og prisen bare går en vei, så er det selvfølgelig heller ingen ulempe at denne patronen spiser halvparten av kruttet en 45-120 krever........

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke glemt 45-70 patronen i det hele tatt. Jeg solgte nettopp en trapdoor i 45-70 for å få råd til Sharpsen, og jeg savner det kaliberet må jeg si.

 

Men jeg synes det er artig med det enorme kaliberet jeg har i Sharpsen og moro å prøve å få denne til å gå bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...