Jump to content

Hausken Vs. Atec Vs. Hardcore


Tikka T3 6,5 x55

Hvilen Hville du valgt  

288 members have voted

  1. 1. Hvilen Hville du valgt

    • Hausken Standard
      78
    • Atec CTM4
      118
    • S&L Hardcore
      97


Recommended Posts

Har søkt litt rundt på kammeret men finner liksom ikke det jeg leter etter.

Noen som har en link til en test der alle(vertfall 2) er med?

Skal til Børsis Fredag, men er litt usikker, men holder en knapp til Hausken.

 

Har fått et inntrykk av at det er noe småtull med disse demperene, slår seg ut en bulk, moduler som brenner seg fast, hele greia blir med framover

Link to comment
Share on other sites

Kommer aldri til å ha en demper der jeg ikke kan skru av moduler og justere vekt og lengde

vist man kommer ut å kjøre med treffbildet.

 

Sist jeg var på banen så såg jeg en stakker med en ny rifle, og en eller annen helsydd

demper på full lengde løp, og den spredde verre en noe annet. Jeg berget min rifle på denne måten med en

A-Tec demper, og ofrer gjerne litt demping vist jeg kan ha 'muligheten' til å korrigere litt.

 

Den nye serien til A-Tec har desverre øket i diameter, så det ser ut som den termosen man

har på løpet, men slik er vel dem andre også. Likte bedre den forige generasjonen til A-Tec.

 

Må tilføye at stort sett så er vel folk fornøyd med demperen og jeg er også blitt fornøyd etterhvert, og

at det er unntaksvis at det blir tull, men...........det kan skje din rifle og da er det irriterende.

 

Så den som kan justeres på moduler får min stemme, totalt revnende likegyldigt om det er noen

desibeler dårligere (som man ikke oppfatter likevel).

Link to comment
Share on other sites

S&Len sitt problem med flyvende demper er visst fikset. Har ikke hørt om noen som har separert en magnumdemper ennå... Personlig lar jeg dem få litt slakk med første modellen, så lenge de gjør opp for seg... Tror ikke de første modellene av a-tec og hausken var helt feilfrie heller, og nå X år etter er det forsatt folk som får separert demper dempere.... Selv har jeg kjøpt S&L hardcore pga. den lave prisen, og er fornøyd så langt...

Link to comment
Share on other sites

Ja helt enig med dem som syns tunge dempere er no dritt . Jeg vil ha så kort rifle og så lett demper som mulig og det tilsier den må være så lang teleskopisk som mulig innover pipa så får det heller smelle litt mere da . Har gått med BR-demper før men det er pyton for du må jo gå og holde som bare f i remma ellers så svinger børsa rundt . Klart for en postjeger spiller det ikke noen rolle .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt hausken, alm, A-tech Ase Ultra pluss noen til..

Det blir helt klart hardcore dempere fra nå av, siden disse synes å være like gode, til en mye hyggeligere pris. Disse startfeilene noen har hatt på disse bekymerer meg ikke. Om demperen mot formodning skulle ta en flygetur, skal jeg nok klare å overbevise selgeren om å gi meg en ny..

Ellers er jeg ikke noen stor tilhenger av moduldempere egentlig. Ikke gidder jeg å pusse dempere, det er ille nok å pusse løpene... Dermed er moduldemperene mine nå faste.

Med det prisnivået hardcore har lagt seg på, er dempere nå forbruksvare...

Link to comment
Share on other sites

Har en A-tec CTM4 på en Sako Vixen i 6.5 Grendel,

og den er jeg grisefornøyd med.

 

Ikke bare er den latterlig lett, den demper så bra at jeg ikke trenger 4 moduler.

Har 3 moduler på nå og det er ikke antydning til smertefullt lydnivå.

Skal forsøke med 2 og 1 modul på til helga :)

 

Dessuten: Den er sexy!

Link to comment
Share on other sites

Har den litt større Atec TMM-4 til kal 30-06 og er meget fornøyd. Demper helt supert, "ingen" munningsflamme eller sjenerende munningsvipp. Vil tro at ctm 4 er helt konge til kal 6,5.

C Clausen skal jo langtidsteste ctm 4 i løpet av året ute, hvis jeg ikke tar feil. Jeg har ihvertfall hardtestet min med to heftige fall og mange dager med drittvær, minusgrader mm. Supernøgd!

Link to comment
Share on other sites

De der med demper er jo ikke noen lett sak, de kan jo an på va du skal bruke rifla på. selv har jeg to hausken dempere nå å en sai ståldemper å de er perfekte til sitt bruk. men sånn som di gangene jeg skal på jakt der jeg skal gå mye eller de er veldig tett tereng bruker jeg bare en av di riflene som passer best til en plasen jeg skal være.

Link to comment
Share on other sites

hei hei.

 

jeg er selv ute etter demper til min 223 tikka.

Har sett på litt av hvert, ser at S&L Hardcore har kommet med noen nye dempere, samt hausken.

Noen her som har fått testet noen av disse eller har litt linker?? :)

 

syns S&L Hardcore demperen ser spennende ut :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei hei!

 

Ut ifra signaturen til trådstarter ser det ut til at valget hans til slutt falt på Hausken, noen erfaringer å komme med etter kjøpet?

 

Er i samme båt som HoKo, ute etter en demper til Tikka'n min i kaliber .223rem. Valget står mellom Hausken og A-Tec, foreløpig er det en A-Tec CTM-4 som frister mest (hovedsakelig på grunn av størrelse og vekt). Om den ene demper 3-4 dB mer enn den andre spiller svært liten rolle for meg. Derimot er det en annen ting jeg er ganske opptatt av, og det er holdbarheten på de forskjellige demperene.

 

Derfor er jeg nå interessert i å høre om noen har positive/negative erfaringer ang. robustheten og holdbarheten på Hausken STD. og A-Tec CTM-4 demperene? Anyone?

Link to comment
Share on other sites

Hei hei!

 

Ut ifra signaturen til trådstarter ser det ut til at valget hans til slutt falt på Hausken, noen erfaringer å komme med etter kjøpet?

 

 

Derfor er jeg nå interessert i å høre om noen har positive/negative erfaringer ang. robustheten og holdbarheten på Hausken STD. og A-Tec CTM-4 demperene? Anyone?

 

Hei!!

 

Er storfornøyd me hausken demperen, demper både lyd å rekyl utroli bra, men rifla blir litt framtung me demper å tofot, har ikke prøvd den på jakt noe sæli enda, bare på bane. Jeg kan komme tilbake me mere info neste uke, skal på Beverjakt med demper :)

 

 

Hørte att treffpunkt fløtte seg når man skruvde av å på atec demperen pga av alle modulane, var en lokal børsemaker som kom me dette utsagnet

Link to comment
Share on other sites

Hørte att treffpunkt fløtte seg når man skruvde av å på atec demperen pga av alle modulane, var en lokal børsemaker som kom me dette utsagnet

 

Utrolig mye rart forhandlere har hørt og presterer å si som om det var fakta.

Siden du nevner alle modulene, så er regner jeg med at Hausken, BR-Reflex, ASE Utra og VMAC ikke flytter treffpunkt ut i fra samme logikk :D

Viking, S&L og A-Tec er alle modulbaserte..........

Link to comment
Share on other sites

Det er vekten foran på pipa som har mye av skylden for treffpunkt endringene, da den endrer måten pipa svinger på når skuddet går av... Så lenge ingen finner opp en vektløs demper tror jeg det blir vanskelig å ungå treffpunkt. Man kan selvfølgelig ha flaks ved kombinasjon av pipekutting etc. slik at faktorene utlikner hverandre, men jeg har hvertfall ikke denne flaksen, da jeg har ~15cm treffpunktendring med hardcore-dempern..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Ja helt enig med dem som syns tunge dempere er no dritt . Jeg vil ha så kort rifle og så lett demper som mulig og det tilsier den må være så lang teleskopisk som mulig innover pipa så får det heller smelle litt mere da . Har gått med BR-demper før men det er pyton for du må jo gå og holde som bare f i remma ellers så svinger børsa rundt . Klart for en postjeger spiller det ikke noen rolle .

 

Gjør som vanlig ellers i Europa, gå med pipe ned!

Du får den minst like raskt i posisjon også :wink:

(testet av Jørund Lien i et tidligere nummer av jakt, siden han refereres flittig her inne)

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring:

 

Har en Hausken på 6,5'en. Kanonbra og lett å demontere for rens. Ingen særlig treffpunkavvik med og uten demper, men det skyldes nok den stive carbonpipa som ikke "bøyer" seg under vekten av demper.

 

A-tec Maxim på 222'en. Grunnet meget tynn pipe får jeg treffpunktavvik på 20 cm med og uten demper. Dette tror jeg igjen skyldes at den tynne pipen tynges ned av demperen.

Det største argumentet mot A-Tec'en er derimot at den er et HÆLVETE å få fra hverandre. Måtte i skrustikke får demontering med dertil stygge skraper i lakken. Dette selv om modulene er godt smurt i gjengene. BAD!

 

Hardcore har jeg ingen erfaring med. Med glad jeg ikke har betalt for A-tec'en....(vervepremie)

Link to comment
Share on other sites

Oki, ser man får en A-Tec MAXIM til min 223 før 1990. så vurdere den samt hardcore

 

Hvor får du Maxim til 1990,-? Har sett etter maximen på nettet men laveste jeg finner er 2490,-

 

Hei, via en "bekjent/selger" der jeg har kjøpt 3 våpen og mye ammo hos. Er det grei pris? er jo uten porto.

Er litt nyskerrig på den demperen, noen med erfaringer? spec? kan sikkert fikse deg å til den prisen hvis du vil ha :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...