Jump to content

Våpensøknad - ALT du trenger å vite


dimex

Recommended Posts

Forresten snakket med våpenkontoret i Søndre Buskerud nå.

De sa det var nye regler på gebyret av våpensøknader.

 

Nå har det blitt slik at man IKKE betaler gebyr FØR søknaden er godkjent.

Så snart søknaden er godkjent, får man tilsendt en faktura med et referansenummer.

Denne betaler man, så får man den godkjente søknaden tilbake i posten.

 

Synes dette var ganske lurt jeg, så slipper man penger frem og tilbake hele tiden hvis det skulle bli noe kluss.

 

 

Hei.

Bare et spørsmål: Står dette noen plass, eller bare slik det er i Buskerud? Noe offisiellt om dette?

 

A

Link to comment
Share on other sites

Detter er OVERALT jeg har sett at ALLE jeg har spurt om det svarer det samma : " Du trenger ikke betale før søknaden er godkjent" ;) Og jeg har også spurt lennsmanns kontoret her ejg bor og de svarte også det samme. Så vis noen sier noe annet i skranken, så må du be om å få snakke med lennsamannen selv, Siden de damene i skranken vanligvis har NULL peiling når det gjelder våpen :!: som sagt OFTE og NOEN

Link to comment
Share on other sites

Jeg har spørsmål rundt dette med Internasjonalt våpen korte, jeg har leita men finner ingen info om dette, er det noen her som har det? event. kan beskrive/legge ut ett bilde av det?

 

Jeg har hørt at mann må ha det for å ha med våpen til utlandet, jeg tenkte i så tillfelle på å få internasjonale våpen kort på hele garderoben, for da er jeg sikret om jeg skal over til SWE eller lengere sør....

 

Takker for alle avklaringer av dette...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har spørsmål rundt dette med Internasjonalt våpen korte, jeg har leita men finner ingen info om dette, er det noen her som har det? event. kan beskrive/legge ut ett bilde av det?

 

Jeg har hørt at mann må ha det for å ha med våpen til utlandet, jeg tenkte i så tillfelle på å få internasjonale våpen kort på hele garderoben, for da er jeg sikret om jeg skal over til SWE eller lengere sør....

 

Takker for alle avklaringer av dette...

 

Trenger ikke det for innpassering til Sverige, trenger kun internett tilgang (noe du ser ut att ha) og så våpennr og lisensnr. www.tullen.se fikser dette enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Detter er OVERALT jeg har sett at ALLE jeg har spurt om det svarer det samma : " Du trenger ikke betale før søknaden er godkjent" ;) Og jeg har også spurt lennsmanns kontoret her ejg bor og de svarte også det samme. Så vis noen sier noe annet i skranken, så må du be om å få snakke med lennsamannen selv, Siden de damene i skranken vanligvis har NULL peiling når det gjelder våpen :!: som sagt OFTE og NOEN

 

 

Ho eg snakka med i skranken lokalt, sa iallefall at eg kunne betale med kort når eg leverte inn søknaden sammen med kopi av jegeravgiftskortet.

 

Ikkje mykje opning for betaling på "etterskudd" der trur eg.

 

Jaja, får sjå i ettermiddag ka ho sei.

Link to comment
Share on other sites

Detter er OVERALT jeg har sett at ALLE jeg har spurt om det svarer det samma : " Du trenger ikke betale før søknaden er godkjent" ;) Og jeg har også spurt lennsmanns kontoret her ejg bor og de svarte også det samme. Så vis noen sier noe annet i skranken, så må du be om å få snakke med lennsamannen selv, Siden de damene i skranken vanligvis har NULL peiling når det gjelder våpen :!: som sagt OFTE og NOEN

 

 

Ho eg snakka med i skranken lokalt, sa iallefall at eg kunne betale med kort når eg leverte inn søknaden sammen med kopi av jegeravgiftskortet.

 

Ikkje mykje opning for betaling på "etterskudd" der trur eg.

 

Jaja, får sjå i ettermiddag ka ho sei.

 

Då var det gjort.

Ho sa at her hjå oss var det slik at alle betalte først,og så dersom den ikkje vart godkjennt, så kom pengane fint tilbake på konto :wink: Velger vel å tolke det slik at her hos oss så pleier folk å få innvilga det dei søker på :D

 

Så då får eg starta stoppeklokka og sjå kor lang saksgang me har.

 

Angrar berre på at eg skreiv ønska kaliber på søknaden, for ho sa at det var godt nok for ho at det sto rifle og at løp var over 40 cm....

Hadde vore litt friare i valg av kaliber då når eit godt tilbud dukker opp. Jaja. Snart ferie.

Link to comment
Share on other sites

Våpenkontoret i Tromsø har tatt ferie, og de som vanligvis svarer innen en uke etter hva jeg hører. :|

Der satt en dame i skranken som virket som hun var sommerhjelp, hun nekta nesten å ta imot søknader uten våpen oppført.

Jeg søkte bare på 3 forskjellige kaliber (.22lr, .22wmr, .17hmr), boltrifle alle sammen. Det skal man vel kunne?

 

 

Digresjon: En kompis leverte en søknad her i Tromsø for noen uker siden for å overta et våpen fra et dødsbo, han fikk den innvilget i posten dagen etterpå :shock:

Link to comment
Share on other sites

Detter er OVERALT jeg har sett at ALLE jeg har spurt om det svarer det samma : " Du trenger ikke betale før søknaden er godkjent" ;) Og jeg har også spurt lennsmanns kontoret her ejg bor og de svarte også det samme. Så vis noen sier noe annet i skranken, så må du be om å få snakke med lennsamannen selv, Siden de damene i skranken vanligvis har NULL peiling når det gjelder våpen :!: som sagt OFTE og NOEN

 

 

Ho eg snakka med i skranken lokalt, sa iallefall at eg kunne betale med kort når eg leverte inn søknaden sammen med kopi av jegeravgiftskortet.

 

Ikkje mykje opning for betaling på "etterskudd" der trur eg.

 

Jaja, får sjå i ettermiddag ka ho sei.

 

Då var det gjort.

Ho sa at her hjå oss var det slik at alle betalte først,og så dersom den ikkje vart godkjennt, så kom pengane fint tilbake på konto :wink: Velger vel å tolke det slik at her hos oss så pleier folk å få innvilga det dei søker på :D

 

 

 

Så då får eg starta stoppeklokka og sjå kor lang saksgang me har.

 

Angrar berre på at eg skreiv ønska kaliber på søknaden, for ho sa at det var godt nok for ho at det sto rifle og at løp var over 40 cm....

Hadde vore litt friare i valg av kaliber då når eit godt tilbud dukker opp. Jaja. Snart ferie.

 

Oppdatering:

 

Triveleg telefon frå lokalt lensmannskontor:

 

Ser på søknaden din no, ser du har ein del børser frå før, kan me gå gjennom ka det er? Jada.

6.5 mm? Konkurransebørse

7mm RM? Jakt

.22 børse med 6,5 omb. sett? Konkurransebørse

Hagle star SS kal 12? Jakt

 

Ja men då er eg fornøgd, og papira går herfrå idag! Ha ein fin dag! Jau ligeså svara eg og var like blid!!

 

Ser vel lovande ut dette??? :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg leverte tre forskjellige søknader med bare kalibrene nevnt. En søknad for hvert kaliber, en "åpen søknad" om du vil...

Det har vært vanlig å få det godkjent her i nord ettersom jeg har forstått, men dog bare "enkle" våpentyper som boltrifle i spesifikt kaliber, hagle enkeltskudds i spesifikt kaliber o.s.v.

Hadde det vært snakk om et halvautomatisk våpen hadde det jo selvfølgelig blitt annerledes.

 

Jeg leverte søknadene slik fordi jeg får hjelp til å kjøpe en .17hmr og for å kunne bare kjøpe en .22lr eller en .22wmr om det skulle dukke opp noe billig. Slik at man slipper å søke og bruke tid om man finner noe man ser nytte i.

 

 

Eller har jeg misforstått og blir å få søknadene i retur?

Hadde jo vært litt ugunstig kan man si... :P

Link to comment
Share on other sites

:roll:

eller jeg mener å ha hørt (trur jeg et eller annet sted)
som sagt TRUR jeg
Istedet for å synse og tru hele tiden kan du enkelt og greit spørre her..

Det er uansett ikke rette forumet å komme med 'trur' (det kan du gjøre i kirka)!

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg fikk ut av det å gi deg en beskjed. Det er en mye bedre anvending av plassen enn at du skal komme med feilaktige påstander om noe du TROR!

SE hvor du skriver da! Dette er IKKE en off-topic tråd hvor du kan legge ut dine historier! Dette er en seriøs tråd for å hjelpe de som spør.

La være å forurense trådene på kammeret med synsing. Er det noe du ikke vet / noe du lurer på så SPØR.

Link to comment
Share on other sites

det skal gå helt fint å få godkjent søknaden med kun kaliber sålangt du ikke vil ha halvauto eller pumpe. en av mine søknader var kun rifle, kaliber, helauto: nei, halvauto: nei, godkjent for jakt: ja, maskingevær, karabin eller maskinpistol: nei

 

fikk som kjent innvilget etter kun få dager.

 

og i tromsø betaler man med kort når man lever, enkelt og raskt.

Link to comment
Share on other sites

Dersom en søker om ekstra løp til pistol i et annet kaliber en orginalkaliber, skal en da føre opp vekselssett, ekstraløp eller hva skriver en i rubrikken våpendelens art? I dette tilfellet gjelder det en søknad på ett .32 løp til en GSP.

 

-T

 

Edit: tekstendring

Link to comment
Share on other sites

I mine yngre dager var jeg ofte med min far på bane for å skyte på blink, har litt lyst til å ta opp denne hobbyen igjen og lurer derfor på om jeg trenger jegerprøven for å anskaffe meg en rifle til et slikt formål?

 

Har vært innom en lokal våpenbutikk og sett litt, men ser ikke hensikt i å kjøpe meg en rifle med høyere kaliber enn .22lr siden det eneste jeg vil bruke den til er å lage hull i litt papir for egen fornøyelse.

Det med semi-automatiske rifler jo desverre også litt i vinden om dagen, er det noen som vet om det ses "mildere" på anskaffelse av en finkalibret SA rifle enn en som er grovere?

 

Fattern lærte meg nok kun opp i sunt våpen-vett som liten, papirmølla bak kan jeg nok ingenting om så håper dere overlever mine noe banale spørsmål :)

Link to comment
Share on other sites

Har et kjapt spørsmål. Slett/flytt om jeg er helt på feil plass..

 

Var innom og leverte 4 våpensøknader her om dagen. Han som tok imot søknaden spurte om jeg hadde våpen fra før, og sa jeg hadde to håndvåpen. Han sa at jeg kan ha TOTALT 6 våpen uansett karakter.

 

Stemmer dette?

 

Skyter i pistolklubb/praktisk og skal begynne og jakte så hadde vært greit og ha muligheten mer enn 6 våpen totalt:-/

Link to comment
Share on other sites

@Stormquist Du må enten melde deg inn i en skytterklubb som har skyting med 22lr rifle på programmet eller ta jegerprøven.

 

@UfLaX Det er jaktvåpen som du kan ha 6 av. Håndvåpnene dine er ikke jaktvåpen så her gjelder de vanlige reglene rundt erverving etter aktivitetsnivå. Du kan altså søke om 2 jaktvåpen til hvis de fire søknadene du leverte nå er alle jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig for en annen å levere inn søknaden på vegne av meg, eller kan jeg levere inn søknaden ved et annet politidistrikt enn der jeg er folkeregistrert? Jeg var innom i Bergen idag, men fikk beskjed om å komme tilbake på mandag. Lite ideelt siden jeg reiser til Stavanger på søndag og blir tre uker. Og om 3 uker er det plutselig litt sent....

Link to comment
Share on other sites

Du kan iallefall sende inn søknaden via post, eventuelt bare stikke innom politikammeret og levere søknaden i postkassa dems. Hvis de tar imot søknaden din på et annet politikammer så sender de bare søknaden til riktig politikammer, så kan like så godt sende den selv pr post.

Link to comment
Share on other sites

Men hva gjør en med gebyret dersom en sender inn via post? En skulle jo tro en kunne levere inn og betale ved et annet politidistrikt og at de videresender papirarbeidet? Og legitimasjon kan jo kånemor også vise....det skulle vel være greit dersom en er familie?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om dette gjelder alle steder men i drammen så måtte jeg vente til søknaden var innvilget før jeg fikk betale sist gang jeg søkte. Fikk en giro i posten som måtte betales før de sendte meg søknaden. Hvis de godtar forhåndsbetaling med kontant/kort, så da kan de sikkert ta i mot forhåndsbetaling via bankoverførsel også.

Legitimasjon viser man vel ikke ved våpensøknad, ferdigbehandlet søknad sendes uansett kun folkeregistrert adresse. Eventuelt kan du ta en kopi av førerkortet/passet/bankkortet ditt og legge ved søknaden.

Link to comment
Share on other sites

 

Då var det gjort.

Ho sa at her hjå oss var det slik at alle betalte først,og så dersom den ikkje vart godkjennt, så kom pengane fint tilbake på konto :wink: Velger vel å tolke det slik at her hos oss så pleier folk å få innvilga det dei søker på :D

 

Så då får eg starta stoppeklokka og sjå kor lang saksgang me har.

 

Angrar berre på at eg skreiv ønska kaliber på søknaden, for ho sa at det var godt nok for ho at det sto rifle og at løp var over 40 cm....

Hadde vore litt friare i valg av kaliber då når eit godt tilbud dukker opp. Jaja. Snart ferie.

 

 

Her går det unna. Effektive folk i hordaland. Søknad levert 28.07, godkjennt 3.8. Ingen ting å sei på den :-)

 

Så då var det berre resten...

Link to comment
Share on other sites

Leverte søknad på 22-250 løp til rifla mi, og fikk beskjed om at jeg måtte regne med rundt 5-6 ukers behandlingstid. ER DET MULIG? :overrasket:

Trodde jeg hadde levert søknaden i god tid til 10. september.

 

Søknaden ble levert Elverum Politikammer.

 

Forøvrig, angående gebyr:

 

Gebyr for innvilga søknad

 

Gebyret som du betalar for innvilga våpensøknad følgjer satsane for rettsgebyr. Første gong du søkjer betalar du fullt gebyr (100 %), neste gong halvt gebyr (50 %). For søknad om ein våpendel betalar du kvart gebyr (25 %). Gebyret skal betalast til det politidistriktet der du søkjer om våpen. Har du spørsmål i samband med våpensøknad, ring 02800 og spør etter våpenkontoret.

 

Sånn jeg tolker det betaler man altså først når søknaden er godkjent. Dette er også praksisen jeg har erfart de gangene jeg har søkt.

Link to comment
Share on other sites

Er det sånn at man må søke disp fpr hver eneste søknad man leverer? elelr hodler det å søke om disp en gang?

 

Grunn: Jeg har hentet et søknadsskjema og et disp skjema fra politiet og skal sende de inn når jeg fyller 16 (3.Sep) Men jeg kom på at jeg skal hente en søknad til i samma slengen og leve alt amtidig ( En for 223 Rem Og den andre for 22Lr) Men trenger jeg da å fylle ut et disp skjema for begge søknadene?

 

og kan jeg søke om disp før jeg fyller 16?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Skal kjøpe hagle når jeg blir 16 i oktober. Har noen spørsmål om våpensøknad.

 

Hvor mye blir gebyret på om jeg søker for to forskjellige typer våpen, men uten ett tidligere våpen/godkjent søknad?

Om jeg tar to søknader og f.eks søker på "Haglgevær, kaliber 12, O/U" og "Haglgevær, kaliber 12, repeter", blir det da førstegangsgebyret som dekker begge søknader?

 

Trengs andre papirer enn standard søknad fås, utfylles og sendes om jeg skal søke disp.?

Må verge hvis underskrift skal på søknad ha jegerprøve for at jeg skal få dispensasjon fra 18-årskravet?

Er bestått jegerprøve nok for dispensasjon (sammen med verges underskrift på søknad)?

 

Takk i forkant

Link to comment
Share on other sites

Sjutoogseksti@

Første gangsgebyret (Vanligvis rundt 800 kr) dekker begge søknadene dine :) Det spiller ingen role hvor mange søknader du leverer (vis du leverer dem sammen da ;) )

 

Når du skal hente søknadskjema så går du bort til skranken og spør om du kan få en våpensøknad OG at du fyller 16 og dermed også trenger en søknad om disp. Da får du tildelt søknadsskjema (3-4 ark i ett) Og "disp" skjema igså på et par ark!

 

Jegerprøvebevis (Minidiplom) skal være nok sammen med verges underskrift ja, men vis du er medlem i en eller annen skytterklubb så hjelper nok dette ganske mye, men som sagt: Bestått jegerprøve holder. Vis du er registrert i jegerregisteret skal du også oppgi jegernummer :) Håper dette hjalp deg :)

 

Venter fortsatt på svar på spm. mitt :P:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fikk en telefon fra "våpendama" i dag, en meget hyggelig dame.

 

Jeg har sökt på 5 våpen,

Fin og grovpistol 22lr med en .32 topp (Walter GSP)

Finfelt 22lr

Grovfelt 9x19

Militärfelt .45ACP

Revolverfelt 357magnum

 

Da jeg leverte söknadene mitt i ferien var hun litt stresset der og da siden hun samtidlig hadde "skranketjeneste", noe jeg synes er ok. Ferietid er ferietid!

 

Jeg har forholdsvis stor aktivitet, skyter 1-2ganger/uken og har siden januar deltat på ca 15 klubbstevner i alle de grenene jeg sökte våpen. I tilegg 4 approberte stevner i finfelt, revolverfelt, fin og grovpistol. (hadde gjern skutt flere grener men problemet har vart tilgang på våpen).

 

Söknaden på 2st 22lr var en sjansning, den ville hun ikke bevilge. Det er greit, får håpe GSPn funker i kulda til vintern.

Virket heller ikke vare noe problem med 9x19 og 45acp.

Problemet var da den .32 toppen/er jo pipe og sleiden man bytter som er lisenspliktige. Jeg trudde att den 32.toppen var og regne som en våpendel og ikke som ett eget våpen. Den hyggelige dama var ikke enig i det.

Noen som kan henvise meg til noested der dette står? Klarer ikke finne igjen dette i rundsktiv mm.

 

En annen ting jeg trudde da jeg ikke har lest det motsatte noested, jeg startet med pistolskytingen i oktober, meldte meg inn i januar og er jo att renge som en nybegynner. Min aktivitet er som nevnt forholdsvis stor, jeg trudde da jeg kunne söke på våpen til samtlige grener ihht beskrivelsen av min aktivitet i rundskrivet der jeg er en "mosjonsskytter". Dama mente jeg först må bli rekreasjonsskytter för jeg kan "gå videre" og att praktiseringen var slik att jeg ikke kunne "gå videre" för etter ett år som mosjonsskytter. Litt dumt da dette begrenser mine muligheter for starter i flere grener det nermeste året. Magnum2 og spesialfelt er det som er aktuellt.

Link to comment
Share on other sites

.32-toppen er våpendel, men den er registreringspliktig. Den skal ikke hindre deg i å kjøpe et våpen som dekker samme bruksområde. Se pkt. 3.5.2.1 i Rundskriv 2009/009.

 

Det står så vidt jeg vet ikke noe sted at du må være rekreasjonsskytter i ett år før du kan regnes som mosjonsskytter. Be henne vise deg hjemmelen i lov eller forskrift.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...