Jump to content

Våpensøknad - ALT du trenger å vite


dimex

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Ser det er flere her som skryter av våpenkontorene sine..

 

Jeg leverte min våpensøknad onsdag for 23 dager siden, og har enda ikke fått tilbakemelding. Greit nok at det er ferie og slikt, men det får da vel være grenser??

 

Har vert ute for dette fenomenet i fjord sommer, tror det tok 4-5 uker til slutt.

Men det er ofte få folk som behandler dette på dei lokale kontora og har dei ferie så stopper det opp.

Slik er det i de fleste bransjer så det er bare og smørre seg med tolmodighet så ordner det seg vet du.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner intill 3 måneder som mulig ventetid i Sunnmøre politidistrikt, dette da man kan være uheldig med ligge tid hos lensmann.

 

Når det er sagt, så har min lensmann hvert kjapp i den senere tid (sikkert fordi han regner med jeg har bedre peiling en ham, eller fordi jeg er flink til å dokumenter). Og det samme har tante hvert, med untak av det som hun og pod laget styr med. ca 6 uker har vært normen siste året, og det er jeg fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei hagle som jeg skrev i søknaden at jeg skulle bruke til småviltjakt. Nå skal jeg kjøpe rifle og jeg lurer på hvis jeg skriver at denne også skal brukes til småviltjakt om det da er mindre sjanse for å få den godkjent ettersom jeg allerede har et våpen til dette formålet. Har hørt om en som har fått avslag fordi "han allerede hadde et våpen til det formålet de oppgav i våpensøknaden". Dette var riktignok snakk om en som hadde ei hagle og ønsket en hagle til. I mitt tilfelle er det snakk om ei rifle og ei hagle til samme formål. Jeg syntes det ville vært utrolig merkelig hvis den ikke ble godkjent av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

Har du flere enn 5 våpen, som er registrert som jaktvåpen?

 

Der er det to svar, og her er svaret på begge to: :wink:

 

Ikke det nei, i såfall kan jeg berolige med at det nå er inført en jaktvåpengarderobe. På intil 6 jaktvåpen, uten krav til særskilt behov. Dette betyr, at for våpen til jakt, er behovs begrunnelsen nå kun jakt. Dette uansett om det er for småvilt eller ei. Så skriv søknad på våpenet, skriv Jakt på bruksområde. Og vent på godkjent søknad.

OBS! det spiller ingen rolle om det er 6 hagler eller 6 rifler, eller en blanding av dette. Det er intil 6 jaktvåpen, etter søkers egen behovsvurdering (fritt valg i alle lovlige kaliber). Og med særskilt begrunnelse om man skal ha flere.

 

Ojda, du har allerede 6 våpen, registrert til en eller annen form for jakt. Da må jeg skuffe deg, og si at selv om det ikke var forskriftens intensjon. Så praktiserer de fleste våpenkontor, at man må selge seg ned til 5 jaktvåpen. Før man får kjøpe ett nytt ett. Sån er det desverre bare.

 

OBS! Kun våpen registrert til jakt, regnes med i jaktvåpengarderoben. Allle andre våpen en måtte ha, som ikke er registrert til jaktformål (konkurransevåpen, affeksjonsvåpen, treningsvåpen o.s.v.) skal ikke regnes med i jaktvåpengarderoben.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mulig det er skrevet tidligere i tråden, men jeg spør alikevell..

 

Jeg forsto ikke helt hva som skulle gjøres med søknaden. skal jeg sende den til både til politi og våpenforhandler?. Har blitt fortalt at jeg bare trenger å gi en ferdigutfylt søknad til våpenforhandler samt penger så er det bare å spasere ut igjen med våpen. Våpenforhandleren videresender så søknaden til politi som så gir innehaver av våpen våpenkortet. Er dette riktig?. Jeg lurer altså på hvem som skal motta søknaden

Link to comment
Share on other sites

Først må du levere inn en utfylt søknad til politiet. De godkjenner søknaden og gir den tilbake til deg godkjent.

Så går du til våpenforhandler, leverer de den godkjente søknaden og går ut igjen med våpen i hånd. Du får da med deg den blå delen som midlertidig våpenkort.

Våpenforhandleren sender inn resten til politiet som lager og sender deg våpenkort i posten.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen spesiell fremgangsmåte for å få godkjent en søknad uten å spesifisere hvilket merke og/eller løpslengde osv, og kun søke på kaliber? Isåfall, hvordan? Spurte ei dame på det lokale politikammeret men jeg tror ikke hun helt skjønte hva jeg mente.. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Når man skal søke førstegangsvåpen nå, må man ha noen dokumentasjon på våpenskap?[...]

Bare at du krysser av på "jeg oppbevarer våpnene i FG-godkjent våpenskap" og at det er straffbart å lyve på slike søknader/skjemaer. Om onkel Blå lurer på om du virkelig snakker sant kan de jo alltids benytte seg av hjemmebesøksparagrafen...

Link to comment
Share on other sites

Ser det er flere her som skryter av våpenkontorene sine..

 

Jeg leverte min våpensøknad onsdag for 23 dager siden, og har enda ikke fått tilbakemelding. Greit nok at det er ferie og slikt, men det får da vel være grenser??

Litt gammelt innlegg, men kan være greit å vite. Ringte forbrukerrådet idag, grunnet min dårlige tålmodghet. I det offentlige skal man ha et svar innen 14 dager, forbrukerrådet mente også at dette var INKLUSIVE helger. Siden helg også er fridager gjelds sikkert 14 dager i ferietiden også.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg skal som privatperson selge ei hagle til en annen person.

Han har fått innvilget sin søknad og sent denne til meg.

Etter å ha fylt ut feltene nederst på søknaden som selger, oppdager jeg at søknaden mangler den bakerste rosa siden.

Denne rosa siden sammen med forsiden skal sendes til politiet, men gule skal jeg som selger beholde og den blå skal jeg sende til kjøper som bruker denne som midlertidig våpenkort til permanent kommer i posten.

 

Kjøper var ikke klar over at det manglet en side på søknaden, så vi vet ikke hvor denne har blitt av, muligens har han fylt ut sin søknad på en mangelfull søknad som han fikk hos politiet.

 

Kan jeg selv ta en kopi av framsiden og beholde denne selv, for så å sende politiet framsiden og den gule siden og deretter sende den blå siden sammen med våpenet til kjøper?

 

Hva mener dere?

Link to comment
Share on other sites

Litt gammelt innlegg, men kan være greit å vite. Ringte forbrukerrådet idag, grunnet min dårlige tålmodghet. I det offentlige skal man ha et svar innen 14 dager, forbrukerrådet mente også at dette var INKLUSIVE helger. Siden helg også er fridager gjelds sikkert 14 dager i ferietiden også.

 

Meg bekjent tilsier forvaltningsloven at du skal ha svar på hvor lang tid det kan ta å behandle din søknad Ikke nødvendigvis et svar på søknaden i seg selv, men et hint om hvor lang tid det tar (Jeg har ventet i 6 måneder på våpensøknader... Og i tre dager)

 

Denne rosa siden sammen med forsiden skal sendes til politiet, men gule skal jeg som selger beholde og den blå skal jeg sende til kjøper som bruker denne som midlertidig våpenkort til permanent kommer i posten.

 

Den rosa blanketten er innvilgede kontors kopi. Det vil si at de som innvilger søknaden beholder den og sender restetn til søker. Det spiller altså ikke noen rolle for for deg om den rosa er der eller ikke (Litt forskjellig rutine på forskjellige kontorer)

 

 

@alle...

Det har ryktes meg at enkelte fovaltningsavdelinger rundt om kring i landet har fått påpakking fra sentralt hold om a være nøyere i saksgang. Kan dette skyldes ymse navngitte skrytehistorier om hvor skrekkelig kort tid det tar å få behandlet søknader her og der...?

Link to comment
Share on other sites

@alle...

Det har ryktes meg at enkelte fovaltningsavdelinger rundt om kring i landet har fått påpakking fra sentralt hold om a være nøyere i saksgang. Kan dette skyldes ymse navngitte skrytehistorier om hvor skrekkelig kort tid det tar å få behandlet søknader her og der...?

 

Er det ikke litt trist...? Sånn Behn-trist...? *Nynne på Texas when I die...*

Link to comment
Share on other sites

Var og leverte søknader på hagle og salong i dag. Siden jeg søker dispensasjon fra alderskravet la jeg ved kopi av jegeravgiftskort (skal vel være med som dokumentasjon på at man er registrert jeger uansett?) for å dokumentere bestått jegerprøve. Leser nå på en annen kommune sine nettsider at det skal leveres med et skjema der verge skriver under på at h*n skal oppbevare våpenet. Er dette nødvendig? Aldri hørt om dette før jeg, bortsett fra at jeg skrev under "andre oppysninger" på søknadene at våpenet skal oppbevares av verge.

 

edit 12. okt:

I dag fikk jeg to godkjente søknader i posten! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sitter og skriver et par søknader og har et par spørsmål..

 

Medlemskap i klubber - lister dere opp alle, eller kun de som er relevante for det som det søkes om (f.eks NSF-klubb for deres program, NFPS-klubb for praktisk)?

 

Andre opplysninger:

1) Skal søke på en .45 til militærfelt, har en 9mm registrert som grov. Burde det holde å skrive at forskjellige krav til avtrekksvekt gjør at 9mm ikke kan brukes til begge?

2) Søker også en ny 9mm til Praktisk/Production, siden min 9mm ikke er godkjent der. Det burde holde å nevne at ervervet 9mm (og våpenkortnr) ikke er godkjent til Production?

 

(Aktivitetsnivået mitt er konkurranseskytter (10+ starter)).

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Jeg har levert våpensøknad på rilfe, salong, og hagle.

Men har skrevet at jeg er medlem i pistol og rifle kulbb, så den er grei sak.

Så skal jeg på jakt en dag, her kommer spørsmålet.

jeg er snart 50 år, og skal ha jeger-kort ol.

Så jeg treng ikke å ta jeger-kurs? og bestå jeger-prøve?

For en venn av meg sier han er ferdig registrert seg og treng ikke jegerrpøve. Han sa jeg også kan ordne en slik jegerbevis eller lign.

En sier at en er født før 1970 treng ikke.

 

Må jeg ta jegerprøve eller ikke?

Link to comment
Share on other sites

Ok, da har jeg ikke registrert meg før i jegerregisteret,

Vel,får ta en jegerprøve her lokalt da. Men kan jeg ta all jegerprøve og ta eksamen over internett?

For jeg er sterk tunghørt, bruker tegnspråk som primerspråk, og blir vanskelig å få tak i tegnspråk-tolk på flere kvelder på kort tid.

 

men nå har jeg meldt meg i fiske og jegerforening i Trondheim

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg leverte inn våpen søknader (1 rifle, 1 salong, og 1 halvauto hagle) 15 september 2010, ikke noe respons fra Heimdal politi siden da.

Nå sendte jeg epost til politiet der, regner med å få svar på at dette blir behandlet fortløpende.

Men det må være en grense på hvor lenge de kan ha søknaden inne?

Link to comment
Share on other sites

Søndre Buskerud har nå begynnt å kreve litt mer for å få igjennom en søknad. Vet ikke om det er andre distrikt eller om det bare er noen der som er litt overivrige i jobben sin. Dette tiltross for at søker bare har to registrerte jaktvåpen på nåværende tidspunkt.

 

Der kreves det dokumentasjon fra EIER av skytebane.

Betalt jegeravgift for inneværende år.

Dokumentasjon jegerprøve.

Startkort for inneværende år (2010)

Dokumentasjon av starter.

Behov for omsøkte våpen. (Jakt og konkurannse)

Behov for allerede erhvervede våpen

Dokumentasjon fra klubbtilhørighet.

Dokumentasjon av forbunds tilhørighet.

 

Og litt til som jeg ikke husker...

 

Noen andre som har det sånn?

Link to comment
Share on other sites

Jeg leverte inn våpen søknader (1 rifle, 1 salong, og 1 halvauto hagle) 15 september 2010, ikke noe respons fra Heimdal politi siden da.

Nå sendte jeg epost til politiet der, regner med å få svar på at dette blir behandlet fortløpende.

Men det må være en grense på hvor lenge de kan ha søknaden inne?

De må ha rotet den bort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...