Jump to content

Våpensøknad - ALT du trenger å vite


dimex

Recommended Posts

Det er mulig å søke erverv for dei under 16 år. Med tidsbegrensning på 2 år. Det står i rundskrivet som er referert til over her.                                                       

 

3.5.1.3 Erverv av våpen som i hovedsak skal benyttes av andre Det skal ikke gis ervervstillatelse på skytevåpen som i hovedsak skal benyttes av andre med unntak av de tilfellene som er regulert i våpenforskriften § 15, dvs. når den som skal benytte våpenet ikke selv kan erverve våpen på grunn av alder. Tillatelse gis midlertidig for to år av gangen, jf. § 15 siste ledd.  

Eg har høyrt om andre som har fått dette til, så muligheiten er der.

Spørsmålet er korleis ein fyller ut søknaden. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då fant eg ut av det. Ein av foreldra søker om å få kjøpe våpen. Men i feltet for merknad skriv ein att det er ungen som har ervergrunnlag. og sjølvsagt dokumenterer det. Så lenge ungen har nok dokumentasjon på deltakelse på trening og stevner går det vist bra. Då får ein tidsbegrensa våpenkort på 2 år. Er ikkje ungen 16 år innen 2 år må det søkast på nytt tidsbegrensa våpenkort. Ein må sjølvsagt også då dokumentere aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg er en fersk pistolskytter. Jeg drev litt med det for mange år siden, men har aldri hatt eget våpen.

Jeg har nå meldt meg inn i en pistolklubb, tatt sikkerhetskurs og skøyt aktivt i 3-4 mnd. Så ble jeg dessverre nødt til å ta en pause på nesten 2 mnd men er nå klar for å starte opp aktiviteten igjen.

 

For å kjøpe eget våpen må man jo som kjent være aktiv i min 6mnd. Spørsmålet er da, begynner jeg nå på nytt igjen?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dette varierer med våpenkontoret, og tolkningen de har. 

 

Du må ikke ta kurs på nytt, worst case må du dokumentere jevn aktivitet over 6mnd. 

 

Tilhører du oslo/bærum/asker, må du vise aktivitet minimum 2 ganger i mnd, i 6 mnd, opphold = perioden starter på nytt 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

DSSNs vedlegg (som er det relevante i mitt tilfelle) inneholder ikke annet om aktivitet enn at man plasseres i en av de fire kategoriene fra rundskrivet. Regnes man ikke der som nybegynner uansett når man skal kjøpe første våpen? Politiets eget vedlegg sier "Søkeren må selv fremlegge kopi av aktivitetslogg samt kopi av resultatlister fra stevner".

 

For min del er situasjonen mer konkret at jeg meldte meg inn i klubb i slutten av oktober, men har ikke aktivitet før starten av desember (klubben hadde ikke nybegynnerkurs før i desember). Det har gått 6 mnd fra innmelding i slutten av april og jeg vil da ha omtrent 20 oppmøter , men vil dette være innenfor eller blir jeg nødt til å vente til starten av juni (6 mnd siden første loggede aktivitet)?

Link to comment
Share on other sites

Føler jeg har googlet nok til å stille et spørsmål i denne tråden. Hvis jeg skal ha et nytt løp til ei rifle jeg har, i et nytt kalliber, men vil ha det ackley improved. Må jeg søke på ackley Improved, eller holder det med moderkaliberet?

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, Sollie skrev:

DSSNs vedlegg (som er det relevante i mitt tilfelle) inneholder ikke annet om aktivitet enn at man plasseres i en av de fire kategoriene fra rundskrivet. Regnes man ikke der som nybegynner uansett når man skal kjøpe første våpen? Politiets eget vedlegg sier "Søkeren må selv fremlegge kopi av aktivitetslogg samt kopi av resultatlister fra stevner".

 

For min del er situasjonen mer konkret at jeg meldte meg inn i klubb i slutten av oktober, men har ikke aktivitet før starten av desember (klubben hadde ikke nybegynnerkurs før i desember). Det har gått 6 mnd fra innmelding i slutten av april og jeg vil da ha omtrent 20 oppmøter , men vil dette være innenfor eller blir jeg nødt til å vente til starten av juni (6 mnd siden første loggede aktivitet)?

DSSN klubber har policy om ingen rekruttering "rett fra gata", dvs kun folk som har våpenkort på pistol fra før, så det er ytterst sjelden man har tilfeller der man tar inn folk uten våpen, men man gjør unntak for  typ nær familie, kone, barn og lignende.

 

6mnd perioden din starter fra bestått kurs, og innmelding i DSSN (ikke din lokale klubb)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Når jeg søkte våpen var det slik at jeg betalte kun en sum uavhengig av hvor mange søknader jeg sendte inn. Grunnet dette sendte jeg like godt av gårde fem stykker på en gang.

 

Gjelder det samme når man søker våpendel? Jeg skal søke om ekstrapipe nå, og tenker som så at hvis det er slik kan jeg like godt skrive en hel bunke med pipesøknader.

Link to comment
Share on other sites

Sannsynligvis tror eller mener denne saksbehandleren at åpne søknader bare kan brukes hos forhandler. Med dagens saksbehandlingstid på mange kontorer er vel det en umulighet, da private selgere ikke kan vente "vinter og vår" på at politiet skal klare å godkjenne søknader. 

Link to comment
Share on other sites

Hei, 

 

Jeg skal snart i gang med jegerprøven og har ordnet meg med et FG-godkjent våpenskap. Når jegerprøveeksamen er bestått kommer jeg til å søke på rifle i .308W, løp: >40cm og hagle i kaliber 12. Jeg vet foreløpig ikke merke/modell og om det blir brukt eller nytt fra forhandler, men ønsker å sende 2 søknader i samme slengen.  

 

I hvertfall: Når den tid kommer vil jeg legge ved kvittering for kjøp av skapet, samt huke av på "våpen godkjent til jakt". Jeg ønsker også å ha mulighet for å ta med min fremtidige hagle på leirduejakt ol . trening. Jeg ønsker også å kunne møte opp på en skyttebane for å trene med både rifle og hagle. 

 

Må jeg da fylle ut noe om trening i skjemaet, eller er det eksplisitt at dette vil være ønskelig og nødvendig bruksområde for en jeger ved siden av selve jakta? 

 

Edited by Novus
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Novus skrev:

Når jegerprøveeksamen er bestått kommer jeg til å søke på rifle i .308W, løp: >40cm og hagle i kaliber 12. Jeg vet foreløpig ikke merke/modell og om det blir brukt eller nytt fra forhandler, men ønsker å sende 2 søknader i samme slengen.  

Når du først betaler for søknadsbehandling kan du like godt legge med fire søknader til. Det koster ikke noe ekstra. En salongrifle til mengdetrening er for eksempel ikke dumt å ha. 

Edited by erikraude
Fjerna unødvendig sitering.
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Novus skrev:

hvertfall: Når den tid kommer vil jeg legge ved kvittering for kjøp av skapet, 

 

 

Hvorfor legge ved kvitering på på kjøpt skap før du veit at du får godkjent søknad?   Keep it simple..

Edited by DasRuger
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, DasRuger skrev:

Skjønner .. Gjelder ikke Oslo Asker og Bærum enda hvert fall. Nå veit ikke jeg hvor novus holder til hen.

Holder til i Oslo. Ser riktignok ingen grunn til at jeg ikke skal få innvilget våpensøknad, og siden våpenskap er i orden kan jeg likevel legge ved kvitteringen med søknadene. 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, erikraude skrev:

Når du først betaler for søknadsbehandling kan du like godt legge med fire søknader til. Det koster ikke noe ekstra. En salongrifle til mengdetrening er for eksempel ikke dumt å ha. 

Saken er at disse søknadene vel er gyldige kun 1 år? Jeg er nyutdannet, ungkar som ikke er etablert. Mye kan riktignok skje på 1 år og det er begrenset hvor mye jeg føler for å bruke på en av flere hobbyer innenfor en 1-årig tidsrom. Men takk for tips, er nok ikke dumt å ta med salong også når man først er i gang. 3 våpen innenfor 1 år får være plenty.  

 

Men salong kan ikke brukes til jakt. Hva oppgir jeg denne med som bruk? Trening? 

Edited by Novus
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Du trenger kun å skrive "jakt" på bruksområde. Ingen restriksjon på å bruke jaktvåpen til konkurranse/trening.

"For å kunne erverve og inneha våpen til øvelses- og konkurranseskyting må søkeren kunne fremlegge medlemskort fra lokal(t) skytterlag/-klubb samt startkort, startlisens eller medlemskort fra de(n) av Politidirektoratet godkjente skytterorganisasjon(er) som vedkommende har tilknytning til".

 

Vil dette si at dersom jeg hadde bestått jegerprøven og hatt våpensøknad innvilget på en rifle (f. eks Remington 700 i .308W), samt hadde betalt jegeravgiften, nå ii kveld kunne dratt til Løvenskioldsbanen i Bærum og skutt så mye jeg ville med egen ammounisjon selvstendig for å trene? Det ser jo ut som man må være medlem i et skytterlag eller kunne vise til noe medlemskap for å kunne øve utenom jaktsesong? Syns dette er forvirrende 🤣

Link to comment
Share on other sites

Du kommer nok til å få svar på mange av nybegynnerspørsmålene på kurset også..

Salongrifler (i Norge henviser uttrykket til våpen i randtente finkaliber) er tillatt til jakt, de tre store er .22 Long Rifle, .22 Magnum (Winchester Magnum Rimfire/WMR) og .17 Hornady Magnum Rimfire (HMR). Det finnes andre som .22 Short, .17 Mach 2, osv men det er for de spesielt interesserte.

 

Sitat

"For å kunne erverve og inneha våpen til øvelses- og konkurranseskyting må søkeren kunne fremlegge medlemskort fra lokal(t) skytterlag/-klubb samt startkort, startlisens eller medlemskort fra de(n) av Politidirektoratet godkjente skytterorganisasjon(er) som vedkommende har tilknytning til".

 

Dette gjelder altså kun om våpenet spesifikt søkes ervervet til og registrert for øvelses- og konkurranseskyting.

Link to comment
Share on other sites

Du kan øve så mye du vil uten å være medlem i skytterlag. Men for å få bruke et skytterlag sin bane, må du enten være medlem eller betale en avgift per gang. Det koster å holde en bane i gang.

Edited by nhd
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, nhd skrev:

Du kan øve så mye du vil uten å være medlem i skytterlag. Men for å få bruke et skytterlag sin bane, må du enten være medlem eller betale en avgift per gang. Det koster i holde en bane i gang.

Det forstår jeg godt. Skjøt mye luftgevær og salong i min barndom og var medlem i et skytterlag, men alt bak kulissene ordnet jo fattern....

Har liksom en frykt for at jeg er på en skytebane med et eller flere jaktvåpen, også kommer plutselig onkel politi en tur bare for å sjekke at alt er som det skal. Er det våpenkortet og legitimasjon som fremvises i en slik situasjon? 

Edited by Novus
Link to comment
Share on other sites

Den frykten kan du legge rett av deg, jeg har aldri hørt om en slik kontroll noen gang og jeg både tror og vet at politiet har andre ting å bruke penger og tid på ;) 

Våpenkort skal alltid medbringes våpenet. Hvis de skal kontrollere våpenet sjekker de bare at serienr. stemmer med kortet og navn stemmer med navn på legitimasjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Ei tohi varjata skrev:

Den frykten kan du legge rett av deg, jeg har aldri hørt om en slik kontroll noen gang og jeg både tror og vet at politiet har andre ting å bruke penger og tid på ;) 

Våpenkort skal alltid medbringes våpenet. Hvis de skal kontrollere våpenet sjekker de bare at serienr. stemmer med kortet og navn stemmer med navn på legitimasjon.

Supert. Takk for raske og gode svare fra deg m. fler. Nå skal det forøvrig spares noen dumme spørsmål til kursarrangør også! God helg 😃 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Novus skrev:

Saken er at disse søknadene vel er gyldige kun 1 år? Jeg er nyutdannet, ungkar som ikke er etablert. Mye kan riktignok skje på 1 år og det er begrenset hvor mye jeg føler for å bruke på en av flere hobbyer innenfor en 1-årig tidsrom. Men takk for tips, er nok ikke dumt å ta med salong også når man først er i gang. 3 våpen innenfor 1 år får være plenty.  

 

Men salong kan ikke brukes til jakt. Hva oppgir jeg denne med som bruk? Trening? 

Gyldigheten kan om nødvendig forlenges, men det er ikke som du blir straffeforfulgt om du ikke bruker opp innvilga søknader. Hvis du har seks og bruker tre er alt greit. Om du har tre og trengte fire, problem. Det er råd med den pølsa som er for lang. Men selvsagt, veit du at du bare trenger tre, så søk på tre våpen. Om du kan se for deg en situasjon der du for eksempel kan få noen våpen billig fra et dødsbo billig dersom du tar hele pakka, så...

 

Salongrifla søker du på til jakt. Og selvsagt skal du trene med jaktvåpna dine, på skytebane. Så stivbeint og tåpelig er heldigvis ikke våpenloven vår. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...