Jump to content

Våpensøknad - ALT du trenger å vite


dimex

Recommended Posts

det var jo litt av noen svingninger! vet ikke hvordan det er i bergen nå...men for min del spiller det ikke kjempe rolle, så lenge det ikke går over stokk å stein...skal handle rifle ila våren tenkte jeg, bare få i gang prossessen kjappest mulig over nyttår. få tak i våpen skap å slikt

Link to comment
Share on other sites

Dere har helt rett; dette står svart på hvitt i våpenforskriftens § 13:

 

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

 

Aktivitetskravet gjelder altså ikke rifle og hagle.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er ikke krav om seks måneders aktivitet for langvåpen, nei, jfr. Våpenforskriften:

 

13.Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

 

Derimot er det altså krav om aktivitet, aktivitetskravet er dessverre ikke videre utdypet utover følgende fra PODs rundskriv 2009/009:

 

For erverv av rifle/hagle til øvelses- og konkurranseskyting har direktoratet gjennom sin praksis lagt til grunn at vedkommende må kunne dokumentere at han har deltatt aktivt i foreningens skyteaktiviteter.
Link to comment
Share on other sites

Ikke lenge etter fikk jeg brev fra Politiet om at jeg måtte levere våpenkortet hos dem.
Det er nok det verste som kan skje hvis du ikke sender den inn sammen med den hvite delen :)

 

Da kjøper leverte inn søknad,så fikk jeg gjenparten min samtidig som han fikk sin godkjente del.
Men du selv sendte inn den hvite delen til politiet?
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Om man har fått innvilget søknad men ikke handlet våpen enda, kan man da skrive utlånserklæring, kjøpe ammo?

 

Er godkjent våpensøknad "det samme" som våpenkort?

Om man har godkjenning for 45acp, kan man da søke på 9mm uten at man har handlet 45acp?

Ja på utlån, ja du kan kjøpe ammo på utlånskjema

 

Våpensøknad er våpensøknad, så om du skal ha utlån er det gyldig og viser du kan ha håndvåpen

 

Om du tenker søke 9mm til grovfelt, kan du gjøre det ja, uten å ha brukt 45acp søknaden. Eneste forutsetning er aktivitet og antall våpen du har fra før.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har noen spørsmål angående søknad og erverv som jeg håper noen her kan hjelpe meg med (er førstegangssøker på jaktvåpen, men har en del pistoler og har vært med i pistolklubb en stund).

1. Skal blant annet søke på en mini 14 til jakt, men som også muligens vil bli brukt til noe konkurranseskyting. Må konkurranseskytinga oppgis på søknaden for at jeg skal kunne bruke den til det også eller holder det å oppgi jakt?

 

2. Er det godt nok med: Våpenets art - Rifle, Fabrikkmerke - Ruger, Modellbetegnelse - Mini 14, pipelengde - >40cm og krysset av for halvauto?

 

3. Må en ha kvitteringsoblat på jegeravgiftskortet for at det skal være greit å sende med søknadene? Holder det med utskrift av kvittering fra nettbank på at det er betalt?

 

4. For å regnes som mosjonsskytter innen pistolskyting må en ha 4 stevnestarter på et år(?), er det kalenderår som gjelder? Har 2 stevnestarter i desember 14, 2 i februar 15 og ett dynamisk lvl2 stevne i år, er dette nok til å regnes som mosjonsskytter (trener 2-3 ganger i uka)?

Regner med at det blir en del stevner til i år, men hvis aktiviteten jeg har nå er god nok kunne jeg spart noen kroner på behandlingsgebyr ved å sende med flere søknader nå.

Link to comment
Share on other sites

1. Jakt holder (dvs. du får ikke kjøpt mini-14 med konkurranse som begrunnelse).

 

2. Ja. (For sikkerhets skyld kan du skrive "rifle, halvauto")

 

3. Skal vel egentilig holde å bare oppgi jegernummer, evt. sende inn beviset på bestått jegerprøve.

 

4. Siste 12 måneder. Du starter ikke blankt 1/1 hvis det er de du mener.

Link to comment
Share on other sites

For å krangle litt, får vel kjøpt Ruger Mini 14 til konkuranse innen feks NJFF? (vet det har bitt bevilget tidligere i 2013/2014) Jaktstig og lignende hvis man har aktivitet på samme måte du får kjøpt hagle for konkurransebruk. Ellers helt enig med Wheelgunner.

Link to comment
Share on other sites

Må Søknaden levers inn til Politiet?
Aldri gjort noe annet enn å sende det til "Politimesteren i X, C/O våpenkontoret" og adressen snetralt til det PD jeg har bodd i på søknadstidspunktet.

 

Lensman har vel i de fleste tilfeller ikke tilgang til noen opplysninger utover det distriktet sitter på uansett.

Link to comment
Share on other sites

4. Siste 12 måneder. Du starter ikke blankt 1/1 hvis det er de du mener.

Takk for svar :)

Men bare for å være helt bombesikker. Det er 4+ starter som gjelder for å bli regnet som mosjonsskytter? Ikke 4 individuelle stevner på forskjellige datoer? Og lvl2 dynamisk teller vel som 1 start ?

Link to comment
Share on other sites

Rundskrivet skiller vel egentlig ikke på starter og stevner som sådan. Jeg ville jo si at går du 2 runder i feltløypa så er det 2 stevner, siden det er i prinsippet er 2 forskjellige resultatlister. Og politiet har aldri forsøkt seg på å bestride det når jeg har søkt om reservervåpen.

 

For dynamisk er det slik at L2 teller som 2 stevner og og L3-5 som 4 stevner, ref. våpenrundskrivet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er kanskje besvart før, jeg trodde det var besvart i den første posten, men jeg spør likevel, for jeg blei usikker.

 

Hvis jeg skal kjøpe et våpen av en forhandler kan jeg søke på f.eks "hagle, kaliber 12, 16 eller 20" og ta med meg den godkjente søknaden til en butikk. Alt ok.

 

Hvis jeg skal kjøpe privat, si jeg ser etter en hagle, men ikke har funnet en enda, trodde jeg jeg måtte spesifisere selger, våpennr etc i søknaden når jeg søkte, altså at jeg ikke kunne søke før jeg hadde funnet våpenet jeg ville ha.

 

Nå fikk jeg høre at en innvilga "generell" søknad av typen nevnt i første eksempel fungerte helt fint ved privatkjøp. Har jeg misforstått?

 

Isåfall skal jeg spare meg for kjedelig ventetid neste gang. Tida fra man har funnet et våpen til man får kjøpstillatelsen er LANG! :)

Link to comment
Share on other sites

Du skriver hagle, kaliber 12, uansett om du skal kjøpe av forhandler eller privat. Du behøver ikke å fylle ut selger, våpennr., osv. med mindre det er klart på det tidspunktet du søker. Viser det seg at du finner en hagle i kaliber 20 i stedet, ringer du politiet og forklarer saken, så registerer de i sin journal at du har fått lov til å endre kaliber på søknaden. Når du så finner det våpenet du vil ha, fyller du ut selger, våpennr. osv. i samarbeid med privat selger eller forhandler.

Link to comment
Share on other sites

Er dessverre varierende praksis fra våpenkontor til våpenkontor. Mitt kontor forlanger våpennr og komplett utfylt info om selve våpenet for å godkjenne den til privatkjøp, samt navnet til selger. Ved forhandlerkjøp må eg skrive "kjøpes fra aut.forhandler", trenger da ikke våpennr. osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

"Tillatelse til erverv av pistol eller revolver gis bare til søker som har fylt 21 år, og som kan godtgjøre 6 måneders aktivt medlemskap i et skytterlag som er tilsluttet en skytterorganisasjon som justisdepartementet/politidirektoratet har godkjent."

 

Hvor absolutt er dette kravet? Jeg hadde for drøyt 10 år siden eget tjenestevåpen, dvs uten lisens fra politiet og har skutt ganske mye. I dag har jeg lisens på rifle og hagle men jeg ønsker også å sette i gang med pistolskyting igjen, men mest som et tillegg når jeg er på riflebanen, rekreasjonsskyting. Er medlem i NROF og har skutt med lokallaget et par ganger men med lånt våpen. Jeg vet hva slags våpen jeg vil ha og skulle gjerne kommet i gang med en gang. Hva vil skje om jeg bare sender inn en søknad og beskriver min erfaring uten annen dokumentasjon enn medlemskort? Er også medlem i DFS og NJFF.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Innen "rimelig tid". Fikk spørsmål om en anbefaling som jeg skrev 2-3mnd før vedommende leverte inn søknadene og "om dette enda er tilfelle", altså at vedkommende var aktiv og sånt.

 

Mitt råd er å levere søknader og det så snart det er åpent hos lensmannen/politiet, etter at man har fått de underskrifter og det man skal ha.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei. Lurer på en ting, ser man må skrive inn merke pipelengde på halvautomatisk, hvis du ikke veit ennå hva du skal kjøpe men vil ha søknaden åpen og klar, hva skriver man da? Eller hvordan gjør man det?

 

 

Skal du kjøpe halvautomatisk våpen skal du alltid oppgi fabrikkmerke, pipelengde og nøyaktig modellbetegnel

Link to comment
Share on other sites

Mulig dette har vært besvart tidligere, men jeg finner det ikke med søk...

 

Problemstillingen er:

 

Skal kjøpe en .22LR som er ment til BR50 og Metallsilhuett (2 forskjellige stokker til denne)

 

Har ingen dokumentasjon på aktivitet i noen av disiplinene.

 

Har en ledig plass i jaktgarderoben.

 

 

Kan jeg da få registrert den som konkurransevåpen?

Eller må jeg registrere den som jaktvåpen?

For så å omregistrere den så snart jeg har nok dokumentert aktivitet!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Denne rosa siden sammen med forsiden skal sendes til politiet, men gule skal jeg som selger beholde og den blå skal jeg sende til kjøper som bruker denne som midlertidig våpenkort til permanent kommer i posten.

 

Den rosa blanketten er innvilgede kontors kopi. Det vil si at de som innvilger søknaden beholder den og sender restetn til søker. Det spiller altså ikke noen rolle for for deg om den rosa er der eller ikke (Litt forskjellig rutine på forskjellige kontorer)

 

Takker helten Hassel for å berogile mine nerver da den rosa delen manglet her jeg sitter klargjør for salg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...