Jump to content

Våpensøknad - ALT du trenger å vite


dimex

Recommended Posts

Det regnes som et våpen, uavhengig av antall løp.

 

Flott, det høres jo fornuftig ut.

Søker da på alle 3 kaliber med det samme så får jeg se om jeg nøyer meg med 22lr og 17hmr eller også kjøper 22wmr.

 

Dette betyr at om saksbehandler forlanger kvitering på betalt jegeravgift for inneværende år som bevis for faktisk behov, så må man påregne at POD vil støtte dette i en eventuell klagesak.

 

Om våpenkontoret ikke vil gi seg på dette, er den selvsagte løsningen å vente med søknaden til en har en kvitering å fremvise (fortrinsvis i 2013 siden en ikke ønsker å betale ca300kr for i år).

 

Jeg får vente til april med søknaden til jeg har fått jegeravgiftskortet for 2014/2015.

Får bare smøre meg med tålmodighet, men det er rart med det når man først har bestemt seg for noe.

Men jeg lukter krøll her så jeg avventer.

 

Takk for god info !

Link to comment
Share on other sites

@Mix. Du trenger ikke vente med å levere søknaden.

Legg ved kopi av et gammelt jegeravgiftskort, kopi av diplom fra jegerprøva eller noe som viser at du er registrert i Jegerregisteret. For eksempel en "printscreen".

 

Det du skal dokumentere er at du står oppført i jegerregisteret, ikke at du har betalt jegeravgiften. Dette er noe som også egentlig kun er nødvendig å gjøre første gang du kjøper jakt våpen. Siden kan du fylle jaktgarderoben uten noe videre dokumentasjon, kun skrive jegernummeret ditt på søknadsskjemaet.

Men det er allikevel vanlig å legge ved kopi av jegeravgiftskort hver gang for å lette arbeidet til saksbehandleren.

 

Jeg er såpass påståelig på dette fordi jeg har dette direkte fra POD.

Tok kontakt med dem etter at min mor fikk beskjed om å dokumentere at hun hadde betalt jegeravgift for inneværende år, når hun hadde lagt ved kopi av et gammelt jegeravgiftskort til en ervervssøknad.

 

Skreiv en klage der det ble opplyst om at hun egentlig ikke trenger å dokumentere noe som helst siden hun har jaktvåpen fra før og ikke full garderobe. Og at saksbehandler da hadde to valg godkjenne søknaden eller avslå den, noe som da selvfølgelig ville bli klagd inn til POD.

 

Tok ikke mange dagene før søknaden lå stemplet og godkjent i postkassa.

Link to comment
Share on other sites

Hypotetisk: Om innvilget tillatelse forsvinner i posten eller saksbehandling i statlig organ, hva skjer da?

(Sitter og venter på at Posten skal bekrefte mottak av papirer til tollbehandling og ser for meg skrekkscenarioer. Sikkert uten grunn, de er sikkert ikke ferdig å åpne brevene sine fra fredagen :P)

 

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Broren din skal søke om erverv på vanlig måte, men i kommentarfeltet skrive at det gjelder erverv av en uregistrert hagle, som overtas i rett nedadgående slektslinje.

 

Takk for svaret.

Skal det skrives noe spessielt på "salgsdelen" etter at søknaden er godkjent?

Link to comment
Share on other sites

@Mix. Du trenger ikke vente med å levere søknaden.

Legg ved kopi av et gammelt jegeravgiftskort, kopi av diplom fra jegerprøva eller noe som viser at du er registrert i Jegerregisteret. For eksempel en "printscreen".

Du hadde helt rett 8X68S

Tok med en "printscreen" fra Jegerregisteret Brønnøysund til våpenkontoret.

Det var helt greit.

 

Registrerte også den gamle hagla mi med det samme. Den skulle ikke telle i våpengarderoben min.

Så da så jeg ingen vits i å beholde den uregistrert.

Lettere å selge den eller bytte den inn hvis den er registrert.

Link to comment
Share on other sites

Lettere å selge den eller bytte den inn hvis den er registrert.

På ingen måte, akkurat lite lett eller vanskelig. Det eneste som hadde blitt krevd er at den som overtar enten er forhandler eller har en gyldig ervervstillatelse. Det eneste du vel har oppnådd er vel å risikere at våpnet blir inkorporert i en jaktvåpengraderobe senere, om noe slikt kommer.

Link to comment
Share on other sites

På ingen måte, akkurat lite lett eller vanskelig.

Du får sagt det du. Akkurat lite lett. :lol:

 

Nå ble jeg forsikret om dette, men mulig jeg er naiv.

Det får så være, men nå eier jeg ikke noe uregistrert våpen lenger så har jeg ihvertfall god samvittighet.

Link to comment
Share on other sites

Men da, i denn trådens ånd . Kan vi vel oppsummere det slikt.

Det er altså ikke noen som helst ulovlighet, skumt eller snuskete å eie en lovlig uregistrert hagle (Ikke magasinhagle... regplikt i ca 1978 ) som er kjøpt lovlig før utgangen av 1990. Det er heller ikke noe krav eller pålegg om at slike hagle skal eller må registreres. Den er kunn opp til eier å velge å registrere den på seg selv eller ikke, avhengig av hva vedkommende har lyst til.

 

Ved salg/overhending av et slikt lovlig uregistrert haglgevær - skal ny eier ha det registrert på normalt vis, dvs med at kjøpet / overtagelsen skjer med innvilget våpensøknad.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lurer litt på å kjøpe enda en bøylerifle, denne gang i .357 magnum

 

Men..vil gjerne også skyte .38 spl i denne, får eg kjøpt .38 ammunisjon med et våpenkort der det kun står .357 mag?

Eller bør eg skrive ".357 mag/38 spl" under kaliber-delen av søknaden?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bare ett spørsmål jeg har lurt litt på.

 

Jeg skal søke på 9mm nå, og lurte på om det kunne gått å søke på 45acp vekselsett i samme slengen?

Dette blir søkt på som våpendel.

Vil en av disse sperre for den andre? Begge går jo i millitær.

 

Jeg er en rekrasjonsskytter, og har ikke mulighet å søke på reservevåpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er det kun klubbleder som kan skrive under på aktivitetsbevis som sendes sammen med våpensøknad (Pistol)?

Aktivitetsbeviset må følge med hver enkelt søknad for å få den godkjent hos politiet? Dette er ikke bare noe som nybegynnere må legge ved?

 

Jeg spør for en kamerat. Han har klart å krangle seg litt ut med lederen i klubben hans, og sliter nå med å få kontakt med han for underskrift.

Krangelen var ikke våpenrelatert, og ellers kommer han godt overens med resten av medlemmene i klubben.

Link to comment
Share on other sites

Du skal aldri behøve dokumentere våpenskap. Du skal bare krysse av for at du oppbevarer våpenet/våpnene i FG-godkjent våpenskap. Tror de deg ikke får de komme og sjekke.

Link to comment
Share on other sites

Da er det forskjellig fra sted til sted, for jeg fylte ut søknad for fem uker siden, og fikk ikke spørsmål om å dokumentere våpenskapet

 

 

tror det har skjedd nylig. registrerte mitt første våpen i 2009 og da var det bare det faste krysset på søknaden.

da jeg i desember i fjor søkte på ny pistol måtte jeg fylle ut eget skjema med info om skapet jeg har (med serienummer og FG nummer). da jeg søkte om rifle nå for 3 uker siden spurte jeg om jeg måtte dokumentere skap på nytt, men etter en kjapp sjekk på dataen til hun som mottok søknaden sa hun at dette lå inne siden jeg leverte det på forrige søknad.

 

FYI: dette var ved Elverum politikammer

Link to comment
Share on other sites

Du skal aldri behøve dokumentere våpenskap. Du skal bare krysse av for at du oppbevarer våpenet/våpnene i FG-godkjent våpenskap. Tror de deg ikke får de komme og sjekke.

 

FEIL!

nå må du dokumentere våpenskap på eget skjema hvor blant annet FG-nummer og serienummer på skapet skal fylles ut.

Dette er i så fall noe lokalt våpenkontor har bestemt seg for selv.
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk denne uken godkjente søknader i posten. Våpenskap ble ikke nevnt med et pip, hverken når jeg leverte søknadene, eller når jeg fikk regningen for godkjenning. Ei heller når godkjenningene lå i postkassen.

 

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

sprøtt, hos meg ville de ikke engang starte behandling før jeg leverte dokumentering på skap.....

 

 

er det virkelig slik at det praktiseres forkjellig ved de ulike politikammer? tenker da ikke bare på dette med våpenskap, men også store forkjeller i behandlingstid?

Link to comment
Share on other sites

sprøtt, hos meg ville de ikke engang starte behandling før jeg leverte dokumentering på skap.....

 

 

er det virkelig slik at det praktiseres forkjellig ved de ulike politikammer? tenker da ikke bare på dette med våpenskap, men også store forkjeller i behandlingstid?

 

Bare for å ha sagt det: Å svare på mitt forrige innlegg med "FEIL" blir for dumt. Les litt lover og regler først.. Det er du og ditt våpenkontor som tar feil. Det er ikke nødvendig å legge med mer dokumentasjon enn det som står på søknaden. Egen dokumentasjon på våpenskap er sannsynligvis et lokalt påfunn.. Dessuten så trenger du ikke våpenskap FØR du eier våpen..

 

Ellers så er det nok dessverre veldig ulik praksis på de forskjellige våpenkontor. Av forskjellige grunner.. Mitt kontor har fra 5 minutter til ei uke behandlingstid. Litt sesongavhengig da våpendama også behandler andre ting. Pass f.eks.

Våpenkortet har jeg aldri ventet mer enn 2 uker på etter kjøp av våpen. Effektiv "våpendame" med sundt vett mellom øra :D:D

 

Edit: Bare til info: Jeg søkte om et våpen på mandag 19.5. Fikk søknaden innvilget uten mer enn kryss for våpenskap (har våpen fra før), og kjørte til Oslo og hentet våpenet på tirsdag..

Link to comment
Share on other sites

Nei, hele styret kan skrive under. Står bare at det skal dokmenteres medlemsskap, ikke et ord om hva som er godkjent som dokumentasjon. Er vel som regel kasserer/sekretær som sitter med medlemsregister i de fleste klubber uansett.

Takk for svar, da ordner det seg sikkert. :)

Link to comment
Share on other sites

Er midt inne i en søknadsprosess på ett nytt våpen nå.

 

Jeg har allerede en pistol i 9mm (CZ75 Shadow) som jeg bruker i felt, men fant ut at nå vil jeg ha 1911.

Forhandler sa at det ikke var et problem og få innvilget søknad selv om jeg hadde 1 pistol fra før, for den aktuelle grenen. Så lenge jeg skrev at jeg selger den gamle så snart jeg får den nye.

(Jeg har ikke nok starter i år til å søke om reserve-våpen)

 

MEN idag fikk jeg telefon fra Sunnmøre Politikammer at det gikk ikke, så lenge den gamle var registrert på meg.

Jeg har hørt om flere som har fått innvilget søknad på det grunnlaget, som jeg da fortalte vedkommende om.

Svare var da bare "NEI, vi har en lov vi må følge"

 

Er praksisen da streng her hos mitt lokale våpenkontor, eller er det andre steder i landet dei gjør noe som egentlig ikke er lov?

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Sikkert ikke den eneste det gikk for i forrige uke...

@Brendjord. Har opplevd forskjellige prosesser nesten hver gang jeg har fått behandlet søknader på Elverum. Kommer veldig ann på hvem som gjør jobben. Jobbet sammen med en fyr som måtte vise kvittering på skapet personlig på kontoret. Kopi av bilde eller kvittering ble ikke godtatt. Jeg leverte en søknad samme dag og trengte ikke vise hverken kvittering eller bilde. Begge hadde våpen fra tidligere.

Forskjeller blir gjort rundt på de forskjellige kontorene, og som her, også forskjeller fra samme kontor. Så uansett hva man lurer på, blir man "smartest" av å kontakte sin egen "tante" ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan det virkelig være så vanskelig å ha felles retningslinjer og etterleve det? Forskjellige krav ettersom humøret er og hvem som sitter bak skranken på samme våpenkontor. Kan ikke kalles kvalitetssikring og kontinuitet ihvertfall. Er ikke mange plasser sånt hadde vært godtatt

 

Sent fra min HTC One via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Er praksisen da streng her hos mitt lokale våpenkontor, eller er det andre steder i landet dei gjør noe som egentlig ikke er lov?
Hvis du søker pistol til militærfelt, når du har en fra før søkt på dette grunnlaget, skal du få avslag med mindre du kan dokumentere 10 starter (minst 5 i åpne stevner) siste år.
Link to comment
Share on other sites

@ Indijan:

 

Jeg har fått godkjent søknad når jeg har skrevet at jeg skal selge det tilsvarende våpenet jeg har. Det vet jeg flere andre som også har. På det standardskjemaet som vi bruker som vedlegg her for å bekrefte aktivitet og medlemsskap så er det til og med egne felter for å krysse av for dette.

 

"Eies det tilsvarende våpen fra før?"

"Hvis ja, skal dette våpenet avhendes?"

 

Skriver du ja på første og nei på andre, så er det jo snakk om å søke reservevåpen med alt som hører med der. Skriver du ja på begge så har ihvertfall jeg fått innvilget det uten problemer, mot at jeg lovte å selge innen rimelig tid.

 

Som alt annet som gjelder våpen i dette landet så vil denne praksisen variere.

Link to comment
Share on other sites

@Lindskog:

 

Jeg har innsett nederlaget og skal nå få lagt ut den gamle på "Handelskammeret".

Håpte egentlig at jeg kunne møte med ny STI pang på feltstevnet i Ørsta/Volda som er den 29, men det kan jeg nok se langt etter :(

Betal den, og få den på utlån i 1mnd fra forhandler, det er helt lovlig, og relativt vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Betal den, og få den på utlån i 1mnd fra forhandler, det er helt lovlig, og relativt vanlig.

 

Det var nytt for meg. Ikke fortalte forhandleren meg om det heller.

Ringer forhandleren imorgen. (Pistolen er allerede betalt for og ligger bare i en safe å venter)

 

Tusen takk for gode råd :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...