Jump to content

Våpensøknad - ALT du trenger å vite


dimex

Recommended Posts

Du mener en halvautorifle? Nei, ikke i utgangspunktet.

da må du kontakte ditt våpenkontor og få det godkjent. Det kan godt være de sier ok og feks sender deg epost hvor de bekrefter bytte av modell. Du kan da ta med deg denne til selger. Jeg ville også lagt med en kopi av denne som selger sender med det hvite arket som sendes Politiet.

Link to comment
Share on other sites

På 18.3.2017 den 13.00, Kris_ skrev:

Skal kjøpe rifle fra forhandler. Skal først søke om våpentilatelse. Vurderer både .308 og 30-06. Kan jeg skrive noe i feltet for kaliber som dekker begge? Blir det i så fall kaliber "30"? Eller noe annet?

Rapportene jeg har hørt er at det ikke er uvanlig å søke i eks. .308 Win og egentlig ikke ha peiling på om det blir 6,5x55, .30-06 eller nevnte .308 Win. Ender man opp tar man en telefon til politiet og de justerer det enkelt i søknaden, null problem. 

Om man slenger inn 3 søknader på "samme" kaliber uten videre redegjørelse begynner kanskje politiet å lure på hva poenget er?

 

Mitt eget spørsmål er: Jeg har nylig tatt jaktprøven. Jeg vil ha rifle kjapt slik at jeg kan begynne øvelsesskyting, og jeg skal ha en rifle i .308 Win og en i .22LR. I tillegg vil jeg søke på ekstra løp slik at jeg eventuelt kan bytte fra .22LR til 17HMR ved behov. Er usikker på om jeg kommer til å kjøpe ekstra løp, og bare 99% sikker på at det blir en CZ 455 der dette er mulig. Om jeg skal få godkjent ekstra løp, må jeg spesifisere at jeg vil kjøpe en CZ 455 .22LR og at det løse løpet er til denne, eller er det nok å bare skrive Rifle .22LR på ene søknaden og løp 17HMR på andre søknaden? Altså, sjekker de at løpet skal kunne benyttes på et våpen man har registrert/søker på?

Spørsmål 2: Ruger mini 14 kan vel ende opp som forbudt ved ny våpenlov og rundskriv, så vurderer å søke på den i samme slengen. Reagerer politiet om jeg søker på denne i tillegg til .308 Win, .22LR og 17HMR? De andre riflene og det løse løpet dekker jo alle bruksformål til en Ruger mini 14 slik jeg ser det, og jeg har ingen gode argumenter bortsett fra at det kan være moro å av og til pepre blinker og modellen snart kanskje ikke blir godkjent. Tviler sterkt på at jeg kommer til å kjøpe denne, men siden det er gratis å søke slenger jeg med en søknad. Om det da ikke blir problem av det.. Noen med synspunkter?

Edited by kjegl
Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke gitt noen signaler (så vidt jeg vet) om at denne spesifikke modellen blir forbudt. Ny våpenlov legger opp til det samme som nå, halvautomatiske hagler og håndvåpen er tillatt med mindre de er forbudt, mens halvautomatiske rifler er forbudt med mindre de er tillatt. Med andre ord, godkjentlista, der halvparten av modellene er ute av produksjon, vil bestå. EU-direktivet legger opp til 5-års lisenser på halvauto og håndvåpen, det gjenstår å se hvordan reglene blir for fornyelse.

Link to comment
Share on other sites

Hørte noe om at det er et ønske om å få bort denne typen "maskingevær" (antar det har en del med Utøya og terror å gjøre), og at ved ny våpenlov og nytt rundskriv kan blant annet denne modellen bli fjernet fra godkjentlista. Kilden min er en person som i utgangspunktet skal ha grei peiling på dette, men jeg kjenner han ikke spesielt godt så kan ikke gå god for det (burde spesifisert dette i mitt forrige innlegg). Uansett, jeg har ledig plass i garderoben så slenger med et ekstra søknadsskjema.

På søknaden krysser jeg nei for helautomatisk våpen og ja for halvautomatisk våpen. I tillegg er det et spørsmål "Søkes det om våpen av type maskingevær, karabin eller maskinpistol (herunder også våpen i halvautomatisk utførelse)?" Overlapper ikke dette de to foregående? I min bok er helautomatisk våpen enten maskingevær eller maskinpistol, og når det også inkluderer halvautomatiske våpen blir det samme greia igjen? Altså, jeg må krysse ja på denne? Ser ikke poenget med spørsmålet, men mulig jeg er på jordet..

Edited by kjegl
Link to comment
Share on other sites

Vet du hvorfor jeg må krysse nei for at det skal gå i orden? Som nevnt forstår jeg egentlig ikke spørsmålet når det også inkluderer "herunder også våpen i halvautomatisk utførelse," hadde vært greit å få på plass forståelsen.

Link to comment
Share on other sites

Godkjenning av halvautorifler (som er forbudt i loven) ligger i forskriften, så det vil ikke komme noen endringer med ny lov. Men det må selvsagt utarbeides en ny forskrift til ny lov. Men har ikke hørt eller fått noen signaler om annet en at vi fortsetter der vi slapp. Untaket er at med implementering av EU direktivet, kan du ikke som Jeger ha mer 10 skudds magasiner til mininen.  Kjøp nå heller en Garand ;)

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, kjegl skrev:

Vet du hvorfor jeg må krysse nei for at det skal gå i orden? Som nevnt forstår jeg egentlig ikke spørsmålet når det også inkluderer "herunder også våpen i halvautomatisk utførelse," hadde vært greit å få på plass forståelsen.

Det er nok en arv fra før ordningen med generell godkjenning av hagler og pistoler og spesiell godkjenning av rifler. Boksen er egentlig irrelevant med dagens forskrift og praksis. På grunn av byråkratisk treghet er den ikke fjernet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har mottatt brev fra Odda (Våpenkontoret for Hordaland) og for å behandle min (førstegangs)søknad krever de:

- Kopi av ID-kort
- Bekreftelse på erverv av FG-godkjent sikkerhetsskap

En smule irriterende å vente 4 uker på et slikt brev, men det må vel løses. Fått med meg at folk blir avkrevd dokumentasjon på våpenskap (idiotisk krav), men har folk her inne blitt avkrevd kopi av ID? Jeg sendte søknaden i posten, så har ikke møtt opp på våpenkontoret. 

Link to comment
Share on other sites

Du skal jo føre opp nummeret på for eksempel førerkort/pass på våpensøknaden, så dette er bare tull, men det er mye tull på mange våpenkontor, det letteste og raskeste er å gjøre som du får beskjed om, eller du kan ta kampen. Du kan jo ta kopi av et hvilket som helst ID kort, nok av stjålede/mistede lommebøker der ute, så hva dette skal hjelpe for er jeg ikke sikker på. 

Link to comment
Share on other sites

Kopi av legitimasjon virker unødvendig, de sjekker vel uansett at informasjonene du fyller ut i skjemaet stemmer med folkeregisteret. Kvittering på våpenskap har vel vært diskutert her før. Man kan jo starte med å si at det ifølge våpenloven ikke er krav til å ha et våpenskap før man har et våpen å ha i det. Så kan man følge opp med å spørre om man må søke politiet om å kjøpe nytt våpenskap, eller om det blir problemer dersom de kommer på hjemmebesøk og man har et annet våpenskap enn det man har dokumentert. Hvis svaret er nei på begge, kan man spørre hvorfor de ikke aksepterer at man ved sin signatur påtar seg ansvaret for at våpnene er forsvarlig sikret, når de en gang kommer i hus.

Edited by Eldhannas
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 16.5.2017 den 10.14, psAico skrev:

Kreves det noe annet enn ett oppmøte på våpenkontoret for å utvide en ervervstillatelse med nye 6 måneder?

 

På 16.5.2017 den 11.42, psAico skrev:

Hoppa uti det. Trengte ikke så mye som en begrunnelse. Ingen spørsmål.

 

Haha. I Sandnes har de faktisk med kulepenn strøket over 6mnd og erstattet det med 12mnd på søknadene du kan plukke med deg fra hyllen der. De er vel lei av at folk ringer og maser om å få utvidet med 6mnd ekstra...

Link to comment
Share on other sites

På 21.5.2017 den 22.44, Glensen skrev:

 

 

Haha. I Sandnes har de faktisk med kulepenn strøket over 6mnd og erstattet det med 12mnd på søknadene du kan plukke med deg fra hyllen der. De er vel lei av at folk ringer og maser om å få utvidet med 6mnd ekstra...

 

Det skulle vel bare mangle at dere i Sandnes også fikk det ? Alle søknader er ihht. forskrift gyldig i 12 mnd. Jeg fikk utvidet til 18 mnd. 

Link to comment
Share on other sites

@Glensen, jeg ser ingen grunn til at dere ikke skal handle mer våpen :-) men jeg håper virkelig at dagens skjema uansett er erstattet av en elektronisk løsning innen dere går tom for skjema. Selv saksbehandlerne i Politiet er lut lei av dagens antikvariske løsning:

http://www.politiforum.no/no/meninger/leserinnlegg/2015/Et+av+Norges+mest+avanserte+søknadsskjemaer%3F.d25-T2BnYXp.ips#.WPCsAEO2_QE.facebook

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Sånn kjapt angående søknad om våpendeler (ekstra piper til div systemrifler). Trodde det var slik at gebyret på kr 262,- gjelder for alle kalibre man eventuelt legger inn søknad på?

Jeg "tok litt i" når jeg leverte inn en søknadsbunke her grunnet noe usikkerhet rundt kalibervalg og må betale pr kaliber.

Mulig jeg kan kontakte dem og få sletta de mest usannsynlige valgene for året som kommer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler meg ganske sikker på at søknadsbunkens tykkelse ikke skal ha noe å si for gebyret. Det eneste som skal virke inn er hvorvidt det er første gangs søknad, og hva som omsøkes som utløser høyest gebyr. Det ville jo være meget interessant om et driftig våpenkontor har funnet en "ny og forbedret" måte å polstre budsjettet på. Dog tipper jeg sjansen er større for at du har kommet borti en urutinert sommervikar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for oppklarende svar +SofaBamse :D Jeg skal sende en e-post og høre.
Leverte 5 blanketter i en søknad for div kalibre/piper til min R8, K95 og CZ børser. Fikk 3 brev tilbake (samme saksbehandler og referansenummer) hvor den totale summen var hhv kr 524, kr 524 og kr 262kr.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Var innom for å levere søknad på rifler i dag. Hadde tenkt å søke åpent på 308w og 6,5x55. Fikk ikke lov til å levere to søknader, siden det var så like kalibre og begge skulle bruke til samme type jakt. Jeg orka ikke diskutere på dette, selv om jeg syntes det hørtes rart ut. Kompis søkte nylig til samme kontor og fikk beskjed om at når han hadde søkt 308w trengte han ikke søknad på salong, da det bare var å endre eksisterende søknad. Det ble såklart krøll dagen han skulle handle salong. Nå angrer jeg litt på at jeg ikke diskuterte med de, siden jeg mest sansynlig skal handle brukt og ting kommer til å skje med brev/postpakke. Innspill eller erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har fylt opp jaktvåpengarderoben så skulle du etter dagens regelverk kunne kjøpe flere våpen i samme eller tilsvarende kaliber helt uten innblanding fra saksbehandler. Dette må være noen som ikke har oppdatert seg på et tiår?

 

Var det saksbehandler på våpenkontor som sa dette, eller en tilfeldig skrankeansatt på et lensmannskontor?

 

Link to comment
Share on other sites

Skrankeansatt, Hu var først sjokkert over at jeg skulle ha to rifler til jakt. Så fortalte jeg at jeg var usikker på kaliber enda, og da fikk jeg melding om at det skulle stå på samme søknad. Så Hu førte på 308w på samme blankett. Etter en n søt liten /. Forhørte seg først med kollegaen bak disken som også mente det skulle på felles søknad 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Mulig dette er svart på tidligere, men søkene mine ga uhorvelige mengder uønskede treff.

 

Jeg har søkt og fått innvilget en våpendel som jeg ikke lenger trur jeg kommer til å få bruk for.

Kan jeg bare la være å betale? Eller bør jeg kontakte våpenkontoret å gjøre en avtale om hva som skal skje videre?

 

Har mye annet å bruke penger på enn kjøpetillatelser jeg ikke trenger

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dette var ein lang tråd, og eg fekk ikkje opp noko resultat på søket. Mulig dette er belyst før men fant ingenting. Vell vell, spørsmålet er som følger:

Ein i skytterlaget (dfs) ønsker å kjøpe ei 22 til jentungen sin (12 år). Ho har vore aktiv på trening ei god stund, så ho har nok aktivitet. Foreldra har ikkje våpen frå før av. Ikkje jægerprøva og ikkje konkuranse skyttara. Så erverv må gå på jentongen. Så langt greit. Men, søknaden. Korleis skal den fyllast ut? Skal jentungen stå som søker med underskrift frå ein av foreldra? Eller skal forelder søke med merknad om at det er jentungen som blir bruker?

Link to comment
Share on other sites

Det er våpenloven som er gjeldende lovgivning her. Denne sier:

Sitat

§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller - hvis søkeren ikke har bopel i riket - av politimesteren på oppholdsstedet.

[...]

Tillatelse kan ikke gis til person under 18 år. Unntak kan i særskilte tilfeller gjøres for person under 18 år men over 16 år, der våpen kan oppbevares av verge eller annen person som fyller de alminnelige krav til tillatelse. Tillatelse til å erverve revolver eller pistol eller til deler av slike våpen gis ikke til personer under 21 år. Kongen kan også fastsette høyere aldersgrense for andre arter skytevåpen og våpendeler, likevel ikke over 21 år. 

Politidirektoratets rundskriv 2009/009 spesifiserer på side 17 følgende:

Sitat

Person under 16 år kan under ingen omstendighet erverve skytevåpen jf. våpenloven § 29 første ledd. Kortvarig bruk tillates forutsatt at dette skjer under forsvarlig tilsyn av voksen person jf. våpenloven § 29 annet ledd. Vi viser videre til våpenforskriften § 14 om erverv av våpen som skal benyttes av andre, jf. punkt 3.5.1.3.

Foreldrene må med andre ord på egen hånd opparbeide seg et behovsgrunnlag.


Kilder: 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1#shareModal

https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/vapen/politiets-behandling-av-vapensaker.pdf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...