Jump to content

Skytterlagskrutt


Bamrud

Recommended Posts

Takk for svar, H.K. Nei, er ikkje ute etter max hastighet.

Fant ein anna tråd (viewtopic.php?f=14&p=282933) som seier at maks kammertrykk til Krag Jørgensen er 2800 bar dvs 280 Mpa. Dvs at sjøl med maksladning etter Norma N19 når ein ikkje maksverdi for kammertrykk.

(Lot nr. 105011, 2010)

Kuletype Kaliber Min. ladevekt Maks ladevekt Trykk Mpa Hastighet Maks ladning

Rekrutt 6,5 g. 6,5x55 39,8 gr. 213,9 804 m/se

 

Då kan min eldre internettinkompetente slektning lade ammo til gamlekragen :D

Link to comment
Share on other sites

"Maksladninga" for 6,5g kule er langt frå det ein vanlegvis vil kalle maks, men den maksimale kruttmengda ein kan bruke og samtidig halde seg innanfor kravet til rekruttammo i DFS. Der er kravet maksimal kulevekt 6,5g og maks fart 810m/s. Men trykket er langt unna "den raude streken".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ettter å ha lest denne diskusjonen, - med så mange forskjellige meninger og teorier, så prøver jeg meg med et "enkelt" :winke1: spørsål:

 

Jeg vil lade 6.5x55 i 67cm cm pipe .- Sauer- . ca 800m/s .. Lik rekruttpatronen.

 

Gir skytterlagskrutt og "skytterlagskuler" dvs nc96m og 100gr sierra god presisjon? Eller er det ment som "billig treningsammo" ?

 

Vil testing av kruttmengde i denne kombinasjonen gi en god presisjon tilslutt? (god = lappe med 1 lapp 100m...)

 

Er klar over lott forskjeller..

 

-Runar-

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei har skytterlagskrutt N-19 som jeg skal lade med 30-06 147 grains helmantelkule(natokule). Har lest opp og ned her inne og ellers at N-19 er tilnærmet lik Norma URP. Har sammenlignet litt ladedata for 6,5 som står bak på boksen sammen med ladedata for norma urp, og det ser ut til å følge hverandre ganske likt.

 

Har da tenkt å lade 30-06 med 56 grains N-19 som startvekt ? Noen synspunkter /tips??

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som ein heilt grei plan, polmar :-) Er lotten din av N 19 tilnærma lik URP i 6,5x55 vil truleg 55-56grs vera ei brukbar startladning. Men bruk hovudet, kronografer og ver på vakt for trykkteikn. Og om du ikkje MÅ ha ny pers i utgangshastighet vi eg tru startladninga er ei grei treningsladning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Om du vil kan du bruke Norma 19 eller RA10 (det er bortimot samme krutt, og tilsvarer omtrent URP i lot som selges nå hvertfall) for høy hastighet på 123 grs kuler. Jeg bruker RA 10 og i ladetabellen til skytterkontoret er det medfølgende ladadata til 920 m/s for 123 grs kuler. Det er meget fin feltladning med lite fall og vindavdrift.

 

For 100 grs kuler bør du selvsagt slå opp i en tabell for å se hva som funker best, RA10/N19/URP bør gi god fart... Som alltid med krutt start på minimum og jobb deg oppover så funker det sikkert fint.

 

Jeg lader per i dag 6,5x55, 7-08 og 375 H&H magnum med RA 10 og bruker URP data for å lage ladning, begynner på minimum og jobber meg oppover, så driter jeg i farten men ser etter beste samling mellom min og maks og lader det etterpå. Siden jeg aldri kjøper mindre en 6 kg og helst 24 kg om gangen er det greit å sette opp favorittladninger og holde seg til denne i den lotten. Kommer det en ny lot nr ved neste bestilling begynner jeg med å sjekke om det er ny data på boksen i forhold til den gamle. Er det ingen forskjell begynner jeg på minimum igjen og jobber meg oppover men er det forskjell, blir det endel vurderinger som må på plass før jeg bruker det i det hele tatt mot URP data.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er litt i stuss på prisene for skytterlagskrutt.

 

På Norma sine sider står det at 1 kg (merk EN kg!) koster 388 per kg, og 367 per kg ved kjøp av 10 kg.

 

Også, på Pris og Bestillingslisten til DFS, som gjelder fra 14/2-2014, er prisen 466 per kg.

 

Har for begge tilfeller tatt ut prisen for RA-15 (men forskjellene er de samme for de andre krutt-typene).

 

Noen som vet hva som er riktig pris? Og hva er normal pris ut fra skytterlaget?

Link to comment
Share on other sites

Er litt i stuss på prisene for skytterlagskrutt.

 

På Norma sine sider står det at 1 kg (merk EN kg!) koster 388 per kg, og 367 per kg ved kjøp av 10 kg.

 

Også, på Pris og Bestillingslisten til DFS, som gjelder fra 14/2-2014, er prisen 466 per kg.

 

Har for begge tilfeller tatt ut prisen for RA-15 (men forskjellene er de samme for de andre krutt-typene).

 

Noen som vet hva som er riktig pris? Og hva er normal pris ut fra skytterlaget?

sitat fra forsiden på den siden du linker til:

Denne siden blir ikke oppdatert, slik at priser og vareutvalg ikke vil være riktig. Gjeldene priser vil til enhver tid ligge på: http://www.norma.as" target="_blank

22.02.2012

Den er ikke oppdatert siden 2011 eller 2012.

 

Jeg foreslår at du sjekker pris på http://www.norma.as/Skytterlag/Ladekomponenter/Krutt/Norma-15-Krutt-Boks-a-0-5-kg---kartong-a-10-bokser-831015-p0000004058.aspx

 

470,- pr kg der ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen som kan gi meg et lite hint om hvor en finner min oal på patroner som skal lades med skytterlagskrutt?

Hva bruker f-eks Norma som lengde på de dataene de klistrer på boksen?

Kulen som skal lades er Nosler CC 140 grn i 6.5x55 med N-15 krutt

Link to comment
Share on other sites

Godt kulehold er viktig. Forøvrig så lades all fabrikk ammo fra Raufoss i 6,5 med kuler i 6,5g-9,3g med nc96m. Dette er det ultimate kruttet for lette kuler i 6,5. Kommer du over på tyngre jaktkuler som trenger litt fart er RA15 å anbefale. Som er mer sakte brennende og har god fyllingsgrad av hylsa.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har fått 4 kg med NC96M fra en som slutta å skyte. Kan jo bruke opp det i 6,5X55 min.. Jeg bruker gjerne en Scenar 7 grams kule foran 40 grn N 140 som gir ca 855 i min Sako 75SS. Noen som kan gi meg en pekepinn på startladning med NC96M :?: Og så lurte jeg på, er det tilrådelig å bruke nevnte krutt til .375 H&H mag. med 270 grns kuler :?: I dag bruker jeg 85,5 grn N 160 og magnumhetter bak 270 grn Swift A-frame.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja vist mener jeg RP-10 'høggern' trykkleif :D Ja det tror jeg på men det du mener det er ned mot URP ja ! Jeg har forsøkt det i 338'n på 225 gr. kule nå og jeg ser hetta blir bitte litt flatere (men ikke problemer) men gir så godt som samme hastighet som samme ladevekt som N-160 . Det har vel med lot og gjøre da !

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har lest hele tråden men spør uansett får å være sikker.

 

Jeg skal lade 223R/5.56 med Nosler HPBT 69 grains kule. Dette skal skytes i en halvautomatisk rifle (AR-15)

 

Av skytterlagskruttene , er N-11 det beste til dette formålet?

 

Prøvde å åpne linken tidligere i tråden som omhandler temaet lading av 223R med skytterlagskrutt, men den funket ikke.

 

Jeg takker for alle tilbakemeldinger rundt emnet!

 

Mvh

Jan-Tore

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Ser at N19 ofte blir sammenlignet med URP. Kan dette stemme når N19 lotene varierer fra 43grs til 44.8grs som maxlading for 140grs Sierrakule? Har skutt en stige med 140grs accubond(col 78) med utgangspunkt i min lot(max 44.8grs for sierra 140grs) og fikk best samling ved max(rett under 45grs). Vil dette være en trygg ladning? Har ingen synlige trykktegn i det hele tatt, men skal måle hastighet før jeg starter "produksjon". Flott om noen har synspunkter på dette. Ved 45grs URP er en oppe i 4200bar trykk i QL, hastighet 831m/s med 50cm løp. Ville trodd jeg fikk noe flate hetter, sprekk i hals, treg hevarm osv ved slikt trykk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kronograferte 140grs Accubond 44,5grs N19 til gjennomsnitlig 835m/s i 50cm 6,5 løp idag. Tipper jeg ligger over max, og skal gå ned og prøve 43 og 43,5grs. Testa et skudd med 45grs, 854m/s. Trist da det var den ladningen som gav samling ved sist prøveskyting :roll:

Som reveranse gav Mega gj.sn 750m/s, Fusion 740m/s og Diamondline felt 845m/s.

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp tatt i bruk N 19 lotnr 145054. Kronograferte ladninger stemmer nesten på meteren med beregninger gjort i QL med N 204. Matet også data på boksen i QL og selv om rsultatet ikke var like entydig var resultatet klart mye nærmere N 204 enn URP, så jeg vil anta at denne N19 lotten er en "uregulert" versjon av N 204, men om dette stemmer med andre lotnr kan jeg ikke uttale meg om.

Link to comment
Share on other sites

Ny runde, nye spørsmål(blir snart gal). Testa en stige med 42,5- 43- 43,5. Gav hastigheter fra 770m/s til 795m/s og grei presisjon. Testa en serie med 44,5grs og fikk hastigheter fra 816-824m/s grei presisjon. Skøyt så en serie med 45grs og fikk hastigheter fra 826 til 832m/s, 3 skudd på en lapp. Igjen ingen merkbare trykktegn, men forstår at jeg må få målt trykkringen for å bli klokere. Som referanse idag leverte Mega 750m/s, Fusion 728m/s, Diamondline felt 835m/s og Norma bane(usikker på navn 9g kule oppgitt VO 800m/s) 788m/s. Spørsmålet mitt blir, måler kronografen feil? Har jeg et "turboløp" siden jeg får slike hastigheter, også med fabrikkammo? Løpet er som nevnt 50cm, og hadde forventet mer hastighetstap med både Mega, Diamondline og Norma "bane" ammoen. Vet jeg er på Max med N19 kruttet, men har funnet ladningen som gir best preisjon og vil bare finne ut om den er trygg. 13grader og sol idag, om det har betydning.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg er på jakt etter et skytterlagskrutt som kan sammenlignes med Norma 203B. Jeg har forstått at N11 er lik N202, men når jeg leser av data på boksen og i Normas ladetabell er N 11 nærmere N203B enn N202. Maks på boksen for SMK 168 gr. Er 46,3 gr som gir 868 m/s. I Normas tabell er maks for samme kule med N202 42,4 med hastighet 815. Med N203B er maksladning 44,8 gr. Som gir 838 m/s. Jeg skal bruke kruttet til å lade 80 gr. kuler i 6 XC, og lurer på om jeg kan ta utgangspunkt i dataene for N 203B kruttet?

Link to comment
Share on other sites

Ein lokal børsemakar hevdar at uavhengig av lotvariasjonar, så har N11 over tid hatt eit utvikling der det går mot å vere eit "treigare" krutt enn før, og at det har vandra frå opprinneleg å vere mest likt N202 til no å ha brennverdi meir likt N203-b/N150.

 

Er det hald i påstanden?

Link to comment
Share on other sites

Tja, for ca 5 år sia skrev jeg dette i tråden jeg nylig linket til:

RA11/Norma11/RP11 ~Norma 203B

(Men husk at selv om RA11/N11 har vært i nærheten av 203B som igjen er ganske likt N150 på de siste lotene jeg har sett, så har tidligere loter vært tydelig kjappere, de har ligget mellom N135-N140 og i nærheten av N202. Derfor tør jeg ikke sette et likhetstegn mellom RA11/norma11 og N203B pga at gamle loter tydelig var mye kjappere enn dagens.)

 

:mrgreen:

 

Men ja, det er relativt stor forskjell på 90 talls lotene og de lotene jeg har brukt de siste 10 årene av N11/RA11.

På 90 tallet var lotene kjappere enn de jeg har brukt i det siste var.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...