Jump to content

Skytterlagskrutt


Bamrud

Recommended Posts

@NM149: Skytterlagskrutt er grisebillig i forhold til vanlig Norma krutt og billigere enn Vithavuori. Derfor er det greit bruke det kruttet selv om det må utvikles nye ladedata. Forutsetter at man kjøper mer en en boks da :wink:

 

Hvis jeg skal finne ladeata til min lot N-11 med andre kuler enn det som står på boksen så bruker jeg QL og så velger jeg kruttet som står som Norma 203 old. Da får jeg nøyaktig samme resultat som kronografen sier +-5 m/s. Men nå har jeg ikke mange gram av det kruttet

Link to comment
Share on other sites

For det første så er tabellen ført opp numerisk etter Bofors RP kruttet og ikke etter relativ brennhastighet.

Dette gjør at enkelte krutt-typer ikke vil følge riktig rekkefølge etter brennhastighet i følge produsenten.

For det andre er tabellen oppført slik at sammenligningen(e) er i rett linje ved siden av hverandre, noe som ikke er realiteten i det virkelige liv. ...For så enkelt er det ikke.

 

Er du så sikker på dette? :wink:

 

En tabell som er mer «riktig» (i den grad vi kan kalle sammenligninger av krutt-typer riktig), er Lapua's Burning Rate Chart i deres ladedata over Vihtavuori krutt.

BURNING RATE CHART

Her ser dere at kruttet fra de forskjellige leverandører har et mellomrom, og at sammenligningene er mer flytende.

 

Skal jeg være enig med deg, hvis man sammenligner forskjellige kruttprodusenter. Da vil det alltid bli mindre eller større avvik. Men så lenge kruttet er produsert på samme fabrikk (eller like maskiner), med samme ingredienser, etter samme oppskrift? Denne tabellen tar for seg kruttene som en produsent leverer. De forskjellige salgsfirmaene (Norma, Raufoss, Rhino osv) har alle (forskjellige) data på hvor mye avvik de tåler fra referansekruttet. Dette gjelder både trykk, hastighet, fuktighet og sikkert også en hel del andre faktorer. Og da må man ta spesielt hensyn til skytterlagskruttene, da de har mye større toleranser enn de andre firmanavnene. Men ved fornuftig bruk, bør dette være sammenliknbart. Vihtavouri er en helt annen produsent (selv om de nå har samme eier), produserer krutt med annet innhold og annen behandling. Regner med at det er grunnen til at denne heller ikke er tatt med i tabellen.

 

Grunnen til at jeg ønsket å legge ut denne tabellen, er at det helt sikkert er av interesse for mange her inne og se f.eks sammenhengen mellom Norma sin 200 serie og xRP serie, sammenliknet med kruttene fra Rhino.

 

Men for guds skyld, bruk hodet når dere bruker denne tabellen!

Link to comment
Share on other sites

skal montere et 308 løp i ei børse, har fått tak i noe n-11 å 168grains scenar, er det greit å starte med minumladningen til matchking'n som står på boksen å jobbe seg oppåver, er vel ikke så stor forskjell på scenar å MK :roll:

 

Det hadde jeg ikke vært redd for om man begynner pent. Scenaren er en del lenger men så lenge man ikke bruker maksladningen til SMK'en bør man være innafor sikkerhetsmarginene. Scenaren liker etter min erfaring litt mere hastighet/trykk enn SMK'en i både 6mm, 6.5 og .308.

Link to comment
Share on other sites

@NM149: Skytterlagskrutt er grisebillig i forhold til vanlig Norma krutt og billigere enn Vithavuori. Derfor er det greit bruke det kruttet selv om det må utvikles nye ladedata. Forutsetter at man kjøper mer en en boks da :wink: quote]

 

Og ikke minst, skytterlagskrutt ER Å FÅ TAK I. De siste par årene har det vært vanskelig i perioder å få tak i VV's N140 og N150-krutt. Har opplevd å måtte vente i over ett halvt år på å få tak i en boks av dette kruttet. Det sier seg selv at når man skyter aktivt så er dette en håpløs situasjon og må derfor bruke det man får kjøpt. Man har jo ikke lov til å oppbevare ubegrensede mengder krutt heller så det er ikke lett dette......5 kg går fort da man skyter noen tusen skudd i året og da er det kjedelig å ikke få tak i det man pleier å bruke. Pga. dette har jeg nå personlig besluttet å kutte helt ut VV-kruttet og nesten utelukkende bruke skytterlagskrutt. Vet at Landrø skulle få inn mer krutt nå i løpet av juni, men blir det som de siste to årene er dette borte innen jul og da går det minst et halvt år uten tillgang igjen :(

Link to comment
Share on other sites

For det første så er tabellen ført opp numerisk etter Bofors RP kruttet og ikke etter relativ brennhastighet.

Dette gjør at enkelte krutt-typer ikke vil følge riktig rekkefølge etter brennhastighet i følge produsenten.

For det andre er tabellen oppført slik at sammenligningen(e) er i rett linje ved siden av hverandre, noe som ikke er realiteten i det virkelige liv. ...For så enkelt er det ikke.

 

Er du så sikker på dette? :wink:

Ja.....

Jeg beklager å si det, men denne tabellen er både feilaktig og farlig.

Når man ser at Normas mest kjente og brukte kruttserie begynner med det raskeste kruttet og slutter med det seneste, så skulle man forventet at tabellen følger brennhastighetene. Men selv disse er "hulter til bulter". Hva skal vi tro når vi sammenligner det vi ser med de mer ukjente "krutbeteckningarna"?

Og i tillegg har vi lotvariasjoner...

Link to comment
Share on other sites

Ser på tabellen i første innlegg at Norma 19 er noe raskere enn VV140. Har tenkt å lade 223rem med 55 og 69 grain kule. Noen som har noen erfaring med Norma19 kruttet og så lette kuler som 55 grain i 223?

 

Prisøkningen på VV har ført til at jeg nå kun bruker VV til de kaliberne hvor jeg har funnet gulladningen.....gjør vondt å hadle en kilo riflekrutt til 650kr.

Link to comment
Share on other sites

Wadcutter:

Norma 19 er mye tregere enn N140! Min erfaring tilsier at det i 6.5x55 er ca. 3 grain tregere enn N150. Det stemmer med tabellen også. Etter det jeg kan skjønne er det RASKE krutt øverst ----->trege nederst. Norma 19 ville jeg ikke brukt i 223. Har ikke erfaring med kaliberet men kan ikke skjønne annet enn at du ikke vil få plass til nok, altså for tregt.

Link to comment
Share on other sites

Ser på tabellen i første innlegg at Norma 19 er noe raskere enn VV140. Har tenkt å lade 223rem med 55 og 69 grain kule. Noen som har noen erfaring med Norma19 kruttet og så lette kuler som 55 grain i 223?

 

Prisøkningen på VV har ført til at jeg nå kun bruker VV til de kaliberne hvor jeg har funnet gulladningen.....gjør vondt å hadle en kilo riflekrutt til 650kr.

 

Norma N19 er ikke egnet i 223Rem med de kulevektene du nevner siden det ligger mellom 203B og 204 i hastighet. Noen LOT'er sikkert nærmere 204.

55gr kuler i 223Rem bør ha krutt i hastighet rundt Norma 201. 69gr kan du lade med med Norma 202/N11.

Link to comment
Share on other sites

@Bmrud

Les tabellen en gang til - deretter tenk og forstå.

Tabellen som du kritiserer er helt korrekt og viser hvilke kruttyper som produseres, hvilke betegnelse produsenten har på kruttet, og hvilke andre navn dette kruttet selges under.

Brennhastighet er ikke et tema i denne sammenhengen, og oversikten er ingen ladetabell, ladedata finner du på hjmmesidene til hver av videreselgerne av dette kruttet.

Link to comment
Share on other sites

@ Per-S

Jeg ser gjerne på denne tabellen med nye øyne. Det er alltid like interessant å vite hvor all verdens krutt er produsert.

 

Jeg er normalt fryktelig blond og tror alt folk sier til meg, men dere får alle unnskylde min generelle skepsis når det gjelder saker som folk kan skade seg og andre med.

Tenker da på en eventuell praktisk bruk eller misbruk av denne tabellen i hjemmeladersammenheng . Denne tabellen gjør det så mye enklere å finne ladedata til skytterlagskrutt og andre ukjente merker siden den forteller oss hvor vi skal lete.

 

Et verst tenkelige scenario hvor det dukker opp et spørsmål fra en fersk hjemmelader:

 

"Hei. Jeg skal begynne å lade patroner selv til min Remington i kaliber 243 win. og jeg har fått en boks med et krutt som heter norma11 av min kamerat.

Jeg finner ikke ladedata til 243 winchester og norma 11. Kan jeg bruke dette kruttet? "

 

Etter noen minutter kommer det et svar:

"Det er ladedata til 243 win med Reloader 15 som er det samme kruttet som norma 11 på www.reloadersnest.com. "

 

Det er mulig jeg er kommet i en kverulerende alder og et opptak i GGG vil være passende, men det vil jo helst gå bra.

Link to comment
Share on other sites

nja jeg ville tenkt meg grundig om før jeg brukte Norma 11 med N203B ladedata.

 

om jeg ikke husker feil har N203B ca 40 grs som maxladning i 6,5X55 med 140 grs kule (rett meg om jeg husker feil, sitter på jobb å kan ikke sjekke det opp) å om du fyrer med 40 grs N11 (feks av et par loter jeg hadde for noen år siden) bak en 140 grs kule i 6,5x55en din kan du få mildt sagt uhyggelige overraskelser....

 

kan godt være trege lotter av N11 er ganske lik 203B, men kjappe lotter N11/RA11 jeg har hatt har vært veldig lik N135 og en plass mellom N202/201

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg utstyrt tabellen jeg la ut for Doffen med følgende Politisk Korrekte Advarselstekst Bamrud:

 

Dette er ingen ladetabell og Lot-variasjoner i brennhastighet forekommer...

Mange takk Raudnakke. Da følte jeg meg straks bedre til sinns. :D

Også er det helg, og vi nærmer oss ferietid og det ene med det andre. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
nja jeg ville tenkt meg grundig om før jeg brukte Norma 11 med N203B ladedata.

 

om jeg ikke husker feil har N203B ca 40 grs som maxladning i 6,5X55 med 140 grs kule (rett meg om jeg husker feil, sitter på jobb å kan ikke sjekke det opp) å om du fyrer med 40 grs N11 (feks av et par loter jeg hadde for noen år siden) bak en 140 grs kule i 6,5x55en din kan du få mildt sagt uhyggelige overraskelser....

 

kan godt være trege lotter av N11 er ganske lik 203B, men kjappe lotter N11/RA11 jeg har hatt har vært veldig lik N135 og en plass mellom N202/201

 

Jeg har nå også begynt å eksperimentere med skytterlagskrutt og i min 30-40 Krag gir N11 (min lot) så godt som eksakt samme utgangshastigheter som 203b. Mitt veldig gamle NC96M virker raskere enn V140. NC96M gir hastigheter veldig nært 203b. Jeg har ikke igjen V140 så jeg får ikke sammenlignet 203b og V140 direkte men det tyder på at 203b er like raskt som V140 i børsa mi.

 

Edit: Jeg ser nå i brennhastighettabellen til Vihtavuori at de er enige med meg i at V140 og 203b er omtrent like raske. Jeg lover å skrive ut den tabellen i A3 før jeg lager en eneste patron til. :oops:

 

Ikke lett å bli klok på dette, jeg regner med at utgangshastighet vurdert mot ladevekt ikke forteller hele sannheten om trykk og hvor raskt kruttet er. Det er vel flere faktorer jeg ikke har kontroll på.

 

Det positive er at det ser ut til at jeg kan få jevne og presise patroner ut av både N11 og N19.

Link to comment
Share on other sites

hvis man leser litt i denne tråden oppdager man at forskjellige folk sier

"NC96M er ganske lik N140"

"NC96M er ganske lik N150"

"NC96M er tregere enn N150"

 

eller at:

"N11 er ganske lik N140"

"N11 er ganske lik N150"

"N11 er kjappere enn N140"

(mener alle disse utsagnene er sagt med omtrent lignende ordlyd, bare arrester meg om jeg husker feil)

 

hva forteller det dere?

forteller det at disse som kommer med disse motstridende utsagnene snakker tull?

 

jeg tror ikke det.

 

det de sier kan godt stemme, i deres våpen, med deres lot'er krutt, osv

 

meg forteller det at det er lotvariasjon på skytterlagskrutt, samt at forskjellige våpen oppfører seg forskjellig.

(men jeg vet og at det er lotvariasjon på vihtavuoris N1xx serie.....)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hjelp!

Fikk tilsendt ladeutstyr i går, i pakken var det med en boks N11 NO.93231.

Kjøpte ladeboken 6 for en stund siden for å være godt rustet før produksjonen startet. :roll:

Jeg fikk også med en eske med hornady 180 grains kuler. problemet er at det ikke er data om dette kruttet i boka, å det nermeste på boksen er 168 grain Sierra kuler.

Denne står med max 46,1 grain og min.40.9 grain.

 

Jeg er helt grønn, å lurer derfor på om noen har ladedata som jeg trygt kan lade med og som er brukbare til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg lader også med norma 11 nr 93231. Har bare ladet eit 50tals kuler og testet...

 

Jeg lader 150grains kuler (308win), foreløpig er den kraftigste ladningen på 45grain krutt, Patronlengde 70mm(denne ga en sprednig på 6,8mm tre skudd, 100m), men har fortsatt en del å gå på, ingen trykk tegn enda...

 

Tror nok du kan starte på 43grain og teste videre oppover for å finne den som gir best samling ell hastigheten du er ute etter...

Link to comment
Share on other sites

Skutt mine fem første hjemmeladde skudd i dag. Sammlingen var grei nok men skuddene satt femten cm lavere enn normalt.

Hvordan vet jeg om og hvor mye mer krutt jeg kan bruke? :roll:

 

Lavt treffpunkt behøver ikke å bety lav hastighet, løpssvingninger kan gi store endringer i treffpunkt. Ellers bør du lese litt om trykkringsmetoden, dette er en enkel og pålitelig måte å vurdere trykk på. Kort fortalt måler du utvidelsen på hylsa som trykkindikator og sammenlikner mot fabrikkammo. Dette står beskrevet i Bibelen (Våpenjournalens Ladebok), men du finner også en del her på forumet. Du kan starte med disse trådene:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=22&t=1802

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=12152

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=13306

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=22&t=11179

 

 

En del bruker trykktegn som flate hetter og tunge hevarmsløft som indikator, men det stoler jeg ikke på. Har ladet til hettelommene har utvidet seg uten at hverken hetter eller hevarm var merkbart forskjellig.

Link to comment
Share on other sites

Ladet med 41 grain i går, de gikk som sagt lavt. Ladet på nytt i dag med 43 grain. Merket litt mer rekyl nå. Ser ikke noe tegn til for hard lading etter mitt fattige vett. fikk hevet skuddene med ca 10 cm. Samling på 3 cm på 100 meter. bedre skyter ikke jeg , så dette er jeg fornøyd med. :lol: Vurderer nå å øke til 44 grain for å komme ytterligere opp da jeg mangler 5 cm på høyden. Etter det jeg forstår er det ingen automatikk i at det løfter om jeg lader mer men kan det være noen stor risk om jeg legger på 1 grain?

 

Takker for all hjelp. Dette er gøy :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ladet med 41 grain i går, de gikk som sagt lavt. Ladet på nytt i dag med 43 grain. Merket litt mer rekyl nå. Ser ikke noe tegn til for hard lading etter mitt fattige vett. fikk hevet skuddene med ca 10 cm. Samling på 3 cm på 100 meter. bedre skyter ikke jeg , så dette er jeg fornøyd med. :lol: Vurderer nå å øke til 44 grain for å komme ytterligere opp da jeg mangler 5 cm på høyden. Etter det jeg forstår er det ingen automatikk i at det løfter om jeg lader mer men kan det være noen stor risk om jeg legger på 1 grain?

 

Takker for all hjelp. Dette er gøy :mrgreen:

 

du driver å justerer treffpunkt ved å øke ladning?

 

har du ikke høydeskrue på siktet?

 

lavt treffpunkt kan komme av mange ting. å det er ingen sikker indikasjon på svak ladning....

Link to comment
Share on other sites

Vet at det ikke har så mye med hverandre å gjøre. :lol: men synes det virket som om 41 grain var i minste laget, var som å skyte med 22 LR. Når jeg økte med 2 grains løftet jeg også treffpunktet. Jeg er førstereisgutt her å må prøve meg frem. :oops: for dere med mer erfaring virker det kanskje dumt men råd å vink tar jeg imot med takk. Jo jeg kan justere kikkerten, men med 2 grains økning har jeg bedre samlinger å høyere treffpunkt som bonus. derfor lurer jeg på om jeg skal øke 1 grain til for å se.

Link to comment
Share on other sites

for å svare litt generelt:

ingen andre enn den som har det aktuelle våpenet kan si hvor maxladningen ligger. dvs: enkelte våpen/kule/hylse/krutt/tennhette kombinasjoner oppnår maxtrykk lenge før du kommer til max i ladetabellen. det er derfor man ikke skal hoppe rett på max når man lader, men begynne på startladning(minimum)

 

 

grunnen til at jeg svarte litt bryskt er at jeg har opplevd akkurat samme problemstillinga som du fremstiller. en jeg kjente engang kom med følgende fortelling: "kula treffer 13 knepp for lavt... så jeg fylte på med 1 og 1 grain, til jeg traff midt i, da hadde jeg økt med 5 grain mer krutt...... å da datt tennhetta ut. men jeg traff jo midt i. det var dårlig krutt"

 

ser du den?

Link to comment
Share on other sites

Jo jeg ser den. Men er litt usikker på hvordan jeg skal finne max lading uten å prøve meg frem å se etter trykktegn på hylsa. Sist kjente jeg rekyl som ligger mer på normalen nå i forhold til fabrikk ammo til 308. Hva kjennetegner en grei ladning til jaktbruk? Enkleste hadde jo vært å kjøpe krutt som står i ladeboken, men nå har jeg jo kruttet.

 

 

Dessuten er det bare å være så brysk som dere synes passer :roll: Jeg trenger alle lemmer i behold om jeg skal fortsette å lade.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier det rett ut: Pga. det Høggern sier hadde jeg som fersk hjemmelader ikke brukt skyttterlagskrutt. Med annet krutt er det unektelig enklere å lade da man kan plokke data rimelig greit ut fra en tabell, slik er det ikke med skytterlagskrutt om man ikke har litt erfaring med lading med det aktuelle kruttet i den aktuelle lot'en.

Link to comment
Share on other sites

Steike ta, bruk av skytterlagskrutt fordrer erfaring, mikrometer, kronograf og sund skepsis dersom en ikke bruker ladedata som står på boksen. Artikklene som står på kammeret angående der brennhastighet er bare indikasjoner. Der står tydelig at en ikke skal bruke dette som fasit. Jeg ladet og forsket i mange år før jeg begynte å bruke skytterlagskrutt til andre kaliber en det det var ladedata for.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar. gir meg vel der jeg er nå, å kjøper annet krutt frem til jeg får prøvd med kronograf og mere erfaring. Er det virkelig sånn at rekyl ikke er en indikasjon på høyere lading? :shock:

Har lest ladeboken flere ganger ifra perm til perm, men føler ikke at jeg har kontroll på det likevel.

1000 ting jeg lurer på men jeg får prøve litt på annet krutt.

Link to comment
Share on other sites

Det var det jeg mente. 308 bør jo kjennes ut som 308 å ikke 22cal.

Virker som om flere her mener jeg driver med sjansespill å det er ikke meningen. Jeg får få med meg svigerfar på litt lading, så jeg får mere forståelse av dette. Han har ladd i mange år å har gitt meg noen hint over telefon. Han sitter jo tryggere i andre enden av telefonen enn jeg som skal utføre dette vågestykke. :lol: Hva koster en kronograf?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dete gjelder Lapua Scenar 108 grs i 6,5x55 og N19(lot:85118), som jeg tidligere spurte om her.

Er fersk på dette og fikk tips om å bruke data for 107 data på boksen og starte litt lavt.

Jeg har en Tikka T3 Lite SS. 57cm pipe

Har testet med kruttvekter fra 44grs til 46,5grs (opp 0,5 i gangen)

Norma Hylser

Federal 210 hetter

COL 78

Samlingene ble best med 46 og 46,5grs ca 20mm på 100m. Skyter med tofot. Benk hadde vel vært å foretrekke, da skytteren kan være kilde til spredning... Skyter 3 skudds serier.

Uansett, jeg er ute etter to ting. Gjerne en pekefinger om noen ruttiser innen gamet synes dette lukter høyt trykk og om andre har erfaringer med denne kula og N19 bak. Dette er mitt prosjekt Gåseammo. Har forresten ikke registrert trykktegn på hetta under skytinga.

 

 

Driver også å forsker på Swift A-Frame 140grs og N15 85036

Har testet med kruttvekter fra 46,5grs til 48,5grs (opp 0,5 i gangen)

 

Norma Hylser

Federal 210 hetter

COL 76

beste samlinger er underkant 20mm med både 48grs og 48,5grs

 

Tar gjerne synspunkter og tips på denne ladningen også.

Tenkt brukt som ælgvelter

 

takk for drøssevis med gode innlegg. Har lært en del her. Tror jeg i alle fall..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg har generelle synspunkter:

Max data med N19 for 107grs sierra MK er nok max for 108grs scenar og. gå iallefall ikke over den oppgitte maxladningen uten at du har peiling på hva du gjør.

 

likeledes for N15 og 140 grs jaktkuler. 140 A-frame gir kansje mer trykk enn 139-144grs matchkuler. det betyr at max kansje er lavere enn med matchkulene. dvs jeg ville ikke uten videre brukt maxladning for matchkuler med den omtalte jaktkula. å gå iallefall ikke over den oppgitte maxladningen uten at du har peiling på hva du gjør.

Link to comment
Share on other sites

Har sett noen har skrevet at Norma sine max ladninger ligger lavere enn andre kruttmerker og sammenlignbar krutt type.

Er dette en påstand med noe som helst hold i?

om det er skytterlagskrutt og ladedata på boksen så er det neppe særlig hold i det... for skytterlagskrutt(på boksen) max ladedata i 6,5X55 og 308w er ofte MAX.

 

det er min mening da.

Link to comment
Share on other sites

Et kjapt spørsmål; en venn av meg lader 6,5x55 med norma 11, han er helt fersk på lading, og ringte meg og lurte på hvorfor det ikke er oppgitt patronlengde i ladedataene bak på kruttboksen.

 

Det lurer jeg også på...

 

Noen som vet om det er en trykkfeil, eller hva det skyldes?

Link to comment
Share on other sites

Et kjapt spørsmål; en venn av meg lader 6,5x55 med norma 11, han er helt fersk på lading, og ringte meg og lurte på hvorfor det ikke er oppgitt patronlengde i ladedataene bak på kruttboksen.

 

Det lurer jeg også på...

 

Noen som vet om det er en trykkfeil, eller hva det skyldes?

mitt første råd er at om han er helt fersk, finnes det bedre krutt enn N11 i 6,5X55, spesielt om han bruker tunge kuler.

 

men tilbake til spørsmålet.

COL for matchkuler(som ladedataene er for) er generelt mellom 76 og 80 mm for de fleste kuler bortsett fra rekruttkuler som har kortere COL

 

mener dfs tidligere hadde oppgitt anbefalt COL for de kulene de leverer på www.dfs.no men jeg fant det ikke nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...