Jump to content

Isbor


358 Win

Recommended Posts

Var 20 år siden jeg hadde prøvd isfiske etter abbor sist. Det jeg husket var at det var et sodoma å få hull i isen og at vi fikk mye fisk

Reiste på biltema og kjøpte isbor og tenkte at det var jo bare noen få omdreininger på det så var det hull

Ut på isen med ungene og begynnte å bore. Omdreiningene ble mange og armene verket.Ungene ble sutrete og ville hjem. Dette gidder jeg ikke tenkte jeg . Her må noe gjøres.

Ungene i bilen og hjem i garasjen. Sveiste på en stor stoppskive rett over der spiralen begynner på isboret, inn på låven og finner en 3 meter lang 2"4. Skjærer et hakk i denne midt på slik at stanga på isboret går inn i hakket.Boret så et hull i kanten til en 8mm bolt slik at den ikke falt av. Det hele var ferdig på et kvarter men ungene satt og varmet seg i bilen.

Ut på isen igjen, på med 2"4 på isboret og en unge hengene over på hver side. Da skal jeg jaggu si det ble fart på boringa. Ca 10 sekunder så var jeg gjennom ca 40 cm med stålis. Tungt å sveive var det men gud å mye lettere enn å presse nedover samtidig som man sveivet.

Ble flere hull i isen den dagen enn det ble fisk :lol:

Men hva når man ikke har med minst 2 unger. Finnes det isbor med motor??

Link to comment
Share on other sites

Fisker du ikke fult så ofte på isen, kjøp deg mora bor. Kanon saker og er lett å bytte kniver når disse blir sløve. XXL selger for 399-599, alt etter om det er tilbud eller ej. Fisker du mye har du kanskje bruk for et mora nova eller et UR rantanen bor. Disse koster mer enn et standard mora easy ice.

 

Isbor med motor koster penger....

Link to comment
Share on other sites

Det finnes motordrevne bor, men da snakker man om en spåpass mengde kronasjer at man bør være en temmelig ivrig isfisker for å kunne forsvare noe slikt.

 

Mora-bor er greie nok hvis man ikke fisker mye, men min erfaring er dog at knivbladene fort blir sløve og må skiftes. Billig bor, men fort en del kroner i nye knivblad.

 

UR Rantanen er noe helt annet enn Mora-borene jeg har prøvd. Holder lenge på skarpheten og kan slipes igjen og igjen og igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kombinasjonen 5 personer, derav 3 fiskesugne unger og tykk stålis gjorde at jeg boret på meg senebetennelse i handledd og skulder sist påske, og det gjentar jeg helst ikke.

Har derfor bestilt meg et motorisert isbor av typen Normark (Husqvarna) Lazer 326 med 20cm. skjær, men fikk bare tak i forlenger på 27cm., noe jeg mener er i korteste laget i høyfjellet.

Istedenfor å bygge på med enda en forlenger, tenker jeg å lage en lengre type selv, eventuelt en teleskopisk.

Om mulig hadde kanskje det smidigste vært å bruke et rør som går inni røret til spiralen istedenfor å måtte frakte en løs forlenger, men da blir kanskje diameteren så liten at røret må være ekstremt tykkvegget for å tåle momentet ?

Er det noen som har peling på hvilke dimensjoner man må opp i på røret for å ikke risikere å vri det tvers av eller bøye det ?

Det er snakk om rustfritt 316SS.

Motoren skal visstnok være på 1,2 hk.

Boret er som nevnt underveis, og ikke er jeg hjemme for tiden, så jeg får ikke tatt de nødvendige mål på ymse steder, så her håper jeg på hjelp.

Link to comment
Share on other sites

@ El Gringo:

Hvor langt er motorboret ditt iberegnet forlengningsbiten?

Har isfisket mye i Sverige med svigers og aldri opplevd at motorisboret har vært for kort.

Er du sikker på at du behøver ytterligere forlengning?

Husk at det ikke er slitsomt å bore til boret "bånner" med et motorisert bor :)

 

edit: skrivefeil

Link to comment
Share on other sites

Selve boret uten forlenger er 100cm.

Forlengeren jeg fikk tak i legger til ytterligere 27cm.

Jeg har sett at det fins forlengere på 50cm. til disse, men det har jeg ikke kunnet spore opp i Norge.

Hadde tenkt å legge meg på en byggelengde på ca. 50 cm.

Som regel holder det uten forlenger i lavlandet, men jeg har opplevd å måtte forlenge den manuelle Moraspiralen min såpass at det har blitt krøkkete å sveive, dvs. at sveiva har vært i skulderhøyde.

Spesielt oppe i 800-1000 meters høyde kan isen være riktig tykk og i år har det vært lite snø i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Ur rantanen er uten tvil det beste isborret. dyrest men absolutt best.

 

Hør på en klok mann, sky alle andre bor som pesten. Skal du ikke ha mer enn 50-60 hull på en dag så er motorbor unødvendig men det er nødvendig med en Ur rantanen :mrgreen:

10-20 hull går fint med et Morabor av bra kvalitet (ikke de billigste)...

 

Velger dere noe annet så får dere bare slite

 

@ El Gringo , japp forlenger er regelen og ikke unntaket her! På gode vintere med is og skiftende vær så har vi vært nødt til å skru på to forlengere for å rekke igjennom på vårparten! Eventuelt bruke øks og spade og grave seg ned i skarasne og dobbelis.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Rantanen isbor i tjuefem år. Først for to år siden byttet jeg skjæret, men det var etter at jeg boret i gjørme under isen.

 

Utrolig raskt bor som drar gjennom isen som smør når det er skarpt. Tror uten tvil dette er det beste boret en får kjøpt. Bare stikk på isfiskekonkurranser og se hva de bruker. Løp og kjøp! Ok, litt dyrere, men det er verdt det. Har hatt både Mora og et annet merke før Rantanen, men de nådde ikke opp i forhold til sistnevnte.

Link to comment
Share on other sites

Selve boret uten forlenger er 100cm.

Forlengeren jeg fikk tak i legger til ytterligere 27cm.

Jeg har sett at det fins forlengere på 50cm. til disse, men det har jeg ikke kunnet spore opp i Norge.

Hadde tenkt å legge meg på en byggelengde på ca. 50 cm.

Som regel holder det uten forlenger i lavlandet, men jeg har opplevd å måtte forlenge den manuelle Moraspiralen min såpass at det har blitt krøkkete å sveive, dvs. at sveiva har vært i skulderhøyde.

Spesielt oppe i 800-1000 meters høyde kan isen være riktig tykk og i år har det vært lite snø i tillegg.

 

Vel, har forståelse for at forholdene kan være anderledes der du fisker enn det jeg har erfaringer med :)

Har ikke hatt problemer med borlengden hverken i Jämtland eller på hytta i Hallingdalen (uregulerte vann mellom 850-1050 moh).

Midtvinters er det sjelden problem med overvann og bra med snø på isen, og etter påske er det ikke særlig aktuelt å fiske for meg - må innrømme at jeg sjelden isfisker i påsken også, hvis jeg tilbringer den i Hallingdalen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en slik billig Mora spiral, ca 400 kr. Funka kjempebra, helt til det ikke funka lenger i det hele tatt :shock:

 

Vet ikke hva som skjedde, men det funker superdårlig. Eggene er skarpe og fine, men noe har skjedd. Har kanskje borra 25-30 høl i 50-60cm is (i fjor)

 

Men får et Rantanen på Mandag mot en symbolsk 250 lapp, 150mm krone.

 

Så da blir det atter moro å fiske på isen (liker dårlig den sveivinga :) )

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Rantanen UR har hel stålkrone. Overlegent bra! Ingen over eller ved siden. Stabil og alltid effektiv i stålis. Anbefales!

 

Rapala EVO UR grønn har komposittkrone.

Rapala EVO UR rød har stålkrone.

Begge har utskiftbare knivblader på krona som fører til mer ustabilitet og større muligheter for at is kan trenge inn og skape problemer. Men raskere knivbladbytte ved uhell. Jeg kjøpte dette boret på salg i januar kun for å bruke det som reservebor og til å hente vann på hytta.

Link to comment
Share on other sites

Gjør som meg!.....kjøp UR Rantanen (den grønne) med hel borkrone og én ekstra borkrone.

 

Jeg har hatt mitt i 15 år og fisker sammen med 2 tidligere konkurranse isfiskere som også har hatt sine bor i mange år.

 

De mener disse borene holder "én mannsalder" og med ekstra krone så trenger du ikke bli stresset om noe må slipes eller settes opp. ;)

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Lag en adapter til batteridrill.

Jeg slo flat en øyebolt som jeg brukte på min 18v drill.

1 batteri holdt hele dagen med 50 cm is og mange hull :overrasket:

Hvis iboret løsner eller adapteret brekker er det mulighet for at isboret forsvinner ned i hullet.. :idea:

Link to comment
Share on other sites

Kikka bare kjapt litt på nett nå, og ser ut som det grønne bare er å få i 205 mm. Hadde tenkt meg 155mm, men disse er nå røde. Er ikke disse røde punktsveiset? Ser på diverse tråder at det var en av forskjellene på grønne og røde bor at det grønne var helsveisa mens det røde var punkta?

Link to comment
Share on other sites

UR Rantanen fases vel sakte ut pga litt heft med rettigheter til navn... Det navnet er, visstnok, kjøpt opp av Rapala og er det vi nå kjenner som UR Rapala. Noe semre kvalitet men fiks løsning med at man kan bytte både krone og skjær separat. Samme eiergruppe eier nå også Mora, derav litt klunder og heft med navn og rettigheter.

 

Rantanen sine kvalitetsbor lever videre under navnet Heinola, men med litt nye farger på bor og skjær.

Det burgunderrøde fra Heinola er helvsveiset.

 

Grønne UR Rapala er punktsveiset.

Link to comment
Share on other sites

Det koker ned til hvor mye du skal bruke det. Fisker du hver tredje helg eller mindre går du for UR Rapala. Fisker du hver helg + går du for Heinola.

 

Greit å tenke på at på Heinola bor må hele kronen sendes inn til sliping, eventuelt kjøpe ny, når borret er skjemt. Sliping koster vel 150-250 kr, ny krone ca 700kr.

 

Nye kniver til UR Rapala koster ca 400.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...