Jump to content

Hvordan ta i mot nye skyttere?


Woff

Recommended Posts

Vi hadde årsmøte i den lokale storskytterklubben for håndvåpen i Lillehammer i går. :wink: Det ble der tatt opp et spørsmål som jeg gjerne vil lufte her: Hvordan BØR vi forholde oss til 'nye' intresserte som møter på treningskveldene for se og prøve skyting?

Vi tenker jo da på at det her kommer noen vi ikke kjenner / vet navnet på. Disse intresserte står selvsagt bak skytterene, og når vi anviser går jo skytterene fram, mens 'den ukjente' ofte står igjen med et 'gavebord' av våpen med våpeneier på trygg avstand... :shock:

Bør vi 'verne' om både våpen og kanskje informasjon som eventuelt kan missbrukes (bygningsmessige svakheter / oppbevaringssted for klubbvåpen..) :?:

Tanken er å innføre et 'skjema' for intresserte hvor vi krever navn og adresse, og forlanger gyldig legitimasjon for å bekrefte informasjonen, samt at vi skriver at vi forbeholder oss mulighet av å sjekke personen opp hos lokalt politikammer.

Dette skjemaet bør jo da fylles ut FØR adgang gies til lokalene.

Noen som har en fornuftig løsning / forslag / tanker på dette?

Link to comment
Share on other sites

Vi er litt i samme stadiet som du nevner her Woff.

Ting vi har diskutert litt i det siste er blandt annet:

-Ny skytter kommer med eget våpen, bør vi forlange våpenkort før han får kjøpe ammo på bana?

Skal han vise våpenkort for og vise at våpnet er hans selv om han ikke trenger ammo bare skyte?

Vi har jo strengt tatt ingen garanti for at våpnet er hans og lovligt..

Sef lite troligt at ulovlige våpen blir medbrakt til offentlig skytebane men..

 

Sitvasjonen vedrørende ukjente og våpen/ammo så står alltid standpåass leder igjenn bak med våpna.

 

Kan virke kynisk men vi ønsker jo i grunn bare og passe på våre kjære interesse.

 

 

Cracy-John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hva med å begyne med og presentere di med ett nybegynerkurs? Beklager Woff men hos onkel løveknap får du ikke noe opplysning angående en person skulle kansje bare mangle også. Ta inn ett nytt medlem på kurs og ta betalt for kurset så får vedkommende komme og søke på våpen hoss oss var svaret vi fikk en gang fra purken.

Lar dere vildt fremmede komme og skyte på banen deres da Cracy-John ?

Klart standplass leder er på standplass under anvisning og ser helst att de ikke skyter heller.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

-Ny skytter kommer med eget våpen, bør vi forlange våpenkort før han får kjøpe ammo på bana?

Skal han vise våpenkort for og vise at våpnet er hans selv om han ikke trenger ammo bare skyte?

Vi har jo strengt tatt ingen garanti for at våpnet er hans og lovligt..

 

Man skal alltid kunne fremvise våpenkort ved kjøp av ammunisjon. Det finnes vel ingen unntak mener jeg å huske.

Men det finnes ingen hjemmel for dere/skytterlag/standplassleder eller andre for å kreve å se våpenkort. MEN det kan selvfølgelig stå i vedtektene til klubben/laget at ukjente skyttere ikke får skyte uten å kunne fremvise våpenkort. Dette vil da være grunnet i at uregistrerte/ulovlige våpen ikke er ønsket på banen.

Men noen lovhjemmel for å kreve å få se et slikt kort finnes ikke.

De eneste som kan KREVE å se våpenkort for å kontrollere våpenet er Politi og andre som har begrenset politimyndighet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri vist noe våpenkort når jeg har skutt på bane.

Om dette er riktig eller feil vet jeg ikke, men har heller ikke opplevd at

det har blitt ført noe register på banene slik som hos XXL for å nevne en forhandler...

 

Mulig de er fritatt for slik registrering fordi noen mener det er implisitt at man kjøper

ammo på en skytebane nettopp for å skyte med den på banen..?

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg vet om dette er en vedtatt praksis i klubben min, så har det vært praktisert slik at man ikke slipper inn på banen før man har tatt sikkerhetskurset. Første tur på banen med skyting er som dag to av sikkerhetskurset. På denne måten så er personalia på alle som er på banen registrert av klubben.

 

Selvfølgelig hender det at noen bare møter opp, og jeg har sett at disse kan komme inn, se litt på treningen under oppsyn av trener/skyteleder, få litt informasjon om hvordan de skal gå frem for å få tatt sikkerhetskurs osv, men de får verken skyte eller oppholde seg på banen før dette er gjennomført.

 

Ellers under trening så er døren låst slik at uvedkommende ikke har tilgang.

 

Har man en referanse person, for eksempel en kompis som er registrert nybegynner eller medlem i klubben så har det hendt at trener eller skytterleder har gått igjennom sikkerhetsreglene med vedkommende på bakrommet og tillatt personen å prøveskyte under oppsyn.

 

Noen vil kanskje synes at dette er litt strengt osv, men selv som fersk nybegynner så mener jeg at er man virkelig interessert, så melder man seg på og tar sikkerhetskurset. Finner man ut at dette ikke var greia likevel, så har man i det minste fått grunnleggende kunnskap om skytevåpen og sikkerhet.

 

Jeg har i løpet av min nybegynner tid fått inntrykk av at selv enkelte godt voksen som har meldt seg på sikkerhetskurs ikke er så veldig seriøse og tar det hele som en slags ”event” greie.

 

Kursleder har alltid vært både rask og flink til å følge opp folks som svimer, men likevel så har jeg sett alt fra folk som klør seg på kneet med ladd pistol imellom hvert skudd på under presisjonsskyting, til folk som begynner å gå rundt med ladd pistol i hånden.

 

Jeg liker å ha skyttere jeg kjenner rundt meg, og får jeg et ubeskrevet blad ved siden av meg, så følger jeg nøye med og sier ifra hvis det begås brudd på sikkerhetsreglene.

 

Å slippe til ukjente folk uten sikkerhetskurs har jeg ikke sansen for.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forlang, kreve, nekte, avvis - her var det jaggu mye som tilsier ønske om å rekruttere nye skyttere....

 

Sørg også for at all virksomhet på banen opphører og at alle som er på trening bare stirrer på den uvedkommende i stillhet, uten at noen tar kontakt med ham eller henne også da, så er det sånn nesten komplett...:mrgreen:

 

Rekk opp hånden de som jobber som parkeringsvakter.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Forlang, kreve, nekte, avvis - her var det jaggu mye som tilsier ønske om å rekruttere nye skyttere....

 

Jeg ser nbå at det jeg skrev kom litt feil ut.

Mitt siste svar var ment som at man kanskje burde være restriktiv med å slippe til ukjente skyttere med eget våpen på banen sånn helt uten videre.

 

"Ferskinger" som kommer og har lyst til å prøve å skyte, for så å kanskje bli medlem og bli aktiv skytter/hobby skytter bør man jo selvsagt ta i mot med åpne armer.

 

Der hvor jeg har vært medlem, så har det vel stort sett vært slik at disse får en kortinnføring, og så får lov til å prøve noen serier med diverse våpen og får se hva dette egentlig går ut på.

De aller fleste velger da å melde seg inn i klubben og væremed på ordinære treninger og ta sikkerhetskurset.

Skulle man avvist alle som kommer som ferskinger og vil prøve, så hadde vel sporten vært en utdøende art. :roll:

Link to comment
Share on other sites

 

Har man en referanse person, for eksempel en kompis som er registrert nybegynner eller medlem i klubben så har det hendt at trener eller skytterleder har gått igjennom sikkerhetsreglene med vedkommende på bakrommet og tillatt personen å prøveskyte under oppsyn.

 

Er vel mye slik vi praktiserer det hos oss også.

 

 

Cracy-John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:) Takk for mange bra svar & tanker!

Alle skal da vel vise våpenkort før de får kjøpt ammunisjon uansett hvor ?
Ikke akkurat hva tråden dreier seg om, men nybegynnere har ikke våpenkort. (Joda, vi oppbevarer ammoen for nybegynnere og lar de ikke ta den med hjem.)
Jeg har aldri vist noe våpenkort når jeg har skutt..
Hvem har det? Jeg har holdt på med skyting i 30 år, aldri vist våpenkort annet enn ved ammokjøp hos et par forhandlere...

Fint innlegg av Lærlingen! Men beklagligvis fungerer det ikke alltid sånn (Ellers under trening så er døren låst..) rundt omkring.. Har du noensinne møtt på en låst dør når du besøker andre klubber for skyting? Ikke jeg iallefall (heldigvis!). Når klubben avvikler en konkuranse, er døra åpen fra første kommer til siste mann går.

Her kan vi lære noe av deg / dere. Låst dør OG en ringeklokke burde fjerne det meste av problemene!

Vi her i Lillehammer har ikke sikkerhetskurs / oppsatt opplæring, men prøver å ta opplæring av intresserte når vi får 'nok' personer til å få til en fellesopplæring. (Jeg burde vel selv nektes å skyte, da jeg ikke har sikkerhetskurs... :P Men etter 30 skadefrie år.. Ingen skudd i beinet.. Hihi!)

får jeg et ubeskrevet blad ved siden av meg, så følger jeg nøye med..
Ikke alltid greit å stå ved siden av en 'fersking' nei! :wink:
her var det jaggu mye som tilsier ønske om å rekruttere nye skyttere....
Det er faktisk forskjell på 'nye skyttere' også! Greit nok hvis det kommer en som er seriøs, men hva om en av 'kjenningene' til onkel kommer? Med eneste tanke å finne ut av hvor våpenene er, hvor mange og hvor ammoen er... Blir det da feil å:
Forlang' date=' kreve, nekte, avvis[/quote']?

Vi er avhengige av en plettfri oppførsel både ovenfor nye skyttere OG lovverket....

Tilbake til mitt første innlegg: Kan vi kreve å se gyldig legitimasjon til de nye som kommer? Er dette lov?

Link to comment
Share on other sites

Såvidt meg bekjent er de eneste som kan kreve å få se legitimasjon i Norge, Politiet...

 

Og hele landets utesteder..

Så lenge aldersgrense er et tema må du rekne med og forevise leg..

Og på posten når du skal hente ut ting og tang..

Polet..

Butikken ved kjøp av ol/røyk..

OSV...

 

Er nok ikke bare politiet som i praksis spør etter leg.

 

Cracy-John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Men du må der imot ikke vise på ID på butikken men da får du mest sannsynlig heller ikke kjøpt alkohol eller røyk.
Og på pistolbana får du kanskje ikke fritt spillerom hvis du, som nevnt, ikke er seriøs, men på jakt etter informasjon om våpen og oppbevaringssteder...

Men jeg ser selvsagt at man ikke må møte kommende skyttere med mistenksomhet og negative holdninger.

(Jeg blir IKKE fornærmet når jeg må legetimere meg, noe jeg må nesten daglig i min jobb som teknikker i sikkerhetsbransjen.)

Jeg spør dere på grunn av min uvitenhet om hvordan dette praktiseres av deres klubber. De svarene jeg får blir tatt med tilbake til min klubb's styre og medlemmer og avgjøres der.

Men kom gjerne med flere meninger! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det alltid må være en kjent person på standplass under anvisning. Både for å forhindre tyveri av våpen / ammo men også for å forhindre at noen fikler med våpen under anvisning.

Våpenkort bør etter min menning fremvises av "ukjente" ved fremmøte med eget våpen og kjøp av ammo.

 

Når det er sagt bør selvsagt nye potensielle skyttere taes imot med åpne armer.

Det beste er jo at de mere erfarne prater med vedkommende, forteller når neste sikkerhetskurs er og ellers informere om muligheter og aktiviteter.

 

At ukjente som møter opp på banen skal få ladd våpen i handa og fyr løs mener jeg ikke er riktig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt vanskelig med å forstå hvorfor Flashman, sjakie og Mindo prøver å vri denne tråden til å handle om å ta dårlig imot eller lage vanskeligheter for folk?

 

De fleste organiserte skytebaner har bøker hvor man skriver seg inn og ut på trening, dette gjelder også nybegynnere og folk fra andre klubber, så hva er så galt med å vise legitimasjon eller medlemskort til skytterleder når man skriver seg inn? Hvordan klarer man å vri det til å være en negativ ting?

 

Selv om man har regler i den klubben jeg er med i, så er ikke det synonymt med at man blir behandlet dårlig, heller tvert imot. Banen er så stappfull på nybegynnerdagene at man må skyte etter tur. De som står for opplæringen i klubben er kjempepositive og stemningen og kameratskapet på banen er topp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes dere må vrenge og vri ganske mye på dette for å få regler som egentlig bare er basert på sunn fornuft til å bli noe negativt.

 

Verken gjerdet rundt skytebanen eller døren inn til standplass er satt opp med ”onde” hensikter, helt sant. Jeg tror faktisk at det er et krav for godkjenning. Det gjelder også det røde flagget vi henger opp på utsiden. Det er ikke en rød klut for å skremme nybegynnere, men en regel vi er pålagt å følge. Det kunne jo blitt mye mer spennende med skyting om vi slapp dette gjerdet i det minste. Det går jo en skiløype ved siden av så hadde vi ledet den inn på banen så kunne vi arrangert 25 meter jaktstart. :mrgreen:

Jeg er bare ikke så begeistret for tanken på alle disse reglene som ikke har noen annen hensikt enn å gjøre det vanskeligere for nybegynnere å stikke innom.
Jeg forstår at jeg er heldig som er med i en klubb hvor man blir møt med entusiasme og velvilje, jeg har derfor ingen erfaring med regler som kun er laget for å hindre rekruttering til sporten. Det hadde vært utrolig bra om du kunne gi et par tre eksempler på slike anti-nybegynner regler.

 

Overskriften er altså: Hvordan ta imot nye skyttere? Vel, jeg mener altså at man ikke bør ta imot dem med låste dører, og krav om legitimasjon. Dette bare øker terskelen for å stikke innom, og det er vel ikke det vi ønsker?
Å forholde seg til kun overskriften i en tråd blir vel bare dumt? ? Jeg trodde i alle fall at det var innholdet som var viktig?

 

Jeg sliter fortsatt med hvorfor det er et problem å be om legitimasjon?

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært utrolig bra om du kunne gi et par tre eksempler på slike anti-nybegynner regler.

 

1. Velkommen til xxx pistolklubb, her er det ikke muligt og få prøve våpen/skyting før du har sikkerhetskurs.

Kom igjenn om 9 måneder på sikkerhetskurset vårt, visst ikke må du melde deg på det neste.

Og forresten, vi har bare sikkerhtskurs 1 gang for året...... :roll:

 

2. Velkommend til vår xxx pistolkllubb, her tillater vi bare våre medlemer og kjøpe .22 første året.

Og de må vise til min xx konkuranser osv før i "lar de få lov" til og kjøpe noe grovere. :roll:

 

Mangen eksempel eksisterer som eg ikke personligt mener er medlems fremmende.

Hva som er rett eller galt var ikke temaet akkurat no.

 

Cracy-John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett Crazy-John. det er sån det oppleves rundt i en del klubber.

 

Det med at sikkerhetskursene går så skjelden er ett problem for interresserte. Det er ikke gøy å vente måndesvis når man har lyst til å starte med en ny hobby.

Men dette har antagelig også med mangel på instruktører å gjøre. Hadde flere vært interessert i å ta trener oppgaver hadde det sikkert vært mulig å ha flere sikkerhetskurs.

 

Det som forundrer meg er hvor få av de som er på sikkerhetskurs som er på banen 6 mndr etter kurset.

Kan lure på om de fleste var ute etter en 22LR til å skyte ølbokser på hytta og da er det kanske bra at det er en 22LR og ikke en 44mag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bedre enn som så og utdyper:

 

Poenget er ikke hva vi kan gjøre privat og utenom klubbmiljøet.

Har du fly til rådighet kan du sikkert hoppe uten fakklskjerm for den del og du kan fylle dykketanken så mye du vil privat uten at noe bryr seg.

 

Jeg kan sikker sitte på utedassen på hytta og skyte 45 ut gjennon døra uten at det er ulovlig dersom forholdene er riktig.

Det vi gjør privat er ikke det vi diskuterer her.

 

Det vi her snakker om er hva vi kan gjøre i klubber og forreninger.

 

Håper det var greiere :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg var formann i en pistolklubb i noen år og denne problemstillingen ble diskutert frem og tilbake da vi ønsket å øke rekrutteringen. I utgangspunktet var det noen "gamle travere" som dukket opp på trening hver gang, mens nybegynnere kom og gikk. Ytterst få valgte å fortsette. Ved hjelp av enkle virkemidler som en kaffetrakter, pølsekoker og litt hjemmebakst på bakrommet klarte vi å skape en sosial atmosfære hvor folk følte seg velkommen. I tillegg utvidet vi sikkerhetskurset og avholdt egne klubbstevner for nybegynnere. Vi gjorde også terminfestete stevner til en sosial greie. Det viktigste var at alle de gamle medlemmene fikk ansvar for å ta seg av nybegynnerene på trening. Etter et år hadde vi et nytt problem: vi var blitt så mange aktive at vi fikk kapasitetsproblemer!

 

Hos oss var det "rullende sikkerhetskurs" hvor vi tok en innledende sikkerhetsopplæring med nybegynnerene etterhvert som de dukket opp og når det var mange nok gjennomførte vi et standard sikkerhetskurs. Dette krevde et ekstra engasjement fra alle på banen, men det var også veldig engasjerende.

Link to comment
Share on other sites

:) Tusen takk for bra innspill her Malle! Det som kom opp når vi diskuterte saken på bana i dag var

akkurat det som TargetMaster nevner:

hvor få av de som er på sikkerhetskurs som er på banen 6 mndr etter kurset.

Da slår det meg at vi kanskje gjør 'noe' feil... Er det noen av dere som har opplevd å motta en evalueringsundersøkelse i forbindelse med

sikkerhetskurs / nybegynnerkurs? Er det noen som har laget et sånn som kan brukes av andre klubber?

(Så slipper jeg / vi finne opp kruttet en gang til.. 8) )

Link to comment
Share on other sites

Min personlige erfaring med alt styret rundt sikkerhetskurset tok vel mye av interessen fra mangen i klubben vår.

Fastsatt antall sikkerghetskurs for året og når de skal gå tror eg er ett skritt i riktig retning.

Og kjøre de uansett deltakere. Såpass respekt må en ha for folk som ønsker prøve dette og kansje har venta i mange måneder.

Gikk selv og venta på sikkerhetskurs i 7-8 måneder uten og vite når det gikk og om det gikk.

Og plutselig uka før fikk vi beskjed, og da var det flere påmeldte enn hva som var max på kurset.

Klare datoer her tror eg er starten på noe godt og bra!

En vet hva som fåregår og hva en har og forholde seg til :D

 

 

 

 

 

Cracy-John

:mrgreen:

 

Rettet: Ble påminna om at min hukommelse ikke var proposjonal med sannheten... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Takk for innlegg Cracy-John! Jeg kommer til å foreslå et fastlagt nybegynnerkurs minst 1 gang årlig her i Lillehammer PK.

Foreløpig styrer vi så lite som mulig, men det er jo noen som er intressert i kurs / opplæring 'hele tiden', så noe må vi gjøre for å ta de i mot så 'pent' som mulig!

Er det virkelig INGEN som har tenkt på / utarbeidet en evalueringsundersøkelse fra nye skyttere? :?: Det burde jo være i alles interesse at miljøet fornyer seg og tar i mot og beholder nye skyttere!

Kanskje det er noen ferske / nye missfornøyde pistolskyttere her som kan komme med tips og råd? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har lest gjenom tråden å det er delte meninger her gitt :wink:

 

Har gått å tenkt på å prøve pistolskyting som ny hobby, men vet ikke om det passer meg pga. jeg skyter links dette fordi jeg ser dårlig på høyre øye.

Nok om det.

 

Når jeg møter opp på ei skytebane vil jeg gjerne få pratet med en som forklarer litt hvordan det foregår og om sikkerhet, et lite lyn kurs altså. Så eventuelt få prøvd en serie med 22 feks. med en som er med og hjelper til å gir beskjed om hvordan det skal gjøres.

Til slutt kan en jo få et skriv med når sikerhetskurs holdes og tilbud om medlemskap hvis det er noe for vedkomende.

 

Sån ville jeg ha satt pris på å bli motat men skjønner også det kan bli vel mye viss det møter 10 stk.

 

At "alle og vær mann" skal ha tilgang på standplass er ikke bra det burde være en som passer på der når skytterne sjekker skiver.

 

Edit: Var med på miniatyr skyting før og der sto standplassleder igjen på standplass da vi gikkfram til skivene.

Link to comment
Share on other sites

hvor få av de som er på sikkerhetskurs som er på banen 6 mndr etter kurset.

Da slår det meg at vi kanskje gjør 'noe' feil... Er det noen av dere som har opplevd å motta en evalueringsundersøkelse i forbindelse med

sikkerhetskurs / nybegynnerkurs?

Har det noen gang slått deg/dere at mange kanskje kun er interessert i å få våpen og nada interessert i sportsskyting?

Litt frekt basert på egen observasjoner så deler jeg opp de på kurset i to grupper. De som har lyst til å lære å skyte, og de som har lyst på pistol…

Link to comment
Share on other sites

Ehh, var det der noe som du bare måtte få ut selv om det ikke på noen måte er tema i denne tråden :?:

Ingen har verken påpekt noe problem, eller sakt at man ikke skal kunne ha det gøy.

 

Jeg bare påpekte at hvis dette er tilfellet, så er det en naturlig forklaring på hvorfor man ikke ser de på banen etter 6 måneder. Det behøver med andre ord ikke nødvendigvis bety at man har gjort noe feil, med hensyn til hva tråden handler om.

Link to comment
Share on other sites

Har gått å tenkt på å prøve pistolskyting som ny hobby, men vet ikke om det passer meg pga. jeg skyter links dette fordi jeg ser dårlig på høyre øye.

Nok om det.

Jeg vet dette er OT, men: Det er flere pistolskyttere som er kryssdominante, dvs at mesterøye og "beste hand" ikke er på "samme side". Så det at du sikter med venstre medfører ikke at du må skyte links. Så bare møt opp og prøv!

Link to comment
Share on other sites

En liten tilbakemelding fra en som vurderte pistolskyting en gang:

 

Kultur: Å bli møtt av innbitte sportsskyttere som formidler "den ene riktige vei" å drive skyting på, gjorde at jeg ikke følte at jeg passet inn. Jeg er ikke noe utpreget konkurransemenneske og hadde ønske om å drive med pistoskyting fordi det så morsomt ut, ikke for å vinne medaljer og slå andre. Lærlingen ville sikkert ha satt meg i båsen "har lyst på pistol", men det er altså flere enn meg som driter lang marsj i det å vinne, og ikke har lyst til å være med på stevner fordi det tvinger en inn i konkurranse mot andre.

 

Krav til ervervelse av pistol: For meg er skyting rekreasjon og nettopp konsentrasjonen som kreves i all skyting gjør at jeg glemmer krav fra andre og det å måtte hevde seg i forhold til andre, som er det som kjennetegner hverdagen ellers. Det er egentlig et paradoks at myndighetene legger opp til at sportsskyting skal være en "bedre" grunn til ervervelse av våpen enn rekreasjon i og med sport dreier seg om en holdning rundt det å slå andre, noe som er nærmere aggresjon og vold enn de som kun driver med noe fordi handlingen er gøy i seg selv.

 

Jeg gjennomførte sikkerhetskurset (som var totalt overfløding for en som hadde skutt DFS og gått på jakt fra før) og fikk "godkjennelse" fra klubben slik at jeg kunne ha kjøpt meg pistol. Da var jeg så lei av hele greia at jeg kastet papiret i søpla og glemte det hele. Hadde jeg hatt massevis av penger kunne det hende jeg hadde kjøpt meg en pistol den gang, men da ville ingen på klubben ha sett meg noe mer, jeg ville ha skutt for meg selv i ro og fred uten sportsmafiaen tilstede.

Link to comment
Share on other sites

Som tideligere påpekt så har ikke jeg satt noen i bås, verken på negativ eller positiv måte.

Kun påpekt at kanskje grunnen til at mange ikke er å se på banen etter ferdig nybegynnerkurs er at de kun har lyst på pistol.

 

Hvorfor du og andre oppfatter dette som en negativ bemerkning, eller ”å sette noen i bås”, samtidig som du selv også bekrefter at du har denne innfalsvinkelen til erverv av håndvåpen, er mer en bare litt rart.

Det er egentlig et paradoks at myndighetene legger opp til at sportsskyting skal være en "bedre" grunn til ervervelse av våpen enn rekreasjon i og med sport dreier seg om en holdning rundt det å slå andre, noe som er nærmere aggresjon og vold enn de som kun driver med noe fordi handlingen er gøy i seg selv.

Dette er den merkeligste påstanden jeg har lest på kammeret så langt :?

Link to comment
Share on other sites

Kun påpekt at kanskje grunnen til at mange ikke er å se på banen etter ferdig nybegynnerkurs er at de kun har lyst på pistol.

 

Dette argumenter har jeg hørt mange ganger, og jeg skal ikke stikke under boder at det er litt sannhet i det. Jeg tror likevel ikke problemet skyldes at de som tar sikkerhetskurs kun er interessert i våpen. Hvertfall ikke de fleste av dem som man kan få inntrykket av.

 

Skyting er i motsetning til mange andre idretter en veldig individuell idrett. Lagskyting foregår i veldig liten grad, så det er opp til den enkelte å dra seg selv til trening og stille opp. På en fotballtrening så er det vanskelig å trene alene, og det er vanskelig å bli glemt i et hjørne.

 

Som en ny skytter blir man overlatt til seg selv veldig fort. Etter endt sikkerhetskurs er som regel oppfølgingen (den organiserte) borte, og det er da mange faller av. Mange er også redd for å skyte program, for det er kanskje litt flaut å skyte så dårlig i starte. Kombinerer man dette med ingen oppfølging så er resultatet at skytteren slutter ganske fort...desverre.

 

Kanskje vi burde lage en slags fadderordning hvor nye skyttere får en erfaren skytter som kan være til støtte litt ut over startperioden......

Link to comment
Share on other sites

Fadder er et godt forslag.

 

Jeg er selv ganske fersk som pistolskytter, men fikk heldigvis god kontakt med en av de litt mer erfarne skytterne. Dette medførte at jeg ganske tidlig, og lenge før jeg hadde egne våpen, var med på mitt første stevne. Fikk prøve flere våpen og fikk litt mer oppfølging enn det som følger de vanlige treningene. Dette var riktig nok ikke i regi av klubben og slik sett kun godvilje fra vedkommende, men likevel avgjørende for hvordan mitt første år som pistolskytter har vært. Har skutt mange stevner, både felt og bane og har hatt god progresjon i ferdigheter og resultater, så en fadderordning vil nok kunne hjelpe mange som kommer alene inn i en klubb.

 

PS: Jeg hadde heller ikke ambisjoner/ønske om å bli konkurranseskytter når jeg dro på min første trening...

Link to comment
Share on other sites

...

Det er egentlig et paradoks at myndighetene legger opp til at sportsskyting skal være en "bedre" grunn til ervervelse av våpen enn rekreasjon i og med sport dreier seg om en holdning rundt det å slå andre, noe som er nærmere aggresjon og vold enn de som kun driver med noe fordi handlingen er gøy i seg selv.

...

At dette er hva DU legger i begrepet sport får stå for din egen regning. Det samsvarer neppe med flertallets forståelse. Selv har jeg vært konkurranseskytter i 20 år, men fokuset har alltid vært å skyte best mulig. Gjennomføre konkurransen med best mulig resultat. Jeg bedømmer aldri mine egne prestasjoner ut fra hva andre oppnår. Det hjelper forbanna lite at man har vunnet stevnet hvis man føler at man har skutt dårlig.

 

 

Mere on topic: En slags fadderordning er ikke noen dårlig ide. Dette er kanskje en av grunnene til at NSF har brukt ressurser på å få utdannet trenere rundt omkring i Kongeriket? I så fall har det neppe fungert etter planen overalt.

 

Jeg tror også at det er opp til oss mere etablerte skyttere å gjøre en innsats for å få med oss de ferske skytterne på trening og ut på stevner. Ikke bare for skytingen sin del, men også på grunn av den sosiale biten. Når jeg ser hvor mange skytterkompiser jeg har fra andre klubber, er jeg glad jeg begynte å skyte stevner så tidlig som jeg gjorde.

 

Siden noen nevnte DFS: Tenk hvor kjedelig det ville være å være DFS-skytter og aldri dra på noen skytterstevner! Og tenk på hvor mange deltakere det er på LS selv om det kanskje er bare 100 som er gode nok til å bli skytterkonge... Så la oss ikke undervurdere den sosiale dimensjonen.

Link to comment
Share on other sites

Tordenkjeppen sa:

...sport dreier seg om en holdning rundt det å slå andre...

Domino sa:

At dette er hva DU legger i begrepet sport får stå for din egen regning. Det samsvarer neppe med flertallets forståelse.

 

Hjemmelekse til deg Domino, som tror du vet hva flertallet mener: Se VGs SPORTSBILAG - hvor mange av artiklene dreier seg om mennesker som konkurrerer MOT hverandre?

 

Eller må jeg si at både Domino og Lærlingen demonstrere den trangsyntheten jeg ikke likte hos sportsmafiaen.

 

Jeg snublet over denne tråden og gav spontant en tilbakemelding på det Woff ønsket, som en av de som "falt fra". De som ønsker det kan lese inlegget mitt og forsøke å se ting fra et annet perspektiv enn de selv har. Kanskje det kan bidra til at man forstå mer hvorfor noen faller fra. De som vil lese innlegget mitt med skylapper på og sutre over mine meninger synes jeg bare synd på.

Link to comment
Share on other sites

Domino: Har i grunn bestemt meg for å prøve.

 

Det som Tordenkjeppen skriver tenker jeg litt på å for jeg er heller ikke et konkuranse meneske men hva med mere soiale ting på banen for alle. Som nevt kansje kaffetrakter og en intern lag konkuranse med 3stk på laget, skyt på bokser el balonger og noen enkle premier til alle å grilling til slutt om someren en gang eller 2?

Bare et forslag men slike ting lager jo mere sammhold og kansje de som er medlemer for bare å få våpen møter opp da.

Link to comment
Share on other sites

De som ønsker det kan lese inlegget mitt og forsøke å se ting fra et annet perspektiv enn de selv har. Kanskje det kan bidra til at man forstå mer hvorfor noen faller fra. De som vil lese innlegget mitt med skylapper på og sutre over mine meninger synes jeg bare synd på.

Du behøver ikke syntes synd på andre, du har mer en nok med og syntes synd på deg selv.

 

Hvis jeg skal lese det du skriver med samme bitterhet og uvilje som du tillegger andre, så vil jeg lett komme til følgende konklusjon:

 

Andre er teite fordi at du som er så spesiell må gå sikkerhetskurs.

Andre er teite fordi du følte at du ikke passet inn.

Andre er teite fordi du ikke syntes det er morsomt å konkurrere.

Andre er teite fordi de ikke mener det samme som deg.

 

Det kunne kanskje være ide å ta en titt i speilet, istedenfor å lette etter feil hos alle andre?

Link to comment
Share on other sites

Ville du hegt med en en gjeng du hadde disse følelsene for?

 

De er teite fordi at du må gå gjennom et sikkerhetskurs som var dyrt, kjedelig og unødvendig.

De er teite fordi du følte at du ikke passet inn i gjengen.

De er teite fordi du ikke syntes det er morsomt å konkurrere, mens det var alt det handlet om for de .

De er teite fordi de ikke har noen felles meinger med deg

 

Dere må huske på at det ikke er hva dere som etablerte skyttere føler og mener som teller.

Det er faktisk følelsene til den nye skytteren som avgjør om personen fortsetter eller ikke. Om det er rasjonelle eller irasjonelle tanker spiller ingen rolle. Resultatet er det samme. Å se problemene fra en etablert skytters perspektiv er meningsløst for å få nybegynnere til å fortsette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror absolutt det er viktig å legge vekt på det sosiale for å få de nye medlemmene "hekta". Både sørge for trivsel på treningene (uten at de som heller vil skyte enn å spise vafler blir uglesett) og oppmuntre dem til å bli med "ut" på stevner og bli kjent med folk i naboklubbene. Min erfaring er at skyttere flest er trivelige og sosiale folk som setter pris på at det dukker opp nye fjes i miljøet.

 

Nå skal ikke jeg påberope meg å sitte med noen fasit her. Det er i det hele tatt min erfaring at de mest skråsikre er de som vet minst eller har minst erfaring...

 

Og hva skytingen angår, ville sikkert mange sette pris på en slags "videregående" opplæring. Jeg har engang kjørt et slikt opplegg ei helg, og det var tydelig at de som brukte helga på dette var innstilt på å få mye igjen for tida de investerte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv ny skytter… Helt fersk…. 5 ½ måned, men jeg forstår at det ikke er klubben min som er teit og har funnet på verken lov eller forskrifter.

 

Det er slik i dette landet at håndvåpen med få unntak, kun kan erverves til øvelse og konkurransebruk innenfor godkjent skytterprogram, administrert av godkjent skytterorganisasjon.

 

Syntes man at dette er teit, så må man da for svingene ikke ta dette ut i form av tåpelige beskyldninger verken rettet imot den lokale skytterklubben, eller medlemmer her på Kammeret.

 

Hvis man har et fundamentalt problem med de lovstyre forutsetningene for erverv av håndvåpen så er det vel svært lite en lokal skytterklubb kan gjøre for at man skal kunne bli fornøy?

Link to comment
Share on other sites

@Barskekarsten: Men husk at vi som er etablerte skyttere har også vært nybegynnere en gang. Og mange av oss husker hvordan det var, og kan sette fingeren på hva det var som gjorde at vi valgte å fortsette med sporten. Det er nok lettere for oss å se ting fra en nybegynners perspektiv enn vice versa. Og viktigere, med tanke på rekruttering og utvikling av nye skyttere. Det aller viktigere er kanskje at vi snakker med nybegynnerne og ikke bare snakker om dem, sånn som i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...