Jump to content

Våpenlovutvalget - arbeidet med ny lov


Tron

Recommended Posts

  • Replies 858
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I Norge er heldigvis tanken fortsatt at det ikke er helt greit å ta andres liv. Det er en grunn som gjør sammenligninger mello,m USA og Norge svært vanskelige,

Jeg antar at du ikke mener å antyde at amerikanere flest syns det er "helt greit" å ta andres liv, slik det lett kan forstås. En slik oppfatning ligger fjernt fra min erfaring med amerikanere i Mississippi og Texas.

 

Den viktigste forskjellen på våpeneierskap i Norge og USA, og som gjør at jeg er enig i at det ikke alltid er lett å sammenligne landene, er at i Norge er det et privilegium - noe man gjør seg fortjent til, mens i USA er det en grunnlovsfestet rettighet som en borger bare kan miste under helt bestemte forutsetninger.

 

Det blir spennende å se hva utvalget legger frem i dag.

Link to comment
Share on other sites

I og med at Hassel som er i styret kommenterer våpenloven i forhold til Norge / USA , regner jeg det er ok å slenge inn en kommentar fra fjæresteinene også?

 

Som du helt sikkert allerede vet Hassel, så er forholdet våpeneierskap (inkludert retten til å forsvare sitt eget liv og sin families) i USA en mye mer kompleks materie enn kun forskjell i lovverket.

Sosiale forhold spiller sterkt inn, og der som her finner du nok en god del kriminelle (les de som ikke bryr seg om lover) på staistikkene.

Det store flertallet som har concelaed carry permit er hvite mennesker, mindretallet er svarte, noe som gjenspeiler deler av den sosiale strukturen i samfunnet forøvrig.

 

Stater med legal concealed carry permit har vist en nedgang i mord og væpnet ran, mens de restriktive stater ikke kan vise til målbare resultater av en streng våpenlovgivning, heller tvert imot.

 

Og som Vavlo Mammut sier, jeg har aldri følt meg utrygg i USA på grunn av at mange rundt meg gikk bevepnet. Snarere tvert imot, da jeg visste at de som har consealed carry permit har fått den godkjent baset på sitt sivile rulleblad, og at vissheten om at mennesker kan være lovlig bevepnet, tilsynelatende har en prevantiv virkning på ihvertfall deler av det kriminelle miljøet.

 

Utover det er det som andre har nevnt, totalt irrelevant å trekke USA og deres grunnlovfestede rett til selvforsvar inn i vår debatt om våpenlov i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Sånn til opplysning har jeg bodd i Texas (Mitt CCW var en 4" M29 )

Videre kritiserer jeg ikke amerikansk lovgiving, jeg prøver bare å påpeke hvor uheldig det er å sammenligne den med norsk våpenlovgiving. I USA er selvforsvar en legtim grunn til å kjøpe et våpen, det er det ikke i Norge.

Link to comment
Share on other sites

 

Stater med legal concealed carry permit har vist en nedgang i mord og væpnet ran, mens de restriktive stater ikke kan vise til målbare resultater av en streng våpenlovgivning, heller tvert imot.

 

Dette er noe som jeg og en del andre her har nevnt tidligere, og i hvert fall noe som "the powers that be" her i landet burde lese både to eller ti ganger. Det virker dessverre som om norske myndigheter ikke ønsker å forholde seg til virkeligheten, men synes det er mere fordelaktig å tro en hel masse rart istedenfor å basere sine avgjørelser på fakta.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi enige i forhold til relevans Hassel.

Men da blir setningen din om at " I Norge er heldigvis tanken fortsatt at det ikke er greit å ta andres liv" noe tendensiøs?

Tilsier ditt opphold i Texas at forholdet er et annet der? (forøvrig en sprek CCP gun du hadde :) )

Og i forhold til OT, det var du som brakte akkurat dette utsagnet på bane.

 

Forøvrig kunne det vært interessant å få en saklig diskusjon på det siste avsnittet ditt angående våpenrelatert kriminalitet/drap/ran sett i sammenheng med Norges våpentetthet.

(Jeg er klar over at ABB ødelegger staistikken om en ser kynisk på det, men vi er vel alle enigne om at han ikke representerer den gjengse norske våpeneier).

 

Dette måtte i tilfelle bli en egen tråd, men spørsmålet er om det forefinnes statistikker / opplysninger i Norge som kunne gi et nyansert bilde av i hvilken grad slik kriminalitet blir utført med lovlige våpen, ulovlige våpen, våpen stjålet fra private både før og etter kravet om våpenskap, våpen stjålet fra forvaret, våpen smuglet inn til landet , uregistrerte men lovlige hagler osv.

 

Jeg er redd slike opplysninger ikke forefinnes i noen grad, og kanskje er heller ikke politiet / visse politiske miljøer interessert i å publiserer de om de finnes.

Min antakelse er at det ville vise seg at våpen tilhørende registrerte våpeneiere sto for en liten del av hendelsene og derfor ville sparke beina under argumentene til de ivrigste anti-våpen fantastene.

Og dette er nok ikke politisk korrekt i den situasjonen vi er i nå.

Link to comment
Share on other sites

Presse melding ute:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/pressesenter/pressemeldinger/2011/utvalg-foreslar-ny-vapenlov.html?id=665614

 

Høres ikke ut som noe veldig revlusjonerenede bassert på denne pressemeldingen.

 

Mere oppfølging av omdu har behov for våpen.

Registrerings plikt på plomberte våpen.

Registrerings plikt på magasiner "over en vis kapasitet". (Hva nå en det betyr???)

 

Det med magasiner var vel opp for ca. 10 år siden også, og da ble det fjernet etter hørings rundene.

Link to comment
Share on other sites

Utvalget har rådet til å ikke fornye våpenkortet.

 

 

Et flertall i utvalget foreslår at det i tillegg kan innføres et årlig gebyr for å inneha skytevåpen,

for derved å finansiere forvaltning av våpensaker og politiets kontroll, samt drift av

våpenregisteret. Det forutsettes at avgiften ikke settes høyere enn de reelle kostnadene ved

forvaltningen og etablering og føring av våpenregisteret.

 

Det ender vel opp å bli som med bilavgifta.

Ikke en eneste krone blir øremerket til våpenregisteret, og avgiftene ender med å bli uakseptable høye....

 

 

Ellers har jeg ikke funnet noe graverende bekymringsverdig... Enda...

 

 

 

EDIT: Men i hel.... det er jo blitt rene poesiboka!

Gi og ta

Klær og våpen

er vennegaver,

slikt gjør vennskapet synlig;

det varer lengst,

om lykken er god,

når vennene veksler gaver.

Dette diktet er over tusen år gammelt og hentet fra Håvamål.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Håper vi snart får inn nye parter som kan "rydde" opp i denne forvaltningen :cry:

 

Gebyr

Det er i dag gebyr for behandling av søknader om tillatelse til erverv av våpen når søknad

innvilges, og dette dekker en del av utgiftene ved saksbehandlingen. Det er også gebyrer for

blant annet bevilling til å drive handel med skytevåpen mv. og for tillatelse til inn- og utførsel.

Et flertall i utvalget foreslår at det i tillegg kan innføres et årlig gebyr for å inneha skytevåpen,

for derved å finansiere forvaltning av våpensaker og politiets kontroll, samt drift av

våpenregisteret. Det forutsettes at avgiften ikke settes høyere enn de reelle kostnadene ved

forvaltningen og etablering og føring av våpenregisteret.

 

Og beløpet bli..... :?: Skal det her betales for at hvert våpenkontor/PK trenger en stilling for å følge opp våpenforvaltningen :?:

Jeg mener at vi betaler mer enn nok i dag og er det slik at en ikke klarer å gjøre denne jobben for 860,- ved førstegangsregistrering og 430,- ved utvidelse av eksisterende "garderobe". Ja da bør de effektivisere eller sette dette ut til "private aktører".

Om det her skulle bli innført et gebyr, bør det settes et tak på hvor mye det skal koste pr år.

 

Halvautomatiske skytevåpen

Et svært vanskelig tema i utvalgets drøftelser har vært halvautomatiske skytevåpen, som i dag

er forbudt dersom de ikke spesielt er godkjent i forskrift. Faren for misbruk av særlig

halvautomatiske rifler er til stede, og skadepotensialet er atskillig større enn for boltrifler, ved

at magasin med inntil 30 skudd eller mer enkelt kan påmonteres de riflene som ikke har fast

eller hengslet magasin.

Først vil jeg si at denne uttalelsen viser bare hvordan det står til med kunnskapen blant enkelte... Har de sett en stangskytter i aksjon. En treningsform vi alle kan delta på....

Så da bør vel alle rifler m/løst magasin og som ikke har hengslet under beslag forbys, da det finnes magasiner med stor kapasitet for boltrifler :?:

Link to comment
Share on other sites

Den jeg bet meg merke i gjaldt halvautomatiske rifler. Et flertall (6 personer) gikk inn for å beholde status quo (var heller ikke helt happy med formuleringen "fremstår som

særlig farlig". Dette lukter av "sayonara AR-15"), mens fåtallet ville ha forbud mot alt med magasiner. Mistenker at det fordeler seg skyttere 6, embedsverk resten.

Og når det da er embedsverket som bestemmer hvilke halvautovåpen som er lovlige får de nok viljen sin likevel.

Om da ikke den allerede eksisterende listen blir videreført.

Link to comment
Share on other sites

Politiets våpenforvaltning for øvrig, knyttet til oppdatering og modernisering av

våpenregisteret, kontroll og tilbakekall av våpentillatelser mv. er i dag ikke direkte finansiert

gjennom særskilte gebyr eller avgifter.

 

Det er jo en viss poesi i at man skal betale avgift for at politiet skal ha råd til å hente våpna dine hvis du plutselig blir uskikket til å eie de :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Merk deg årsavgiften på våpen. Dette blir garantert gjennomført siden årsavgiften på 1.2 millioner våpen vil bidra til svimlende ekstra inntekt. Derimot at dette skal finansiere et større oppsyn av våpeneiere er rimelig usannsynlig. Politiet som ikke akkurat er den mest resurssterke organisasjonen i norge skal pådra seg enda mer unødvendig arbeid virker høyst usannsynlig. Den våpenkontrollen som jeg sist leste om var i bergen elrno, der hvor 8 personer ble inspisert. 8 av bergens befolkning.. jaja..

 

Blir vel forresten større sannsynlighet at folk må skaffe seg drilling for å dekke behovet:)

Link to comment
Share on other sites

Har skumlest et tredvetalls sider nå, men jeg finner ikke noen sær-reaksjoner på Mini 14 og jakt. Har jeg forstått det rett at jeg endelig kan puste lettet ut og fortsette å bruke børsa på jakt?

Er jo nevnt dette med hengslet magasin da..... muligheter for nasjonal tilbakekalling av rifler uten hengslet magasin......

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jaja, dette var som antatt (fryktet).

Skytterne ønsker å beholde gjeldene regler for halvauto og magasiner.

POD/JD med Talgø i spissen ønsker forbud mot alt, da han tror det hindrer en ny 22. juli.

 

Det står bla at han ser for seg at det er mulig å drive med praktisk rifle i Norge med en magasinbegrensing på fastmagasin med 5 skudd.

Hehe, ser for meg at vi skal skyte 4 skudd, for så å trekke ut låsesplinten, knekke ned upperen, stappe i 4 nye patroner, sette sammen rifla og skyte 2 nye skiver. Dette gjentas 10 ganger i en long course.

Dette blir jo værre enn California med sin 10 skuddbegrensning og fast magasin.

 

Eneste lyspunktet er at de ser for seg 3 scenario ved ett evt totalforbud mot halvautorifler.

1. Fri omsetning av eksisterende våpen.

2. Vi som har våpen får beholde dem til vi dør, mister dem etc.

3. Staten kjøper våpnene mine for min bruksverdi. Noe som er antatt høyere enn salgsverdi ifølge utvalget.

 

Liker alternativ 3 best, da mine halvautorifler er uerstattelige for meg :lol:

Link to comment
Share on other sites

 

Hehe, ser for meg at vi skal skyte 4 skudd, for så å trekke ut låsesplinten, knekke ned upperen, stappe i 4 nye patroner, sette sammen rifla og skyte 2 nye skiver. Dette gjentas 10 ganger i en long course.

 

Kjenner jeg oss i miljøet rett, så går det nøyaktig 3 dager og så er første mini 14 klar til ombygging ala 4 skudds Garand 8) Sto jo ingenting om toppmating ala Garand/Mauser

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

3. Staten kjøper våpnene mine for min bruksverdi. Noe som er antatt høyere enn salgsverdi ifølge utvalget.

 

Liker alternativ 3 best, da mine halvautorifler er uerstattelige for meg :lol:

 

Har lett lenge etter noen som ville betale mer en 500 lappen for en ny Mini-30, ironisk nok kan jeg kansje da presse 10k ut av onkel blå, eller hva.

Link to comment
Share on other sites

 

Hehe, ser for meg at vi skal skyte 4 skudd, for så å trekke ut låsesplinten, knekke ned upperen, stappe i 4 nye patroner, sette sammen rifla og skyte 2 nye skiver. Dette gjentas 10 ganger i en long course.

 

Kjenner jeg oss i miljøet rett, så går det nøyaktig 3 dager og så er første mini 14 klar til ombygging ala 4 skudds Garand 8) Sto jo ingenting om toppmating ala Garand/Mauser

 

 

Snakker vi om den Garand (SLK 1 het den vel) som var standardvåpenet i Hæren før AG3 kom?

Den hadde i hvertfall toppladning med 8 skudd klips, som elegant spratt ut når magasinet var skutt tomt og var klar for innstapping av et nytt klips. Det gikk kjapt for de som trente litt på dette.

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Garand er ulovlig, og en Garand konversjon til en si, Mini 14 hadde vært langt enklere sagt en gjort, da de eneste de har til felles er et lignende sluttstykke og noe av avtrekkermekanismen, matemekanismen til en Garand er et helt annet, overkomplisert, dyr.

 

Clips er heller ikke mulig med Minien, siden extractoren/magasinstopperen blokker magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dere leser med "worst case" brillene på her - Denne Talgø eller hva han heter har fått sagt sitt, det dominerer ikke dokumentet slik jeg ser det. Utvalget har tydeligvis bestått av oppegående mennesker, og konklusjonene skremmer ikke meg på noen måte - at man må "påvise at man fortsatt har behov" er da helt ok? - Hvis man aldri er på skytebanen kan man heller selge våpna og frigjøre litt kroner :winke1:

 

Men at opiker skal ha meldeplikt overrasker meg - hva med blinde skyttere? (de har til og med eget forbund!) :P

http://www.ibsa.es/eng/deportes/shootin ... tacion.htm

Link to comment
Share on other sites

Garand er ulovlig, og en Garand konversjon .......

:cry: Hvorfor måtte du ødelegge drømmene mine :cry: , drømmene er jo snart det eneste som er igjen av praktisk rifle om visse får det som de vil :cry:

 

Fra spøk til revolver, eller rifle. Jeg håper inderlig at skytternorge står samlet om det skulle gå så forferdelig ille at halvautoer til praktisk rifle og jakt blir bannlyst (eventuelt redusert magasinkapasitet til praktisk), og samlet viser sin misnøye. Hva kunne vel vært bedre enn total uteblivelse fra landsskytterstevnet, at skiskyttere la riflen på hylla og at alle VM, EM foregikk uten norske deltakere? Forsvinner først det ene, så følger jo før eller senere det.....

 

Men vi får se hva som skjer. Skal bli litt "spennende" når stortinget tar avgjørelsen. :forvirra:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser bare at det snakkes om muligheter i det faktiske dokument, og at mini'en og andre (j.f. tidligere nylig publisert liste: http://lovdata.no/for/sf/jd/xd-20110909-0930.html" target="_blank" target="_blank) fortsatt er på godkjentlisten:) Jeg puster nesten helt ut, og håper det ikke dukker opp noen hull i veien.

 

Og jeg er helt enig med han over, at endel av det faktisk ikke er så dumt, folk som ikke trenger våpen bør kanskje ikke ha disse liggende heller...men DET er jo gammel nytt.

Og dette ser jo faktisk ikke så gale ut, det står jo om registrering av highcap magasiner, så hvorfor dvele med ulovlig ditt og datt? Mest sannsynlig får de som trenger det ha det de trenger.

Link to comment
Share on other sites

ser ut som det enkleste er og forby med lov istedet for og gi litt tilitt og ansvar. tror de fleste jegere/skytter er bevisste på det ansvar det er og ha et/fler skytevåpen. det og begynne og registere magasiner virker smålig og tåpelig av vår gode stat.

det er normalt sett bedre og legge tilrette gode holdninger og jobbe forebyggene for og få med seg folket.

 

husk at i et diktatur er det bare lederens side som får ha våpen i et demokrati burde alle ha 8):winke1:

Link to comment
Share on other sites

Årsavgift, rapporterings plikt i fra helsevesen, egenerklæringer, osv, jo da desse forslagene følger en kjent trend i tiden hvor det er om å gjøre å forsure

hverdagen til folk flest med unødige og nytteløse lover og regler. Spesielt årsavgiften vil kunne være uhyre effektiv til å kunne begrense folk flest sin mulighet i å

drive denne sporten,der stod at den eventuelle avgiften ikke skulle settes høyere en den reelle kostnaden av forvaltningen :lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Sånne utsagn tror vi ikke på i Norge nei.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Første del av jobben med ny våpelov unnagjort. Var en grundig forarbeid og noen uoverstemmelser innad i utvalget som ventet. Nå er det jobben begynner. Politikerne skal lese dette å ta stillng til det. Ord som årlig våpengebyr vil sikkert slå an hos noen politikkere. Forbud mot halvauto med løst magasin hos andre osv.

En ting jeg ikke fant i utkastet var årlig dokumentasjon på bruk. Hadde nesten trodd at det ville bli en ordning med registrering av trening/konkuranser for å opprettholde våpenkortet.

Noen som vet når den nye loven skal opp i stortinget?

Link to comment
Share on other sites

i Norge er det et privilegium - noe man gjør seg fortjent til, mens i USA er det en grunnlovsfestet rettighet som en borger bare kan miste under helt bestemte forutsetninger.
Er bare nødt til å gi bjortork en +1 for en god fremstilling.

 

Og jeg syntes faktisk ikke dette høres villt ut i det hele tatt:

I USA er selvforsvar en legtim grunn til å kjøpe et våpen
sitat Hassel

 

Men så til saken. Jeg prøver virkelig å lese utvalgets forslag til endringer, men dokumentet inneholder store mengder totalt uinteressant informasjon. Derfor finner jeg ikke de viktige spøsmålene:

 

Er definisjonen "antikke våpen" foreslått endret fra svartkruttvåpen produsert før 1890, til skytevåpen produsert før 1890?

 

Er det i det hele tatt forsøkt å få fjærnet (eller i det minste utvidet) den forbannede jaktgarderoben?

 

Er det noen forslag om flere/enklere muligheter ved søknader vedr. arv av håndvåpen og tohåndsvåpen? Tenker da selvfølgelig på tilfeller der dette fører til betydelig økning i antall skytevåpen hos søker/arveberettigede. Og håndvåpen kontra aktivitetskrav.

Link to comment
Share on other sites

Ser ved første skummlesning bedre ut en hva en kunne frykte.

Litt skeptisk til at helsepersonell skal ha adgang til våpenregisteret og meldeplikt for forhold som anses uforenlig med våpeninhav.

Det vil nok ikke for helsepersonell være naturlig og sjekke alle disse opp mot registeret. Og hvilke sanksjoner har en tenkt og bruke mot helseperonell som glemmer og sjekke demente Olga opp mot våpenregisteret.

At man har plikt til og varsle videre når en får opplysninger om at det er våpen i heimen til persjoner som ikke er friske nok til og ha det er greit, men ikke at en får en undersøkelseplikt.

Årsgebyr på innhav høres jo litt skummelt ut også.

Link to comment
Share on other sites

På justis-og politi dep. sin hjemmeside står blant annet dette som et av punktene:

 

• Dagens forskriftsregler om halvautomatiske skytevåpen foreslås videreført i lov. Halvautomatiske pistoler og hagler er tillatt, men kan forbys i forskrift. Halvautomatiske rifler er forbudt, men kan tillates i forskrift.

 

Det vil jo egentlig si at halvauto rifle til praktisk med høy magasinkapasistet kan tillates?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...