Jump to content

Våpenlovutvalget - arbeidet med ny lov


Tron

Recommended Posts

Det ble, som litt fragmentarisk presentert her inne allerede, avholdt samarbeidsmøte i dag, 15.01.10, på Hvalstad mellom alle brukerorganisasjonene som representerer jegere og skyttere i Norge. Formålet med møte var å velge representanter til det lovutvalget Justisdepartmentet skal nedsette til gjennomgang av våpenloven.

 

Invitasjonen til utvalget omfattet èn representant fra brukersiden og èn fra våpenbransjen. Som mange vil kjenne til ble det anmodet fra brukersiden om å få med to representanter, noe JD ikke kunne etterfølge.

 

På det aktuelle møtet var, så langt jeg fikk med meg, stort sett det som kunne krype og gå av store og små skytterorganisasjoner i Norge. Flere kandidater var foreslått til utvalget fra brukersiden, men de "store" dvs. NJFF, DFS og NSF kokte valget relativt fort ned til to, DFS President Hans O. Kveli og Skytterforbundets styremedlem Lucien Dedichen. Begger er åpenbart meget kvalifiserte til et slikt verv, som allsidige skyttere og jegere samt velskolerte og erfarne jurister.

 

Valget ble diskutert åpent blant alle til stede. Det kom tidlig forslag fra såvel DFS som NJFF om at Kveli burde velges som representant med Dedichen som varamann. Jeg uttrykte, på vegne av NOJS, ønske om å kaste om på rekkefølgen med Dedichen som representant og Kveli som vara, begrunnet med at DFS har etter min mening i overkant sterke bånd til staten til å kunne være helt troverdige til å representere hele skytternorge der interessemotsetningene evt. spisser seg. At Kveli selv er lagdommer er også egnet til bekymring over representantens forutsetninger for ubundet å kunne representere interesser i strid med statens, representert ved Justisdepartemententet.

 

Flere representanter på møtet uttalte støtte til den bekymring jeg luftet, og forslaget om at Dedichen skulle velges til utvalget med Kveli som vara. Imidlertid valgte skytterforbundet i denne situasjonen å støtte DFS og NJFFs ønske om Kveli som representant og foreslo Dedichen som varamann. Slik ble det da også.

 

Som bransjerepresentanter ble Randulf Tønnessen og Thor Grannæs valgt til alles tilfredshet, disse gjorde også en utmerket jobb i forskriftsutvalget fra forrige runde og bidro sterkt til det høyst brukbare utkast til forskrift som dessverre ble radbrekket av Justisdepartementet til dagens ugjenkjennelige tekst.

 

Etter dette uttrykte jeg, og de øvrige representantene for de mindre organisasjonene, at man ville stå samlet bak og støtte såvel Kveli som representant som Dedichen som vara.

 

Jeg både tror og selvsagt håper etter dette at den uro jeg luftet i forhold til Kveli er helt ubegrunnet, uansett vil vi nå måtte stå samlet bak denne representanten.

 

Av stor betydning i denne sammenhengen er den andre beslutningen som ble tatt på møtet. Det ble enstemmig avgjort at det skal opprettes en referansegruppe for arbeidet i lovutvalget. Gruppen skal komme med innspill til og fungere som støtte for utvalgsrepresentanten. Alle organisasjonene som ønsker det skal være representert i gruppen. Dersom gruppen ikke kan komme til enighet om enkeltsaker vil det være aktuelt å pålegge utvalgsrepresentanten å fremlegge dissenser.

 

Jeg sitter igjen med en god følelse av at vi står samlet, selv om deler av prosessen kan fremstå som suboptimal for enkelte interessegrupper. Det viktige med møtet i dag er at alle, ikke minst de store organisasjonene, tar situasjonen på alvor, alle er klar over at det er helt avgjørende at vi nå står samlet og kjemper for våre interesser, og at situasjonen om vi ikke makter det vil kunne bli alvorlig. Ikke minst er det viktig at det blir opprettet et forum, referansergruppen, hvor det vil være mulig å bidra inn med positivt, saklig og hardt arbeid for vår felles sak.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 858
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Som bransjerepresentanter ble Randulf Tønnessen og Thor Grannæs valgt til alles tilfredshet, disse gjorde også en utmerket jobb i forskriftsutvalget fra forrige runde og bidro sterkt til det høyst brukbare utkast til forskrift som dessverre ble radbrekket av Justisdepartementet til dagens ugjenkjennelige tekst.

 

 

 

Tron

Ja, med det der friskt i minne og med samme personene i POD og JD + samme minister, skulle vel alt ligge tilrette for at historien gjentar seg!

Men takk for referat!

Link to comment
Share on other sites

Takk for din oppdatering, Tron. Og takk for at du var uredd nok til å adressere den potensielle problematikken som DFS-representanten i dette tilfelle representerer. Men slik blir det altså, og da deler jeg din vurdering av situasjonen derfra. Forbundene får nå en (én) mulighet til å stå sammen i dette hobsonske valg som er gitt oss av myndighetene.

 

Det er for øvrig flere enn Goatboy som reflekterer over hvilket nettsted som er først med det siste. Igjen. :)

Link to comment
Share on other sites

Bra!

Da er ihvertfall den delen unnagjort.

Flott at det også er dannet referansegruppe, den kan forhåpentligvis fange opp signaler og gi råd og korreksjoner hvis bla "The Judge" blir fanget av bordet.

 

Enn om dette kunne vært starten på en samkjørt og enhetlig jeger, skytter, samler og bransjesammenslutning.

En paraplyorganisasjon som fungerte som referansepunkt i forhold til myndighetene og talerør for oss i forhold til politikerne...

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker også for et greit referat Tron. Kan du eller eventuelt andre informere om sakskalender? Hva skjer og når?

Hvem er det som skal referere fremtidige møter? Det er veldig fint at informasjonen legges ut her, og gjerne så fort som mulig.

(Og nå slapp jeg å abonere på tråden også!)

Link to comment
Share on other sites

Har jeg lest det riktig, når jeg har intrykk av at den største våpenbrukergruppen i Norge - jegerne - ikke er direkte representert? :?

 

Det er riktig at jegerne ikke er direkte representert ja. Siden det skulle være bare en representant fra alle skyteorganisasjonene så var det vel vannskelig i få til. Men nå tror jeg at denne eventuelle lovendringen kan være værre for andre deler av skyttermiljøet enn jegerne(og muligens DFS)

Link to comment
Share on other sites

Takk til Torn for sakelig oppdatering av arbeidet med ny våpenlov. Jeg er ny på kammeret så de får ha litt overbærenhet med feiler som oppstår uderveis.

 

Etter å ha burk en time på forumet er jeg overrasket over hvor lite fokus arbeidet med ny våpenlov egentlig har fått. Har forumet eller jeg misforstått det som skjer med oss våpeneiere.??

 

Jeg er kansje mer rammet av dagens våpenlov mer enn de fleste på forumet og har i denne sammenheng gjort meg noen tanker som jeg håper kan være nyttige for Forumet og de gladatornene som skal inn på arenaen og jobbe med den nye våpenloven. Gladiatorenes mulighet til overlevelse er slik jeg ser det meget liten, men gladiatoren var jo alltid modige menn med få valg.

 

Husker jeg ikke feil var det keiserens tommel opp eller ned som avgjorde gladiatoren sjebne om han skulle stå igjen alene i ringen til slutt.

Slik funger det faktiskogså idag, makt utøves på samme måte men vi er slutt å drepe hverandre.

Så sier i alle fall statistikken om oss lovlige Norske våpeneiere.

 

Keiseren i Norge utøver makt, han lager spillereglene gjennom Justisminister, Justisdept. og POD

Keiserne har all makt både kostitusjonelt og økonomisk og det er som kjent vanskelig for ikke å si umulig å vinne over dem som kan forandre spillereglene under veis i spillet.

 

Keiseren og hans hoff ser ut til å føle seg ukomfortable med at det Norske folk har tilgang jakt og sportsvåpen og med tre år frem til neste valg er tiden velvalgt til å gjør noen derastisk med saken.

For å overleve som art må vi Norke våpenbukere forstå hvem som har initiert dette ellers blir dette en av de siste gladiator forestillinger vi er med på på veldig lang tid.

 

Den eneste grunnen til at vi bare 2-3 mnd etter at vi fekk en ny våpenlov den 1/7 09 er at man vil sikre eg en hel 4 årsperiode å jobbe på etter valget vel vitende om at det politiske minnet til Norske velgere er ca 14 dager, og dersom det blir jobbet litt effektivt i Justis / POD vil denne saken ikke stå i veien for en ny valgsuksess om 3,5 år.

 

Med unntak av et par parti tror jeg de fleste politiker er av den oppfatning at det er for mye våpen i Norge. Dette er en følese av ubehag for våre folkevalgte, ikke fordi vi dreper hverandre for det gjør vi lovlige våpeneiere bare en gang i året i en hel nasjon. ( les boken: Våpenidentifisering av Kripos sin leif Øren) Ja i gjennomsnitt drepes det 1 menneske pr år i Norge med registrerte skytevåpen.

 

Jeg er som Tron meget betenkt over at vi må ha folk fra statsapparatet også på vår side av bordet i denne saken. Det som gjør meg enda mer overrasket er at nente personer faktisk er villige til å bekle en slik funksjon der det må komme en interessekonflik og skvis og jeg kan umulig se at det skulle være karierefremmnede å evt, måtte gå mot sin arbidsgiver i en sak som har slik fokus fra Keiseren og ned. Jeg deler og bekymringen til Torn med at vi har to store delvis statsfinansierte organisasjoner som er store aktører i debatten.

 

Njff som kaller seg upolitisk og som nettopp har opplevd at grasrota presset dem til et vedtak som jeg ikke trodde var mulig i den gamle verkebyllen, blydebatten.

NJFF har klokelig tatt et skritt tilbake da de utmerket godt vet at dette ville blitt tap på hjemmebane.

Njff er den eneste organisasjon som hadde hatt muskler nok i kraft av at de representerer over 100000 velgere med stemmerett til å gjør utfallet usikkert for dem som har initiert denne våpenlovsrevisjonen.

Moland er kansje ikke er helt politisk nøytral og vet hvilen fokus dette har fra den sittende regjering.

NJFF vet også utmerket vel at det er uklokt å utfordre makten da mye av inntektene kommer

nettopp fra samme system.

 

Sist men ikke minst hva gavner det å sloss for en tapt sak og bli assosiert til tapet med tapet av en betydelig meddlemsmasse som resultat.

 

Tro vi gjør klokt å innse at NJFF denne gang har forstått full ut hva som står på spill og gjort det eneste kloke de kunne gjøre nemlig å få mest mulig avstand til den katastorfen jeg tror kommer.

 

Det er jo faktisk jegrene som har fått våpengarderobe og ikke sportskytterene likevel snur vår store orgnisasjon snur oss ryggen og forlater oss denne gangen. Jo, jeg betaler kontingent til både NJFF, DFS, NSF og NVS pluss ACGG og SCI for å gjør listen komplett.

Jeg har jobbet lenge i et stort fimra og vet hva det vil si å sitte som et gissel i en forhandlingssituasjon, jeg kan vanskelig se at vi blir noe annet enn nettopp et gissel gangen.

 

Vi har i Norge idag ca 2,1mill. lovlige våpen hvorav ca 600.000 lovlig uregisterte halger fra før registreringsplikten ble innført. Her kommer noen personlig betraktnininger om hvordan den politiske ledese kan bli kvitt ganske mange våpen uten å kompensere eierne for tapet.

 

Det startet med de to amenistiene vi har hatt som fremstilles som en suksess, her har det blitt fjernet litt over 50000 våpen. Dette var hva man fekk til frivillig, trinn to er den våpenlove vi fekk for 6 mnd siden og som setter et tak på 6 våpen for en vanlig jeger.

I denne våpenlove ligger det en udetonert bombe slik jeg ser det.

Denne bomben er tidsinnstilt og vil fjerne flere 100.000 våpen fra hendene på norske jegre når den snart smeller.

Kort forklart: Med dagens våpenlov kan du etterregistrere dine lovlige eide hagler ervervet før registrereingspåbudet og de vil ikke bli talt med i 6 våpengarderoben pr idag.

 

Bomben smeller når Justisdept sier at fra dato x skal alle uretistrerte lovlige hagler etterregistreres.

noe som trolig vil skje innen et par år.

Fra samme tidspunkt vil den frivillige ordninge som går på utsiden av amnestient opphøre og har du 6 våpen fra før frå du sikkert tilbudet om å levere inn våpena vederlagsfritt for staten har ingen penger til slike formål. Du får konfiskert lovlig eiendom som plutselig ikke lenger er lovlig.

Surt hvis du kommer med bestefars samling av Merkel sidelåshagler til 30-50000kr pr stk.

 

Vel.-kansje du får anlednig å selge dem ilag med 300.000 jegre som nettopp har fått samme generøse mulighet, da kan du kome til meg så betaler jeg 1000 pr stk for jeg har samlelisens på Europeiske jaktvåpen før dette selvmordsbrevet leses.

Kan ikke betale mer for jeg kan få kjøpt veldig mange. Tilbud og etterspørsel hører som kjent sammen

 

Historens trinn 4 skal skrives av bl. andre vår to nyvalgte gladiatorer men kansje må du søke til politet om du skal inn å stryke på våpensamlingen din for å se hvor mye den har rustet siden sist, når gruppen er ferdig med sitt arbeid?

 

Det Norske fellesskapet vil garantert mangel penger nå når vi har produsert 87% av den oljen som var i dagens felt for 40 år siden. Du må derfor kansje betale kr 500 pr våpen politet, likningskontoret eller kansje NJFF skal ha for å lagre dine våpen i trygge omgivelser.

 

Hva kan vi gjøre, velge bort et regime som mer og mer likner på land vi ikke liker og langt fra ønsker å bli sammlignet med, sorry too late folks, nå må vi stå oppreist å ta det som kommer.

Valget var for 4 mnd siden og det var fantes fakisk et parti som skrev de var villig til å omgjør galsapen om de kom i posisjon.

 

Optimistisk sett lage et eget politisk parti som ivaretar våre interesse og inkludere dem som lever i våre nye rovdyre områder og som har maktet å organisere seg på en god måte med blad og allting.

Ja, sikkert fullt mulig og dette vil nok få keiseren og hoffet til å se på oss på en litt annen måte, fraksjonsvirksomhet er ikke bra dersom imperiet skal holdes samlet og valg vinnes.

 

Pessimistisk sett kjøp land og søk asyl på humanitært grunnlag i et land hvor du kan ta med din lidenskap, hobby, livsstil og yrke for å slippe å måtte oppgi mange former for jakt for ikke å snakke om å selge bruks, jakt og samlevåpen for beløp tilsvarende årslønner.

 

Min påstand er at om 10-20 norske borger som er rammet på samme måte som jeg gjorde nettopp dette ville gladiatorene som snart skal på arenaen hatt et helt annet utgangspunkt.

 

Keiseren og hoffet er som de fleste sikker vet veldig opptatt av å følge opp internsjonale avtaler

for ikke å snakke om å ta vare på dem som blir trakkasert i sine hjemland.

Tror kansje at at imaget ville blitt litt svekket om de som nå får valget mellom å oppgi sin hobby og livsstil eller alternativt gjennom et snedig forskriftsformulering som idag faktisk ikke er lov mister våpen for meget store verdier hvis de ønsker å fornye bare 1 våpen i gardroben, og derfor velger å berge unna verdiene utenlands .

 

Kansje jeg skulle forsøke å bli føste norske asylsøker på humanitært grunnlag, ja jeg er frustrert og skuffet, fra en dag å være samfunnsborger for neste dag å bli marginalisert til en uønsket element fordi jeg tilfeldig vis vokste opp i skogen med jakt som en av få rekreasjonsmuligheter og uvilkårlig ble formet av dette.

 

Hadde jeg vært så gudsbenådet at jeg kunne fått vekse opp på Aker brygge kunne jeg valgt mellom Operahuset eller tatt en øl på bryggen med live underholdning i form at et ekte skyteoppgjør med kuler og krutt helt gratis, slikt kulturtilbud blir aldri helt det samme når vi må reise til nermeste småby å gå på kino.

Link to comment
Share on other sites

Hei asylumm! Hvem er du?

Det finns mange tråder om våpenloven (se blandt annet tråden som heter NyVåpenlov.

Det foreligger for tiden ingen ny våpenlov, men vi fikk en ny forskrift i fjor (Ikke lov)

De aller fleste europere og andre som jeg snakker med når det gjelder våpenlov syns norge høres ut som et fantastisk liberalt paradis når det gjelder våpnelovgivning.

NJFF valgte å gi sin støtte til DFS sin representant i våpenutvalget men de er selvsagt med i referansegruppen som de to representanolde seg tilten (med vara) "våre" må forholde seg til.

 

Jeg syns ikke nødvendigvis gladiator sammenligningen er helt riktig, men mest fordi preimissene du gir ikke er historisk korekt. Skjønner jo hva du mener.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Det har skjedd ting siden sist i lovutvalget, og for mange er nok det følgende gammelt nytt nå, men av ulike grunner har jeg ikke hatt tid til å sette meg ned med denne orienteringen. Men bedre sent enn aldri:

 

Det har, for en tid tilbake, vært avholdt et nytt møte i gruppen som skal gi innspill og støtte til "våre" representanter i lovutvalget. For det vesentligste er det orienteringer som nå har kommet, da utvalget først starter med det konkrete lovarbeidet etter jul, altså i januar 2011.

 

Utvalget har så langt brukt møtene til å bli kjent, orientere seg i stoffet, høre på diverse innspill samt andre forberedelser til selve lovarbeidet. Jeg kjenner til at de blant annet har hatt en skytedag på Løvenskioldbanen for at de av utvalgets medlemmer uten særlig konkret kjennskap til våpen skal vite hva det i praksis dreier seg om, de har besøkt politikammere og fått høre litt fra våpenkontorene, sett på våpenregisteret og mye annet.

 

Videre er sammensetningen av "våre" representanter endret ved at JD (så vidt jeg har forstått) besørget at også NJFF (v/Vidar Nilsen) ble representert i utvalget. Og så har DFS sin representant Kveli trukket seg slik at hans vararepresentant Lucien Dedichen fra NSF har trådt inn som fast medlem i utvalget. "Vår" side er etter dette godt representert.

 

Det som blir viktig utover nyåret 2011 blir å prøve å fange opp hva utvalget jobber med for å kunne gi innspill underveis i prosessen.

 

To be continued....

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Det har på nytt vært et møte mellom alle brukerorganisasjonene og "våre" representanter i lovutvalget, som ble holdt i går torsdag 14. april 2011 på Ullevål.

 

Jeg var til stede og gir til beste et kort referat til orientering:

 

"Møte i utvalget for brukerorganisasjonene

– orientering om arbeidet i lovutvalget

 

Våpenlovutvalget har, i relasjon til mandatet, valgt å ta utgangspunkt i at det skal komme frem til en ny våpenlov, ikke endringer i eksisterende.

 

Høstsemesteret 2010 gikk med til informasjonsinnhenting og orienteringer fra involverte parter,bl.a:

 

flere politidistrikt

våpenregisteret

våpesamlerne

banebesøk, Løvenskiold, med innlagt skyting

innspill på halvautomatiske våpen

Besøk hos Kripos, fikk tydelig frem at lovlig eide skytevåpen ikke har noen plass i kriminalstatistikken

alternativ til vold, legeforeningen, etc.

Finske innenriksministeriet

 

Har diskutert egenerklæring om helse hvert 5. år. For å fange opp problemstillinger med psykisk helse, alkohol etc.

 

Formålsparagraf for loven diskuteres inntatt.

 

Forarbeidsteksten legges opp fra brukergruppenes side med en innledning hvor skyting og jakt er positive og viktige aktiviteter. Det er forøvrig en positiv innstilling i utvalget til skyting og jakt som aktivitet. Viktig poeng for brukergruppene at det er anledning til å skaffe de våpen det er behov for, og at våpentetthet i vårt samfunn som så dann ikke er noe mål på våpenlovens "suksess" på noen måte. Våre representanter har vært helt klare på at man ikke kan eller skal innføre en våpengarderobe som «tak» for antall våpen som kan erverves, men som antall våpen som kan innvilges ved forenklet behandling når det gjelder jaktvåpen. Deretter skal det være åpning for å få våpen etter behov.

 

Punktet om sentral våpenlagring er tatt ut av mandatet og utredes ikke.

 

 

Vanskelige punkter

 

Halvautomatiske våpen:

 

Vanskelig å finne en god og samtidig enkel/rasjonell måte å løse dette på. Mest sannsynlig er den beste løsningen vi kan håpe på tillatelse i loven mht. «sivile» halvauto-våpen, med forbud + dispensasjon for en del vanlige brukte typer av militær opprinnelse eller karakter, og forbud mot alt annet.

 

Samling/bruk:

 

Ikke avklart, men det skal være mulig både å samle på og få prøveskutt samlervåpen.

 

Erverv:

Mulighet for dispensasjon fra aldersgrenser mht. håndvåpen. Diskusjon av ulike løsninger for at yngre skyttere skal kunne få disp. til å erverve egne håndvåpen etter nærmere bestemte regler.

 

Videreføring av dagens regler om oppbevaring. En del utfordringer mht. f.eks. studenter , pendlere.

 

Frist for organisasjonene for innspill til utvalget mht. regler og premisser er ca. medio mai. Deretter vil lovarbeidet gå relativt fort."

 

Det er altså verdt å merke seg at om man vil komme med konkrete innspill til lovutvalget er det ikke lang tid å gjøre det på. Slike initiativ bør nok rettes gjennom de respektive organisasjoner for å bli tillagt noe særlig vekt. Jeg oppretter en tråd på NOJS medlemskammer om dette.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har iallefall hørt følgende fra min materialforvalter i den klubben jeg er medlem i:

 

Våpenkontorene har begynt å bli knipne på "verstingpatronene".

Foreksempel har det i det siste året blitt vanskeligere å vanskeligere å få ervervtillatelse på revolver patron .460 S&W Magnum samt patron .454 Casull selv om man har aktiviteten og alt annet i orden. Det finnes jo ikke noen konkurransegren som passer for de patronene. Jeg har sett at det har blitt foreslått en magnum 3 klasse her inne, men som vanlig har det kokt bort i kålen.

Ett medlem av min klubb ble rett og slett rådet til å ikke selge sin smith & Wesson som tar .460 smith & wesson.

Jeg spår at om 10 år kommer det til å være mye vanskeligere å være LOVLYDIG våpeneier en i dag. Revolvere som tar patronen .460 s&w samt .454 Casull kommer til å være rariteter.

Vis man ser på våpen som tar patronen .44 magnum på siden til huntershouse.dk vil man se følgende tekst:

"Grundet kaliberen er denne revolver (endnu) kun til eksport eller måske sortkrudt."

dvs .44 magnum er forbudt i danmark.

Nå er spørsmålet, hva gjøres aktivt av organisasjonene for å hindre at vi får slike tilstander her i landet som det er i Danmark ?

 

Jeg har konstatert at en viss person i POD er ikke populær i skytterkretser, selv om han kommer i fra ett skyttermiljø. Jeg lurer på om hva slags planer organisasjonene har for fremtiden for å hindre at man ender opp med en eller flere personer som er mye verre?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Våpenkontorene har begynt å bli knipne på "verstingpatronene".

Foreksempel har det i det siste året blitt vanskeligere å vanskeligere å få ervervtillatelse på revolver patron .460 S&W Magnum samt patron .454 Casull selv om man har aktiviteten og alt annet i orden. Det finnes jo ikke noen konkurransegren som passer for de patronene. Jeg har sett at det har blitt foreslått en magnum 3 klasse her inne, men som vanlig har det kokt bort i kålen.

 

Ehhh, les reglementet for pistolgrenene i NSF før du poster, begge de kaliberne du nevner kan benyttes i Magnum 2.

I prinsippet skal det ikke være vanskeligere å få ervervstillatelse på en 460S&W enn en 44 mag til Magnum 2, de stiller likt, hva som er best egnet er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Dek klarer vi ikke å formidle om våre representanter fyker rundt som løse kanoner og hodeløse høner slik både Farstad i NJFF og formannen i Bergen PK har gjort.

Det vi i første omgang bør gjøre er å legge press på våre representanter i de forskjellige organisasjonene.

Bruk 10 minutter på å sende en mail for å gjøre det klart hva du synes.

Her må de ulike organisasjonene stå samlet med en felles strategi.

Får de tilstrekkelig mange mailer, må de lytte.

Link to comment
Share on other sites

- Sauer 150 hadde veldig gode poenger i denne tråden viewtopic.php?f=59&t=57397&start=0.

- Er våre organisasjoner til for å ivareta sine medlemmers interesse ?

- Hvorfor skal våre organisasjoner løpe politikernes ærend ?

- Skal våre organisasjoner skaffe politikerne poeng ved å få dem til å fremstå som "handlekraftige " ?

- Skal organisasjonene virre rundt på egen hånd og mele sin egen kake, eller ser de alvoret og behovet for å stå sammen ?

 

Kontakter NSF: http://www.skyting.no/omnsf/administras ... asjon.aspx

 

Kontakter NJFF: http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... t_id=64948

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/kontakt_oss1

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har påny vært i møte med samarbeidsutvalget for organisasjonene og Justis/POD, onsdag 21/9.

 

Tema var:

 

Ny halvautoforskrift

 

Midlertidig stans i behandling av halvauto-søknader

 

Etterregistrering av hagler

 

Salg av piper uten søknad ved samme våpen og samme kaliber

 

Det kom egentlig ikke noe veldig interessant og nytt ut av møtet, og i ettertid sprang jo nyheten om at Storberget vil forby halvautomatiske våpen og satt hele møtet i et underlig lys.

 

Når det gjelder forskriften som nå er vedtatt, men ikke iverksatt i påvente av Våpenlovutvalgets innstilling, ble det påpekt en del feil og åpenbare inkurier som skal rettes. det går særlig på at det ikke skal være ulovlig å eie våpen som tidligere var lovlig, men som nå forbys.

 

Når det gjelder stans i behandling av søknader opplyste POD at de ønsket å se på om 22. juli ga grunnlag for å gjøre endringer mht. halvautoforbudet og listen med tillatte våpen, og at man ville vente på Våpenlovutvalgets innstilling før man tok stilling til dette. Jeg påpekte fra NOJS side at informasjonen om bakgrunnen var svært mangelfull og at dette skaper svært mye mistillit, samt at jeg vanskelig kan se at det er god forvaltning å stanse behandlingen av saker uten at det er kommet noen nye regler i lov eller forskrift. Dette ville ikke Justisdepartementet gå nærmere inn på.

 

Jeg sitter igjen med en følelse av at POD og JD på ingen måte spiller med åpne kort her, og det leder jo igjen til en følelse av at de ønsker organisasjonene som "gissel" i en slags konstruert samarbeidssituasjon. Jeg tenker at organisasjonene snarest bør sette seg sammen og drøfte situasjonen og være litt proaktive i forhold til Storberget og hans muligheter til å påvirke andre med sitt syn.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter igjen med en følelse av at POD og JD på ingen måte spiller med åpne kort her, og det leder jo igjen til en følelse av at de ønsker organisasjonene som "gissel" i en slags konstruert samarbeidssituasjon.
Takk for den innsatsen du gjør Tron. Og ikke minst takk for denne observasjonen. Nå har Hassel i ukesvis prøvd å innprinte oss "paranoide" med kommentaren; "Det finnes ingen De, som prøver å ta Oss." Jeg var nesten i ferd med å tro at min egen krystallklare innsikt kun var et utslag av paranoia. Men dine observasjoner støtter opp under den sannheten jeg har kjent krypende oppover ryggen siden jaktgarderoben ble innført. Lykke til med det videre arbeidet.
Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter igjen med en følelse av at POD og JD på ingen måte spiller med åpne kort her, og det leder jo igjen til en følelse av at de ønsker organisasjonene som "gissel" i en slags konstruert samarbeidssituasjon. Jeg tenker at organisasjonene snarest bør sette seg sammen og drøfte situasjonen og være litt proaktive i forhold til Storberget og hans muligheter til å påvirke andre med sitt syn.

 

Tron

 

Dette er det jeg har tenkt og mer eller mindre tatt som en selvfølge at skjer.

 

Håper derfor dere i Nojs og resten av organisasjonene kommer til en enighet om enkelte krav det ikke skal fires på så ikke POD, JD og Storberget kan komme i ettertid med at det var bred enighet når man ser resultatet.

Er redd for at uansett en enighet i våpenrådet blir det som forrige gang, forskriften blir som POD og Storberget vil ha den.

Link to comment
Share on other sites

Pod og JD kommer til og gå egne veier uansett, dem kommer overhode ikke og ta våpenrådes arbeid seriøst, det blir kunn et spill for galleriet!

Pod/JD driter i skyterene, dem har hatt en våt drøm lenge om og av bevepne det Norske folk sammen med AP, det brukne geværs parti!

Hvordan noen trur dette kommer til og gå bra er meg en gåte, men vi er jo et naiv folkeslag! :!:

Link to comment
Share on other sites

Hei kan noe NOJS, gi oss linkene/informsjon på, og hvordan vi melder oss i NOJS.

Vurdere og melde meg med i NOJS. Hva koster denne"herligheten"

Håper dere kjemper vår sak som jegre/skyttere :!:

Hilsen en som sitter på gjerdet...".... :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Justisministeren vil kanskje lede oppmerksomheten vekk fra ei jævla gummibalje og det faktum at man fritt kunne parkere en bil under/ved regjeringskvartalet og spasere vekk derfra uten noen problemer?

 

Jeg er sosialdemokrat i hjertet, men hvis justisministeren skal vise handlekraft på denne måten vil jeg stemme ytterste høyre, bare på pur f...

Link to comment
Share on other sites

Hei kan noe NOJS, gi oss linkene/informsjon på, og hvordan vi melder oss i NOJS.

Vurdere og melde meg med i NOJS. Hva koster denne"herligheten"

Håpper dere kjemmper vår sak som jegre/skyttere :!:

Hilsen en som sitter på gjerdet...".... :roll:

 

 

Send meg en PM med fult navn og adresse så er du medlem. Herligheten koster 200 i året og du får i tillegg tilgang til egene sider for de som er medlem i NOJS.

Link to comment
Share on other sites

Pod og JD kommer til og gå egne veier uansett, dem kommer overhode ikke og ta våpenrådes arbeid seriøst, det blir kunn et spill for galleriet!

Pod/JD driter i skyterene, dem har hatt en våt drøm lenge om og av bevepne det Norske folk sammen med AP, det brukne geværs parti!

Hvordan noen trur dette kommer til og gå bra er meg en gåte, men vi er jo et naiv folkeslag! :!:

Hvordan noen får seg til tro dette er meg en gåte, men jeg er vel naiv da...

Link to comment
Share on other sites

Om man tror eller ikke tror dette eller noe i den lei eller ei, så er det ikke å komme fra at enkelt røster (blandt andre en tidligere politidirektør) fra nevnte steder allerede for flere år siden tok til orde for en total avvepning av samtlige sivile i Norge (riktig nok i mer eller mindre private settinger, men dog).

 

Slik jeg ser det er der krefter innen "systemet" som jobber for en slik utgang av norsk sivilt våpeneie, at å ha på seg "skylapper" i forhold til dette nesten må regnes som naivt.

 

Dette betyr ikke at systemet som sådan jobber mot en sivil avvepning i Norge, men at man må søke å ikke gi enkeltpersoner makt og mulighet til å bruke systemet slik at dette kan bli en realitet.

 

Slik jeg ser det er den eneste veien at man får regulert i lovs form, så mye som råd er, slik at spillerommet via forskrift og spesielt rundskriv blir minimert.

 

Og så må man ha på plass reaksjonsformer for å hanskes med de i systemet som bryter loven (om det nå er forvaltningsloven eller annet).

Link to comment
Share on other sites

Det finnes flere røster som ikke ser noen grunntil at det skal være legal tilgang på våpen for sivile i samfunent. Men det er et hopp fra det til:

Pod/JD driter i skyterene, dem har hatt en våt drøm lenge om og av bevepne det Norske folk sammen med AP, det brukne geværs parti!

 

 

Slik jeg ser det er den eneste veien at man får regulert i lovs form, så mye som råd er, slik at spillerommet via forskrift og spesielt rundskriv blir minimert.

Absolutt, det er det som det må satses på.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg tror ikke den nye våpenloven blir et hastverksarbeide.

 

Obama har hatt samtaler med europeiske ledere om våpenlovgivning. Obama har hatt samtaler med Jens Stoltenberg spesifikt om våpen.

 

I mange europeiske land, ble det innført et system for våpenlovgivning som medførte at det nasjonale forbundet med ISSF tilknytning fikk bestemme hva som skulle tillates av konkurranseskyting osv. Her hjemme slo dette ut i at våpenforskriften ble tilpasset til "konkurranseskytterens behov". Dette var mest sannsynlig som et resultat av internasjonale avtaler. Denne strategien ble utviklet av tenketanken VPC. Obama har tilknytning til miljøet som finansierer VPC.

 

Hvordan den nye strategien for våpenkontroll slår ut i praksis, tror jeg ingenting om før jeg får se det.

Link to comment
Share on other sites

Husker jeg ikke totalt feil så var det del punkter pod gjorde endringer, og dermed få forkriften hastevedtatt Blant annet jaktgarderoben.

 

 

Det skjedde med forskriften, og det kommer til å skje igjen med våpenloven

Du husker nok litt feil, for jaktgarderoben var dierkete politiskpress i stortinget, meg bekjent.

Så sa den personen som hadde jobbet med saken oppjobben, og en ny fikk ansvaret som ikke hadde deltat i forarbidet (SVJV) og vi fikk det makkværket av en forskrift.

 

Så dramatiske endringer fra et hørings forslagt til en vedtatt lov vil neppe kunne finne steds innenfor grunnlovens grenser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner det nemmelig litt besynderlig at Obama skal bry seg filla døyten om siviltvåpeneierskap i norge...

bruker media begrepet våpen er det faktisk snakk om alt fra intercontinentale balisitske missiler til nunchakoer, så det er ikke så uasaklig om OBama har snakket om "våpen," men hva, de har snakket om vet man jo da ikke. Dvs uten et referat fra en troverdig kilde.

 

I den grad man jobber for internasjonal våpenkontorll er det stort sett med bakgrunn i FN's small arms innitative som ønsker å begense illegal handle med håndvåpen mellom stater, da spessielt i Afrika.

Link to comment
Share on other sites

Obama har hatt samtaler med europeiske ledere om våpenlovgivning. Obama har hatt samtaler med Jens Stoltenberg spesifikt om våpen.

Hvis det var det som ble nevnt i nyhetene ved statmenistrens besøk i USA så var vel det om gjennkjøps avtale av norske våpen til kampflyene. Da Norge helst vil at alle flyene skal bruke norske rakketter.

 

Eller har du hørt på en annen nyhets sending en meg?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...