Jump to content

Åte til mår, røyskatt og minkfella !


flanged

Recommended Posts

Hei fangstfolk :D

 

Jeg leser i dette underforumet at det kommer stadig flere spørsmål om hva som blir brukt til åter rundt omkring. Tenkte denne tråden kan hjelpe de som ikke veit eller vil begynne med fangst om hva som kan brukes i fellene, samt at den kan gi oss alle noen nye ideer.

 

Hva bruker dere som åte når det er varmt og når det er kaldt ?

Bruker dere forskjellige åter til forskjellige felleprodusenter (felletyper) ?

Luktestoff,- Hvor viktig er det for deg ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mår bruker jeg:

 

Varmt vær: Honning, fiken og løk. Sable oil som luktemiddel. Honningen og fiken blir blandet sammen, løken "ligger" utenom.

Kaldt vær: Ringdue, honning, bever, fiken, anis og løk. Jeg tenkte jeg skulle legge alt dette sammen i en mikser, men rakk ikke det i år. Ekorn alene dyppet litt i honning har fungert utmerket i feller hvor mann må "dra" i åtet for at fella utlæser (haugenfella). Tenkte også jeg skulle bruke Canine Call som luktemiddel, men bruker nå Sable oil.

 

Mink bruker jeg:

 

Varmt vær: Fersk fisk sammen med åte nr: 2 og 3 fra Fangstutstyr.no

Jeg har ikke brukt luktestoff ennå, men kommer til å bruke dette etterhvert.

Kaldt vær: Tørrfisk og ansjos sammen med åte nr: 3 fra Fangstutstyr.no og rester av rakafisk.

 

Røyskatt bruker jeg:

 

Her skiller jeg ikke mellom varmt og kaldt vær. Jeg fanger kun røyskatt etter den har byttet til vinterpels. Som åte har jeg brukt hamburgerrygg og bacon.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Mår:

 

Kalt vær Inne i strømpa: rå hakket løk, hermetisk våtfor til hund, makrell i tomat, et kvart kokt egg.

Utenfor strømpa: Et par løkringer, 2 honningtamponger surret sammen med fiken og en bit karrisild hvis tilgjengelig

 

Varmt vær Løkringer, fiken og honningtampon med en sammensmeltet miks av 50% kongen av Danmark og 50% honning. Dette for å "herde" honningen for å tåle mer fuktighet.

 

Skulle jeg valgt bare en ting til mår hadde det blitt honning. Bruker Valeriana dråper på stamma som trigger uansett temp.

 

Mink:

 

Småørret og billig makrell i tomat.

 

 

Røyskatt:

 

Bacon og salami.

Link to comment
Share on other sites

Mår:

 

Kalt vær Inne i strømpa: rå hakket løk, hermetisk våtfor til hund, makrell i tomat, et kvart kokt egg.

Utenfor strømpa: Et par løkringer, 2 honningtamponger surret sammen med fiken og en bit karrisild hvis tilgjengelig

 

Varmt vær Løkringer, fiken og honningtampon med en sammensmeltet miks av 50% kongen av Danmark og 50% honning. Dette for å "herde" honningen for å tåle mer fuktighet.

 

Skulle jeg valgt bare en ting til mår hadde det blitt honning. Bruker Valeriana dråper på stamma som trigger uansett temp.

 

Mink:

 

Småørret og billig makrell i tomat.

 

 

Røyskatt:

 

Bacon og salami.

 

 

 

Etter hva jeg hørte i romjula, er det også lurt å høre med kona, før du tar strømpene hennes.....

Eller hva jegern79...? :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noe åte som fungerer til mår, som mus ikke vil ha?

Eller er det kun det å hindre fysisk tilgang til åte som holder musene borte?

 

Jeg bruker stort sett bare fellene mine til å forandre fiken, honning og rypehoder om til musedritt. :mrgreen:

 

Fikk nettopp en fin mår på rotte/honning. Har hatt samme problemet med mus som eter alt åtet så fort jeg legger det ut. Men rotter lar musene henge i fred. La i tillegg ut noen gode never solsikkefrø til musene, så de har noe godt å ete på de også.

Link to comment
Share on other sites

Tørrfisk eller tørket vomskinn er finfint til mår iallefall. Spesielt hvis det er kombinert med honning i tillegg. Bare se på hva folk bruker til snacks til hundene, tørrfisk eller vom. De fleste kjøttetere liker sånt. I tillegg lukter det ganske bra selv om det blir kaldt.

Måren er ikke så begeistret for råttent åte, så derfor er tørkede ting greit fordi de holder seg hele vinteren.

Jeg brukte mye ferskt kjøttåte før men fant ut at etter et par mildværsperioder så er ikke måren så veldig interessert lenger.

Vom kan man få tak i på slakteriene eller ta vare på etter jakta. Både rådyr og elg er bra. Har ikke prøvd det som selges som hundesnacks men vil tro det og funker.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt ute omlag 10 feller hvert år de siste åra, og har ikke fått ekorn på tørrfisk enda. Mulig det er annerledes i andre områder. Sjansen for å få ekorn vil være tilstede uansett type åte, men mindre ved bruk av honning. Honning er vel det åtet som er mest selektivt for mår. Jeg synes honning kombinert med andre typer åte fanger best. Hvis man vil øke selektiviteten går det an å bruke fks tørrfisk, kjøtt, fugl el. utenfor fella, og honning inni fella.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har ikke hatt feller ute de siste årene men var ivrig før. Honning kombinert med innmat av skogsfugl inne i fella som vanligste åte.

 

I tilegg blandet jeg honning, ett par dråper anis, sirup og litt glyserol (for å senke frysepunktet) varmet opp det til det var varmt og skikkelig flytende og tok det med på termos. Dette ble helt på stammen eller på skråstokk og lukter selv når det er kaldt, det trekker litt inn i barken og varer hele sesongen.

 

Fikk så mye mer mår på "termosmotoden" at jeg kan utelukke tilfeldigheter.

Link to comment
Share on other sites

Beklager sent svar Sauer 6,5x55.

Jeg har hatt suksess med kamskjellmuskel i syninga-fellen til minken.

Dvs at jeg har åpnet skjellet og tatt ut muskelen og egnet fella med den.

Det som gjorde at jeg oppdaget dette var under en dykketur. Da lokket vi inn en mink ved å mate den med kamskjell-innmat.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ser veldig mange har meget gode tips om åter her og hiver meg inn i tipsene. Mange skriver de har problemer med mus i fellene. Det er noe dritt.

 

Jeg fangster med ca 20 feller hvert år. 14 av disse er CB 160. Jeg bygger helt enkle trekasser med frest spor til fjærene. Kassene er ca 30 cm dype.

 

Jeg bruker kun honning i mine feller og gjør følgende(som er musefritt). Kjøp netting på en butikk. Minste maskestørrelse under 1 mm i størrelse. Så klipper jeg en 4 kant på 20x20 cm. Legger mye honning i denne og bretter/ruller den sammen. Skrur så fast denne pølsa innerst på veggen i fella med to skruer (en i hver åpning av nettingen slik at denne klemmes flat). Da har du et tett og musesikkert åte som det pipler litt honning ut av og musene får slikket i seg litt og lager aktivitet rundt fella. Har ikke byttet åte en gang i fellene mine i år siden jeg ladet 2 januar. Og fått noen mår i dem og:)

 

Når det gjelder prep av feller er jeg utradisjonell. Jeg bruker spraymaling:)

 

Først lar jeg fellene ruste litt(kun overflate)

 

Så grunner jeg med sprayboksmaling, altså grunning.

 

Så sprayer jeg fellene med svart quickspray matt. Da får du en helt svart komplett rustfri felle. Men husk her at du må være forsiktig med malingen slik at det ikke blir for tykt og fella slår dårligere........

 

Så dypper jeg dem i barkdye. Dette fungerer utmerket og er billig og greit. Har og prøvd stoffet du blander i bensin, men mye bedre erfaring med malingen selv om bensinstoffet er bra det og. Og fellene holder seg meget bra over lang tid og dreper godt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 6 months later...
  • 2 months later...

Har ikke store erfaringer med åte til mår og mårfangst selv.

 

Var derimot med min farfar til skogs i ungdommen og han var en rutinert mårfanger som forsynte hele familien med utstoppede eksemplarer(til både glede og forargelse vil jeg tro....)

 

Hans favorittmix mht åte var bomullsfiller dyppet i honning tilsatt knust godis i form av Kongen av Danmark.

 

Bare et tips....

Link to comment
Share on other sites

Har ikke store erfaringer med åte til mår og mårfangst selv.

 

Var derimot med min farfar til skogs i ungdommen og han var en rutinert mårfanger som forsynte hele familien med utstoppede eksemplarer(til både glede og forargelse vil jeg tro....)

 

Hans favorittmix mht åte var bomullsfiller dyppet i honning tilsatt knust godis i form av Kongen av Danmark.

 

Bare et tips....

Nå tror jeg ikke at man får tak i Kongen av Danmark i Norge lenger dessværre.

Men mener jeg så noe tillsvarende over grensa før jul :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 

Trodde dette var en spøk først, da jeg aldri hadde sett for meg at minken likte honningdyppede grønnsaker. Men etter litt søking på noen amerikanske felleforum fant jeg ut at det er brukt endel som åte til mink.

Ikke bare mår og grevling som er glad i honning da :)

 

Noen som har prøvd honning til mink før? Kunne tenkt meg noen andres positive erfaringer før jeg gidder prøve selv :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

til mink er fersk flyndre det beste på haust og vinter, på sommeren funker også det men tørker fort.. , men da er også rå lever,nyrer osv godt agn, fra fex, sau, rådyr elg osv.. :D

i feller hvor minken ser åta, og ikke må dra i noe er egg, fra fex måke GENIALT og ha sammen med lukteåta.. :) vil han ikke ha kjøttet som henger der, vill han garantert ha egget ;):D

Link to comment
Share on other sites

@ Jackrussel: Tror du det vil fungere å "camomale" hønseegg slik at de ligner måkeegg? Jeg bruker cb120 i kasse, og begynner å bli mektig lei av å stå og brekke meg og skrape råtten fisk og musedritt ut av kassen hver gang jeg skifter åte.

 

@ alle: Er det noen som har erfaring med kjøpeåte til mink? Eksempler i lenkene under.

 

http://www.nwtrappers.com/catalog/prodd ... ?prod=BBDR

 

http://www.nwtrappers.com/catalog/prodd ... rod=GBBSCB

Link to comment
Share on other sites

@ Jackrussel: Tror du det vil fungere å "camomale" hønseegg slik at de ligner måkeegg? Jeg bruker cb120 i kasse, og begynner å bli mektig lei av å stå og brekke meg og skrape råtten fisk og musedritt ut av kassen hver gang jeg skifter åte.

 

njææ, hva med da? tusj som lukter sprit? jeg stiller meg skeptisk.. men hvite hønse egg funker og, så ingen problem og bruke de som de er, det har jeg jort mye me godt hell :)

 

og til det andre spørsmålet ditt så har jeg ingen positiv erfaring med luktstoffer og kjøpeåte, helt ok, men får ikke mer mink med de. så da gidder jeg ikke og bruke... men matblod har jeg heller god erfaring med, dynke ned feller i matblor på dommeren når fellene blir egnet med kjøtt, nyrer, og lever :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...