Jump to content

Recommended Posts

Damer er jo som kjent fornuftige og sociale vesener.

Nå de skal gjøre noe, gjør de det gjerne sammen. Strikkeklubber, dobesøk osv. :lol:

 

Finnes det en "strikkeklubb" for Duracoat i Trøndelag.

 

Jeg mener det er mye utstyr som skal til for duracoating av min rifle, og tenkte at det finnes sikkert andre med lignede prosjekt. Kanskje vi kunne gjort dette samtidlig.

 

Eller finnes det en Duracoat expert i Trøndelag som er villig å hjelpe?

Edited by Ei tohi varjata
Endret overskrift og la til nøkkelord for å forbedre søkeresultater.
Link to comment
Share on other sites

Har akkurat bestilt duracoat nå, før det var jeg i kontakt med forhandler for å få greie på hva som trengs for påføring.

Dette er svaret jeg fikk:

 

- en airbrushsprøyte med beholder og slange. Denne fås på biltema til

rundt 110kr.

- Trykkluft/kompressor til å drive airbrushen. Trykkluft koster ca 70kr på

biltema, og en liten kompressor rundt 799kr.

- En liten bit sandpapir/smergelduk til å pusse ned våpenet før du

begynner koster 30kr på Biltema/Clas Ohlson.

- Avfetter koster ca 50-70kr på Biltema/Clas Ohlson. CRC sin variant er å

foretrekke.

 

Det er alt du behøver!

 

Hvis du googler og søker på youtube angående duracoat finner du mange hjelpsomme artikkler og videoer.

 

(Desverre kan jeg ikke hjelpe med verken strikking eller Trøndelag, men det er bare å prøve seg frem).

 

Gleder meg til å prøve selv, men det tar nok litt tid hvis ikke de klarer å levere i romjulen.

Link to comment
Share on other sites

Husk at man skal kjøre med lavt trykk på airbrush sprøytene, 1.5-2.5 bar Det lønner seg også med en vannavskiller dersom man bruker en kompressor med vanlig tank. Vann/fukt i lakk er aldri bra.

 

skal man kjøpe seg en kompressor til dette synes jeg personlig man bør droppe den kompressoren som man kan kjøpe til airbrushen.

 

Den er bra nok til det bruket, men det er vel også det eneste den kan brukes til også. Den har ikke tank, men durer hele tiden (er stille da) plusset er at den er liten.

 

Har man en vanlig kompressor bruker man den, eller man kjøper en med 25ltr tank, eller mer. Den kan brukes til lettere luftverktøy, lakking, sandblåsing etc og blir mye mer allsidig. Sandblåsing er anbefalt på våpen før påføring av Duracoat, og etter blåsing trenger man ikke gjøre noe som helst. Ta ikke på våpene/delene med bare fingre da fingrene inneholder svette/vann/fett, bruk fille.

 

Men husk, 1.5-2-5 bar ut fra kopressor, og øv gjerne litt hvis det er første gang man skal spøyte. Det er ikke vanskelig, men øve litt først er lurt. Så lærer man litt om spøyta også.

 

Jeg bruker en 4 meter veldig tynn luftslange til min airbrush. Da står kompressoren ute, og jeg lakker inne. Så slipper man å drite i buksa hver gang den starter (selv om du dusjer mye med 25ltr tank. eller større selvfølgelig :)

 

Har man ikke muligheter til kompressor etc kan man bruke et vanlig bildekk. Det funker bra. Man trenger da en slik luftfyllernippel som man klyper fast over ventilen, og slange som passer.

 

'og spruuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lakkerte 338'en min idag med DuraCoat Black Gloss, jeg sier bare en ting, fytti rakkern for en finish! Det ble bærre helt sinnsykt lækkert! Glemte mobilen min hjemme så jeg skal poste bilde i morra. Pussa ned alt stålet med smergel med 500-korning + sandblåsing i kriker og kroker. Nå står den under en 9kW varmluftovn og der skal den få stå over natta før jeg rører den. Nei detta ble en god del bedre enn med Duraheaten som jeg sprayet på med for lang avstand mellom airbrush og arbeidsemne :mrgreen:

 

Tråd og bilder om duracoat black gloss:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=31445&p=354506#p354506

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Laster opp noen bilder av prosjektet mitt. Har herdet snart 2 uker nå. Er godt fornøyd med finishen og hvordan det ser ut, men er redd den matte lakken er fort gjort å ripe opp.

Rifla er ei Tikka T3 i 30-06, lakken er Tactical Matte Black.

 

Første strøket her, av totalt 3 strøk.

normal_phpAKSf80PM.jpg

 

Ferdig lakkert og montert:

normal_php8dHdIGPM.jpg

 

normal_phpvhxz8NPM.jpg

 

normal_phpzNyljuPM.jpg

 

 

Unnskyld dårlige mobilkamera bilder :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har akkurat bestilt duracoat nå, før det var jeg i kontakt med forhandler for å få greie på hva som trengs for påføring.

Dette er svaret jeg fikk:

 

- en airbrushsprøyte med beholder og slange. Denne fås på biltema til

rundt 110kr.

- Trykkluft/kompressor til å drive airbrushen. Trykkluft koster ca 70kr på

biltema, og en liten kompressor rundt 799kr.

- En liten bit sandpapir/smergelduk til å pusse ned våpenet før du

begynner koster 30kr på Biltema/Clas Ohlson.

- Avfetter koster ca 50-70kr på Biltema/Clas Ohlson. CRC sin variant er å

foretrekke.

 

Det er alt du behøver!

 

Har også kjøpt Duracote og har et hagle og rifleprosjekt på gang. Mangler bare resten av utstyret, men finner ingen av disse billige airbrushsprøytene som alle snakker om.

 

Kunne du lagt inn varenr el. til airbrushsprøyta fra biltema? Finner bare en til 399kr.

Fant heller ingen crc produkter der... :(

Ligger det ikke på nettet, eller er det bare jeg som er evneveik i letinga?

 

Står i tråden til TRG-22 at man kan trenge tørkepapir som ikke loer. Hvor finner man tak i det? Vil polerduk funke? Evt disse multidukene som biltema selger?

Link to comment
Share on other sites

Fint at du ble inspirert...

 

Bare en liten detalj.. Duracoat er datostempla ferskvare.. Fargen holder seg i 18 måneder, men herderen har bare 6 måneders holdbarhet. Denne kan iflg. produsenten dog forlenges til 12 måneder ved å oppbevare den i kjøleskap...

 

Litt lurt å ha i bakhuet nåe en planlegger et prosjekt.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Raudnakke skrev:

 

Bare en liten detalj.. Duracoat er datostempla ferskvare.. Fargen holder seg i 18 måneder, men herderen har bare 6 måneders holdbarhet. Denne kan iflg. produsenten dog forlenges til 12 måneder ved å oppbevare den i kjøleskap...

 

Jeg har Duracote og herder i fryseren, godt innpakket i 2 lag med forseglede poser. Slik at ikke matvarene i fryseren tar til seg smak/lukt. :o

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Hvor lange må man regne lakken å få tørke før man kan maskere på nytt oppå igjen, UTEN at lakken følger med tapen når den fjernes?

Må det vente i evigheter før man kan gå videre, hvis man feks jobber med et kamomøster som må maskeres?

Har et par prosjekt-rifler som evig ser ut som prosjekter, som bør få en farge nå. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har også kjøpt Duracote og har et hagle og rifleprosjekt på gang. Mangler bare resten av utstyret, men finner ingen av disse billige airbrushsprøytene som alle snakker om.

 

Kunne du lagt inn varenr el. til airbrushsprøyta fra biltema? Finner bare en til 399kr.

Fant heller ingen crc produkter der...

Ligger det ikke på nettet, eller er det bare jeg som er evneveik i letinga?

 

Det jeg la ut som utstyrsliste var en quote som jeg fikk av vetle på mail.

Fant heller ikke noe billig airbrush på Claes O, så jeg gikk for airbrushsettet til 400kr.

En del dyrere men det eneste jeg fant i mitt område.

 

Venter nå på at våpen skal ferdig herdes, for å se om jobben er gjort bra nok.

Da tenkte jeg å legge inn en tråd med litt tips og problemer som jeg opplevde under prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

Heisann,

 

Jeg har akkurat blitt ferdig med duracoating av halvautoen min. Egentlig svært fornøyd med resultatet, brukte farge matt svart.

Jeg vil bare understreke det som andre her på forumet allerede har nevnt; nemlig viktigheten av forarbeidet og å AVFETTE nok før selve coatingen. Selv opplevde jeg å få en liten mørkere fargenyanse på Duracoaten i området mot (synt)kolba på børsa(skulle nok demontert kolba fra låskassa!). Årsaken var nok sannsynligvis oljerester mellom stokken og låskassa. Lot seg fikse med å gjøre jobben en gang til i aktuelt område.

Link to comment
Share on other sites

 

Kan denne brukes på kompressor? Det stod ingenting om det i brukerhandboka som det var linket til.

Hørte rykter om at malinga kunne bli ugjevn ved bruk av trykkluft på boks. stemmer det?

 

Da har jeg vært på biltema og konstatert at det ikke går an å koble kompressor på denne. (var vel egentlig ganske usannsynlig i utgangspunktet). Det ble et airbrushsett til 398kr og en boks brakekleen fra clas ohlson i stedet. Noen som har dette?

 

Nå gjenstår bare jobben. :D

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det var det jeg brukte. Funket greit så lenge temperaturen ikke var under -5C.

Kjør lynol igjennom airbrushen hvis du får problemer og etter du er ferdig.

 

Anbefaler og å lage små farge med herder blandinger om gangen. Da slipper du å måtte hive farge ved problemer eller ha mye blandet farge til overs når du er ferdig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 9 months later...

 

Kan denne brukes på kompressor?

 

Da har jeg vært på biltema og konstatert at det ikke går an å koble kompressor på denne. (var vel egentlig ganske usannsynlig i utgangspunktet).

 

Den kan fint brukes på kompressor. Sjekk gjengene i det "lokket" som skal skrus på trykkluft flaska, det er standard gjenger og du kan skru inn en nippel for enten slange eller hurtig-kobling. Jeg bruker det selv rett på en 50l kompressor med en oljeavskiller i mellom. Funker som snus.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Løfter denne tråden igjen ;)

 

Har fått laget en jigg for å sette rifla når jeg lakkerte den.

Hettelomma på ei tomhylse er borra opp til 6mm (samme dimensjon som røret) og hylsa blir satt i kammeret for å tette der. Da blir det tett i kammeret så jeg slipper lakk der samtidig som jeg kan snurre rifla uten å må ta på stålet.

 

IMAG0427.jpg

 

Resultatet

duracoat%20015.JPG

 

duracoat%20019.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Venter å få Dura Coaten i posten over helga. Vurderer å lakke stokken i en gråfarge, og legge på et bilde i sort. Noen som vet hvor man kan få i kuuuule sjablonger som egner seg på geværkolben? Har søkt litt rundt på nettet, men det eneste jeg har funnet er av typen Home sweet home osv. Egner seg dårlig på geværkolben min. Ser en tidligere i tråden har lakket noe ala det jeg tenker på.

Link to comment
Share on other sites

Får melde meg på her jeg også, selv om det er en stund siden jeg gjorde moden. Fant igjen noen bilder på datan.

Det er utført på en Marlin mod 60SS 22LR og en Tasco kikkert.

 

Husker ikke helt hvilken Duracoat jeg brukte, men mener det er Matt svart. Pussa først rifla ned med sandpapir (400) også la på duracoat med Airbrush med filter på kompressoren. Finishen ble fin den, men jeg fikk ikke avfetta før jeg gjorde det så pussa bare ned med papir og børsta av overflødig smuss.

Måtte prøve dette etter endel lesing på forumet, så da ble det salongen som fikk makeover, med greit resultat :)

 

Den ble herda i noen timer i varm garasje før jeg skrudde den sammen igjen så sto den inne i huset et par uker før den ble brukt. Sitter som støpt!

 

Edit: Beklager at ringen ytterst på kikkerten ikke ble lakka. Jeg trodde det sku se tøft ut sånn, men det gjorde det ikke :P

 

DSC_0228.jpg

 

DSC_0220.jpg

 

DSC_0216.jpg

 

DSC_0213.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...