Jump to content

Tikkaklubben


222. Nitro

Recommended Posts

Eg har en Tikka T3 Lite SS 6.5x55 som er ferdig gjenget fra fabrikken,den har løpslengde på 510mm.

Den fungerer fint sammen med Hausken standard lyddemper. Fin balanse,lite rekyl og god demping.

Tipper 510mm er et mål dei har funnet ut er optimalt på denne modellen.

Totallengden på børsa er da 1020mm uten demper.

Link to comment
Share on other sites

Skal kjøpe min første rifle og etter mye leiting og mange timer på nett har jeg bestemt meg for Tikka T3. Ser ut som det gir mest for pengene, og ser bare positive erfaringer med denne. Jeg skal bruke den til elg og reinsjakt, så kommer vel til å gå for en .308.

 

Har imidlertid ikke helt bestemt meg for om jeg skal gå for Lite SS eller Laminted SS. Syns laminated rent overfladisk ser veldig bra ut:) Men er jo litt tyngre. Er det noen fordeler med denne kontra vanlig Lite i plast? Usikker på om den er verdt 2000,- mer.

 

Ellers skal jeg innom jaktbutikk i morgen for å klå litt på riflene ;) Har ikke utelukket X-Bolt heller, men det blir nok Tikka. Gleder meg til å få alt på plass :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg henger meg på s1ndre. Har bestemt meg for tikka t3 i kal 6,5x55 men hvilken ? det er jo mange varianter fra den billigste og oppover.Siklet lenge på en super varmint men så er det vekta da med kikkert og lyddemper. synes forøvrig at laminat er den peneste. Er det rett og slett smak og behag som avgjør eller er de dyreste modellene mye bedre ? Hva sier dere tikka eiere ?

Link to comment
Share on other sites

Har lite stainless i 308. Veldig godt fornøyd, men syns kanskje den er litt for lett. Blir fort vingling viss ein ikkje har tofot eller støtte. Vekta er jo ypperleg mtp reinsjakt. Ville kanskje ha vurdert laminat stokken. Min bror va på J&F og forhørte seg ang ein sako finnlight i 308, der dei meinte at stokken var for lett ift kalibret. Detta er jo veldig individuelt, så burde innom ein butikk å klå litt og prøve nokon klikk. Trur ikkje du blir misfornøgd;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 6,5x55 med laminat stokk og synes den er litt tung å drasse med på rypejakt. Også er jeg usikker på utseende fordi det er med rustfritt løp, svart kikkert og en svart hardcore demper på den. Den er ikke mye fin og det er viktig for meg at utseende er bra på våpenet for med utseende så kommer "Trua" på at børsa er bra.

 

Skal til en sportsforetning snart å ta på noen stokker.

Men samtidig så skal jeg snart skaffe meg Cz 455 i kaliberet 22lr og 17hmr:D

Jeg tror 6,5 kommer til å bli en toppjakt, revejakt, rovdyr og elgjakt børse.

 

Men før du kjøper en med laminat stokk så kjenn på en tikka med plast stokk. De er litt mindre fine å se på men kan være bedre "Feeling" i de;)

Link to comment
Share on other sites

Har tatt en titt på alle varianter,syns laminat appelerer mest til meg. blir ikke brukt på rype jakt nei og når det gjelder predator jakt så bruker jeg kamuflasje på alt av klær og våpen.Men takk for innspill ,har ikke bestemt meg 100% enda men tror jeg vet hva jeg vil ha. Det er litt av en jungel å orientere seg i med tanke på våpen,kikkert og lyddemper men har lest en del gode tips her på forumet. Får håpe jeg blir fornøyd når valget er tatt.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Stolt eier av en Tikka M55-.308 påsatt SB 1,5-6X42 og dempet med SL

 

Økonomi rigg ettersom dette er min første rifle. Fra før har jeg en Franchi hagle og nå var det liksom på tide med noe annet

 

Tenkte å tipse her inne angående 5skudds magasin til dette våpenet. Fikk mitt i posten fra Sverige til NOK 963,-

 

Jeg lette overalt på nettet og lyktes til slutt i Huskvarna. Satte over penger og 1 uke senere lå det i postkassen.

 

Fant noe lignende hos Winge våpen. http://wingevapen.no/index.php?do=product&id=1278" target="_blank

Er ikke dette samme saken mon tro?

Nei, det er det ikke, jeg fant et 5 skudds for T3. jeg forleste meg feil i innlegget ditt.

Link to comment
Share on other sites

jeg har vært å kikket på T3'er nå, og den i laminat appelerte helt klart mest til meg. så jeg legger heller litt mer penger i det for å få den:) med Leupold sikte i rustfri/sølv tror jeg det blir veldig bra! Vanlig Lite SS blir mye plastikk, men så blir den jo også 300 gram lettere.. det har jo sine fordeler. forhandleren sa at det var en del som valgt å fylle kolben med skum fordi den hule plastikken kunne gi en del lyd dersom man kom borti den med glidlåse e.l.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei

 

har 2 tikka t3 en I kaliber 8*57JS og en i 6,5*55 og er strålende fornøyd med begge, både presisjon og funksjon

8*57'n er toppet med en s&b zenith night and day 1,5-6*42 denne blir for det meste med på elg jakt og andre av litt større vilt. Har brukt naturalis til nå, men skal prøve oryx og har fått en eske med barns tsx 180grs som jeg skal lade, oryx har jeg prøve skutt litt med i fabrikk men vurderer og kjøpe kuler og lade.(jakter litt for løshund og da liker jeg ikke homogene kuler) best presisjon gjir norma jaktmatch med samling helt ner i 10mm ligende med anlegg.

 

6,5*55'n er toppet med en s&b zenith naight and day 3-12*50 og denne er ganske ny, jeg hadde en remington 700 i 243win jeg brukte på rype og rev m/mere + at jeg hadde en tikka m595 i 308win som jeg brukte til elg og jaktfelt.

men så begynte 243'n å gji dåliger presisjon + at jeg ville ha et kaliber jeg slapp å lade helmantel for å jakte rype og at jeg kunne jakte sorvilt med samme kaliber så da ble valget å selge 243'n og 308'n og kjøpe 6,5 i stedet og kan ikke si at jeg angrer . jeg liker og ha to rifler som overlapper f.eks skulle det sje noe med 8*57'n under elgjakta så har jeg 6,5'n. et kaliber jeg har skutt 1000 vis av skudd med som dfs skytter i sauer 200str.

Link to comment
Share on other sites

Det er en ny utgave av standard. Ifølge Hausken: Laget i aluminium, veier 445 gram, forsterket innvendig og i rør for å tåle magnumkaliber. Demper ca. 31 dB som før. Kommer til å erstatte den gamle modellen med alu og titanrør i de fleste tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

Her er bilde av T3 Tacticalen. Har hatt den snart 1 år, men det er dessverre blitt brukt alt for lite.

Men den vil for det meste bli brukt på langhold-banen i Sokndal.

 

Det er 308win btw.

67uux4.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg arvet etter min gamle onkel og jaktkamerat i 2006 en 1983-modell M65 std i 308 win. Etter en del tankearbeid, ble det avgjort at børsemaker Sannes på Åndalsnes skulle få børsa i sin besittelse til fri utfoldelse. Han lovte meg en børse som skulle klare å sette 5 skudd i et kronestykke på 100 meter. "Jeg er ikke SÅ god til å skyte" var min reaksjon. "Nå blir du det!" var svaret.

 

Etter tre måneders venting, kom telefonen jeg hadde ventet på i oktober: "Børsa er ferdig, kom og hent!!"

 

Og resultatet kan dere se her:

tikka1.jpg

tikka2.jpg

tikka3.jpg

 

Etter litt pussing og oljing skulle det prøveskytes:

tikkaskive1.jpg:shock::shock::shock:

 

Hullet i skiva er faktisk 3 skudd på 100 meter! :)

 

Våpen: Tikka M65 std m/5-skudds magasin, 1983 modell.

Demper: Hausken teleskopdemper - pipa kuttet ca 3 cm.

Kikkert: Bushnell 3-9x56 - blir erstattet med en Swarovski når lommeboka tilsier det

Stokk: Norskprodusert, spesielt laget til dette prosjektet. Fabrikat ukjent

Ekstra lang og tung stokk til en stor og velvoksen eier ! :D

 

Børsa brukes i dag i hovedsak til posteringsjakt etter hjort og "selvtillits-skyting" all den tid at den går hull-i-hull nesten av seg selv.

 

Sigurd J

Link to comment
Share on other sites

Lader for en kompis som har en T3 lite i 223, 1:8 snurr i løpet, MEN, sliter med å få den helt store presisjon foreløpig, har testet kuler fra 30-75gr, men kommer ikke under 30-40mm, noe som er for dårlig til jakt.

Har lagt løpet fritt i stokken, men ikke beddet

Tar imot alle tips om kuler/ladning osv med stor takk!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ny bruger logger ind i Tikka Klubben med en nyindkøbt (brugt) Varmint Stainless kal. 30.06 med en ny Bushnell Banner 6-18x50. Skal bruges som Back up for Schultz og Larsen Victory 6.5x55/9.3x62, der kun kommer ud i solskin om søndagen :winke1:

 

Første 7 skud lige efter kikkertmontering ser lovende ud. To høje ifm indskydning og en pæn 5-skudsgruppe nær centrum :overrasket:

 

CIMG2322

 

CIMG2321.JPG

 

IMAG0441.jpg

 

Præcisionen imponerer mig. Det er den første, men helt sikkert ikke den sidste Tikka i mit skab.

 

Mvh Pemo

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått snurret innpå en A-tec Maxim Heavy-Barrel på min T3 SV 6,5x55. Etter de innledende testene er jeg MEGET fornøyd med dempingen (demper bedre enn en Hausken Standard på min gamle .22 Hornet rifle...)

Lyd og rekyl ble direkte deiling... :-)

 

Har ikke testet skikkelig enda, men treffpunktsendringen kontra uten demper ser ut til å være liten, ihvertfall innenfor en 0,5 ølboks på 100 meter.

 

Bilde kommer...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Litt offtopic, men hvordan er det å skyte på f.eks kråke på 150 meter med zeiss victory 2,5-10x50 med lys å medforstørrende retikkel?

 

Blir lysdoten for stor til å skyte mindre fugler på rundt det holdet?

 

Spurte her fordi jeg ser det er mange med akkurat dette siktet :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...