Jump to content

Tikkaklubben


222. Nitro

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Har en Tikka m65 som jeg driver og fikler med om dagen. Skal sette på Optilock. På optilockbasen som skal stå fremst er det en rekyltapp. SKal denne være på, og dermed havne bak kanten på låskassa, over utkasteråpningen, eller skal den tas bort, slik at basen kommer helt frem i sporet i kassa?

 

Jeg lurte på det samme. Fikk svar fra børsemakeren her at den skulle stå på. Dermed vil den som du beskriver havne bak kanten på låskassa. Jeg har ikke problemer med å feste basen likevel. Dette er ei M55 Lux.

 

På M55 Supersporteren ble tappen tatt bort. I tillegg shimset børsemaker opp bakre base for at jeg skulle ha nok klikk opp.

 

Hva som er best, vet jeg ikke. Men kanskje noen kan forklare tappen på fremre base?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Må melde meg inn i klubben!

765514.jpeg

Et meget dårlig bilde, men det viser konturene iallefall!

 

Dette er en Tikka m695 med syntetisk stokk i 6,5x55 med Nikon 2,5-10x56'n fra xxl, som jeg må si jeg ble positivt overrasket over sammenlignet med min fars zeiss (selv om zeiss er noget bedre, så er denne ypperlig til mitt budsjett)

Børsja har historie med seg, da den tilhørte min mor som mistet interessen, så da ble denne overført til meg og jeg er nå en stolt eier av mitt første våpen på en alder av 17! Hadde jo trossalt hørt lenge at de "gamle" variantene av Tikka var ypperlige våpen, så da kunne jeg jo ikke si nei til rifla. Det sitter også en harris-kopi på den så lenge, fungerer helt fint til revejakta!

Kikkerten ble nettopp satt på, så det storgledes til innskyting imorgen og forhåpentligvis et par rever etterhvert!

Må også legge til at presisjonen overgår alt jeg klarer å prestere, så dette lover godt for et forhåpentligvis langt jegerliv!

Link to comment
Share on other sites

IMG_2158.JPG

 

Da får jeg ta steget inn i klubben!

 

Tikka T3 SV 6.5x55 m/ Leupold VXII 4-12X50/Optilock

Stoney Point Rapid Pivot Bipod

 

Valget havnet på 6.5x55 grunnet feedback fra hovedsaklig elg jegere.

Alle anbefalte meg dette kaliberet, og de som ikke hadde 6.5 kom til å kjøpe dette som neste kaliber.

Brukes hovedsaklig til elg og rev.

 

Havnet på en Tikka SV, siden stokken passer meg ypperlig + justerbar skinnstøtte.

Og den har fått mye god kritikk på de testene jeg har lest.

Den sitter utrolig godt mellom fingrene, men er litt tung.. så det må man ta hensyn til

hvis man skal gå til innkjøp av en SV/Tac.

 

Den er utstyrt med Leupold VXII 4-12X50 LR, kjøpt fra statene for å spare et par tusenlapper.

Det koster litt ekstra for montasje siden man trenger både ringer og weaver base for montasje,

grunnet "rail" feste. Valget falt på Optilock montasje.

 

Stoney Point Rapid Pivot Bipod kan justeres i høyde fra 63,5cm til 109cm og veier kun 340 gram.

Kan fritt dreies 360 grader og vinkles 45 grader i høyderetning. Så det ble et enkelt valg.

 

Bruker også MCNett snow camo tape, denne tapen er uten lim & festes bare ved å strekke stoffet over en annen del av stoffet.

Valgte denne løsningen så jeg ikke får lim rester på riflen når den forsvinner etter sesongen, men også

det at man kan bruke den om og om igjen etter den er tatt av.

Men det viktigste med denne tapen utenom camo er grepet man får på riflen,

det er utrolig stor forskjell, jeg slipper også kontakt med den kalde stokken i kulda.

Kjøpte denne også fra statene, veiledende pris i norge 299, fikk den for NOK 99.- ink frakt.

Link to comment
Share on other sites

Har Tikka T3 lite SS i 6,5x55

 

kikkert: Zeiss classic diavari 2,5-10x50 T* m/opplyst retikkel

 

Demper: Hausken standard

 

meget fornøyd med samling/presisjon, går så si likt med: norma jaktmatch, norma nossler, norma oryx, S&B helmantel, å federal power shock :)

 

Brukes på allt fra kråke - elg :)

 

Om noen har bruk for en Fontaine 3-9x44 så har jeg en tilsalgs :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bilder av min Tikka M595 i 22-250 rem.

 

35070_10150232474870217_762055216_13501663_4828439_n.jpg

 

Eneste svakhet med denne børsa er nok boltmuffa (eller hva det nå heter) som er av plast. Litt sær på kulevalget for å si det mildt. Har skutt mye i blinde med kuler som den ikke samler med.

 

Den beste børsa jeg eier!

Link to comment
Share on other sites

Ang spørmål om montasjer til M 55/65. Originalmontasjene til disse hadde en tapp på baksiden av framre ring som stoppet mot utkasteråpningen. Optiloc basene har i stedet en låsetapp som sitter inne i basen. Slike kan monteres uten videre om en fjerner (dorer ut) låstappen, men regn med at basene (kikkerten) vil gli framover til den fremre stopper i utvidelsen av montasjesporet. Jeg fikk børsemakeren til å frese et spor i framre låskassebru fra utkasteråpningen og litt framover som låsetappen passer i og som gjør at fremre base havner jevnt med åpningen. Mulig dette høres litt pedantisk ut, men liker ikke halvveis løsninger noe særlig.

Edit: Om jeg ikke husker feil ble lengden på tappen redusert noe for å slippe å frese dypere i kassa enn nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Får skrive her jeg også nå som jeg har kjøpt Tikka 8)

Tikka M65 i 6,5x55

Kikkert: Zos 3-9x50 m/Lys og Butler Creek Linsebeskyttere

Demper: Atec Maxim

Tofot: Stoney Point 13,5" - 23" Er bestilt hos Børselars 8)

Kikkerten blir nok byttet ut etterhvert når jeg har penger nok :lol:

Kikkerten har funka bra så langt. Har fått skyti den inn så jeg treffer en klementin på 100meter så skal være klar til og jakte rev når det er lov igjen 1. Januar..

 

Bilder kommer 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Snakka med en som handler med våpen, og han kunne fortelle at 695 og T3 egentlig er samme børsa. 695 skulle være forløperen til t3, men helt lik. Stemmer dette, og kan man feks kjøpe magasin til T3 å putte det i 695 ? Jeg ga 6 for Tikkaen i kal 30.06 med Meopta Artemis 2000 3-9x42, borsnake,koffert,diesett samt Oryx kuler og andre kuler verdi ca 1800. Det finnes ikke riper eller skader på noe så det stemmer sikkert at det ikke er gått over 150 skudd gjennom den.Skulle være greit kjøp dette? Men altså: Er dette en T3?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Palinder

Takker for den. Ringer Landrø snarest. Kunne kanskje kjøpt rimeligere utenlands, men slike operasjoner er utenfor min kompetanse på språk og data :? Kjøpet av rifla tror jeg er utrolig bra. Jeg kan ikke forstå ut fra utseende at noe av utstyret kan ha vært utendørs. Gleder meg til å teste den på banen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hoy!

Noken som har eit T3 Hunter skjefte liggende som dei gjerne vil bli fort kvitt?

Meiner og hugse det låg nokre skjefter ute på nettet her ein plass for ei stund sia til nettopp T3. (Finn.no eller her på Kammerset)

Skal ein kjøpe dette nytt så koster jo dette flæsk!

Link to comment
Share on other sites

Ja, ein reserve stokk er alltid kjekt og ha.

Skulle gjerne hatt ein i reserve sjøl no!

Egentlig ute etter valnøtt stokken, så hvis noen har ein til salgs så skrik ut!!

Det blir ein ufrivillig stopp i revejakta no, men da får mikkel tid til å komme inn på åta igjen..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

da kan jeg endelig være medlem i denne klubben. Hentet min tikka m695 i posten stad. Rifla er nesten helt strøken, ikke gått mange hundre skudd og ser bra ut. Nå er jeg spent på om all skryten jeg leser på denne tråden er sant! Kaliberet er i 30 06.

Planen er å sette på lav optilock ringmontasje til tikka og sette på swarovski z3 3-9 x 36. Håper dette blir en ålreit kombinasjon, gleder meg til å prøve!

Link to comment
Share on other sites

Har også gått til innkjøp av ein god Tikka :)

Tikka M65 Delux 30-06, stokk bytta til sort KKC

Løp kappet og gjeget til lyddemper fra A-tec

Toppa med Zeiss Diavari 3-12 x 56 :wink:

 

Om det er noen som har magasin til denne så er det interesant å kjøpe

Gjerne 10 skudds sportermagasin også

Kontakt meg om noen veit om eller har slikt liggene

Ikke akkurat hyllevare lenger :cry:

Link to comment
Share on other sites

Endelig fikk jeg rotet meg til å vise frem min "dame".

 

Tikka T3 Tactical 300 WM.

Rifla er stortsett orginal men med noe duppeditter ettermontert.

 

Bildene kunne nok ha vært bedre, men det fikk duge for denne gang.

Har montert versapod og bakfot. Den siste er kansje noe overdrevent, men det hjelper da litt.

IMG_4260Resized.jpg

 

Har også lyddemper, men har på rekyldemper (øresprenger) her.

IMG_4256Resized.jpg

 

Leupold Mark IV 4,5 - 14 x 50

IMG_4259Resized.jpg

 

Jeg fikk skiftet ut plast "proppen" bak på sluttstykket med en i aluminium. En meget svak detalj som nok var undervurdert av produsenten.

IMG_4258Resized.jpg

 

Skal legge ut bedre bilder etter hvert.

 

Noen som forøvrig vet om det finnes magasin i metall til disse?

Liker ikke å bruke den i -10 eller lavere på grunn av plasten.

 

Jeg liker rifla godt, men er ikke helt tilpasset den da den ikke unaturlig "danser" litt mer i armene enn det 6,5 og 308 gjør. Men det blir bedre og bedre. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

 

Stolt eier av en Tikka M55-.308 påsatt SB 1,5-6X42 og dempet med SL

 

Økonomi rigg ettersom dette er min første rifle. Fra før har jeg en Franchi hagle og nå var det liksom på tide med noe annet

 

Tenkte å tipse her inne angående 5skudds magasin til dette våpenet. Fikk mitt i posten fra Sverige til NOK 963,-

 

Jeg lette overalt på nettet og lyktes til slutt i Huskvarna. Satte over penger og 1 uke senere lå det i postkassen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...