Jump to content

Hvem her bruker skytebriller?


Sir jamalot

Recommended Posts

  • 7 years later...

Tar opp igjen denne tråden her, har begynt å bruka briller sjølv når eg skyte (vernebriller) treng iverfall ikkje vanlige briller enda då synet fortsatt er bra. Har sålangt lånt noken billige "eingongsvernebriller" på arbeid. Type som kostar 30-40 kroner og som blir liggande og slenga rundt omkring. (men eg har past på disse da) spørsmålet mitt er vil desse gjera jobben (eller er dei falsk tryggheit) eller bør ein viss ein fyrst skal bruka brille kjøpa noken ala dei det var linka til tidlegare http://www.opticsplanet.com/ess-brand.html Er redd for synet mitt og driv med heimelading. Berre rifla da men likavell. Tenker som så at ved ei eventuell våpensprenging så tviler eg på om ett par vanlige briller ala biltema, jula o.l. hjelpe noke særlig, veit ikkje kor vanlig våpensprengning er da men "better safe than sorry"

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker briller litt sånn av og på. Til pistolskyting har jeg ambisjoner om å bruke briller hele tiden. Jeg brukte aldri briller da jeg begynte å skyte (rifle) på 90-tallet, kan ikke huske at noen andre gjorde det heller, ikke pistolskytterne jeg skjøt litt sammen med heller. I forsvaret på tidlig 2000-tall var det heller aldri et tema. Så var jeg ute av forsvaret en stund før jeg kom tilbake på 2010-tallet, da var det plutselig obligatorisk med øyebeskyttelse, og jeg husker jeg fant dette svært uvant og plagsomt! Nå er en del av skytingen jeg bedriver av en slik karakter at briller blir "glemt" eller ikke er praktisk grunnet dugg ol., eller at skytingen er improvisert, type dra av gårde noen hundre skudd på hytta. Jeg synes også at jeg får mye lydgjennomgang ved bruk av øreklokker, men det plager meg lite, da jeg stort sett bestandig bruker propper i tillegg. Hørselen tar jeg nemlig godt vare på, du er garantert smell ved skyting, fremmedlegemer i høy hastighet med kurs mot øyne er ikke like garantert (selv om følgene ofte er større!) Ørene mine får nok juling som det er, så jeg synes jeg skylder meg selv å ta godt vare på dem med både (elektroniske) propper og klokker. Dog har jeg hatt en liten episode en gang som kunne gått riktig galt ved bruk av rifle: Jeg hadde en gang en patron som ikke ville kamre skikkelig, og sluttstykket på (automat-) rifla gikk ikke ordentlig i inngrep og jeg fikk naturligvis ikke skutt. Ladearmen lot seg ikke rikke og jeg måtte røske kraftig for å ut skuddet. På tredje-fjerde-femte forsøk hadde jeg fått engasjert kjempekreftene og skuddet kom ut, antagelig i noe som nærmet seg samme hastighet det hadde fått ut pipa, og traff med kula først (tyngste del av patronen) MIDT mellom øynene. Resultatet ble ikke verre enn bannskap, smerte og en del blod nedover ansiktet, men én cm til høyre eller venstre og jeg hadde hatt en ganske heftig piercing i øyet. Lesson learned: Expect the unexpected, eyes and ears!

Link to comment
Share on other sites

Can: Om du lurer på "holdbarheten" til "gratisbrillene" dine, så kan du jo bare eksperimentere litt med ett par eller tre. (Jeg forstår det slik at tilgjengeligheten er god). Skritt opp ti-tolv meter (eller annen avstand du føler er relevant), sett brillene opp, gjerne opp mot et eller annet, slik at de ikke bare absorberer energien ved å flakse avgårde. Lad så hagla (om du har en slik) med den billigste ammoen du har og dra avgårde et skudd. Sørg for å treffe. Dette gir deg om ikke annet en uvitenskapelig idé om hva du har på fjeset. Takler de en haglskur på 10 meter, tar de det meste pistolen din kan finne på èn meter unna. Eventuelt kan du skyte på de med pistol, eller salonggevær, men dette gir deg kanskje ikke så mye, briller er ikke konstruert for å være skuddsikre, selv om de kanskje kan takle .22en.

 

Selv har jeg briller fra både ESS og Oakley M-frame, men jeg bruker mest enten solbrillene jeg har på meg for dagen, eller Wiley-X briller med fotokromiske glass, som blir mørkere jo lysere det er. Jeg er storfornøyd med disse, men de blir fort ripete (egen erfaring, og det "andre" sier), så jeg kjøper gjerne ekstra linser x3 når jeg først bestiller. Dessverre skifter ikke glassene bilde inne i bilen da frontruta tar UV-strålingen de trenger for å skifte farge.

 

Er det forresten noen der ute med erfaringer fra andre skytebriller med fotokromiske glass? Blir disse også lett ripete? Jeg vet det fins fotokromisk til M-frame, og at Oakley har flere andre modeller som fins med disse.

 

Edit: Can: jeg er forøvrig av den oppfatning at "noe" foran øynene er bedre enn ingenting. Ofte vil flyvende objekter med øyeødeleggende/plagende potensiale kunne la seg stoppe med relativt enkle midler; et øyeeple har ikke store forutsetninger for å stoppe bittesmå fragmenter. Disse ville kanskje ha stoppet i et papirark brettet dobbelt, men har kraft nok til å gjøre en viss skade på et ubeskyttet øye. Jeg har selv en kompis som havna på legevakta etter en klassisk "kvist i øyet under sniking natterstid". Ikke store krafta, men briller hadde stoppa det. Det største problemet, slik jeg ser det, med "andre" typer vernebriller, f. eks. pilotbriller er den manglende sidebeskyttelsen. 

 

Edited by oyvind1
La til et punkt
Link to comment
Share on other sites

For meg avhenger det litt med hva jeg skyter med. Bruker jeg min Sig Neuhausen P210 bruker jeg ikke briller, men bruker jeg pardini eller benelli 22LR våpen så bruker jeg briller da disse har en tendens til å sparke hylsene i trynet på meg. 
Ellers merker jeg at jeg sliter litt med briller på. I den forstand at ofte mister litt fokus på kornet med brillene på. Så skyter best uten. 
Mulig dette er noe som kan trenes mer da jeg aldri bruker briller ellers. Også gått inn for å kjøpe Beretta sine briller til 800,- på XXL uten at det hjalp noe. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...