Jump to content

Hvem her bruker skytebriller?


Sir jamalot

Recommended Posts

:oops: Leste ikke grundig nok... Jeg tenkte litt feil også, El Gringo...

Jeg bruker skytterbrille, men kunne tenkt meg en vernebrille med sliping for synskorreksjon..

Og GJERNE med utskiftbare glass i forskjellige farger....

Men da snakker vi antaklig om LITT mer penger....

 

( :evil: De skytebrillene er jo udugelige når jeg skal skyte liggende.........)

Det er vel heller jeg som har uttrykt meg litt utydelig her.

Det dreier seg om vernebrille (type solbrille) med utskiftbare glass (tror det ver 5 forskjellige farger) og innsats for slipt glass i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

8) Takk uansett El Gringo!

Kan være vel verdt å sjekke ut de litt nærmere....

(Jeg er langtfra blind uten briller... På felt / korte hold klarer jeg meg nesten like bra uten..)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:shock: Fikk du med deg prisen på disse El Gringo?
Børselars hadde et par på bordet under NM spesial

Mener han tok ca. 4-500 for settet.

En kjapp telefon til Petter Bratli hos Børselars (det var han som sto på standen), så får du vite eksakt.

Så da må vi sørge for å vinne gavekort på NM som dekker kostnaden, med andre ord. Forutsatt at de har slik premiering da, og ikke keramikk eller treskurd eller noe sånt.

 

:oops: Leste ikke grundig nok... Jeg tenkte litt feil også, El Gringo...

Jeg bruker skytterbrille, men kunne tenkt meg en vernebrille med sliping for synskorreksjon..

Og GJERNE med utskiftbare glass i forskjellige farger....

Men da snakker vi antaklig om LITT mer penger....

 

( :evil: De skytebrillene er jo udugelige når jeg skal skyte liggende.........)

Virker som vi har samme behov da. Men mine skytebriller funker fint på liggende. Vi har tydeligvis ganske forskjellig liggendestilling ...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Merk, etter jeg fikk .44 revolver og en .44 desert eagle(jada, nå har jeg en i .357mkvii og i .44xix), så kan jeg trygt si at briller er et must... uansett hva jeg har for hånden, skytebriller, byggebriller, solbrill fra h&m ... bare det dekker øya er jeg fornøyd... iallefall når jeg skyter dessert øgla. lar ingen skyte de uten briller av noe slag.

 

Merkverdig nok er .44 utrolig rekylmessig snilt i desert`n i forhold til ruger revolvern, men fæn å mye rask som kan fly mot trynet ditt fra et åpent kammer i de kalibre...

 

revolver har jeg til gode å kjenne noe som svir treffe fjes eller hender..

 

Ellers så er glocken min glad i å sprett tomhylsene av hodet mitt.... burde vel bruke caps og..

Link to comment
Share on other sites

Det er blitt gjort målinger i forbindelse med bruk av briller og hørselvern der dei fant ut at brille stengene under hørselvern slapp igjennom vel mykje støy.

Dette merker eg godt med enkelte briller.

I og med at hørselen min er noke redusert blir det vel helst til at eg skyt uten briller for å sleppe inn minst muligt støy.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg stille et av de berømte tåpelige spm. mine igjen :oops:

 

Hva er egentlig disse skytebrillene laget av, hvis dem tåler rikoskjetter som går gjennom klær og hud ? Vil ikke dem knuse da ?

 

Jeg skjønner at det funker bra i forhold til krutt og mantelsprut, men det er det med rikoskjettene jeg ikke skjønner :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brillenstengene litt på skrå så lyden blir stoppet. somregel bruker jeg pilotbriller ute i dagslys, de stengene er såpass små at jeg ikke har problemer med lyden fra .44 engang...finnes ikke i nærheten av skadelig db den lille lyden som evnt. blir sluppet inn

Link to comment
Share on other sites

:wink: Hva med å kjøpe silikonsett til Sordinklokkene? Tetter MEGET godt! Føles veldig behagelig!

(Har vel sammenlignet dette med å ha øra mellom to andre silikongjenstander... :mrgreen: )

Og til kenneth32: Vitsen med skytebriller er vel ikke å stoppe kraftige rikosjetter vil jeg tro..

Men en vesentlig reduksjon i skadeomfang er uansett et pluss å ta med seg hvis uhellet først skulle skje!

Link to comment
Share on other sites

Det er blitt gjort målinger i forbindelse med bruk av briller og hørselvern der dei fant ut at brille stengene under hørselvern slapp igjennom vel mykje støy.

Da velger du et par briller med sånne "wraparound"-stenger (f.eks. Oakley M-Frames) og plasserer stengene på tinningen over klokkene. Funker som bare det.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Er det ikke nå (nesten) blitt påbudt med skyte/vernebriller på standplass? Mener å ha lest et sted at 2009 er et overgangsår, før påbudet trer i kraft i 2010. Uansett fikk jeg briller av min bedre halvdel til jul (hadde det på ønskelista) 8) . De er av merke Peltor, med 4 utskiftbare glass (klart, gult, irridium og mørk sot). Bestilt på Midway.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke nå (nesten) blitt påbudt med skyte/vernebriller på standplass? Mener å ha lest et sted at 2009 er et overgangsår, før påbudet trer i kraft i 2010. Uansett fikk jeg briller av min bedre halvdel til jul (hadde det på ønskelista) 8) . De er av merke Peltor, med 4 utskiftbare glass (klart, gult, irridium og mørk sot). Bestilt på Midway.

 

Det ble ikke vedtatt noe påbud men det vil stå som en anmodning i de nye reglene.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg bruker skytebriller på felt, og når jeg skyter med hjemmeladde skudd. Men jeg er helt i mot noe påbud. Syns det får være opp til den enkelte. Det er stort sett voksne folk som kan ta ansvar selv når det gjelder brillebruk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt, burde det være forbudt å oppholde seg på standplass for pistol uten værnebriller. Dette mener jeg helt seriøst, og spesielt vil jeg fremmheve at dette i høyeste grad også gjelder når det skytes med luftgevær og salonggevær, grunnet ekstremt mye større rikosjett risiko. Og for egendel etter at en tennhette blåste av i annsiktet under skyting med en helt vanlig Tikka 695 i 30-06, så vil jeg anbefale det ved rifleskyting ellers også (ihvertfall når en bruker konstruksjoner som leder blåsten rett i øynene på skytteren). Hadde jeg ikke brukt briller til vanligt, er jeg redd dette hadde vært en helt annen og ubehaglig opplevelse.

 

Jeg fatter egentlig ikke at noen i det hele får oppholde seg på en hvilken som helst standplass uten værnebriller, og da tenker jeg like mye på eventuelle tilskuere. I dagens amerikanisering, er det vel bare ett tidsspørsmål til en eller annen kommer med ett erstattningssøksmål mot skytterlag/pistolklubber som tillater skyting og opphold uten fult værneutstyr.

 

Det er langt mellom de alvorlige tilfellene, men med det anntallet skudd som blir løst på slike steder. Så sier statestikken vel greit i fra at før eller senere blir blir det skader. Og alt for mange av oss har tydligvis enten vært med i, eller observert nesten ulykker / mindre alvorlige uhell. Jeg tror der er store mørketall grunnet liten vilje til raportering (akkurat som det har vært i arbeidslivet frem til disse tider).

 

Så vær forsiktig og bruk briller (nesten hva som helst er bedre enn ingenting).

Link to comment
Share on other sites

Dette mener jeg helt seriøst, og spesielt vil jeg fremmheve at dette i høyeste grad også gjelder når det skytes med luftgevær og salonggevær, grunnet ekstremt mye større rikosjett risiko.

 

Har vert bori rikosjeter med både luftgevær og salong, og det er ikke morro, hadde disse treffet øye mitt så hadde jeg antageilg hvis ikke sett så mye på det øyet.

 

Fått luftbørse kule 3-4 cm unna øyet og det vat ikke godt, skøyt ute med vegg som bakrunn, pass på og ikke stå fornær, de kommer tilbake.

 

 

Har hatt salong kule litt over panna, og da begynte jeg og blø, dette var da jeg skøyt inne, eller jeg skøt ikke engang, bar kikka, skulle akk til og skyte etterpå, men var litt nærvøs da, får en liten aha oplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Eg har vore utrulig sløv med å bruke briller. Brukte det når eg dreiv med pistol skyting tidligere, men aldri brukt det på heimebane. Når eg kjøpte meg nytt luftgevær her i høst, so skaut eg på blink i kjelleren, med ein kulefanger bakom blinken. Men det var ikkje heilsveist ramme på den kulefangeren, så ei kule klarte å presse seg gjennom glipa og rikosjerte i ein vedkubbe rett under. Fragmentet suste rett ved sida av meg og smalt i veggen bak meg...

Så skytebriller, det er ikkje det dummeste ein kan invistere i..

Link to comment
Share on other sites

Hei.Fikk for to år siden deler av en kule på siden av neserota,og den gled inn til øyekroken.Det ble en smertefull opplevelse som også innebar en oprasjon for å hente ut blykladden.Jeg brukte ikke skytebriller,men idag gjør jeg det.Regner med at jeg ikke har slik flaks en gang til og er svært fornøyd med at jeg ser med begge øynene enda.BRUK BRILLER!

Kula,eller restene av den oppbevares på et lite glass så jeg ser den med jevne mellomrom.

 

mvh Geir :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Drar denne tråden 'frem fra glemselen'... Jeg var på Hamar IL, pistolgruppa sitt spesialfeltstevne på Terningmoen søndag. På standplass sju ble jeg skadeskutt! :P Det var en skytter på samme lag som meg (jeg på plass en, han på plass fire) som løsnet skudd i klar-stilling (45 grader) med sin .44 magnum. Ikke ett, men to skudd gikk i bakken. Jeg kjente en sviende smerte i høyre kinn etter første smell, og jommen traff han meg i skytehånda med neste skudd. Jeg fjernet et blyfragment i hånda etterpå, men blybiten som satt i kinnet måtte jeg ta hjemme med kniv...

(Skyteleder lot oss skyte ferdig, og jeg fylte!!!)

Hadde blysplinten truffet 5 cm høyere og 2 cm lengere ut, hadde dette gått meget galt! (Jeg bruker vanlig skytebrille, men den hadde ikke forhindret sprut fra siden.)

Får meg til å tenke litt dette her!

 

Vernebriller er FORNUFTIG!

Link to comment
Share on other sites

Spør du meg så burde det vært påbudt i NSF også.
Er enig i det, selv om det medfører massevis av ulemper. Vi har vel normalt bare fått utlevert to øyer, så det er fornuftig å redusere risikoen for skader.. (Kinnet mitt er ganske ømt etter denne blysplinten.. Godt jeg slapp å skjære den ut av øyet!) Må nok prøve å få til en bra løsning på problemet med skytebrille og vernebriller..
Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med vernebriller i forbindlese med jakt? Som støkkjeger opplever jeg at de fleste brillene jeg har testet dugger svært fort. Dette resulterer i at jeg tar de av og dermed har jeg jo ingen beskyttelse mot rikosjetter fra egen børse eller jaktkammerat.

At en brille ikke dugger når man sykler eller utfører andre aktiviteter som medføre stor fart og dermed god luftgjennomstrømning er en ting. I rusletempo oppover ei bratt li er mine erfaringer dugg og dermed ubrukelige briller. Er det noen som har noe å anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Bruker briller til dagen så jeg har ikke hatt behov for å ta på noe exstra for å beskytte øynene mine,men skal fikse synet med laser om 3 dager så må vel begynne å bruke skytebriller da tenker jeg :roll:

Har hatt briller de siste 20 årene så blir vel ikke noe pes for meg å bruke det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med vernebriller i forbindlese med jakt? Som støkkjeger opplever jeg at de fleste brillene jeg har testet dugger svært fort. Dette resulterer i at jeg tar de av og dermed har jeg jo ingen beskyttelse mot rikosjetter fra egen børse eller jaktkammerat.

At en brille ikke dugger når man sykler eller utfører andre aktiviteter som medføre stor fart og dermed god luftgjennomstrømning er en ting. I rusletempo oppover ei bratt li er mine erfaringer dugg og dermed ubrukelige briller. Er det noen som har noe å anbefale?

 

Prøv å sette brilla littegranne ut på nesen slik at du får luft mellom glass/ramme og huden din oppe og nede, da får du lettere gjennomstrømning og blir kvitt dugg lettere. Noen vernebriller har perforering i rammen nede og oppe for å hjelpe til med dette.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med vernebriller i forbindlese med jakt? Som støkkjeger opplever jeg at de fleste brillene jeg har testet dugger svært fort. Dette resulterer i at jeg tar de av og dermed har jeg jo ingen beskyttelse mot rikosjetter fra egen børse eller jaktkammerat.

At en brille ikke dugger når man sykler eller utfører andre aktiviteter som medføre stor fart og dermed god luftgjennomstrømning er en ting. I rusletempo oppover ei bratt li er mine erfaringer dugg og dermed ubrukelige briller. Er det noen som har noe å anbefale?

 

Prøv å sette brilla littegranne ut på nesen slik at du får luft mellom glass/ramme og huden din oppe og nede, da får du lettere gjennomstrømning og blir kvitt dugg lettere. Noen vernebriller har perforering i rammen nede og oppe for å hjelpe til med dette.

Link to comment
Share on other sites

Stort sett så bruker jeg alltid briller når jeg skyter på blink, enten det er på skytebane eller det er hjemme. Men på jakt blir det som regel brilleløst, brillene mine har jeg tatt med meg fra annen sport jeg har bedrevet, men syns de er flotte til skyting også da de gir suveren beskyttelse også fra siden, og har splintsikkert glass - selv om dem muligens gir litt onkelskrue og b-gjeng assosiasjoner :D (klikkbart bilde)

image.php?productid=16144

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...