Jump to content

Ny Laika


excursion

Recommended Posts

Hallo

 

Er på utsikt etter ny jaktbikkje. En laika , Østsibirsk som så dan.

Vet noen om noen der ute som har valper på gang som kan være av interesse ?

Har vært både på de Norske og de Svenske laikasidene.

Er noen kull på gang på de Svenske , men den Norske siden er det heller dårlig med.

Link to comment
Share on other sites

Lite kull på gang her i Norge dessverre. Det var en bra paring, men tispa gikk tom.

 

Det ligger noen kull på den svenske laikaklubbens side, så du kan jo ta kontakt med oppdretterne der.

Bra kull av alle laikarasene rives bort kjapt, så man må være tidlig ute.

 

Kull som blir usolgt og som ikke har jaktprøvedokumentasjon, er det en ide å være veldig kritisk til.

 

Tålmodighet er mitt beste råd til deg akkurat nå :wink:

Tispene løper bare en gang i året, så dette er veldig sesongbetont.

 

Finland er jo også et alternativ :D

 

Om du tar kontakt med Ole Jakob Nygård i den norske laikaklubben, så kan han mer om rasen og han tipses med en gang noe er på gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg kjøpte en han hund som ble selgt av en samarbeidspartner av sæter, den døde kun etter kort tid. Det trenger ikke å ha noe med han å gjøre men den hadde trolig hjerte stoppet i. Fikk en tispe i erstatning, som har gått i lag med sin søster å mor i et halv år, den virket litt forsjiktig av seg, enten har moren vert domenang eller så er den straffet hart. Hunden virker fin ellers. Det var også litt inavel i stamtavla. Du må værtfall be om å se stamtavle før kjøp. Har også hørt om flere som sliter med å få til sent stamtavle, jeg måtte etter lyse min flereganger før den kom.

Link to comment
Share on other sites

Det var også litt inavel i stamtavla...

 

25% innavl vel...?

 

Jeg hadde faren til hunden din, om det er Kaiser, fra den var valp og ba etter hvert oppdretter komme å hente den igjen, alternativt ble den introdusert for en 6,5x55.

Fantes ikke jakt i den hunden over hodet.

Link to comment
Share on other sites

Har ei to år gammel østtispe tispe her for tiden som kan gis bort til en jeger som er interessert. Har 3 hanner fra før, så det blir fort litt slitsomt.

Bra og stabil i gemyttet, snill og kjælen, men jager ikke elg. Ble sparket av en hest som lita.

Loser fugl og mår og andre små rovdyr og har et brukbart søk.

Aldri prøvd på gaupe, jerv og bjørn.

 

Ved interesse send meg en PM.

Link to comment
Share on other sites

Har vel ikke planlagt at mi heller skal jage elg, men avvenninga ble litt effektivisert da hun prøvde å drite inne i et hestegjerde. Heste gjorde utras, og bikkja var kommet seg minst fem meter unna skiten før den landa!! Steike for et syn!

 

:mrgreen: Kjenner synet. Den ene vestlaikahannen min fant en hest inne på et gjorde i Värmland og dro i gang noe så jævlig. Stussa litt når jeg hørte at det trampa noe så jæ**lig i bakken, men skjønte hva det var når vrinskinga starta.

Skal si bikkja fikk strekt ut :lol:

 

Fikk han ut og gikk videre, men 5 min senere var han tilbake og holdt på med hesten igjen.

Tok ikke nevneverdig skade av det, selv om det var på nippet at han kom seg unna. Var så blid og fornøyd den tomsingen :D

 

Møtte han som eide hesten, og han holdt på å le seg i hjæl. Moro med hund for en gangs skyld sa han.

Valigvis var det gråbein som var innom.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om dette er noe?

 

Hannen er bra. Tispa er så vidt meg bekjent et uskrevet blad. Tar du kontakt med Ole Jakob Nygård i laikaklubben, så finner nok han ut det meste :D

Personlig så er jeg litt skeptisk til det som betegnes som "finn.no-kull" på renrasede jakthunder, så lenge det finns retningslinjer for hva som er kravene til avlshunder.

Hva er grunnen til at de ikke kan følges...? :(

Link to comment
Share on other sites

Har også bestilt ny ØSL. Kontaktet Torkel Norling i Svenska Laikaklubben tlf 0046730680101 og fikk god hjelp.

Venter nå valp etter Skrockens Klinga og Katkes Sokol.

Dette er Laikaer som først og fremst brukes på elg. Flere innterresange parringer på gang i Sverige.

 

Er det gammel'n som begynner å bli sliten, eller skal du ha 3?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Hei. Har lenge hatt lyst å skaffe meg en ny Øst laika. Noen som vet av brukbare kull i nordnorge, finland eller sverige? Blir ikke å bruke hunden på elg, men rovvilt og fugl. Grunnen til at jeg vil ha øst laika kontra de andre laikaene er på grunn av kløving og pulktrekking. Alt av tips er til stor hjelp, virker ikke som det er mange kull av denne sorten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...