Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

Vet ikke om dere orker flere revehistorier fa denne kanten, men jeg har en til på lur jeg.....

Denne revehistorien er todelt…..første del er mørk og depressiv, akkurat som et finsk radioteater fra 1960.

Bildet under illustrerer sinns- stemningen.

58bf053ac102f_20170304_2020031.jpg.7c5dffaa4f1f4b1ae4a09441c9bd4185.jpg

Tror dere ikke at jeg klarte å bomme på en revepels forleden kveld da. Steike hakke.

Sikkert 30 rever siden jeg bomma på rev sist. Ingenting er så depressivt som å bomme på rev.

Må være at man bommer på 2 rever på rappen, Dårlig karma etter den turen kan man si. Gikk og sparka småstein i dagesvis etterpå, tung til sinns. Til og med fruen i huset merket humør-svigningene.

Revefanten derimot, slapp unna med skrekken. Det som slår meg hver bidige gang etter et bomskudd på rev, er hvor fort en revepels egentlig kan løpe, når den løper for livet. Det er styggfort.

 

Nuvel…..over til litt mer positiv revejakt. Revekløa kom igjen, til tross for depressjonene.

Bare måtte ut forleden kveld, etter å ha observert revespor etter en, muligens to forskjellige rever, borte i jordekanten.

Pakka snippesken og ut på post. Prøvde å være i forkant av uværet som feide inn over Østlandet forleden og etterlot seg en god del snø og kaos rundt om.

Det gikk akkurat. Det snødde forsiktig da jeg ankom post og snøværet økte på i intensitet.

Ut med den elektroniske lokken og putt stille. Så var det til å lokke med forsiktig modulerte musepip.

Etter ca 20 minutters forsiktig lokking åpenbarte det seg en mørk flekk i jordekanten ca kl 19.15

Pga snødrev og lavt skydekke, ga denne kombinasjonen ypperlige jaktforhold/skytelys, slik at jeg så reven på 50 meters hold uten bruk av kikkert. Dette var en avslappet og rolig rev, ikke stressa som de kan være, når man lokker på de med hareskrik, så denne reven kom til å stoppe uten å «boffe» på den.

Yes, reven stoppa opp etter noen få meter ute på jordet, for en kjapp orientering.

POFF….rett ned, på stedet hvil, etter bråmøte med sinna VMAX

Ikke en eneste liten bevegelse å spore.

Lot den ligge og satt 1 time til, men nei…..ingen flere rever å se, kun snøvær.

Slik så den ut

58bf0614b53e5_20170304_2020351.jpg.e81e4bc0a664bc9afad2bf812f3a065b.jpg

 

-          Ei snerten tispe

-          Prima pels kvalitet, så denne revefrøkna ble med hjem for videre prekivering.

-          Ikke veid

Rev nr….oooo tør ikke nevne tallet engang. Ulykkestall, så det får bli rev nr 12,5 for sesongen.

Snipp snapp osv

Edited by Castor
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er det som er forskjellen på Castor og meg.

Jeg finner ikke engang noe å bomme på. Ute i går femtende gangen, og tror jeg gjør det meste riktig. For å trøste meg sjøl, prøver jeg å si at det likevel er sausen som er best, men så kommer jeg på at dette ikke er rypejakt. Tasser heim og kikker inn her...og Castor igjen med ny felling !!  men så sporty skal jeg være at jeg sier: Gratulererrrrrrrrrrrrrrrrrrr Castor! (Beklager den snerringa!)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Jakt62 skrev:

Det er det som er forskjellen på Castor og meg.

Jeg finner ikke engang noe å bomme på. Ute i går femtende gangen, og tror jeg gjør det meste riktig. For å trøste meg sjøl, prøver jeg å si at det likevel er sausen som er best, men så kommer jeg på at dette ikke er rypejakt. Tasser heim og kikker inn her...og Castor igjen med ny felling !!  men så sporty skal jeg være at jeg sier: Gratulererrrrrrrrrrrrrrrrrrr Castor! (Beklager den snerringa!)

Hei. Om det er i Selbu du jakter, så kan jeg trøste deg med at det i Stjørdal er kun felt litt over 50 rev i år, kontra ca 150rever de foregående årene. I tydal er det ikke felt rev for los jegerene som jakter der, og nesten ikke rev på åte der oppe. Så bestanden er nok lav i år. Jeg har to åter, (selbu og tydal) uten serlig stor aktivitet der. På svensk side jaktes det hardt for å skåne fjellreven i sylane. 

 

Men for all del, det ER mer rev i skogene. Men kansje må en lokke 20ganger kontra 10 ganger for å få inn rev... Så stå på! 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke verst å få bekreftet at det kan være flere faktorer en jegeren som gjør at man ikke får inn rev.

Da jeg dro til hytta i dag kl 10 så jeg en i luntetrav på et jorde bare noen hundre meter fra åtet mitt. Kanhende hilser han og jeg på hverandre ved en annen anledning.

Link to comment
Share on other sites

Hei. 

Har startet så smått med lokkejakt på rev, og lurer på hvor ofte dere lokker fra de samme postene? Jeg hadde rev på post i helgen, men fikk ikke skutt. Hvor lenge bør jeg da vente til jeg lokker fra den samme posten? Er det forskjell på hvor lenge man bør vente om man får skutt, ser rev og ikke får skutt eller ikke ser noe i det hele tatt? 

Link to comment
Share on other sites

Ble reven du ikke fikk skutt skremt? Er det mer rev i området som du ikke har skremt i forbindelse med lokking?

Om du får skutt og mener det ikke er flere rev innenfor hørehold kan du likesågodt hente reven med en gang. Er du usikker bør du sitte en stund etter at du har avsluttet lokkingen for å forsikre deg om at det ikke er rev i området som du skremmer ved å begynne å bevege deg rundt på post.

Hvis du ser rev som du ikke får skutt og ikke støkker bør du vente til du er sikker på at reven er borte før du beveger deg av post. Reven forbinder fort lokkelydene du lager i området med mennesker og dermed fare hvis den får været/syn av deg. 

Hvis du ikke ser rev i det hele tatt er det mindre viktig å vente før du går av post.

Jeg prøver generelt sett å vente både litt før og litt etter lokkingen. Avhengig av lyd lagd på vei ut, mengden rev i området, avstand fra der jeg lokker til der jeg mener reven oppholder seg, tidspress ift. resten av postene som skal lokkes på samme økt osv.

Det er veldig greit å ha mange områder/poster å lokke på, da slipper du å "bruke opp" et område, lokk kun når forholdene ligger til rette for det (riktig vind, snø/føreforhold, lys, nedbør, årstid ++) og tilpass valg av fløyter etter blant annet type post, årstid og avstand til rev. 

Link to comment
Share on other sites

Reven ble skremt når jeg måtte snu på meg for å prøve å få skutt. Den hadde kommet inn fra siden og stod å kikket på meg når jeg fikk se den. 

Det er helt sikkert flere rev i området. Vet ikke om noen andre som jakter og det er revespor over alt. 

Så kan jeg da bruke den samme posten om feks. en uke, uten å "bruke den opp"? Eller bør man vente lengre? 

Link to comment
Share on other sites

Den reven du skremte kan nokk bli vanskelig og få inn igjen.I boka til ulf lindroth ble det beskrevet en som prøvde ut akkurat det.første gang kom reven inn nærme på full gass.neste gang stod den i jordekanten et godt stykke unna før den trakk seg vekk.siste gang skimtet de den så vidt i skogholtet.

Men er klart du kan få inn annen rev men jeg ville nokk kanskje prøvd og variere hvilken lyd du bruker og ventet en måned før du lokker på samme plassen igjenn.

I enkelte lokkemiljøer er det og de som bruker samme plass kun en til to ganger i året for de mener reven venner seg meget raskt til lokken og blir fort mistenksom.

Jeg selv prøver på den beste lokkeplassen min,ved et islagt vann med mye skog rundt og bruke den plassen maks to ganger i året og når jeg først er ute så er jeg det når vær/snøforholdene er på sitt beste.Ikke for mye vind.skarraføre og sitte klar i grålysningen.

Jeg har også en del andre områder og jakte på så jeg prøver og variere jaktrykket over størst mulig område.

I motsettning til usa er lokkejakt her hjemme om ikke et nytt fenomen så er det fortsatt lite utbrett kontra andre jaktformer så vi som driver med det er i en bra posisjon da en ofte lokker i marker som ikke har blitt lokket ihjel av andre jegere.Med mindre naboen din tilfeldigvis er ivrig lokkejeger.

Men i usa hvor lokkejakt på spesielt coyote er den største voksende jaktformen hvor det stedvis har blitt lokket hardt så har de bynt og merke seg at det kan være vanskelig og få inn dyr og at de rømmer når de hører lokken istedenfor og komme inn på den.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det nærmer seg slutten på sesongen nå, men kanskje er den allerede over!? Her omkring er det mer eller mindre svarte jorder og svart skog mange steder nå. Når det i tillegg er "nullmåne", blir det omtrent umulig å se noe, vil jeg tro. Hadde kanskje tenkt meg ut en tur lørdag kveld, men det var til jeg så på månefase... Neste sjanse for meg er vle om to uker, palmehelga, om jeg får lov av "obersten og hennes adjutanter". Tross alt er man nederst i næringskjeden når man har frue og to døtre i huset! Bikkja og jeg må nok bare innfinne oss! :lol:

Nå er det ingen krise, akkurat, men det hadde jo vært moro med en liten tur til før det er slutt. Neste fullmåne er 11. april, så 8. - 9. hadde vært greit.

Men hvordan er det med løpetid nå? Midt i verste, eller er det på tur over? Tenker litt på hva slags lyder man bør prøve. Jeg bruker ikke fløyte selv, for da skremmer jeg vel reven over alle blåner. Tross alt døde dinosaurene ut for ca 65 millioner år siden. Derfor har jeg NJFF-appen på telefonen og en elektronisk sak med sauelyder, coyotehyl, kalkunkakling osv, kjøpt fra Ebay i vanvare tidligere i vinter. Selvsagt har jeg ikke fått i noe som kan minne om rev de fem, seks gangene jeg har prøvd. Det eneste jeg har klart å lokke selv, er bikkja hjemme. Han kom løpende i to hundre fra andre etasje i huset da jeg prøvde vaskebjørnskrik... Trodde vel det var en spiselig nabokatt som hadde forvillet seg inn i stua.

Link to comment
Share on other sites

Løpetida er over, kveld og morgen fungerer, selv på barmark? Jeg brukte en lokk som imiterer døende småfugl i går, reven kom asap, og det smalt etter ca 10-12sek med lokking. Kl var 19.20, barmark, sol og 3-4sekm vind, på Jæren ca 300m fra nærmeste gård.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei tenkte eg skulle komma med noken spm først som sist. Har søkt på ei rifla i 222 rem, tenkte å begynna med kråke eller revejakt med rifla då. Veit ikkje kva som er mest realistisk med tanke på suksess, bur på Karmøy, mesteparten av tida. Har jo tenkt litt da, er jo sjølvsagt fleire kråker enn det er reva men til kråkene bør ein vel ha opne bakka og åte. Kan ikkje skyta på dei når dei sete i trærne med rifla her, er hus og veie overalt. Så er kanskje lurast å begynna med revejakt. Siå eg ikkje har noke bu å skyta frå og like å sova om natta så må det bli på ettermiddaga og i helgene når eg er her. Men tenkte å spørra litt før eg prøve å lesa meg opp. Er det realistisk å få skyta noken rev her for ein totalt nybegynnar på revejakt, eller er prosjektet heilt fånyttes og eg bør bruka energien på noke anna? Dersom tommel opp er tingen å kjøpa ei fløyta setta seg til med bra skjul å vinden i ryggen å prøva å lokka dei på skuddhold. Er så utrulig mange sie i denne tråden her, men før eg begynne å lesa så tenkte eg å høyra om det var noke å bruka tida på. Ser jo veldig spennande ut, å gjere vel litt nytte for meg og  dersom eg klare å få noken rev.

Link to comment
Share on other sites

En ting og gjøre for deg.kjøp boken til ulf  lindroth  kunsten at locka rev.

Blir som bibelen for en som er i startfasen med revejakt. 

Fomla mye selv med prøve ting på måfå og det funka heller dårlig.men etter og lest boka hans og  fått teorien inn i blodet begynte suksessen på jakt og.lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset men blir litt skeptisk, når ein bør lesa ei heil bok for å lykkast. Er stygt redd for at eg ikkje kjeme til å få det til. Det virka rett og slett ikkje særligt enkelt. No er eg ikkje så naiv at eg trudde det da, men har lest litt i tråden og blitt litt betenkt etter kvart. Det er kanskje ikkje der ein bør begynna. Mulig det er enklare å jakta på kråker sjølv om det er smarte fuglar. Er hovedsaklig desse to det er "gratis" jakt på samt lang jakttid vil eg tru. Leste og gjennom tråden "kråkejakt med rifle" Fekk noken tips der og, spesielt dette med å legga ut åte i ein plastpose med matresta i  på ein litt open plass. Det virka kanskje litt enklare å gå i gong med, er iverfall mange fleire kråker enn reva og plenty av kråke her iverfall. Ein anna ting eg har tenkt på er å setta opp ei kråkefella (prosjektet mitt er for syselsetting og) Dersom eg skal gjera det så må eg finna ut type fella og plasering.

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke bli skremt av at jeg anbefalte den boka.

Det er bare det at den er så velskrevet og til stor hjelp.og ikke minst hvis en er interesert i revejakt er det jo artig og lese om emnet.

Jeg fikk in rev før jeg leste boka og men etter og ha lest den forstod mye mer om for eks vindrettning.typer lokker til forskjellige årstider,postvalg og mye mer.

Åssen terreng har du tilgang på?

For og si det kort og enkelt er kanskje det enkleste og byne med musepip;en slik du kan klemme på så kommer det pipelyd som simulerer musepip.

Har du tilgang på jorde med grass så er det fint og sette seg i jordekanten første to tre dagene etter at grasset er slått.

Da er det god kjangs og få inn nyskjerrig ungrev fra årets kull som er nyskjerrige og lettere og lure en fullvoksen rev.

 

Link to comment
Share on other sites

Nei har ikkje tilgang til terreng her enda men tenkte å kjøpa kort i ett av grunneigarlaga her, er blanda tereng vil eg sei. Litt kulturlandskap, skog samt bebyggelse, er slåttemark her og da men er alltid så mykje hus og sån der dei ligg, men går kanskje ann å snakka med noken av bøndene. 

Link to comment
Share on other sites

Ja prat med bønder og spørr om og få jakte på jordene deres.ofte trenger du ikke betale noe heller for mange bønder har lam og er ikke akkurat entustiastiske for rev.

Veldig greit med litt åpent lende da tett skog ofte gjør at når en lokker så vil reven ta lukta din før du får skutt den.

Men det funker bra i skogsområder og hvor en kan finne litt åpning også

Link to comment
Share on other sites

Bønder er ofte glad for at noen skyter rev på jordene deres. Men det skader neppe at du har litt bekjentskap til dem fra før. Husker en gang for noen år siden, da skøt jeg en stor flott hannrev som var på jakt i en saueflokk.. morsomt å se på når reven nærmet seg sauene... og sauene som gikk å snusa på den daue reven

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Noen som har formening om lokkejakt under brunsttiden? Er vel i nærheten av den nå?

 

Prøver å jakte i Søndre Land i Oppland, men sliter med å få kontakt med noe som kan minne om rev. Har brukt Verminator Syco Tweety og elektronisk lokk (type billig Ebay), men ikke noe liv. Hva slags lokkelyder bør man prøve nå for tiden?

 

Det er mye spor i området. Det er masse snø, men bærer ganske greit. Revesporene er ikke dype.

 

Når bør en prøve seg på lokkejakt nå for tiden? Har prøvd etter skumring om kvelden, senest i går, men burde jeg heller prøve i dagslys?

 

Ellers tenker jeg på et par nye fløyter. Hvordan er Crit'r Call? Noe annet? Eller holder det med Syco Tweetyen?

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...

Eg tar opp igjen tråden her. Etter og ha kjøpt ny rifla og kikkert så tenkte eg og prøva og skyta noko anna en ein hjort i ny og ne og ei og anna gås.

Tenkte kanskje noko med lengre jaktid med enkel tilgang. Kråka eller rev kanskje.

Eg har lese nokon av dei fyrste sidene her, er da håp i hengande snøre med og prøva og lokka rev eller er det som og prøva og fiska laks, at det bit på ein kvart skuddår?

Ikkje meininga og vera negativ, men bedre og høyra det som det er.

Fått med meg at nokon av fløyten kan lokka inn kråka og ravn og. Men dei set seg vel ikkje på bakken vel? Er rifla eg er innteresert i og bruka. Kanskje dei kan setja seg viss eg bruke kråke bulvan eller litt mat på bakken. Trur vel at det er lettare og lokka kråker ( som det er allfor mange av på Karmøy) enn revar. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...