Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

Hva bruker dere til å spille av lydene?

 

Denne bruker jeg til rev-kråker etc. Kan laste lyder fra nettet eller spille inn selv.

foxproav0.jpg

 

Har du linker og priser på den der.

Hvor stor er den, føler ikke for å drege meg meg en diger "slepebrøler" ut i skogen for å lokke rev.

 

Kjell

Link to comment
Share on other sites

Men skjønte fort at det var Mikkel som satt der, så det ble knall og fall :D

Skinne henger nå i peisestua på hytta (stod 100m fra hytta, så det minne hører til der oppe) :D

 

Det var bedre.. 8)

 

Når det gjelder lokkeredskaper, så heier jeg på den gode gamle Pee Wee fløyta!

Det finnes ikke den lyd du ikke kan imitere med den og den er dødens effektiv på reven. For meg er det heller ingen bakdel at den får plass i lomma, da er den med hele tiden.

Greit å slippe å drasse rundt på en hel masse elektriske duppeditter bare for å lokke kråke eller rev. Dere ungdommer er jo litt opphengt i sånne tekniske ting, men for meg virker det unødvendig dyrt og upraktisk... Bruk heller penga på ammunisjon :lol:

 

Men, det er nå bare min mening.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Dere ungdommer er jo litt opphengt i sånne tekniske ting, men for meg virker det unødvendig dyrt og upraktisk... Bruk heller penga på ammunisjon

Ja nå trenger en ikke være ungdom for å bruke disse :wink: Synes det er greit å ha buttolo og pee-wee i lomma, men når det skal lokkes...ja da skal det lokkes. Da må planlegging til. Å ha denne lokkeren fører til flere vesentlige ting; Du slipper å bevege deg selv under lokkingen, og kan lokke når reven er på vei inn eller vekk. Du kan plassere den inntil 200 meter unna deg hvis vind eller terreng gjør det fordelaktig at din lukt ikke kommer fra stedet lyden kommer fra...og det er de fleste gangene. Og så slipper du den intense blåsingen...puhhhh... :roll:

 

På kråkejakt er det nokså effektivt å sette den opp 200 meter unna å ligge å lure med rifle. Kråkene prøver å få øye på lydkilden når det smeller og så setter de seg igjen...kanskje nærmere :wink: Den er suveren på kråker, og det virker som de aldri lærer. Skyter fra 1-5 hver seanse.

 

Alt til sin bruk

Link to comment
Share on other sites

Har vært en tur ute i kveld. Kjempe måneskinn. Prøvde lokking med Bøttoloen, men det kom ikke noe. Sjekka filmingen, har ikke vært rev der siden forrige Fredag og til i morges kl 06:30. Kom ingne på lokk med bøttoloen. Venter på lokkefløyte Nordik Predator. Misstet PeeWee fløyte for 2 uker siden. Gikk veldig lenge før jeg fikk denne nye. Bestillte den den 23 Nov fra Erætukku Jakt og Fiske. Bestillte også ei fra Mikael Tham i Sverige. Så nå får æ to fløyter.

Link to comment
Share on other sites

Endelig heime fra sjøen:)

Har tatt me diverse avskjær fra kjøtt fisk og skalldyr etter en mnd og d ble ca 10 kg...

Skall opp til plassen og slenge åta i morgen tidlig og til helga kommer brodern med tikkan og jeg skal bruke mausern i kombi med pee wee... :D mikkel er ikke så skeptisk... tar alt jeg jeg legger ut for tia. Håper på full pott til helga. Har bare skutt en før i år.

Om han ikke kommer på åtet kommer jeg til å gå rundt i området med lokken for å se om mikkel kommer :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Dere ungdommer er jo litt opphengt i sånne tekniske ting, men for meg virker det unødvendig dyrt og upraktisk... Bruk heller penga på ammunisjon

Ja nå trenger en ikke være ungdom for å bruke disse :wink: Synes det er greit å ha buttolo og pee-wee i lomma, men når det skal lokkes...ja da skal det lokkes. Da må planlegging til. Å ha denne lokkeren fører til flere vesentlige ting; Du slipper å bevege deg selv under lokkingen, og kan lokke når reven er på vei inn eller vekk. Du kan plassere den inntil 200 meter unna deg hvis vind eller terreng gjør det fordelaktig at din lukt ikke kommer fra stedet lyden kommer fra...og det er de fleste gangene. Og så slipper du den intense blåsingen...puhhhh... :roll:

 

På kråkejakt er det nokså effektivt å sette den opp 200 meter unna å ligge å lure med rifle. Kråkene prøver å få øye på lydkilden når det smeller og så setter de seg igjen...kanskje nærmere :wink: Den er suveren på kråker, og det virker som de aldri lærer. Skyter fra 1-5 hver seanse.

 

Alt til sin bruk

 

 

Vel - lokkeren fører med seg en vesentlig ting til: Meg bekjent er ikke bruk av elektroniske lokker tillatt under jakt...

 

 

P. Aker

Link to comment
Share on other sites

Har vært en tur ute i kveld. Kjempe måneskinn. Prøvde lokking med Bøttoloen, men det kom ikke noe. Sjekka filmingen, har ikke vært rev der siden forrige Fredag og til i morges kl 06:30. Kom ingne på lokk med bøttoloen. Venter på lokkefløyte Nordik Predator. Misstet PeeWee fløyte for 2 uker siden. Gikk veldig lenge før jeg fikk denne nye. Bestillte den den 23 Nov fra Erætukku Jakt og Fiske. Bestillte også ei fra Mikael Tham i Sverige. Så nå får æ to fløyter.
Jeg bestilte fra USA og det gikk veldig raskt ikke spes. dyrt heller. Men jeg engster meg litt for å starte å lokke, gehøret er ikke mye å skryte av her i gården.
Link to comment
Share on other sites

Vel.... Mulig at "tipseren" min rundt forbud av elektroniske lokker tar feil! Jeg skal sjekke litt videre. I viltloven finner jeg forøvrig ingen tekst som nevner temaet i særlig grad. Uansett greit å få en avklaring. Kommer forhåpentligvis snart tilbake til saken.

 

- Og filmen "Lockjakt på rev" - samt lokkepiper til rev - er straks på lager på www.brunst.no

 

Pierre Aker

www.brunst.no

Link to comment
Share on other sites

Vel.... Mulig at "tipseren" min rundt forbud av elektroniske lokker tar feil! Jeg skal sjekke litt videre. I viltloven finner jeg forøvrig ingen tekst som nevner temaet i særlig grad. Uansett greit å få en avklaring. Kommer forhåpentligvis snart tilbake til saken.

 

- Og filmen "Lockjakt på rev" - samt lokkepiper til rev - er straks på lager på www.brunst.no

 

Pierre Aker

www.brunst.no

 

Artig, den filmen må jeg kanskje ønske meg :)

Link to comment
Share on other sites

Du skal være svært god hvis du finner et sted at elektroniske lokkere, cd spillere, ipod etc. IKKE er lovlig i bruk. De er like lovlige som jaktradioer, hundepeilere, gps, mobiltelefoner.

 

På den annen side er det vel ikke det store problemet...De fleste lokkere jeg har sett har vært mer egnet til å skremme enn å lokke. Du kan ikke lage mer naturlig hjortebrøl enn du greier selv, og elg etc.

 

Men akkurat til enkelte lyse lyder som brukes på rovvilt kan de medføre fordeler. Ikke det at de autentiske harelydene er så mye bedre enn fløyter, men det faktum at du ikke har så lett for å bli røpet av din verste fiende og beste venn; Vinden. OG bevegelsene du må gjøre med hender og slikt for å få "liv" i lydene.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom jeg ikke får lov av grunneier å jakte med rifle så er jeg avhengig av å få revene inn på haglehold. Skjønner at det kan være vanskelig, men vis jeg setter meg i ett tårn og venter en stund med å lukte så det ikke lukter så mye av sporene mine vil det øke sjangsene mine? Eller får dere reven inn på haglehold bare med å sitte på bakken? Ser i filmen at de fleste revene de skyter blir skutt på ca 1oo meter.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom jeg ikke får lov av grunneier å jakte med rifle så er jeg avhengig av å få revene inn på haglehold. Skjønner at det kan være vanskelig, men vis jeg setter meg i ett tårn og venter en stund med å lukte så det ikke lukter så mye av sporene mine vil det øke sjangsene mine? Eller får dere reven inn på haglehold bare med å sitte på bakken? Ser i filmen at de fleste revene de skyter blir skutt på ca 1oo meter.

Første reven jeg skaut fikk jeg inn på ca 6 m. Satt i et soverommsvindu på hytta og hadde åta like utenfor. Har du ikke tilgang på noe skjul, skaff deg et lite kamotelt og sitt i det. Har et slikt selv som jeg bruker på kråkejakt. Du får slike som du også får kjøpt et trekk slik at du kan få vintercamo. Det jeg har heter Doghougs og til det er det å få tak i vintercamo trekk. Teltet kostet rundt kr 1000. Det er et sånt "sprett opp" telst. ingen stenger og ingen lang oppsett. Tar ca 3 sek å få det opp og 10 sek å få det nedpakket.

Link to comment
Share on other sites

For å få reven inn på haglehold må du holde deg sinnsykt godt skjult, og sitte dørgende rolig. Husk at reven alltid kommer inn mot vinden, så du må plassere deg slik at den ikke får været av deg før du har den på skuddhold. Sitt høyt uten å sitte i siluett, eller sitt ved et vann eller noe slikt slik at vinden blåser lukta av deg utover vannet. Da tar du reven idet den kommer i vannkanten for å komme i riktig vind.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk inn rev på ipod og billig klas ohlsonhøytaler. Satt i kanten på ett vann, hadde lokket i drøyt ti min da jeg følte at noe sto å så på meg, snudde meg og 30 meter inni skogen bak meg sto det en rev. Vi så på hverandre i ett par sekunder før den løp inn i skogen. Var ikke i jaktterrenget så jeg hadde ikke med børse, men det lover bra...

Link to comment
Share on other sites

Prøvde i dag.

Blåste noe inn i h..... men prøvde no uansett da.

Plasserte høytaleren 70-80 meter unna og kunne alikevell høre lyden.

Kjekt og høre at det virka(lyden).

Ble som venta ikke noe, sikkert både fordi det var mye folk ute i marka, vinden og at det var mitt på dagen.

Men måtte prøve mitt nyeste prosjekt og det funka flott og det var egentligt målet for i dag.

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Helg og Nordik Predator fløyta er kommet. Tenkt meg ut en tur i morgen for å prøve å lokke. Er på hytta akkurat nå, har sjekke fimingen, har ikke vært rev på åta denne siste uken. Været må nok ta en del av skylden for det, mye vind og regn men akkurat nå er det stille, stjærneklart og ellers veldig fint ute bortsett fra at nesten all snøen er borte. Ser frem til i morgen. Har også fått laddet 20 skudd 40 grs v-max. Spent på disse skuddene.

Link to comment
Share on other sites

Ja da ble det en liten tur på max 1 time i dag. Lokka nok i 30 til 40 min. Så ikke snurten til noe rev nei. Det var et vanskelig lys,slik at det var vanskelig å se om det dukket opp noe rev. Lite snø var det også. Men jeg hadde ingen forhåpninger om å få lokket inn noe rev. Dette fordi den siste uka har det ikke vært antydning til rev ved åta. Den har nok trukket seg lengre inn på øya i en periode nå. Men som de sier den DVD filmen om lokking, ser du ikke noe så har den oppdaget deg eller at det rett og slett ikke var rev i området. Det siste tror jeg på i dag. Skal nok prøve igjen i morgen og da skal jeg finne et annet område.Men fløyta funka helt fint den. Jeg vil anbefale å ikke bruke den strikken i de sporene som er laget i fløyta. Sett heller tennene i underkjeven i sporet og tennene oppå, syntes lyden ble mer realistisk da.

Link to comment
Share on other sites

di karene i filmen brukte ikke strikken la jeg merke til.....

 

men det jeg lurer på er om reven vil reagere på hareskrik,når det er fint lite hare her i lofoten.men det funket jo i filmen lockjakt på rev,men det var jo i sveriges store skoger,der reven sikkert har hørt hareskriket før,og vet hva det betyr.....

 

blir moro å prøve i allefall...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt ei PeeWee fløyte tidligere som jeg har prøvd her på øya, nå har jeg misstet den derfor Nordik Predator. Den fløyta prøvde jeg her og lokket inn rev med den, og her har jeg aldri sett noen hare. Tror ikke det skal ha noe å si. Skrikelyd er dyr i nød. Men på den mitterste rillen i fløyta kan du lage kaninskrik :? Tror ikke reven hører forskjell på kanin og hareskrik :?: vet ikke,men forskjell på lyden blir det. Du kan jo også lage musepip med denne fløyta og mus har dere vel i Lofoten også :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tidligere i tråden ble det diskutert om elektroniske lokkere var tillat..

 

Aker skrev i ett innlegg: "Meg bekjent er ikke bruk av elektroniske lokker tillatt under jakt..."

 

Jeg har nå sjekket opp litt omkring dette med elektroniske lokkere, og jakt/fangst. Og tror Aker har rett...

 

Norge har underskrevet en god del internasjonale avtaler og konvensjoner, bla flere som omhandler vern av dyr og deres leveområder.

Bernkonvensjonen er en slik, dens formål er å verne europeiske arter av ville dyr og planter og deres leveområder, Norge ratifiserte konvensjonen i 1986.

 

Bernkonvensjonen består av flere lister, der liste IV omhandler fangstredskaper og jaktmetoder som skal være forbudt, og som medlemslandene med å ratifisere konvensjonen har forpliktet seg til å forby.

På denne lista står bla "Tape recorders"

 

Og jeg må spøre Johs om han er 100% sikker og hvor han har det i fra.

Elektroniske lokker er fullt tillatt i Norge
Link to comment
Share on other sites

No begynner vi å bevege oss inn i et juridisk vepsebol, og det hadde faktisk hvert greit å få en juridsik avklaring av dette.

Sak for NJFF?.

 

Ingen ting jeg hadde lyst på i postkassen i dag heller, frykter for en veldig kjedelig 1 og 2 dags jul hvis ikke revelokken min dukker opp snart.

Link to comment
Share on other sites

På denne lista står bla "Tape recorders"

Jo.... Men for å spikke litt fliser, så er vel en elektronisk lokk ikke en "tape recorder"?

Der er ingen "tape", og man kan ikke spille inn lyder såvidt meg bekjent. Nå snakker jeg av erfaring med Cass Creek og liknende lokker.

 

På den annen side så står det også i dette dokumentet om forbud mot bruk av kunstig lys.

Da har vi jo åtejakt på rev da, der er jo lys tillatt.

Det står også at det er forbudt å bruke feller til å fange fugl.

Kråkefeller er da tillatt her på berget.

 

Men dette er jo interessant å finne ut av sånn rent juridisk. Og siden du, Steve, har tatt deg bryet med å finne dette du refererer til over her, kunne du kanskje sendt en henvendelse til NJFF og DN?

Må vel være noen der som kan kommme med et godt svar.....

Link to comment
Share on other sites

Jo.... Men for å spikke litt fliser, så er vel en elektronisk lokk ikke en "tape recorder"?

Der er ingen "tape", og man kan ikke spille inn lyder såvidt meg bekjent.

 

Flisespikking kan jeg også væren med på :mrgreen:

Hvis du kikker litt på når denne konvensjonen så er den ratifisert av Norge, i 1986. Og den ble åpnet for undertegning i 1979.. Såvidt jeg hukser fra den tida, så fantes det ikke noen elektroniske dingser som lagret lydfiler slik vi er vant med i dag. Så slik sett tror jeg ikke konvensjonen forbyr kasetter og kassetspillere som sådan. Men kan om man vil, tolkes som et forbud mot ethver dings som går på strøm og lager lyd beregnet til å lokke med, eller til å avlede viltets oppmerksomhet...

 

Når du nevner kråkefeller og kunstig lys under åtejakt på rev, så er nettopp disse tingene spesifisert i loven. Her har lovmakeren gått inn og spesifisert at akkurat slik bruk er lov. Noe også konvensjonen åpner for. Det står ikke noe i loven (spesifikt) om elektroniske lokkeinrettninger, dermed er det ikke åpnet for bruk av slike.

Link to comment
Share on other sites

Å det selges jo elektronisk logg for rev og elg osv på de fleste sportsbutikker. :?

Det selges lommelykter også, men det er ikke tillatt med lys på jakt :wink:

Altså i pottitlandet Norge finnes det til stadighet ting som er tillatt å selge, men ikke bruke. Et annet eksempel på det er jo de berømte radar-/laservarslerene som var veldig omdiskutert for noen år siden.

Link to comment
Share on other sites

Men så send en mail til de rette instanser da, mann!!! :mrgreen:

Det er jo interessant for oss alle (tror jeg), å vite hva "the law" mener...:wink:

 

Jupp! Jeg tenkte det, siden jeg tross alt har studert faget og synes problemstillingen var interessant.

 

Fortsettelse følger.. (sikkert engang over jul).

 

Og før noen får den lyse ideen om at jeg er i mot slike lokkeinnrettninger...det er jeg nemmelig ikke!

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...