Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

Kjøpte en film med tittel "Lockjakt på råv" som er laget av Mikael Tham på vildmarks.no, det er to svensker i hovedrollene. Prøvde meg litt på sensommeren med lokking uten å få inn noe annet en en rådyr rå, men når jeg har fått satt bort krykkene mine og trent opp foten min igjen så skal det prøves ut mere. Filmen er instruktiv og lærerik og snudde mine antagelser angående lokking på rev, her går de blant annet inn i terenget å værsetter det med vilje utover åpne flater og vokter over dette som skytefelt pga når reven kommer for å undersøke så går den i ring rundt lydkilden(hareskrik) for å få overvær av hva det er som dreper denne haren for å bedømme sjansen for å kunne gå inn å stjele dette byttet hvis det lukter rev, eller stikke over alle høyder hvis det lukter gaupe eller menneske. Når reven kommer ut på den åpne flaten(hogstfelt,eng,åker) for å få overværet så har jegeren de store skuddsjansene. De tar for seg de forskjellige fløyter som er på markedet og brukemåten av disse. Dvdèn anbefales på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte peewee for mange år siden og prøvde meg på lokking uten noensinne å se en jævla rev. Ga til slutt opp. Nå har jeg nylig sett denne filmen, og jeg må bare si at haka ramlet rett i bordkanten med en smell da jeg så illustrasjonene med vind og fikk dem forklart. Ikke rart at jeg aldri skjøt rev!!!! Nå skal fløyta fram igjen!!! :twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Hvis reven kommer mot vinden, er det i hvert fall en fordel å ha blikket mot den før den aner fare og stikker av. Altså, hvis du sitter og lokker med vinden i ansiktet, vil reven etter denne teorien komme bakfra, og du lukter vel ikke noe mindre fra den kanten :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du skal ha vinden i ryggen. Reven vil komme mot vinden for og få været av "dyret" som skriker :wink:

Virker noe mot sin hensikt vel? Reven får ferten av menneske lang vei, og man ser ikke snurten av Mikkel...

 

Det slår meg som mest logisk at et dyr som bruker luktesansen i stor grad som det reven gjør vil velge å gå mot vinden, og at man derfor skal plassere seg med vinden i ryggen. Men for all del, jeg spør fordi at jeg ike vet :D !

Link to comment
Share on other sites

Hvis viinden er stabil og fin, kan det være et tips å sette seg på et berg eller noe som gjør at vinden FRA deg, altså din kroppslukt, går over terrenget under deg. Huff, dette ble tungvint forklart. Altså: Hvis det f.eks. blåser fra nord, kan du prøve å finne en topp eller knaus der terrenget på sørsiden ligger såpass mye lavere enn deg at lukten din blåser ut over terrenget. Så kan du sette deg til å lokke og håpe på at revefanten ikke får ferten av deg når den kommer sørfra.

 

Dette er vanlig teknikk på reinsdyrjakt og all slags jakt der menneskelukten er en faktor.

Link to comment
Share on other sites

Hvis viinden er stabil og fin, kan det være et tips å sette seg på et berg eller noe som gjør at vinden FRA deg, altså din kroppslukt, går over terrenget under deg. Huff, dette ble tungvint forklart. Altså: Hvis det f.eks. blåser fra nord, kan du prøve å finne en topp eller knaus der terrenget på sørsiden ligger såpass mye lavere enn deg at lukten din blåser ut over terrenget. Så kan du sette deg til å lokke og håpe på at revefanten ikke får ferten av deg når den kommer sørfra.

 

Dette er vanlig teknikk på reinsdyrjakt og all slags jakt der menneskelukten er en faktor.

 

Antyder du at jeg lukter vondt.... :mrgreen: ?

 

Veldig godt forklart og dette er også noe jeg har gjort som vane når jeg har postert på bla rådyr og elg. Jeg skal bestille denne DVD'en når jeg kommer på jobb i kveld. Høres ut som om den har gjort inntrykk på vordene revelokkere.

 

Jeg skal også bruke natta på å se om ikke jeg kan finne meg noe egnet kamuflasje. Jeg ser for meg at fjellduken min kan komme godt med til denne jaktformen, men det er mulig at den lager for mye støy.

Link to comment
Share on other sites

Det er rett at man skal sitte med vinden i ryggen. Reven vil gå rundt lydkilden (altså jegeren) for å få overværet, når du da sitter i kanten av en åker eller hogstflate med vitringen blåsende utover denne tvinges reven til å eksponere seg i åpent lende for å komme til vitringen (overværet, lukten av lydkilden) og da sier det PANG!!! fra jegeren.

Link to comment
Share on other sites

Har lokka rev med pipe/fløyte(døende hareskrik)flere ganger når jeg har vært på fjellrypejakt og sett rev i kikkerten. Morsomt å se reaksjonen til forskjellige rever. Noen rever har ikke vist antydning til å ville komme men heller blitt skeptisk,mens noen har kommet som en rakett . Husker ikke navnet på fløyta men kjøpte den av J.S.Opdahl og den er lita,grønn,med liten strikk rundt. Ingen tvil om den funker som F..,men krever trening for å få frem rette lyden første gangen.

Link to comment
Share on other sites

Har lokka rev med pipe/fløyte(døende hareskrik)flere ganger når jeg har vært på fjellrypejakt og sett rev i kikkerten. Morsomt å se reaksjonen til forskjellige rever. Noen rever har ikke vist antydning til å ville komme men heller blitt skeptisk,mens noen har kommet som en rakett . Husker ikke navnet på fløyta men kjøpte den av J.S.Opdahl og den er lita,grønn,med liten strikk rundt. Ingen tvil om den funker som F..,men krever trening for å få frem rette lyden første gangen.

 

 

PeeWee.

Link to comment
Share on other sites

Du skal ha vinden i ansiket fra der du blåser i fløyta eller om vinden kommer fra siden, åpne plasser som jorder å store hogstflater, pee wee fløyta brukes ikke på kråke trur jeg, mest på rev

Jeg har PeeWee. Var ute og lokket sist Lørdag. Det kom kråke etter knappe 20 sek. Den er effektiv på kråker og ravn også.

Link to comment
Share on other sites

Kunne jeg bare snart bli ferdig med å flytte, rydde og styre her så skulle jeg fått testa noe gøy!

Har kjøpt meg en elektrisk hare og elektrisk rovdyrlokk :D

Ble inspirert av en tråd om elektrisk lokk, og handlet på impuls.

Håper dette gjør susen, vi har bare klart å ta en rev på alle disse årene.

Sett en del, men de er svært skye overfor folk...

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en film med tittel "Lockjakt på råv" som er laget av Mikael Tham på vildmarks..... Dvdèn anbefales på det sterkeste.

 

Fikk denne i posten i går. Heldigvis skulle det kvinnelige innslaget i familien se "skal vi danse?", så da fikk jeg tid til å se den uforstyrret. Jeg er enig med deg at denne var ytterst informativ og verd hver krone. Jeg ser frem til å få diverse fløyter og ny .223 i hus :D ! Jeg innbiller meg at dette komer til å bli utfordrende, men jeg ser frem til å ha et mer aktivt alternativ til åtejakt og et litt mindre arbeidskrevende alternativ til sporing.

 

Mens jeg så filmen, så slo det meg at disse fløytene også kunne være artige i nærheten av kompiser med dagen derpå nerver :lol: !

Link to comment
Share on other sites

Jeg må vist bestille meg denne og fløyter. Problemet er bare at kjerringa enda er i sjokktilstand etter at ei ny rifle var kommet i hus mens hun var i Oslo i 3 dager..! :D Lettere med tilgivelse enn tillatelse. Er det peewee fløyter som blir brukt i denne?

 

Jeg er usikker på om det var Pee-wee fløyte de brukte, men prinsippet og oppbygningen minner om denne. De tar for seg en rekke forskjellige lokker og på slutten reklamerer de for en egen lokk som er kombinasjon av membran og longrange fløyter.

 

Jepp, det er ikke bare politiet som gjør en behovsvurdering når en stakker ønsker seg noe nytt.... :wink:

 

Takk og lov for påbudet om våpenskap 8) !

Link to comment
Share on other sites

Fløyta de reklamerer for heter Nordic Predator og er en kraftigere (tykkere) verson av PeeWee fløyta. Har Predatoren men blir antagelig også å kjøpe en PeeWee å suplere med pga den har en noe tynnere tone og det forekommer meg at det er lettere å lage mere nyanser i lydbildet med den. Det er riktig som Malle skrev, det er en forferdelig lyd som kan skremme de uforberette, når jeg tar frem fløyta å prøver i beste mening å etterligne den lyden man hører på filmen, så tilter Dachsèn og sofahunden til samboern setter seg ned å uler.

Leste også en plass om at det var noen jegere som hadde fått bonden på besøk når de satt å lokket, han kom vist for å ta livet av det stakkars dyret som lå å led nød. Hvis de fortsetter å lokke så godt som da de lurte bonden så tror jeg nok det blir rødpels på dem. I følge svenskene i filmen, så skal det bare bli lettere å lokke frem rødpelsen etter som vinteren stiger frem og de får matmangel.

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det disse lokkene blir bestillt?

 

har vært rundt i oslo å sett... xxl g-sport.. osv.. egentlig ikke mye og forvente..

 

men...

ere noen som har noe linker..

 

Jakt og Fangsbua i Trondheim en plass, tror jeg det var. Jeg bestillte min PeeWee derfra. Fikk også med en intro dvd. Sjekk ut Deal.no også. Har noen lokketing der også. Gå inn på Sport&Fritid og så Jakt.

Link to comment
Share on other sites

Var å jaktet på åta i går kveld. Kom til hytt ved 18 tiden. Sjekka filminga. Kunne se at det hadde vært stor aktivitet natten i forveien samt denne ettermiddagen fra kl 16:00. Hadde vært rev på åta når jeg svingte ned til hytta. Satte meg til i kjøkkenvinduet. Åpnet det litt slik at det ikk skulle bråke hvis mikkel dukket opp igjen. Så ca kl 20 kom den tilbake men fikk ikke opp vinduet i tide så den ble borte. Skulle ikke mye lyd til før den stakk. Dette er til vanlig en helt stille plass forutenom når vi er på hytta så utfordringen er stor for å få skutt. Så kledde jeg på meg og gikk ut i ei lita bu jeg har snekkret. Har varme der inne og den står ovenfor åta som ligger på ei myr nedefor hytta. Det var helt still så ingen rev men hørte den hylte i området. Satt der i 3 timer så tenkte jeg at jeg skulle prøve PeeWee fløyta. Blåste 2 ganger i den, hver gang i ca 1 min og et opphold på 3-4 min. Lyse skarpe toner. Holdy på å skulle gi meg da jeg plutselig ser lys av 1 par øyne mellom trærne ved åta. Tydelig kjappe hodebevegelser. Så fikk jeg øye på reven i utkanten av åta, den for i rask gange frem og tilbake på myra og snuste, så ble den borte. Gikk noen få minutter så var det igjen lys av øyner mellom trærne, også denne gangen tydelig raske hodebevegelser og så ble den bort. Ytterligere 2-3 min så var det lys av øyne igjen men heller ikke denne kom frem slik at det var mulig å slippe skudd. Om dette var en og samme rev vites ikke. Men at det var lokkingen som trigget den er jeg lite i tvil om. Kom litt snø i går og så var det måneskinn. Mulig den fikk tefften av meg. Må sette opp en lem forran glugg slik at månelyset ikke slipper inn i hytta. Fløyta skal benyttes flere ganger på åtejakta heretter.

Link to comment
Share on other sites

@Mikkelrev.

 

Driver med åtejakt etter mikkel selv og har en PeeWee liggende i jakkelomma så dette var interessant.

 

Hva slags skrik brukte du? Hvor på membranen hadde du strikken/tennene?

 

Bruker ikke strikken. Setter tenna, ca 5 mm opp på fløyta og biter sammen. Bruker en høy tynn, skarp tone. Først litt hissige lyder så mere rolig og "sørgmodig". Jeg er overbevist på at det var pga lokkingen at den kom og var tydelig "stressa". Dette var første gang jeg prøvde den ved selve åtejakt. Har tidliger brukt den tidlig på kvelden før jeg skulle sitte i bua, nesten uten unntak så har reven dukket opp en gang i løpet av natta og da helst etter at jeg hadde gitt meg. Lokking er effektivt. Leste om Lokking i bladet Jeger som kom ut nå i November, interessang lesning. Har forsøkt fløyta på dagtid, da her jeg lokket inn mye kråker og ravn. Så den funker. Hvilken lyd man skal lage som funker best er jeg usikker på men det ser ut som høye tynne toner, samt litt sørgmodig funker. Mulig dette var tilfeldig men jeg har alldri sett reven så "stressa" på åta før.

Må få høre fra deg hvis du bruker fløyta, dine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en film med tittel "Lockjakt på råv" som er laget av Mikael Tham på vildmarks..... Dvdèn anbefales på det sterkeste.

 

Fikk denne i posten i går. Heldigvis skulle det kvinnelige innslaget i familien se "skal vi danse?", så da fikk jeg tid til å se den uforstyrret. Jeg er enig med deg at denne var ytterst informativ og verd hver krone. Jeg ser frem til å få diverse fløyter og ny .223 i hus :D ! Jeg innbiller meg at dette komer til å bli utfordrende, men jeg ser frem til å ha et mer aktivt alternativ til åtejakt og et litt mindre arbeidskrevende alternativ til sporing.

 

Mens jeg så filmen, så slo det meg at disse fløytene også kunne være artige i nærheten av kompiser med dagen derpå nerver :lol: !

 

Filmen er bestillt og ser frem til å motta den. Hvor lenge varer denne filmen??

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips.

 

Det er samme "toneleie" og teknikk jeg har brukt på fløyta de gangene jeg har prøvd meg på revelokking. Har prøvd en god del ganger uten å få inn rev, det skyldes muligens at det ikke har vært rev i nærheten, eller jeg har lokket feil, eller den har fått teften av meg. Det å bruke den på åta var nytt og må testes ved første anledning. Å lokke inn kråke og ravn har jeg vært med på flere ganger, det fungerer.

 

Gir beskjed hvis det blir noe.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips.

 

Det er samme "toneleie" og teknikk jeg har brukt på fløyta de gangene jeg har prøvd meg på revelokking. Har prøvd en god del ganger uten å få inn rev, det skyldes muligens at det ikke har vært rev i nærheten, eller jeg har lokket feil, eller den har fått teften av meg. Det å bruke den på åta var nytt og må testes ved første anledning. Å lokke inn kråke og ravn har jeg vært med på flere ganger, det fungerer.

 

Gir beskjed hvis det blir noe.

 

En ting som er viktig å tenke på ved lokking er vindrettningen. Du må ha vinden i ryggen. Kan jo hende den har været deg og stukket av. Du har bare ikke fått det med deg. Men mest sansynlig er vel kanskje at det ikke har vært rev i området. Anbefaler at du flytter plass etter ca 30 min. Spennende å følge opp denne tråden utover vinteren. Blir bare letter og lettere å lokke inn reven dess mer snø det blir.

Link to comment
Share on other sites

Reven har jo veldig god hørsel og hører toner vi ikke hører.

 

Hvordan vil en avspillig av DVD'en fungere? (Xvid fra ukjent kilde på nettet)

Vil en få med nok høye toner?

Ikke minst lager fløytene disse tonene?

 

Jeg er håpløs på alt som har med med lyd å gjøre uansett hva det spilles på...

 

Har ikke prøvd på rev, men har spillt av kråke og ravnelyder fra en bæbar cd spiller hvor jeg har koblet til en liten høytaler. Går ikke lange tiden før de svarer i skogen og begynner å kretse over meg. Har lasstet ned noen revehyl som jeg skal få kopiert på plate og så prøve det på åtejakta. Hørte reven hyle flere ganger i går kveld. Har en del lokkelyder som jeg også har lasstet ned og prøvd på samme spilleren. Tror ikke jeg får nok volum til at det bli hørende hvis ikke reven skulle være rett i nærheten. Men de lydene jeg har høres veldig troverdig ut.

Link to comment
Share on other sites

Reven har jo veldig god hørsel og hører toner vi ikke hører.

 

Hvordan vil en avspillig av DVD'en fungere? (Xvid fra ukjent kilde på nettet)

Vil en få med nok høye toner?

Ikke minst lager fløytene disse tonene?

 

Jeg er håpløs på alt som har med med lyd å gjøre uansett hva det spilles på...

 

Har ikke prøvd på rev, men har spillt av kråke og ravnelyder fra en bæbar cd spiller hvor jeg har koblet til en liten høytaler. Går ikke lange tiden før de svarer i skogen og begynner å kretse over meg. Har lasstet ned noen revehyl som jeg skal få kopiert på plate og så prøve det på åtejakta. Hørte reven hyle flere ganger i går kveld. Har en del lokkelyder som jeg også har lasstet ned og prøvd på samme spilleren. Tror ikke jeg får nok volum til at det bli hørende hvis ikke reven skulle være rett i nærheten. Men de lydene jeg har høres veldig troverdig ut.

 

har prøvd på det samme,men min enorme dårlige pc-kunskap gjør at det blir bare tull!tar du på deg brenne-oppdrag?

Link to comment
Share on other sites

Reven har jo veldig god hørsel og hører toner vi ikke hører.

 

Hvordan vil en avspillig av DVD'en fungere? (Xvid fra ukjent kilde på nettet)

Vil en få med nok høye toner?

Ikke minst lager fløytene disse tonene?

 

Jeg er håpløs på alt som har med med lyd å gjøre uansett hva det spilles på...

 

Har ikke prøvd på rev, men har spillt av kråke og ravnelyder fra en bæbar cd spiller hvor jeg har koblet til en liten høytaler. Går ikke lange tiden før de svarer i skogen og begynner å kretse over meg. Har lasstet ned noen revehyl som jeg skal få kopiert på plate og så prøve det på åtejakta. Hørte reven hyle flere ganger i går kveld. Har en del lokkelyder som jeg også har lasstet ned og prøvd på samme spilleren. Tror ikke jeg får nok volum til at det bli hørende hvis ikke reven skulle være rett i nærheten. Men de lydene jeg har høres veldig troverdig ut.

 

har prøvd på det samme,men min enorme dårlige pc-kunskap gjør at det blir bare tull!tar du på deg brenne-oppdrag?

 

Kan godt brenne en plate ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Reven har jo veldig god hørsel og hører toner vi ikke hører.

 

Hvordan vil en avspillig av DVD'en fungere? (Xvid fra ukjent kilde på nettet)

Vil en få med nok høye toner?

Ikke minst lager fløytene disse tonene?

 

Jeg er håpløs på alt som har med med lyd å gjøre uansett hva det spilles på...

 

Har ikke prøvd på rev, men har spillt av kråke og ravnelyder fra en bæbar cd spiller hvor jeg har koblet til en liten høytaler. Går ikke lange tiden før de svarer i skogen og begynner å kretse over meg. Har lasstet ned noen revehyl som jeg skal få kopiert på plate og så prøve det på åtejakta. Hørte reven hyle flere ganger i går kveld. Har en del lokkelyder som jeg også har lasstet ned og prøvd på samme spilleren. Tror ikke jeg får nok volum til at det bli hørende hvis ikke reven skulle være rett i nærheten. Men de lydene jeg har høres veldig troverdig ut.

Sjekk denne linken

 

http://yahooey.com/animalsounds/fox_territory_call.wav

 

 

har prøvd på det samme,men min enorme dårlige pc-kunskap gjør at det blir bare tull!tar du på deg brenne-oppdrag?

Link to comment
Share on other sites

Dvd`n "Lockjakt på råv" varer i 60min.

Å prøve fløyta ved åta høres spennende ut, men det hørtes ut som reven var stresset og ikke stilte seg til ro for skudd som når den spiser av åta, husk på at når reven kommer inn på fløyta så er det mest sansynlig for å undersøke om denne lyden er noe som har blitt fanget av andre rovdyr som den muligens kan stjele byttet fra, så den er vel forsiktig og nervøs i tilfelle det er en større rev eller ei gaupe den kommer ut for.

Link to comment
Share on other sites

Dvd`n "Lockjakt på råv" varer i 60min.

Å prøve fløyta ved åta høres spennende ut, men det hørtes ut som reven var stresset og ikke stilte seg til ro for skudd som når den spiser av åta, husk på at når reven kommer inn på fløyta så er det mest sansynlig for å undersøke om denne lyden er noe som har blitt fanget av andre rovdyr som den muligens kan stjele byttet fra, så den er vel forsiktig og nervøs i tilfelle det er en større rev eller ei gaupe den kommer ut for.

 

Jepp stemmer. Den virket stresset. Har ikke mye åpen tereng ved åta noe som vanskeliggjør skytingen. Skog og skrenter hvor den kan gjemme seg. Hadde lyset vært justert høyere så hadde jeg kunnet skutt ihvertfall i en situasjon da den stod stille en god stund. Men jeg så bare lysene fra øynene.

Link to comment
Share on other sites

Om dere titter på http://folk.ntnu.no/karsted/hjemmesiden min[/url]

har jeg lagt ut en fil jeg fikk av Mikkelrev (men jeg har fjærnet skurret)

 

Hvordan synes dere det høres ut?

 

Høres bra ut den der iallefall bedre enn det jeg lastet ned og har tenkt å bruke. Godt at du har fjernet det mest av skurret. Den må jeg laste ned og brenne på cd. Flott.

Link to comment
Share on other sites

noen her,som har erfaring å lokke med hareskriket i områder som det er lite/ingen hare?

her på vestvågøy er det veldig lite hare,grunnen er selvfølgelig reven....

har tenkt å prøve lokking,men reven her vet ikke hvilken lyd hareskrik er....mine teorier er;kansje reven heller blir skremt av den lyden den ikke kjenner...?kansje spesielt ungrever....

Link to comment
Share on other sites

noen her,som har erfaring å lokke med hareskriket i områder som det er lite/ingen hare?

her på vestvågøy er det veldig lite hare,grunnen er selvfølgelig reven....

har tenkt å prøve lokking,men reven her vet ikke hvilken lyd hareskrik er....mine teorier er;kansje reven heller blir skremt av den lyden den ikke kjenner...?kansje spesielt ungrever....

 

Det er ingen harer, som jeg har sett, der jeg lokket i går kveld og rev kom det.

Link to comment
Share on other sites

noen her,som har erfaring å lokke med hareskriket i områder som det er lite/ingen hare?

her på vestvågøy er det veldig lite hare,grunnen er selvfølgelig reven....

har tenkt å prøve lokking,men reven her vet ikke hvilken lyd hareskrik er....mine teorier er;kansje reven heller blir skremt av den lyden den ikke kjenner...?kansje spesielt ungrever....

 

Mine teorier vil da bli at den lyden er innfødt hos alle, "sofa pute hunden" til samboeren tar helt av når den hører fløyta og det eneste den har hørt av slikt før er fra tv`n og når kattene slåss i bakgården.

Det ser mest ut som det er voksne rever som kommer på lokking, noen teorier er det at, lyden kommer fra "noe" som holder på å bli avlivet av "noen" så reven kommer for å undersøke dette i tilfellet de kan greie å "stjele" byttet, derfor er det de store revene som stikker hodet mest frem i håp om ett lett måltid, mens de små individene er veldig skeptiske og redde, men sikkert veldig nyskjerrige de også.

Hva om det er en gaupe som står der med byttet i kjeften? vil den prøve å ta reven også?

Det er bare en måte å finne ut av dette, prøv med lyd, så far du se om reven kommer på den.

Kanskje det lønner seg å lage en mørkere/dypere lyd som ett skadet rådyrkje i områder der det er lite hare men mye rådyr??? Prøv prøv prøv!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...