Jump to content

Bygge eget røykeri :) ??


NordicHunter

Recommended Posts

Har tenkt og skaffe meg et skikkelig røykeri nå, har brukt et gammelt kombiskap fram til nå.

Jeg tenker kjøpe meg en av de "hage bodene" som selges rundt om kring, ca 4 kvadrat . Og lage hull i veggen og montere rør for så og ha en ovn på utsia. Skal også lage ei lita gruve inne i "boden" for å kunne røyke på den måten også.

 

- Noe jeg må passe på?

- Hvor tett skal boden være? Burde jeg lage ei pipe eller luke for og slippe ut røyk? :roll:

 

OK ? høres dette ut som en god plan eller?? Tar imot tips og råd med STOR takk :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært hjemme skulle du fådt både bilder og tegninger.

 

Det vi har hjemme er kanskje mindre en det du tenker på, grunnflaten er på ca 1kvm og skapet er ca 2m høyt.

Det ligger 7m med keramikkrør fra fjæra, der ovnen er, og opp til garasjen, der røykeriet står. Er viktig at røyken får vandre noen meter og bli kald før den kommer inn i selve røykeskapet.

 

Selve skapet er noe onkelen min har sveiset sammen av noen store aluminium/stålplater som var til over på slipen.

Har en pipe på røykeskapet, med en pipehette som går an å regulere opp og ned ettersom hvor mye lufting man vil ha. Denne ordningen er ganske enkel. Bare noen hull i pipa og en spiker el. til og låse hetta på plass.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

6r65qs.jpg

Dette er 1 kvm og ca 2m høyt innvendig, har mørnet hele rådyr inne i det flere ganger, augustbukken holder seg fri for fluer når jeg fyrer litt :D , anbefaler ikke selve røyka nå større en dette, jeg fyrer i gruve i bunn, vet ikke hva jeg gjorde feil da jeg prøvde vedovn med 6m rør, men fikk ikke samme resultat med den :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Snasent det røykjehuset der då. :)

 

Det eg trur som gjer at du ikkje fekk suksess med vedovnen og røyret er at ofte så slår det seg, det blir rått og sånt når det står ute der. Hvis du får mykje sånn rå røyk frå ovnen og i røykjehuset, så får du samme problemet som du får med å røyke med rå ved, det blir ofte ein litt rammere røyk på det..

Men eg er ikkje 100 % sikker, men meinar at far min hadde litt av samme problematikken med liknende system. Det gjekk på eit vis, men måtte fyrast litt spesielt for å få full effekt av det.

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt hende det ja, gadd ikke forske nå på det fikk fjernet vedovn jeg å fortsette som før :P

Røkte nylig noen Rådyrskinker, veldig god på smak allerede en uke etter de kom ut av lakan.

Vanskelig å ikke sjæratåsæg nå skiva nårn passere røyka :lol: (Kan ikke bli nå tel jul tå derran nei)

Må ut ein tur å sjå om det kan gå an å bekk sæ ned fleir.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nytt liv i gammel tråd.

Etter flere år med planer/ønsker om å lage et røykeri er jeg fortsatt på tankestadiet, men litt nærmere handling. Den opprinnelige tanken var røykestoge/badstu. Nå heller det mer mot et røykeri bestående av vedovn, røykkanal og "røykehus" ala det som er beskrevet over, dvs ca 1 m2 i grunnflate.

Spørsmål:

1. Bør en kle røykehuset innvendig med lauvtre? (Altså, vil kvae/harpiks fra gran eller furu være dumt?)

2. Kan en benytte samme røykehus til varmrøyking, ved å ha en annen ovn i eller rett utenfor røykehuset?

3. Jeg har lest om flere som ikke får det helt til med ovn, røykkanal og røykehus. Hva er vanligvis problemet? Jeg har tenkt å ha kanalen 5-6 meter i betongrør på 10 cm.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...