Jump to content

Schultz & Larsen-Klubben


Drilling

Recommended Posts

Victoryen er vel i grove trekk den finslipa utgaven av Classic dl (dl = mulighet for å bytte pipe). Jeg endte selv med Victory, da jeg mente prisforskjellen var for liten til at jeg ikke skulle tilgodese min sans for fine våpen og godt glid i sluttstykket. Har ikke angra på det et sekund.

 

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Etter flere år med tyske ingeniørvåpen dukket ønsket om noe klassisk opp igjen.

 

Resultatet ble to stk Victory.

 

Skogs- og hundeførerbørsa: 8 x 57 JS med picatinnyskinne modifisert med syntetstokk fra Rafdal, kappet, dempet og ceracoated

 

Bane- og bukkebørsa: 6,5 x 55 med picatinnyskinne i KKC stokk kappet, sandblåst, brunert og dempet.

 

Avtrekksvekten er justert likt slik at treningsverdien fra den ene forhåpentligvis kan overføres til den andre.

 

Ja, det kostet litt, men nå kjenner jeg at jeg er fornøyd med garderoben

 

normal_image.jpeg

 

[http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/11307/normal_image.jpeg/img]

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Noen med Legacy som kan si noe om presisjonen ved 5 skudds grupper? Er også litt i stuss i forhold til 1:10 som er en pussig 223 twist kontra 1:8 for de tyngre kulene.

 

Tenker normalpatronen vil ligge i 62-69 grains området, hvilket jeg i dag skyter med 1:9 og kunne tenkt meg å eksperiementert med de tyngre prosjektilene, men har noen (tusen) 55 grain blyspiss som er tiltenkt jaktbruk og ønsker som vanlig i pose og sekk... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en legacy i kaliber 223 (1:8 twist) og 300whisper. I 223 har jeg foreløpig skutt 69gr og 80gr kuler (80gr Nosler Custom Competition NCC, 25gr N550, COL 60,65mm og rundt 840ms.). Kanskje litt hardt ladd, men dette gir en veldig flat og vindstabil kulebane. Løpene er 53,5cm til støtbunn på sluttstykket.

 

Det er ikke så ofte jeg skyter 5-skudds-samlinger i og med at magasinet kun tar 4 skudd. Løpet er veldig tynt og det blir plagsom mirage etter ca 10skudd med demper. Det er fort å få fluer hvis man gjør feil.

 

3skudd-samlingene er rundt 10mm og beste 5-skudds-samling er vel en 15-20mm. Jeg får 3 skudd på klistrelappen, men har foreløpig ikke gjort det med 5 skudd (har ikke prøvd veldig på det heller). Presisjonspotensialet er som for andre våpen jeg har (Tikka, Sauer og Blaser), men gjennomsnittssamlingene pleier å bli litt bedre med feks Blaser R93 (6,5x55) mest sannsynlig på grunn av tyngre våpen.

 

Jeg har foreløpig ikke testet 55gr kuler, men har ikke merket noe forskjell på 69gr i hvert fall. Jeg hadde kjøpt 1:8 twist igjen, men hadde valgt tykt løp. Hvis du ikke får presisjon med 55gr kula kan jeg kjøpe disse til min Vixen i cal 222 :-)

Link to comment
Share on other sites

Takk for kjapt svar.

 

10 på 3 og 15-20 på 5 er mer enn tilfredstillende, har ikke kommet over noen presisjonstester av den, så var litt nyskjerrig. :)

 

I forhold til 55 grainerene, blir de nok testet om jeg ender opp med en Legacy, men om de ikke går i den har jeg andre alternativer med krappere twist som de går fint i. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har et par spørsmål angående skifte av løp på en victory. Drev med pussing av børsa her forleden, og skulle løsne løpet. Det satt noe jævlig. Er dette vanlig? Ved løpsinnfestingen er det to unbrakoskruer som jeg løste helt, i tillegg var det en liten unbrakoskrue der. Skal den løsnes for å fjerne løpet eller er dette bare en styrskrue slik at løpet kommer på riktig plass ved skifte? Og eventuelt hvor langt inn skal denne skruen skrues? Takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Melder meg herved inn i klubben!

Har nettopp bestilt en Ambassadør i .30-06. Tanken er å supplere med et løp i 9,3x62 etterhvert.

Den skal ikke utstyres med lyddemper eller syntet/grs/kkc stokk, den skal beholdes i original stand. For øvrig ikke ment som kritikk til de som velger lyddemper og annen stokk, men jeg har sansen for mer klassiske våpen! :)

Edited by danbyggs
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Da var nykjøpet endelig i hus! :)Beklager dårlige bilder, alt jeg hadde for hånden var mobilkameraet...

Har ikke klådd så mye på den ennå, men førsteinntrykket er i alle fall meget bra! Jeg syns finishen ser veldig bra ut, den virker velbalansert og ligger godt i hånden, og som alle S&L eiere sier; silkemyk sluttstykkegange og veldig krisp avtrekk! Tror dette skal bli et meget hyggelig bekjentskap! :)

Men det er nesten så jeg lurer på om det er noe lureri her... Kan noen her inne være så vennlige og forklare meg hvorfor i all verden S&L rifler er såpass rimelige? For de er jo tross alt det?! Dette er jo en systemrifle, og sammenligner man prisen med (etter mitt syn) "de tre store"; Blaser R93/R8, Sauer 202/404 og Mauser M03, så er jo S&L utrolig billige! Jeg syns også de er rimelige sammenlignet med vanlige boltrifler, ta f.eks. en av de desidert mest populære; Tikka T3. For en Hunter med trestokk må man ut med 14.000kr, og for en T3 Lite (med noe som mulig er den simpleste plaststokken på markedet) må man ut med 12.000kr! Må jo ut med noen flere lapper for en S&L, men du verden så mye mer du får for pengene! Jeg har for øvrig hatt en T3 Lite i .223rem, aldri mer Tikka etter det... De gjør jobben, ja, men null eierglede...

Nei, nå må jeg bare få montert Zenithen og glede meg til å få prøvd den på banen! :)

_20170421_203901.JPG

_20170421_203942.JPG

DSC_3063.JPG

DSC_3073.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, 1983 skrev:

Det koster vel litt ekstra når basene til montasjen blir integrert i låsekassen, gjelder i Sauer 202 og S&L har vel også noe slikt ?

Det gjelder vel ikke Sauer 202 tror jeg? Sauer 404 har vel baser integrert i låskassen, og samme med Mauser M03. Men dette gjør det jo egentlig bare enda dyrere, på M03 har man jo ikke annet valg enn å kjøpe kikkertmontasjen som koster ca. 5000kr inkl. ringer. Den ser jo veldig bra ut, men man får jo EAW svingmontasje til samme prisen. Og ja, S&L har også en slik løsning på de fleste modellene sine, Slide & Lock heter disse. Men av en eller annen grunn er det ikke frest spor for denne løsningen på Ambassadøren, uten at jeg kan forklare hvorfor. Men på S&L er det i tillegg vanlige hull så man kan velge andre baser/montasjer dersom man skulle ønske det.

Link to comment
Share on other sites

Classic er en rettere stokk med mindre fall. Rekylen går mer rett bakover. Victory har Monte carlo og litt mere fall. Her vil du få mere munningsvipp i rekylen. Jeg synes classic er best å skyte med, men det er sikkert delte meninger om dette. Sånn i teorien er classic best på rekylopptak ivertfall. Hadde en diskusjon her inne med ignorant om akkurat dette. Han mente en stokk med mere fall/økt munningsvipp tok vekk mye følt rekyl pga den mere oppadgående rekylbevegelsen. Jeg foretrekker å få det aller meste i skuldra istedet for i kinnbenet.. Ivertfall fra 9,3x62 og oppover. Smakssak sikkert. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På ‎17‎.‎03‎.‎2017 den 0.49, svehella skrev:

Ingen som har peiling på Schultz Larsen trykkpunktsavtrekk.

mvh
Svehella

 

På ‎06‎.‎01‎.‎2012 den 20.40, Kjetil-A skrev:

@hewi

Nei, det er ikke det. Direkte har vel to, og trykkpunkt har tre.

Kan jo komme med en liten forklaring på hvordan man justerer trykkpunktsavtrekket dog.

Skruen nærmest låsekassen (eller lengst vekk fra avtrekkerbøylen) justerer vekten på "slepet", skruen nest lengst fra låsekassen justerer hvor langt "slepet" skal være, og skruen som sitter under hele avtrekket (rett ved avtrekksbøylen) justerer vekten.

 

Du har muligens funnet dette selv Svehella, men her har du i alle fall oppskriften!

Link to comment
Share on other sites

Utdrag fra greatdanerifles.com:

"Schultz & Larsen recommend that you do not put solvents near the barrel. Solvents do not only attack copper

and long term will eat into the surface of the bore. If the bore is thoroughly purged of any solvent residue and

lightly oiled it would come to no harm but best to not use solvents at all."

 

Hva tenker dere om dette? Hvordan pusser dere riflene deres? Er dette en anbefaling som strengt tatt burde gjelde ALLE rifleløp, eller er dette spesielt for S&L?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gammelpipa mi i 3006 gikk over 9000 skudd uten noe form for stor rengjøring. bruker wd40 i "varmt" løp ved endt skyting. noen kjappe propper gjennom. så litt rufsete bruk med bronsje børst og olje nå og da.. 6.5 pipa mi har passert 4000 skudd med samme behandling. og den holder enda tette grupper

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Sitter her og funderer på S&L Classic DL i 9.3x62,

Men lurer på om den leveres med GRS Jaktfelt ?

Har KKC på andre våpen men skulle gjerne hatt GRS på denne, jaktfelt eller berserk. 

 

Fins det mange meninger rundt KKC/GRS vil jeg gjerne høre!

Blir og anskaffe flere løp etteehvert så det blir jaktet alt fra spurv til bjørn.

Deretter må jeg ha en stokk som er optimal under alle forhold.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hei,

Har fått sansen for S&L og lurer litt på om ikke jeg skal anskaffe enten en victory eller tactical. Er det noen som kan uttale seg om disse og hvordan de sammenlignes med hverandre? Finnes det noen butikker i buskerud/vestfold/oslo som selger S&L eller må jeg helt ned til Arendal for å se noen børser?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Hva er bruksområdet?

Når det gjelder å plukke på noen er det vel raskere med en svipptur til butikken på Gjøvik?

Jeg har to stk Victory og trives med disse, men smak og behag og ikke minst hva du skal brike den til. Tactical passer i mine øyne best (bare) på bane, og der fungerer en Victory med eller uten Kkc minst like bra.

IMG_0117.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

S&L Classic DL 308w bestilt i dag. 

Følgende oppsett:

Kappet og gjenget på 53 cm. 

A-Tec Hertz 87

KKC, beddet.

 

Skal montere Meopta Artemis, og muligens en digital kikkert for villsvinene. 

Usikker på om jeg skal ha de originale S&L montasjen eller om jeg skal gå for skinne. 

Noen erfaringer der ute?

Noen som har lignende for noen tips & triks for en som snart får ei splitter ny børse?

 

Edited by Fuglehaven
Link to comment
Share on other sites

På 15.12.2017 den 18.35, Fuglehaven skrev:

S&L Classic DL 308w bestilt i dag. 

Følgende oppsett:

Kappet og gjenget på 53 cm. 

A-Tec Hertz 87

KKC, beddet.

 

Skal montere Meopta Artemis, og muligens en digital kikkert for villsvinene. 

Usikker på om jeg skal ha de originale S&L montasjen eller om jeg skal gå for skinne. 

Noen erfaringer der ute?

Noen som har lignende for noen tips & triks for en som snart får ei splitter ny børse?

Jeg har skinne på min. Jeg gikk for denne typen på min siden jeg kan flytte kikkerten frem og tilbake etter liggende eller sittende skyting.

Svehella

Link to comment
Share on other sites

@svehella Ja jeg har vert inne på tanken, men hadde håpet å kunne bruke de orginale S&L montasjene da jeg syns de er penere. Jeg har en Yukon Photon som jeg skal bruke i tillegg til en Meopta, og jeg vet den digitale kikkerten må flyttes langt bak, og det vet jeg ikke om går med S&L festene.

Endres treffpunktet ditt ved av/på montering? Hadde håpet å få til en løsning hvor jeg kan stole på at alt er 100%, og at jeg slipper å testskyte etter bytte.

Edited by Fuglehaven
Link to comment
Share on other sites

Fuglehaven

Dersom du se øverst på låskassen ser du to sett med spor, som indikerer hvor mye du kan flytte frem og tilbake. Etter at orginalmontasjen er montert. Fordelen med skinne er at du er friere til å montere QRW alt etter rørlengde og øyeavstand på kikkert.

I hvilken grad den er 100% repeter-bar kommer an på om den er helt bein, og uten spenn. Samt kvaliteten på QRW montasjene. På min går det greit og flytte montasjene på de kikkertene, av og på samt frem og tilbake. Uten og forandre treffpunktet.

Mvh Svehella

Link to comment
Share on other sites

@svehella Ja har sett de sporene på bilde og Youtube bare, og hadde egentlig lyst til å bruke dem. Dessverre så tror jeg ikke Yukon sikte passer på der uten at man må montere sikte for langt frem. Så jeg må nok bruke Picatinny. Jeg har bare dårlig erfaringer med skinne, den jeg har nå forandrer treffpunktet seg på en del. Satse på at det skal gå bedre med Dansk kvalitet er bedre en Italiensk.

Du skal ha tusen takk for god informasjon

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...