Jump to content

Schultz & Larsen-Klubben


Drilling

Recommended Posts

Tidligere var det en artig tråd på "Sluttstykket" som hette Schultz & Larsen-Klubben.

 

Den henvendte seg generelt til alle som har interesse for eller som er eiere av Schultz & Larsen våpen,

og spesiellt til dem som er eiere av eller har interesse for "De gamle ægte sager" som ble produsert på Otterup Geværfabrik.

De fleste av oss vet desverre hvordan det gikk med fabrikken.

Etter å ha ferdigstilt den siste av fabrikkens flaggskip, jaktrifla M-100 DL med produksjonsnummer 20357 måtte fabrikken stenge i 1994.

Det ble totalt produsert 358 stk. av denne modellen, og det er grunn til å tro at det finnes ca. 10 stk. i Norge.

Ingen av våpnene som ble fremstilt her forlot fabrikkens samlebånd. De er nemlig mer eller mindre fremstilt for hånd, og ferdigstilt med fil og polermaskin. Da jeg besøkte fabrikken i sommer,

stod den der som alltid, men i sterkt forfall. Bygningene var tatt i bruk til lagringsformål .Det var litt vemodig å se, og samtidig rart å tenke på at her ble noen av verdens fineste jaktvåpen fremstilt for bare 15 år siden!

Det er historien rundt fabrikkken og produksjonen som gjør de gamle jaktriflemodellene så interessante, og det er følgelig derfor det ville vert moro å blåse litt liv i dette emnet igjen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da får en bidra litt i denne tråden om riflene.

 

S&L riflene fra Otterup er noe av det beste som er bygd her i norden, og de har en kvalitetsfølese og styrke som var utrolig når de kom etter krigen . Det starta med M54 jaktriflen som var en jaktmodell av frigevær riflene som de konstruerte.

 

Bak firmaet er det Niels Larsen og hans Sønner, Uffe og Fritz som var nestorene på LArsen siden, jeg har ikke boken om S&L tilgjengelig men jeg kan finne frem jagt , Vildt, Våben bladet der det skrives endel om det iblant .

 

jens Perto har skrevet mye om de , og om de berømte storviltjegerne som brukte de mye på forskjellige jakter, Rudolf sand herover er mest kjent for sine 281 viltarter på jakt , og han har felt mesteparten av de, tenker en på forskjellig terreng og farlig vilt så er det nok etter mine antakelser felt ca 260 arter med hans rifle i 7x61 S&H og Nosler 160 og RWS helmantel kuler .

 

 

Phil sharpe var en amerikans ammunsjons ekspert og våpen befal i hæren, under krigen var han med inn i arsenaler som de befridde fra Germanerne og så gejjnom lagrene o mdet var noe interressant . I Frankrike oppdaget han et automatgevær som bare var stempla mle 1907, ikke noe annet . Etter en kammeravstøpning oppdaget han at den patronen definivt ikek var krutt typer til i 1907, og han tok våpenet med seg hjem og begynteå eksperimentere med å bygge et gevær for å teste den på, han og hans kamerat Richard Hart fant frem kuler i mange slags vekter og fant ut ladninger .

 

Det bidro ti lat de korte 7mm magnum patronene fødsel ti len pris som meningmann kunne betale var født .

 

Under et besøk hos Norma var det også besøk av S&L folk og Sharpe fikk til en ordning med å la de produsere rifler som han markedsførte i usa i 7x61 S&H . I en periode til 7mm Rem mag kom var det den patronen som var mye brukt og fik ksin egen kult skare av dedikerte entustiaster .

 

Norma hadde sin egen ammunisjonsekspert og geni Nils Kvale, og han konstruerte to patroner som også ble kamra i S&L riflene , nemlig M65 og M68 rifla , pluss flere andre til . Det var .308 Norma Magnum og .358 Norma Magnum .

 

Korte hendige patroner som hadde nok punch for det meste, men i .358ens synspuntk kunne en øade den med revolver kuler for trening og annen jakt,

 

 

Det som den sleit med var kulene, det var nickel mantel kuler for .358 win som ble brukt i den da det ikke var noe annet tilgjengelig , og det ble mye kjøttskader, liten inntrengning og ikek et bra valg.

 

far til en bekjent av meg benyttet sin S&L i 358 NM på jakt, og de opplevde de kjøttskadene av Vulkan kula, så de fikk Norma til å lage noen kuler med tyngre mantel og forsterka spiss, vekt og utseendet, samt navn på kula er ukjent, men jeg skal kontakte de personene snart for å få vite det da jeg har en SL 65 i .358 og det er for meg en flott patron som jeg liker veldig bra.

 

 

Jens Perto har brukt sin riufle på jakt på som han har oppgitt 45 viltarter , fra rev til elfant, i Afrika med 310 grs Woodleigh kuler, soft, solid. de kulene er massive og lange som sikrer god gjennomtrening og stoppekraft, litt under det lovlige diameteren i flere afrikanske land som er 9,3mm eller .366 , men dispensasjon er gitt for det som jeg vet .

 

Og for trening 13 grams kuler og pistolkuler, allroundskula var 250 Nosler, men i dag er Swift, Woodleigh sin nye serie som jeg skal prøve senere i 225, 250 og 275 PP antakelig det som gjør at den patronen får heder og verdighet igjen.

 

Norma har lada den i det siste med Woodleigh 250 grain soft nose, 250 Swift, og 250 Oryx kula .PErto skrev at hadde noen lagd en 275 grain kule av spiss neset lodda kvalitet hadde det vært en allbruks kule og det tror jeg på.

 

 

 

I dagens verden så er det å bruke store kikkerter ti ldet meste av jakt , og Rudolf sand brukte en LEupold 3-9x40 i ca 35 år fra minus 60 grader til + 60 grader så den kikkerten fikk kjørt seg men kvalitet er et tegn på at en holder seg bra lenge .

 

Foresstemn da Rudolf Sand fikk the Weatherby big Game Award så sa han i sin takketale at han hadde aldri eid en Weatherby, bare brukt sin S&L i 7x61, Roy Weatherby ble ikke sur over det .

Link to comment
Share on other sites

Takk. Mullins.

Du er jammen kunnskapsrik. Her var det var mye interessant å ta tak i.

 

Men jeg kan ikke holde meg for å korrigere deg litt..

Den første rendyrkede jaktrifla fra S&L var M-38, eller system 38 som den den gang ble kalt, og ble lansert i 1938.

Produksjonen ble stoppet av tyskerne under okkupasjonen ,men det ble gitt tillatelse til produksjon av militære rifler.

M-38 ble derved "militarisert" og fikk betegnelsen modell 42 RPLT. (RPLT står for for rikspolitiet)

System 38 representerte den gang noe helt nytt, med 4 symmetriske låsklakker plassert bak på sluttstykket.

Den var således forgjengeren til de senere modellene: M54J, M56A, M60, M65 og til slutt M68 DL.

Grunnleggeren av S&L hette Hans Schultz, og ble svigerfar til Niels H. Ditlev Larsen som siden ble medeier i firmaet.

Det var nok Niels Larsen som lanserte system 38, og i hovedsak Uffe Schultz Larsen som har vært "hjernen"

bak utviklingen av senere jaktriflemodellene-M-100 DL inklusiv.

Rudolf Sand Brukte en S&L M-60 i kal: 7x61 S&H (Sharpe & Hart) som senere Nils Kvale modifiserte til 7x61 Super.

Så vidt jeg kan huske, ligger det en artikkel på nettet som heter "Rudolfs Riffel" , for den som ønsker å fordype seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Melder meg inn i S&L klubben med en M65DL i 308 NM :-)

 

Denne har ekstra løp i 6,5x55 og Larsen Kikkertmontasje

(Ska få tatt noen bilder å legge inn)

 

Dette er 1 av 3 stk S&L M65DL/68DL som min morfar hadde. Der den ene av de andre var orginalt i kaliber 7x61 S&H, men ble kamret om til 7mm Remington Magnum. Den siste hadde løp i 6,5x55, 308 Win og 30-06.

 

Min S&L blir aldri solgt 8)

 

John-A

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg melder meg også inn med min S&L i kal,6,5x55 classic links m/S&B 3-12x50 på toppen.Er meget godt fornøyd med begge deler.

Mest fornøyd er jeg med at jeg får gode samlinger og liten treffpunktendring med nesten alt av ammo, bortsett fra når jeg lader med Rem.psp-kuler.Disse får jeg ikke helt dragret på.Han som trekker i avtrekkeren liker nok best Sierra-kuler

 

Nå i påska ble det skutt flere 3 skudds samlinger med hjemmelada Lapua 108 grs. som ble dekka med ein lapp,riktignok på 70m.

Design og finnish har jeg sett bedre på andre merker.,men så lenge det smeller og samlinga er god er jeg meget godt fornøyd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Melder meg inn jeg også, schultz & larsen classic (308 win) med en s&b zenith 2,5-10x56 på toppen. -grunnet høye montasjer har jeg fått børsemaker til å lage justerbart kinnstykke på den. Passer nå perfekt, og samlingene er svært bra. Gleder meg til hjortejakta starter!

Link to comment
Share on other sites

Har en Classic i 22-250, bytter mellom S&B 3-12x50 m/lys og Meopta 4-16x44.

S&B brukes på rev og rådyrjakt.

Meoptan brukes mest til små rovvilt på litt lengre hold.

Sammler 35grs v-max, 55grs v-max, 62grs barns txp og 69grs sierra matchking med ca 30mm sprednig på 100m et skudd av hver sort.

3- skudd matchking på 11mm på 100m

 

Classicen byttes ikke ut... :D

Link to comment
Share on other sites

Denne har ekstra løp i 6,5x55 og Larsen Kikkertmontasje

Dette er 1 av 3 stk S&L M65DL/67DL som min morfar hadde. Der den ene av de andre var orginalt i kaliber 7x61 S&H, men ble kamret om til 7mm Remington Magnum. Den siste hadde løp i 6,5x55, 308 Win og 30-06.

(Fixa siteringen din. Jegermeistern)

 

Hallo, Sharpshooter! Dette er interessant.

Jeg har nemlig selv en M-68 DL i .308 Norma Mag som jeg nå skal kamre om til 6,5x55. Pussig at du kan bruke disse 2 kalibrene om hverandre uten å endre diameteren (sette inn en foring) i sluttstykkets støtbunn, eller sette inn en litt større utdrager ? Hylsehodediameteren til 6,5x55 patronen er 12,2 mm. og til .308 Nm er den 13,4 mm.

Oppnår du sikker mating og hylseutdrag ved å bruke disse om hverandre ?

 

Et anet interessant spørsmål:

Hvor ble det av de 2 andre S&L til morfar ? Anntar at du mener M-68DL, da M-67DL ikke finnes.

Grunnen til at jeg spør, er at jeg for noen år siden kjøpte en M-68DL til en kamerat. Den var opprinnelig kamret i 7 x 61 S&H, men var omkamret til 7mm.Rem.Mag.

Det fulgte faktisk også med en pipe i kal..30-06

Link to comment
Share on other sites

Heisann Drilling

 

Foring til sluttstykke ja, det nevnte jeg ikke noe om i farten.

Nå for tiden skyter jeg uten den foringen, da zip-posen med den forsvant under siste flytting.

Ingen problem med utrekk av hylsa, men litt slapt utkast pga at hylsa glipper litt unna utdrager'n. Så det blir å lage ny.

I tillegg er utdrager'n modifisert slik at den griper lengre inn pga 6,5 hylsa.

Skal også prøve med en plastikk kloss i forkant av magasinet slik at lengden på magasinet passer 6,5x55, da det i min rifle er veldig avgjørende for matingen at patronene er helt i bakkant på magasinet (litt dårlig forklart)

 

7 mm Rem Mag'en er fremdeles familiens eie, mens 30-06'n ble solgt til en optikker. Husker jeg rett ble det montert hakemontasje på den.

Men nå tror jeg den er solgt videre.

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, Sharpshooter.

Ja, det forklarer saken. Du hadde altså tenkt på foringen...

Du får nok hylseekstraksjonen til å virke på et vis med en "forlenget negl" på utdrageren, men neppe 100 %.

Kunne du ta foringen ut og inn ? Trodde den måtte loddes fast.

 

Til orientering:

Da de gamle S&L modeller ble produsert i Otterup ble det laget ei tynn blikkplate til å montere mellom magasinvangene og magasinbrønnen.

Det ble gjort for at man på en enkel måte å kunne tilpasse magasinet til patroner av forskjellig tykkelse.

Det ble også laget en kloss for å kunne tilpasse magasinlengden til kortere patroner.

Begge disse anordningene var spesielt beregnet for kal..308 Win. og .243 Win. eller tilsvarende.

Det ble jo også laget 8 geværer basert på M-68 DL med nedkortet låskasse spesielt for disse patronene.

De fikk betegnelsen M-77 DL. Desverre ble det aldri noe videre produksjon av denne modellen.

Link to comment
Share on other sites

Husker jeg rett mener jeg Jens Perto har vært avbildet med en S&L i 223 Rem der låskassen var forminsket.
(Fixet siteringen din - og tok vekk fargen! Jegermeistern.)

 

Ja, det er riktig at han har en slik.

Men dette er en miniatyrutgave av M-68 DL som ble utviklet ved fabrikken i Otterup. Det ble kun laget 3 stk,

som ble spesialdesignet for og kamret i kal. .223 Rem, som på slutten av 60-tallet var blitt en populær jaktpatron.

Disse 3 "forsøksriflene" fikk aldri noen ordinær modellbetegnelse,

men man anntar at de ville fått betegnelsen M-80 DL dersom de var blitt satt i produksjon. Desverre ble det ikke til noe mer med denne modellen.

 

Vil for ordens skyld nevne at det også ble produsert en prototyp på en modifisert M-68 DL hvor man skulle kunne fylle magasinet fra oversiden.

Dette prosjektet ble til for å imøtegå kritikken på at S&L riflene måtte lades fra undersiden.

Det ble aldri laget mer enn denne ene prototypen som fikk modellbetegnelsen M-90DL.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte det var på tide å oppdatere denne:

 

Låsekasse: S&L Victory, m/STD bolt. Historien om rifla finner en Her! og Her!

 

Magasin: 3sk M, 3 og 5sk L.

 

Ringer/baser: Medium høye 30mm S&L Extended (burde ha vert Høye), samt Leupold QR baser med ringer liggende som nødreserve (brukte de til jeg fikk tak på S&L ringer).

 

Sikte: Kun kikkertsikte, 4.5-12x50 Fontaine (mørkt og grått, burde aldri ha stått på dette smykket av en rifle), Ligger kliss nede i løpet, og er egentlig litt for lavt montert for laveste innstilling på stokken. Om lottoen går litt inn, vurderes Zeiss Duralytt 3-9x50 m/lys / Meopta R1 3-9x56 m/lys).

 

Stokk: KKC brun siste type laminat (svart kinnstøtte), org stokken byttet jeg inn i ekstra løp (6.5x55).

 

Løp:

1: 308w kappet til va 48cm (gjenget M14x1 for demper).

2: 22-250R org 60cm (gjenget M14x1 for demper).

3: 6.5x55 org 65cm (gjenget M14x1 for demper).

 

Demper: A-Tec TMM4 cal 30 tilpasset alle løp, S&L Hardcore 35 (max 6mm) er kjøpt inn og skal tilpasses 22-250R løpet (er tilpasset en 223r rifle).

 

Edit, korrigerte demper info.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I disse systemrifle tider er det på tide å tenke og jeg svever mellom B.... , eller S&L 97, men så er det det jeg har sett andre har erfart med M97, og er Victory bedre enn M97?

 

Men hadde jeg kommet over en god gammel M65DL til , eller M68 kanskje , i 6,5 eller annen fornuftig patron da ville jeg gått for en slik en. Gjerne 7mm av et slag.

 

i Rifle i et par nummwe nå har Terry Wieland skrevet bra om 7x61 S&H , og han liker den godt, så han har ei knallbra rifle der for det meste av fjell og annen jakt .

 

Eneste jeg ikke liker med magasinet på M65 DL er at jeg måtte lange kuler som 225 Accubond dypt i hylsa, men de er flattskytende som tusan.

 

Har ikke fått lada noe særlig de siste par årene nå så all skyting har vært mest i dvaløe igrunn .

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Herlig at det skrives fortsatt her . Jeg hørte om S&L riflene i mange år , og flere sa at jeg burde få meg en slik en , da ville jeg forstå kvalitet og kunnskap i det kolde nord.

Otterup riflene har alltid vært mytiske, at oppe i det lille Nord skulle bygges rifler som kunne konkurerre med flere London baserte firmaer i kvalitet .

 

jeg møtte Bredvold, og han likte de godt . Gjems kara hadde egentlig rifla som samleobjekt pga ammo tilgangen, helt til vi oppdaget at det var butikker som hadde bra med ammo i .358 NM. etter å ha hørt hvordan deres resultater i skogen var, så var det bestemt .358 NM og S&L here i come . :D

 

Det ble en 65 DL , og ny pipe fra Hansen ble montert, Walther pipe tror jeg det er . Men det fins flere gode rifler her over, en kamerat har en S&L Weatherby i .416 rigby, en av de få som ble bygd, Jens Perto har hatt en av de . Det er som jeg vet ca 25 K for den rifla med utstyr, montasjer og en Zeiss 4x i pris .

 

Dem 65 kassa var så hardt herda når jeg skulle montere kikkert montasje hos børsemaker at vi var usikre på om den kunne bli montert. Boret ville nesten ikke gjennom, aldri har jeg vært så nervøs i grunn .

 

 

Men det gikk og en Meopta 3-12x56 ble på montert. Kanskje litt "overkill" i optikk, men den er bra og solid, lysterk også .

 

Har bare brukt på en 3-4 jakter, og det er noen råbukker som falt for den. Det kunne blitt elg også, men hverken naturgudene var med da, føltes som å sitte i hvalfanger masta i det jakt tårnet . samt at det var feil dyr som dukket opp.

 

Kuler jeg har prøvd er 215 Tonheim, farlig medisin og herper vanlig stål gonger på 400 meter hardt. god presisjon og betryggende kule design som burde passe til mye vilt i inn og utland . 225 Accubond, utrolig høy BC, god kule, 225 Sierra GK, en lodda utgave av den formen hadde vært fin. 250 Nosler , Speer , Oryx.

 

Med 250 grs skinner den patronen som få andre. Og så vidt prøvd 310 grain Woodleigh, wow, det er stopper kule . 375 H&H i standard utgave. Og artige kule for div trening , 180 grain Nosler Handgun

 

kuler jeg skal prøve etterhvert er den nye Woodleigh serien 225, 250, og 275 PP.

 

 

S&L riflene har alltid hatt et status symbol, foreks G.W Treschow brukte en S&L i 7mm Rem Mag , og flere andre .

 

Ignorant kunne du fortelle litt om hvordan du kom inn i Otterup fabrikken ?

Og om hvordan du syns det var å være med å designe fremtidens system rifler ?

 

 

PS, hvis det er noen som har en kopi av S&L boken til overs er jeg interessert i å kjøpe den

Link to comment
Share on other sites

Melder meg inn i klubben med min S&L Classic i 6,5x55. Står en meopta 1,5-6x42 på toppen som etterhvert vil bli byttet med noe som er litt større. Ei kjemperifle med suveren presisjon. Har testet den i benk med hjemmeladet rhino 140grs, og fikk samling på 11,3mm. Det er er mer enn nok for mitt bruk hvertfall. Dette er den første rifla jeg eier, og er ikke i tvil om at dette var et bra kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Melder meg gjærne inn jeg også.

Etter litt trøbbel i starten, så er jeg kjempe fornøyd med min S&L Victory 6,5x55 og 9,3x62. Samler godt og jeg har ikke skutt bedre med noen annen rifle. Blir berdre for hver gang :D

Skyter like gode samlinger med 9,3 som med 6,5. Noe jeg er svært fornøyd med.....

Link to comment
Share on other sites

Melder inn min S&L M97 DL. Fantastisk rifle med super presisjon. Originalstokk + sort KKC

30.06 med Zwarovski Z6I 2,5-15x56 BT og 22-250 med Leupold 6,5 - 24 x44

Sålangt i år har den drept noen kanadagås, kråker samt to reisdyr. Hjorten lever farlig nå..

Link to comment
Share on other sites

Da var første isen skrapt av frontruta på bilen, dagene blir kortere, bjørka begynner å bli gul, kalenderen viser snart september.

Elgjakta er rett rundt hjørnet med andre ord. Har skutt prøven, så nå er det bare å vente i spenning på 25.september.

Håper på elgfall med nybørsa. For en tid vi har i møte:-)

Link to comment
Share on other sites

Hei Drilling

Jeg tar opp en gammel tråd her og ser at du interesserer deg for disse riflene, og lurer i den forbindelse på om du eller noen andre her kan hjelpe meg med følgende: Jeg er en nokså uerfaren skytter og jeger som har arvet en S&L rifle av min onkel. I går på Løvenskioldbanen skulle rifla prøves, og jeg ladet med 308 amunisjon, (både NATO og amo kjøpt på stedet) men intet skjedde! Det ser ikke ut til at amunisjonen passer i kammeret? Det de noe mer erfarne skytterne rundt meg mente, var at rifla er kamret om, til et annet kaliber? Eller er det noe jeg ikke helt har fått med meg her? Snakket med en bøssemaker på telefonen, men han var ikke særlig interesert i å hjelpe. Så har sitter jeg altså, og skulle svært gjerne ha begynt å gjøre meg kjent med våpenet og skutt litt? :?

 

svivel

Link to comment
Share on other sites

Hei, Svivel !

Gratulerer med grombørsa fra onkel og velkommen i klubben !

Hvilken modell er det, og hva er produksjonsnummeret ? Det står på venstre side av låskassa.

Angående børse som ikke virker. Det spørs om ikke Mullins er inne på noe. Rifla er muligens en kaliber .308 Norma Magnum-

i så fall vil dette stå inngravert på venstre side av pipen - rett foran låskassen- Under står det Twist 10", som angir riflestigning-

Det betyr at løpsriflingen gjør en omdreining på 25 cm. Det er nesten utrolig at standplassleder på Løvenskjoldbanen ikke kunne ta dette på strak arm.

Dersom det er en .308 Norma Mag er en patron i kal..308 Winchester altfor liten for kammeret.

Det KAN også være en .308Win som er kamret om til -30-06. Normalt skulle du da få avfyring med en . 308 Win, men det er IKKE å anbefale.

Dersom du virkelig har brukt RIKTIGE patroner og ikke de funker, kan tennålen være brukket eller justert(skrudd) ut av stilling. En børsemaker eller en erfaren våpenhandler gjør ikke lenge av å finne ut hva som er feil. Lykke til, og ta godt vare på ditt "Danske Riksregalie".

 

Så til dere alle med "moderne" S&L Rifler - Mod 97, Classic og Victory som lurer på om S&L klubben bare er for de med "gamle" S&L rifler fra Otterup. Velkommen skal dere være ! Klubben er for alle, og det er bare kjempekos jo fler som skriver for å holde liv i tråden. Så er det også fint om dere setter inn bilder av deres regalier. Kommer selv tilbake senere med bilder av mine "Otterupske samlinger"

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 97 utrustet med oktagonal 270-pipe og en vanlig rund i 243 med Hauskendemper. Bruker en Kahles 2,2-9x42 til 270'en og en Meopta 3-10x50 til 243, begge montert i Leupold QR.

Stokken er relativt pen til standard S&L å være og har justerbar kolbekam.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har som nevnt tidligere en M97DL i 308w. Det posetive er at den går rett i blinken med all ammo jeg prøver!

130gr MRX 950m/s

150gr umc 800m/s

180gr accubond 805m/s

180gr hammerhead 790m/s

Alt går så og si i samma hullet +/- 25-30mm på 100m.

Og så unntaket;- federal fusion 150gr, gikk 20cm til høyre...?

 

Er det andre S/L-eiere som har opplevd det samme? 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 97 utrustet med oktagonal 270-pipe og en vanlig rund i 243 med Hauskendemper. Bruker en Kahles 2,2-9x42 til 270'en og en Meopta 3-10x50 til 243, begge montert i Leupold QR.

Stokken er relativt pen til standard S&L å være og har justerbar kolbekam.

 

Kan du poste bilder av børsa med oktagonalpipa...høres veldig tøft ut:-)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har som nevnt tidligere en M97DL i 308w. Det posetive er at den går rett i blinken med all ammo jeg prøver!

130gr MRX 950m/s

150gr umc 800m/s

180gr accubond 805m/s

180gr hammerhead 790m/s

Alt går så og si i samma hullet +/- 25-30mm på 100m.

Og så unntaket;- federal fusion 150gr, gikk 20cm til høyre...?

 

Er det andre S/L-eiere som har opplevd det samme? 8)

 

Jepp...har en Victory i 6,5x55 max 20-30mm forskjell på Norma Vulcan og Norma rekrutt.

Har prøvd forskjellige typer ammo, og opplever det samme på alt. Trodde egentlig at dette var et 6,5 fenomen, men du har 308. Så det bekrefter vel delvis at S&L lager fantastiske løp.:-) Jeg er i alle fall strålende fornøyd...!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg får melde meg inn i klubben etter mitt siste kjøp av våpen.

 

De ble såklart en Schultz & Larsen Classic-DL i 6,5x55 m/55cm løp. Kikkerten er en Leupold VX-II 3x9x50. Bruker original S&L Med/Høy montasje. Bruker en A-Tec Maxim (< 30)-demper på original pipelengde (55cm)

 

Noen bilder av lekkerbisken:

sl65_smaller.jpg

sl652_smaller.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei!!

 

Melder min Schultz & Larsen classic-DL 6,5 x 55 med forlenget hardcore demper ,satt sammen to dempere 7mm.Dette gir en sinnsyk lite lyd med scenar 108 gr lapua N140 40 gr krutt 77 mm patronlengde.Har en zeiss conquest 6-20 x 50 QR montasje på.KKc stokken er en selvfølge.Har kortet kinn stykket for å få ut sluttstykket uten å måtte demontere den.Har også kortet av kinn stykket bak slik at øreklokkene ikke kommer borti stokken ved skudd.

Dette er en komplett bø børse me norma sin rigg.Det jeg lurer på om det går ann å få kjøpt et løp i cal 458 skal selv brotsje det opp til 458 socom,har noen her i klubben kontakt med selve fabrikken.Har noen kontakter eller svar på dette send meg en mail eller pm snarest.\\jhsfil02.netsentral.no\345home\345rhi\My%20Documents

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...