Jump to content

Beef Jerky


nordlandsdrevern

Recommended Posts

Tilbredningstid: 9-36 timer

Du trenger: Kjøtt og stekeovn. Marinade og krydder etter eget ønske.

 

Amerikanerne har sitt Beef Jerky - "stjålet" fra inkaenes lettbårede turmat ch'arki (derav jerky), tørket lamakjøtt.

I et øyeblikks matleihet av tradisjonelt saltet, speket, langlaget og lagret tørkekjøtt, rappa jeg noen idèer tilbake fra am'rikanern.

Mitt håp var å få et resultat som var overdrevet smakfullt (more is more), sterkt, syrlig, søtlig, balansert og med god tyggemotstand.

Ønsket et enkelt og kjapt ølsnacks, eller noe lettbåret som kunne holde seg friskt på tur på 4. døgnet eller så uten fryser.

For enkelthets skyld (og ettersom frysern så å si er tom for elg- og rådyrkjøtt av passende størrelse) har jeg som trådtittelen hentyder brukt reinkjøtt,

500g tynnskivet kvalitetskjøtt.

Annet vilt, storfe og annet vil nok egne seg like godt, om mulig bedre. (Har noen laget Beef Turky? :lol: )

Valgte dette reinskavet ettersom kjøttskivene er mye større enn i finnbiffposene; kjøttkvaliteten er dessuten bedre (mindre avskjærkvalitet :wink: ).

 

Skal ikke utgreie i store ordelag - men man tager...

2cs6iz6.jpg og regelrett BADER det i ei halv flaske nod2rt.jpg

 

Klarte selvsagt ikke la marinaden være ensom og alene... 21d4kg0.jpg

Bakerst til venstre er ei flaske vellagret egenprodusert kryddereddik som biddro med 1-2 ts.

Kunne i etterpåklokskapen vært rausere med Liquid smoke'en enn ei ts, men synes den alene smaker som kjøpt, salt, røyka hvitfisk så jeg var litt forsiktig.

Oppi denne mixen blanda jeg et par ss sukker, en god del nymalt tellicherrypepper og justerte med litt salt.

Unngikk det meste av tradisjonell smakstilsettning som fremhever rein- og viltsmak - her skulle det overkilles!

(Må innrømme at når jeg nå sitter her og skriver og knasker på min beef joiky, så kommer likevel reinsmaken fram som siste del av smaksregistret før øllen runder av :P )

 

Etter et døgn i kjøleskap med marinadeblandingen ble kjøttet lagt pent utover ei stekerist. Lot mest mulig av marinaden sitte på kjøttet.

wvwcgw.jpg2h4m7es.jpg

Stekeovn på 50grader med varmluft, og døra på gløtt mer enn halvparten av tida. Husk stekebrett under rista.

 

eta3wx.jpg5ca6qd.jpg

5 minutter...............................................................2 timer

fbcp6d.jpg

7 timer

 

Tok ut halvparten av kjøttet etter 8 timer - dette var KNALL! Skikkelig smakfullt, med god konsistens og fremdeles ganske saftig.

2zdr79i.jpg

Smaksopplevelsen er spesiell, varierende og langvarig. Først merkes konsistens og røyksmak, så vokser smaken - balansert mellom sødme og syre -

så kommer pepper, kryddersmak, litt salt og styrken fra chili, og til slutt tar smaken av reinskjøtt over. Ohh - blir tørst. SKÅL Kammerater!

Overraskende stor smaksvariasjon fra bit til bit. "Life is like a box of chocolates, you never know what you gonna get".

Motatt av likesinnede liksom-matelskere med ovasjoner og himlende øyne. Stor suksess!!!

Kan godt tenke meg at neste produksjon inneholder en frisk, grønn smak for å fullende produktet. Koriander er nok et vettugt valg.

 

Siste halvdel ble i ovnen ennå fire-fem timer for å få ut ennå mere fuktighet, og gjøre det mer turvennlig.

Tja, hva skal jeg si - det ble lettere og sikkert mer holdbart - men det gjør at noe av smaken gjemmer seg litt.

Konsistensen ble mer merkbar - og den ekstra mumsetiden er det som skal til for å få fram alt. Røyksmaken ble også mer framtredende.

Konklusjon avhengende av skivetykkelse: Skal du ha umiddelbart ølsnacks ville jeg stoppet tørkingen mellom 7 og 9 timer, og om du ønsker turmat

med mye protein og vann i munnen lar du det tørke i 10-14 timer. Veldig avhengig av ovnens temperaturregulator.

Test med tempmåler, for kjøttet bør ikke bli for varmt. Ovnsdøra på gløtt vil fjerne mer fuktighet, men kan forstyrre tempføleren.

 

Andre smaksvarianter må testes - for detta var bra og ga mersmak! Alt fra puritanske viltoppskrifter til enkle BBQ-varianter.

Håper andre følger opp med egne varianter...

Anbefales på det varmeste!

Link to comment
Share on other sites

Har savnet en tråd om dette :D

Har laget BJ mange ganger. Felles er at de smaker stort sett bedre enn kjøpevarianten som i bensistasjonspris kommer på 1400.- kr. kiloen...

 

Det er visse ting som gjør det lettere å få tynne nok skiver, som ikke brekker som knekkebrød og det er; Noe sukker av en eller annen slag må i. Honning, sirup etc. Og så må fibrene i kjøttet skjæres på LANGS, ikke på tvers. Det finnes slike jerkey kuttere på Cabelas bl.a. men hvis du kutter når kjøttet er halvfrosset blir det også lett å skjære tynne skiver.

Noen liker tykkere skiver(1-2mm tykkere), det er bare å prøve.

 

Jeg har prøvd mange blandinger, men sist hadde jeg ikke så god tid(dagen før reinsjakta) så da prøvde jeg med 3 forskjellige marinadeblandinger fra butikkhyllene; Fungerte UTMERKET. Det er mange å velge mellom, men alle gav passe saltsmak, som er lett å få overdosert når en lager blandinger selv.

 

Det er viktig å ha ovnsdøra litt åpen som trådstarter sier i begynnelsen, ellers blir det dampkokt og grått selv på 50 grader. Jeg har den på gløtt hele tiden.

 

En kamerat laget kylling jerkey, og den er fortreffelig. Etter marinering friterer han først i frityr, så tørker han i ovn. Meget bra! Disse kan være nokså tykke stykker, og er et funn som snacks og i Real Turmat, som all jerkey er.

 

Jeg liker spicy jerkey når det ikke er som direkte mat, så chili krydder og div. pepper finnes av og til i rikelige mengder :wink:

 

Litt ekperimentering om hvor tørr BJ du vil ha er også på sin plass. Etterpå vacuumpakker jeg oppkuttete biter i poser. Da ligger de LENGE(sesongen ut, hvis jeg ikke går tom, noe som skjer hver gang forresten :lol: )

 

EDIT; Det er mange oppskrifter og enkle framgangsmåter på Beef Jerkey(som burde hett Jerkeybeef) på nettet. Søk på: beef jerky recipe. Der er det også youtubevideoer fra BBQ boys som viser dette i detalj med oppskifter og fremgangsmåte. Meget bra!

Link to comment
Share on other sites

Lager noe som ligner litt på Jerky: Sør Afrikanske BILTONG.

 

Bruker helst flatbiff av elg, men også andre stykker kan brukes.

Skjærer 1-2 cm tykke skiver på langs av fibrene.

Legger skivene lagvis med en blanding av sort pepper, malt koriander, sukker(1) og salt(4) over.

Dusjer hvert lag med en eplesider eddik blandet ned til ca 2,5 %

 

Ligger i denne marinaden opp til 1 døgn. (snur skivene et par ganger)

 

Har fått laget en bunke rustfrie stenger med spiss på den ene enden.

Trer skivene inn på stengene slik at de henger helt fritt. Henger dem

opp til tørk ved 15 - 20 grader. Bruker å sette opp en vifte som blåser

luft over slik at jeg får en tørr hinne ganske raskt.

 

Etter 5 - 7 dager er det bare å forsyne seg. Da er de fortsatt myke i midten.

 

Ønsker du å beholde denne konsistensen over tid er det best å fryse dem, volumet

er redusert til 1/5 av det opprinnelige.

 

Supermat i sekken, som smaks/proteintilskudd til potetmosen, snack til drikke,

og ikke minst: på PIZZA'en.

 

I Sør Afrika får du til og med potetgull med biltong smak.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei igjen folkens.

lurte denne gangen på om det var noen som har noen tips ang. god beef jerky? hvor kan man kjøpe gode typer? er det bedre å lage selv?

 

har smakt Sweet&hot jerky fra jack link's, som du får kjøpt på en meny-butikk nær der hvor jeg bor, men det koster 86,- for 100 gr. og det er jo en ganske stiv pris :? men denne var veldig god, og jeg har lyst til og smake flere typer og merker:)

 

håper noen har noe nyttig input, og på forhånd takk:)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg holder på å lage Jerky nå. Lager 7 forskjellige typer. Mest av biff men også noe av lam og svin, og et lite forsøk på elg.

Lager av tilsammen 6 kg kjøtt.

Jerkyen blir ferdig i morgen, gleder meg. Jeg har laget det tidligere, og de smaker fantastisk.

 

Ikke så vanskelig å lage selv, men det er en del arbeid og trenger mye ettersyn i prosessen.

Om noen ønsker å kjøpe kan jeg selge noe.

Send noen ord til meg på conmail@lf-nett.no.

Link to comment
Share on other sites

Jerky har lavt innhold av fett og kalorier, men inneholder mye protein. Det er derfor en populær rett blant turfolk og jegere, eller bare spise det som snacks.

Når man lager jerky er det viktigste å fjerne fuktigheten. Dette gjøres ved å legge kjøttet i solen når det er tørt og varmt. Eller man kan tørke det i en stekeovn.

Mange synes Jerkyen blir best ved å røyke den.

 

Kjøttet bør være fritt for fett, sener og trevler. Ellers kan man bruke alle typer kjøtt. Biff er nok mest brukt, men elg og rådyr er også supert å bruke.

Frys kjøttet og skjær det opp like før det er tinet. Da er det lettest å få bitene som man vil. Det skal skjæres i strimler på ca 5-7 millimeter tykke og 10-15 brede.

Bland en marinade eller krydderblanding som så blandes godt med kjøttet. La det hele stå kaldt til dagen etter.

Sil av marinaden eller tørk av mesteparten av krydderblandingen. Legg kjøttbitene utover et bord. Dytt på kjøttbitene med kjøkken papir, for å fjerne overflødig væske.

Legg bitene på en rist og sett dem kaldt og luftig i 20-24 timer.

Røyk bitene i 3-4 timer eller mer. Etter smak.

Start tørkingen. Sett risten i ovnen, men la døren stå på gløtt eller mer. Sett termostaten på det laveste og prøv å holde en temperatur under 50 C˚. Kommer temperaturen noe særlig over, vil de tynne kjøttstrimlene fort bli kokt.

Fortsett med dette til Jerkyen er ferdig. Kjøttet vil bli mørkt og hardt og seigt. Bitene skal ikke bli så harde at de brekker når man bøyer dem.

Kan oppbevares 3 uker i stuetemperatur, 4 måneder i kjøleskap og minst 8 måneder i frysa.

 

 

Typisk jerky oppskrift

1 kg rådyr eller annet kjøtt, kutt i tynne strimler

1 dl Worcestershire saus

1 dl soya saus

2 ss salt

2 ts sort pepper

2 ts hvitløk pulver

2 ts løk pulver

 

Asiatisk jerky

1 kg rådyr eller annet kjøtt, kutt i tynne strimler

1,25 dl soya saus

0,6 dl fiske saus

2 ts ingefær

2 ts pepper

1 ts hvitløk pulver

0,6 dl sirup

Mariner

 

Rådyr jerky

1 kg rådyr eller annet kjøtt, kutt i tynne strimler

1 terning. kjøtt buljong

1 / 4 ts løk pulver

1,5 dl kaldt vann

1 / 4 ts hvitløk pulver

1 / 4 ts sort pepper

1 / 2 ts rød pepper saus

Mariner

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 2 weeks later...

Beef jerky fra meny koster 1000kr kiloen. Jeg bestiller fra wild west jerky i england. Jeg har bestilt 2 ganger derifra 2,5kilo og over 3 kilo. Uten oppfordring så sendte de dette i flere pakker med nedskrivi toll verdi fordi de viste vi i norge må betale moms. Prisen blir da rundt 300kr kilo'n. God jerky derifra, eneste som er negativt er at 3kg varer ikke lenge nok når man har fått smaken. Så blir nok til at jeg bestiller en gang i måneden. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Syns denne fortjener å bumpes :)

 

Har nå lagd 2 ladninger, og må si at det ble en suksess! Fulgte trådstarters eksempel og rota sammen bbq-saus + ekstra krydder. Samt spedde ut marinaden med Famous Grouse for å få nok til å dekke kjøttet.

 

2. ladning så prøvde jeg andre typer bbq saus, samt at jeg kjøpte inn etpar poser med grillmarinade. Vil si at den santa maria-typen er et godt utgangspunkt, rund og kraftig i smaken. Marinadeposen jeg forsøkte var hvitløksmarinade, den ga en frisk smak, men inneholder olje som ble igjen på kjøttet etter ferdig tørking.

 

Blir neppe siste gang dette prøves 8)

Link to comment
Share on other sites

Da jeg ikke har tid til å vente på å henge det opp til tørk , så har jeg prøvd litt i mikroen, tar vanlige strimler, legger de i en dyp tallerken, og setter på en 6-10 minutter avhengig av tykkelse, tar en sjekk og heller av værsken som samler seg .

 

Det blir ikke vanlig jerky , men det ligner og blir fort ferdig . Og best når det er kaldt.

 

Har brukt bankekjøtt og det passer bra, skal ta en porsjon i ovnen snart så får gjort det igjen.

 

Har lagde det i ovn før, men da tok jeg på 100 grader i ca 2-3 timer med døra på gløtt, hurtig metoden, blir jo så godt at en må forte seg å få det ferdig :lol:

 

på Midway for noen år siden fant jeg ei hendig bok om Jerky og andre typer, bla i gryterett og annet er jerky brukt .

 

Pemmikan er det også oppskrift på , leste at Nansen hadde en Freia sjokolade som het Kjøttsjokolade, Pemmikan og kokesjokolade, det var energi bombe, som holdt lenge, bla blanda det i kakao og lagde "suppe"

av det .

 

kort sagt, jerky osv er noe jeg har blitt veldig glad i og det er god aftensnaks istedenfor potetgull. Supert med pickles og annet til .

Link to comment
Share on other sites

Hei Hei se der! Trodde 1 år gamle tråder var gått i glemmearkivet, så det er arti å se at andre bringer opp og lager dette utrolig gode snadderet!

Tror det meste kan brukes, og det kan jo nesten virke litt råflott å bruke det beste kjøttet til marinert tørkekjøtt, men...

Fant for en tid siden fram den flotteste lårplomma fra elg og finskiva den i halvfrosset tilstand. Ble god jerky den også :mrgreen:

Er det noen som har gode tips til nye smaksvarianter?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Var en tur i Montana i sommer og besøkte slekta. Da fikk jeg med meg tante Dianes jerkyoppskrift. I går kverna jeg kjøtt og blanda med krydder. Dette fikk stå i kjøleskapet over natta og godgjøre seg, og i dag har jeg tørka i steikeovnen. Resultatet ble himmelsk :D Oppskriften er som følger:

 

Aunt Diane's Venison Jerky

6 kg kverna viltkjøtt

1 pakke Hi-Country jerky mix ( http://www.hicountry.com/store/cart.php?target=category&category_id=296 )

3 tablespoons røyksyre

1/2 cup sennepsfrø

1/4 cup hvitløkspulver

litt pepper

3 tablspoons mørsalt

 

Etter at blandingen har stått over natta i kjøleskapet sprøytes den i strimler med en slik en: http://www.jerkygun.com/ på bakepapir på rist og tørkes i ovnen på 75-100 grader til den er tørr (3-5 timer)

 

Jeg rydda i fryseren og fant 5kg hjort og 1 kg rådyr som gikk i kverna.

 

Edit: Det kan være greit å snu stykkene halvveis gjennom tørkeprosessen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har et drøyt kilo elgkjøtt liggende til tørk i stekeovnen nå.

Tok ei hel steik og skar opp i skiver på 3-5 mm tykkelse og alt fra 2 til 10 cm lengde.

Lot sakene ligge i marinade over natta.

Marinaden besto av:

1 god dæsj (3 ss ?) Rema 1000 Sweet & Smoky BBQ Sauce (grillkongen Craig)

1 god dæsj (3 ss ?) Caj P Original BBQ oil

1 liten dæsj (1 ss ?) Black Boy Honning grillsaus

1 spiseskje Kikkoman Teriyaki Sauce

2 finhakkede hvitløksfedd

1 ts. sukker

3 ts. Rub-a-dub krydderblanding (litt smoky aroma)

1 klype tørket chili (flak og frø).

2 ts. salt.

 

Lot marinaden forbli på flakene og fordelte dem passelig jevnt utover to ovnstister.

Sakene har nå tilbrakt ca. 3 timer i ovnen, varmluft 50 grader.

Dryppepanne under, naturligvis, men dette drypper faktisk ingenting, null, niks.

Tyder på magert kjøtt og at det ikke har vært innom slakteri for innpumping av vann, noe jeg selvsagt visste.

En duft av selve himmelen brer seg i kjøkkenet, og direkte sikling hver gang jeg åpner ovnsdøra for å se.

Ikke antydning til gråfarge, så denne ovnen tørker tydeligvis veldig bra selv uten å åpne døren for annet enn inspeksjon.

Kjøttet er nydelig rødbrunt og blir kun mørkere og mørkere.

Skal ta det ut av ovnen etter ca. 6 timer, da elgsteika til middagen må inn.

Regner med at jerkyen trenger 6 timer til eller den tid før den er helt ferdig, men her får konsistensen danne fasit, så jeg skal ikke låse meg fast i et bestemt antall timer.

Regner med dette kan være forskjellig fra kjøt til kjøtt og fra ovn til ovn.

Kommer tilbake med førebels smakstest etter det har tørket i 6 timer.

 

Edit: Lagt til 2 ts. salt.

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering etter 6 timer tørking i stekeovnen:

 

Konsistensen er nå perfekt på de tynne stykkene og muligens litt myk på de tykkere.

Kunne fint ha avsluttet tørkingen nå, men skal la det gå et par-tre timer til.

Smaken er aldeles nydelig.

Finfin balanse mellom røyk, krydder og sødme, samt en liten snert fra chilien.

Perfekt salt som tuproviant, men noe i tammeste laget som snacks.

Har derfor lagt til 2 ts. salt i oppskriften, og håper det holder.

Vil ikke ha det ramsalt heller.

Det smaker muligens litt saltere når tørkeprosessen er over uansett.

Til nå vil jeg karakterisere eksperimentet som særdeles vellykket, og det blir garantert flere omganger av dette.

 

Nå er ovnen opptatt av ei elgsteik, så tørkingen får fortsette etter en liten pause.

 

To be continued...

Link to comment
Share on other sites

8 timer i ovnen:

 

Litt fastere i konsistensen enn ved 6 timer.

Smaken er akkurat den samme, så den er fortsatt litt lite salt som snacks.

Perfekt som turmat, men denne blir ikke så gammel at den vil oppleve noen tur.

Rett og slett nydelig.

Delikat brunsvart på fargen, tørr og litt sprø overflate og noe mykere kjerne.

Fin tyggemotstand samtidig som den er mør og lett å tygge.

8 timer holder tydeligvis i min ovn og med denne tykkelsen.

 

Det er forresten ikke så rart at kjøpejerky er dyrt.

Nå veide jeg ikke kjøttstykket før tørkingen, men det dreide seg nok om ca. et kilo.

Etter tørkingen satt jeg igjen med ca. 250 gram, så en jerkypris på kr. 1000,- pr. kilo tilsvarer 250,- for utgangspunktet som blir renskåret, oppskåret, krydret, gjerne røkt og til slutt tørket.

Det er billigere enn det meste av oppskåret pålegg, som sikkert ikke er vanskeligere å produsere.

Hjemmelaget er imidlertid både billigst og best, så her blir det gjentagelser og forbedringer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Blitt inspirert av denne tråden..

 

så nå har eg kappa opp ei flott lårsteik i småbiter... :?

så dette bør bli godt. :D

 

halvt kilo

Typisk jerky oppskrift

 

1 dl Worcestershire saus

1 dl soya saus

2 ss salt

2 ts sort pepper

2 ts hvitløk pulver

2 ts løk pulver

 

og eit halvt kilo som er lagt i jack daniels grillsaus..

 

dette får ligge å godgjøre seg til i morgen..

 

nå er hjortekarbonadene ferdig og snart skal ei godt modna hjorte lårtunge i ovnen..

mmmmmmmmmmmmmmm :D

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Prøvde å lage beef jerky for første gang i går, mangla chili og ingefær men bruka det jeg hadde i kjøleskapet.

Grillolje,soyasaus, hp, barbquesaus, salt , sukker, hvitløk. Brukte stort sett avskjær fra ei hjortekolle, neste

gang blir det brukt finere kjøtt, for dette var snadder. Første brett sto 6 timer andre ca 9 timer.

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Hei Knut

 

hvordan var forskjellen fra 6 til 9 timer?

hvor tjukke skiver skar du?

har du noen bilder?

skal ta litt bilder i morgen av resultatet mitt å legge ut da. pluss smaksresultat selfølgelig. :)

 

og så har eg ein sjef her som er bekymret for lukt i huset når eg holder på med dette.. hvordan var det? om du brukte ovnen på kjøkkenet .. ?

 

Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Har nå laget og smakt på dei 2 beef jeerky forsøkene mine..

 

Det var overraskende godt.. den første oppskrifta med whorchestersaus vart vel salt synes eg. men den med bare jack daniels var veldig bra.. her er det visst bare å kjøre på den marinaden man liker sjølv og sette det foran ei vifte noen timer.

 

Her blir ei flott steik kutta opp.. dette bør bli bra..

1.jpg

 

Kjøttet klar i marinaden.

2.jpg

 

ferdig tørka i ovn.. dette lukta voldsomt i heila huset.. ser ut som flaggermusvinger.. :):twisted: tørket i 8 timer.

3.jpg

 

måtte flytte tørkinga ned i hobbyrommet med vifte.. dette gikk over all forventning.. gikk enda fortere enn i ovn.. :)

4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har det siste året laget Jerky etter mange oppskrifter.

Den som jeg liker best er Sweet & Sour. Prøv denne oppskriften, den er god.

 

Sur-søt jerky

1 kg rådyr eller annet kjøtt, kutt i strimler

1 ts. sort pepper

1 ts løk pulver

1 ts. hvitløk pulver

2 ts sennepsmel

3 ss. epleeddik

2 dl brunt sukker

1 ss sukker

1 ss Worcestershire saus

1 ss salt

 

Kutter kjøttet i strimler på ca 5 X 10-12mm. Det er lett å skjære kjøttet,når det er nesten tinet fra frossent kjøtt.

Lar det ligge i marinaden ett døgn, og legger det ut over en rist uten å skylle av.

Lar det ligge på risten i litt kald romtemperatur i 1-2 dager.

Etter ca 1 døgn kjenner jeg på dem og peller ut de som er ferdig etter hvert.

Legger dem i en plastpose.

Posen må ikke holdes lukket over lang tid. 2-3 uker. Da blir det lett mugg.

Dette er litt avhengig av hvor tørrr Jerkyen er.

Man unngår også mugg om man åpner posen et par ganger i uka og slipper inn litt frisk luft.

(Det er nok skjelden dette er noe problem da posen aldri får ligge urørt så lenge)

 

hholm1

Link to comment
Share on other sites

Hmm.

 

det der hørtes ut som ein fornuftig og god oppskrift.

det eg har funnet ut av min jerky etter litt smaking er at det var altfor mykje salt, og det er vekke fra din oppskrift . og det var altfor mykje worchestersaus. og det er og vekke fra din.. og heller bruke litt sukker.. mm..

 

trur eg skal kopiere den der...

 

ellers så tok eg med meg ein pose med smaksprøver til jobben i dag... det var vekke etter 2 min... :)

 

kommentarene var vel at det såg ut som flaggermusvinger,, men smakte ikkje slik. manglet bare ølet.. :)

 

 

om du har dei i plastposer så ville eg vel aldri lukket dei.. ? går vel ikkje lenge før det skjer noke.. heller fryse og ta opp etter hvert. :)

Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg i at det fort blir for mye salt.

Jeg har mye søtt i de fleste av mine oppskrifter, men de blir ikke for søte allikevel når Jerkyen er ferdig.

 

Det holder utrolig lenge i plastpose. Har hatt stående en plast pose i mer enn 3 uker i romstemperatur. Jeg bare passa på at det var en bitteliten åpning på toppen. Har man for stor åpning tørker bare Jerkyen for mye. Men da holder den seg jo ennå lengere.

 

Skulle Jerkyen bli for tørr og hard, finnes det løsning på det.

Ta en neve full, dupp den helt under vann, og rist godt.

Putt Jerkyen i plastpose og la den ligge lukket til kvelden, da er den passe.

 

hholm1

Link to comment
Share on other sites

Har siden jeg oppdaga denne tråden hatt lyst til å prøve å lage jerkey sjøl. Nå har jeg endelig hivd meg rundt.

 

En mørbrad ble skåret i tynne skiver.

 

Marinaden er laga av det jeg hadde for hånden:

 

4-5 kvitløksfedd, finhakka.

En rød chilli, finhakka.

Fres i litt olje ca halvt minutt.

Ei teskjei rød tai-curry paste.

10-12 dråper tabasko chipottle (tabasko av røkt chilli med god røyksmak)

Tilslutt resten av ei doven colaflaske skal vi si to dl?

 

Kokte dette inn til colaen begynte å ligne litt tynn sirup.

Avkjøl.

Tømte det over kjøttet og lot det stå over natta.

 

I morges var det tid for å pynte treet.. :lol:

 

 

20jg6d5.jpg

 

Så jeg får komme tilbake med smaksrapport når det er ferdig tørket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...