Jump to content

Gode norske naturfotografer


nordlandsdrevern

Recommended Posts

Lite fart i fotokammeret...

Starter derfor en tråd hvor vi kan presentere gode fotografer og bilder fra norsk natur.

Vi har jo en liten kjent liga som hevder seg jevnlig i fotokonkurranser, men vil like gjerne ha stoff om mindre kjente (eller fra deg selv).

Dersom du skriver en liten presentasjon av vedkommende blir det pluss i margen.

 

Begynner ballet med å skryte av en journalist, fotograf og jeger fra mine barndomstrakter i Namdalen; Kjartan Trana.

Hans fotoblogg er selvforklarende, så en presentasjon blir overflødig.

Kjartan Trana's fotoblogg

 

Tar meg den frihet å legge ut småversjoner av noen av bildene hans fra blogg og fotogalleri (ingen copyright funnet)

 

2dhv88i.jpg

 

k9x4zn.jpg

 

16hk8ib.jpg

 

2crlmwk.jpg

 

ztxlsp.jpg

 

Mange flotte bilder finner du her:

''Kjartan Trana's galleri''

 

 

Fyll på!

Link to comment
Share on other sites

Min favoritt er Kåre Kivijärvi. Norsk/finsk/kvensk fotograf med liten produksjon, og langt fra bare naturbilder. "Hele min produksjon kan få plass i en skoeske" skal han ha sagt. En av pionerene som tok fotografiet fra snapshots til kunst i Norge. Stort sett svart-hvitt, nokså røff stil, men likevel med stor poesi blant grusen.

 

Noen bilder: http://www.fotografi.no/wip4/min-verden-annen/d.epl?id=140834

Om mannen: http://www.fotografi.no/wip4/kaare-kivij-rvi/d.epl?id=153973

Link to comment
Share on other sites

Flotte bilder. Trana er en gjenganger blant annet i Villmarkslivs fotokonkurranser. Det samme er Roy Mangersnes, hvis bilder finnes på hjemmesiden Wildphoto. Det er også flere bilder på Nature Picture Library Søk på Mangersnes.

Jeg har vært så heldig å være med på jakt mens han har tatt bilder, med tidvis spektakulært resultat. Mange av disse bildene la jeg ut på Sluttstykket, så noen vil ha sett dem før. De fleste har jeg ikke her på maskinen, bortsett fra disse:

Fallende and:

show_image_stream.php?bid=33172644&dx=580&dy=386

 

And på vei inn i haglsvermen:

show_image_stream.php?bid=33160360&dx=580&dy=386

Link to comment
Share on other sites

-Nå ble jeg litt rørt, Sako30-06. Forresten, jeg kjente også litt ærefrykt for din kunnskapsvidde. Jeg var en bekjent av Kåre hele hans voksne liv, bortsett fra reisene i ungdommen, hvor han alltid reiste alene. Jeg har hatt opplevelsen av å være betrakter av hans besvergelser inne i mørkeommet. Der var han et geni. Han behandlet et framkalt negativ som en skisse på blankt lerret. Spilte med fingrene i kopieringslysets raske sekunder - raskt, kyndig og lett som avtrekkerfingeren i skuddet - med de mest forbløffende resultater. De samme fingre som ble til blod når han hang i riggen (!) for å fotografere de gamle sidetråleres fiskere når de i full storm prøvde å berge bruket. Og hans nattpoesi for å fange det harde landskap i nord. En sånn fyr dør selvfølgelig altfor tidlig. Jeg har et par av hans bilder - sterke saker - og sterkt også fra deg, Sako30-06. Hilsen Frost06.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var en bekjent av Kåre hele hans voksne liv
Nå var det jeg som ble rørt og fylt av ærefrykt.

 

Jeg oppdaget mannen gjennom et spesialnummer av det bladet som UFFA-miljøet ga ut på åttitallet (og som jeg akkurat nå ikke husker navnet på) og ble dypt berørt av bildene hans. "Fra de store banker", "Mor og datter", "Læstadianere", trålgastene, Grønlandsbildene og flere andre. Kåre - jeg tillater meg å bruke fornavnet hans selv om jeg aldri var priviligert nok til å ha truffet ham - hadde en nerve i bildene som bare kan sammenlignes med de aller største i fotokunsten. Vi snakker om nivået til folk som Cartier-Bresson, Bourke-White og Capa. Jeg har selv ett av hans bilder på veggen, "Solon med torsk", det fikk vi i 1990, like før mannen gikk bort. Dette er kanskje den tingen jeg først ville prøve å redde ut av huset hvis det skulle begynne å brenne.

 

Hvis du skulle komme over et eks av Eli Høydalsnes' bok om mannen, ville jeg være takknemlig for tips. Boka er dessverre ikke mulig å få tak i, verken på bokhandel eller antikvariat.

 

 

Og beklager til trådstarter for delvis offtopic...

Link to comment
Share on other sites

Kåre Kivijärvi var en fantastisk fotokunstner, ja - men det var i hine hårde dage - .

 

Jeg får vel, i all beskjedenhet, trekke fram naboen min - Stian Holmen. Du finner han på:

 

http://www.stianholmen-naturfoto.blogspot.com

 

http://www.stianholmen-naturfoto.no

 

Stian var ivrig jeger og heimelader (det var han som fikk montert et løp som skulle være 6,5-06, men som ikke var .264, men .257, dvs. 25-06 - det oppdaget vi etter at vi hadde prøvd alle mulige ladninger, og bare fått overtrykk), men nå bruker han omtrent ikke børsene mer - bare fotoapparatene. Det gjør han til gjengjeld glimrende - han vant Biofoto-konkurransen i år!

Link to comment
Share on other sites

Til Sako30-06: Har du prøvd CDON.COM? De påstår å ha Eli's bok om Kåre Kivijärvi til nedsatt pris (kr305), fra Imprintforlaget AS. Jeg tror den boka i utgangspunkt ble laget av Forlaget Bonytt. Til selve tråden: Min banale målestokk når jeg ser et fotografi, og jeg vet i hvert fall litt om foto: Når et bildet ikke bare treffer våre øyne og vår hjerne - men også vårt hjerte, denne treenigheten, da vet vi at det er godt, det er kunst - og noen av disse kunstnerne er det bare å bøye seg for. Hilsen Frost06.

Link to comment
Share on other sites

Noen dere har "glemt" :D

 

Pål Hermansen

 

Baard Næss

 

Tom Schandy

 

Ole Jørgen Liodden

 

Tom Elton

 

Kai Jensen

 

Bent Olsen - Mange Spennende reiseberetninger

 

Ivar Bjørdalsbakke. Ikke bare natur men mange flotte og "annerledes" bilder

 

Noen har jeg glemt, men jeg kan jo ikke glemme "vår egen" Håvard Flåtten som tar vanvittig bra bilder! :D

Håvard Flåtten

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen dere har "glemt" :D

 

Norge er full av gode natrufotografer. Proffe eller som hobby. Søker dere på Bio Foto så finner dere mye bra:

http://www.biofoto.no/

 

En av ringrevene er Bjørn Rørslett som tar macro og UV/IR bilder som er utrolige bra i tillegg til å være en racer til å svare på Nikon spørsmål og legge ut egne tester. http://www.naturfotograf.com

Torbjørn Martinsen bør også nevnes.

 

Fellesnevneren er at de er villige til å legge så utrolig mye tid og penger ned i å få noen få utrolige bra bilder.

Link to comment
Share on other sites

*snip* Stian Holmen *snip*

Stian er veldig flink ja, jeg var en av de som stemte på bildet hans på årsmøtet til BioFoto :D

 

Han har også en blogg her: http://stianholmen.blogspot.com/

 

Til sommeren skal jeg til Svalbard sammen med bla. Stian Holmen, Terje Sylte, Kjartan Trana, Roy Mangersnes, pluss flere andre veldig flinke fotografer som ikke er like kjent som disse. Vi reiser med Ole Jørgen Liodden, så regner med vi er i de beste hender! Gleder meg vannvittig!!! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kåre Kivijärvi var en fantastisk fotokunstner, ja - men det var i hine hårde dage - .

Et lite fiskevær utmed kysten her arrangerer "Mørketidsfestival" i disse dager. Er det noen som har ærende der så er det mulig å få med seg en utstilling med denne kunstnerens bilder. (Øhh.. Hammerfest.)

 

Sofakriger

Link to comment
Share on other sites

Det er mange gode naturfotografer i Norge, men det er to som ikke er nevnt; Rolf Sørensen og Jørn Bøhmer Olsen. To fantastiske fotografer som startet

oppsvingen til "norsk naturfotografi". Dessverre trakk de seg ut av "rampelyset" for noen år siden, men de er forstatt produktive og leverer til bilder til bøker o.a.

Etter min mening er dette fotografer som har en tanke bak det de gjør og ikke bare fotograferer prospektkort som mange av dagens fotografer har en tendens til å gjøre.

(penga rår)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mange gode er nevnt.

Terje Hellesø er en av mine favoritter, når det gjelder naturfoto.

Tor Eirik Pollestad har også mange gode naturfotoknips.

Tommy Solberg, Tommy Sørensen er også habile fotografer.

Kan jo også nevne Hans Jørgen Hovelstad, som er en naturfotograf som liker å legge inn humor i sine fuglefotos, og som har enorm kunnskap rundt de forskjellige fuglene.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 5 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 years later...
Min favoritt er Kåre Kivijärvi. Norsk/finsk/kvensk fotograf med liten produksjon, og langt fra bare naturbilder. "Hele min produksjon kan få plass i en skoeske" skal han ha sagt

Det ser ut til at skoesken må byttes ut med en som passer til et par større sko. :D Det ble visstnok nylig gjenfunnet noen tusen bilder i Finnmark. Det kommer kanskje en utstilling av ukjente bilder?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Min favoritt er Kåre Kivijärvi. Norsk/finsk/kvensk fotograf med liten produksjon, og langt fra bare naturbilder. "Hele min produksjon kan få plass i en skoeske" skal han ha sagt. En av pionerene som tok fotografiet fra snapshots til kunst i Norge. Stort sett svart-hvitt, nokså røff stil, men likevel med stor poesi blant grusen.

 

Ny utstilling åpner i Hammerfest.

http://www.ifinnmark.no/hammerfest/kult ... -81-249820

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...