Jump to content

Hvor mange per Tiur?


Münsterjeger

Recommended Posts

Har skutt min første tiur, og ønsker å invitere familien på middag neste helg.

Hvor mange personer kan jeg regne med å mette?

Den veier 4,1 kg hel.

 

Yttringer om tilbehør er også sterkt velkomment, men tenke følgende:

Viltblanding, type fersk

Fløtegratinerte poteter

Fløtesaus, evt en rødvinssaus (Krasj med fløtegratinerte poteter?)

Tyttebærsyltetøy

 

En bedre vin, fatter nevnte Amaronevin?

Link to comment
Share on other sites

Ser at den oppskriften der oppfordrer til å 'koke tiuren i to timer'!!!

 

Latterlig :evil::evil:

 

 

Litt vett har jeg fortsatt i behold... Lover at jeg på ingen måte skal koke tiuren... :lol::lol:

 

Tenkte å helsteke den i stekepose til temperateren når 67 - 68 grader innerst i brystet. Gi den en halvtime hvile.

Tenkte å tilberede den på samme måte som kalkun, med en viltinspirert stuffing.

 

Anbefales det å ribbe eller flå den?

Link to comment
Share on other sites

Avhengig av hvordan fuglen lages til, hvor storspiste folk er og om man serverer forrett/dessert, regner jeg:

 

1-2 ryper pr. person

1-2 personer pr. orrhøne

2-4 personer pr. orrhane/røy

 

Kokebøkene mine regner 6-8 personer på en stor tiur, så fem bør få nok mat ;)

 

Angående tillaging/vinvalg: Amarone er gode viner og vel verd en tiur. Har du ikke råd til Amarone, kan du eventuelt kjøpe en Ripasso, de ligner en del og er noe rimeligere. Dog ville jeg vært forsiktig med tyttebær til så god vin. Et alternativ er rognebærgelé som er min favoritt til slikt, helst hjemmelaget gelé av 50/50 eple og rognebær. Og uansett: Syltetøy/gelé bare hvis du lager fløte/rømmesaus, til rødvinsaus ville jeg låst tyttebærene inn i skapet og ikke sluppet dem ut ;) Til fløte/rømmesaus er ellers Bourgogne eller en god, litt moden Rhonevin en klassisk kombinasjon og ville nok vært mitt førstevalg. Skulle jeg servert Amarone, ville jeg laget en annen slags saus, f.eks. rødvin som du nevner eller en litt pepret, lett jevnet sjysaus. Men dette er smak og behag, jeg tror ikke du trår feil med Amarone uansett :)

 

Siden dette er din første tiur (grattis, forresten!), ville jeg kjørt "safe" og laget en klassisk fløte-/rømmebasert viltsaus. Slike er ikke så vanskelige, og du slipper å være redd for å mislykkes. Server gjerne rosenkål, gulrøtter og kanskje russiske erter til, det synes jeg er flott tilbehør til slik fugl. Det ligger en artikkel på Portalen om middag av skogsfugl, kanskje du kan få litt inspirasjon der? Og, du: Ikke gjennomstek brystet, det kjøttet blir bare mye saftigere og mer smakfullt hvis det ennå er litt rosa.

 

EDIT: Flåing eller ribbing er også et spørsmål om smak&behag. Jeg synes det blir for mye arbeid å ribbe fuglen i forhold til hva jeg får, andre er uenige med meg i det. Man kan eventuelt ribbe brystet og skjære ut dette mens resten av fuglen flås, det blir en del mindre arbeid av det. Men vær forberedt på frittgående fjær og dun i huset i minst ei uke hvis du ribber fuglen på kjøkkenet :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Neste helg" er kommet, så planene bør være på plass. Kan trådstarter være så snill å meddele hva den endelige løsninga ble?

 

Ja, det skal jeg gjøre! :D

Den ligger nå flådd og krydret i en stekepose. Ble 2,3 kg totalt.

Siden jeg har driti meg ut i skogen igår, som endte i ny søm i skytehånda, er pappa nødt å gjøre størsteparten av arbeidet med fuglen. Uansett trenger han trening. Jeg vil bare hans eget beste... :roll::lol:

 

Vi lager en stuffing ala kalkun med innslag av diverse viltkryddere.

Jeg har nå bgynt å koke saus på hjerte og kroposen. Lukter nydelig. Blir en god og fyldig fløtesaus.

Pappa lager også en rotpure etter forslag fra dere. :-)

 

Skal videre stikke inn litt frisk timmian før steking.

Tenkte å ta ut fuglen når den når 65 grader. Eller hva sier Sako 30-06? Tenkte å utføre slik du sa at den var litt rød i kjøttet.

 

Serveres med nypoteter og kokte grønnsaker.

:-)

 

EDIT: Vi blir 6 personer. Tror det går utmerket med den mengen tilbehør vi har.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan forsikre om at tiur smaker tørr myr.

Jeg kan derfor være kammertslig å ta meg av tiurer dere ikke vil ha.

Neida, dette var nydelig! Kjøttet var finere enn jeg noen gang kunne forestilt meg.

Saftig, mye villtsmak og godt mørnet. ca 50 døgngrader.

 

Vi mettet 6 personer, og hadde fortsatt 2 vinger, 2 lår og 3 små skiver bryst igjen, så kunne fint mettet 7 pers. 8 hadde no blitt for mye.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...