Jump to content

Hygen og haldenstøver forsvinner!


Ranger

Recommended Posts

Hei, jeg leser i siste Jakt&Fiske at de helnorske hunderasene hygenhund og haldenstøver er i ferd med å forsvinne, det er trist lesning! Jeg har ikke noen erfaring med disse rasene sjøl, men de er avlet i Norge for norske forhold på harejakt. Dunker er den tredje norske støverrasen, men den står noe sterkere.

 

Haldenstøveren står svakest, i år er det bare født ni valper, hvorav 8 er hannvalper. Det er født 42 hygenvalper (hittil i år), mot 17 i fjor. Det sier seg selv at avlsmaterialet begynner å bli tynt.

 

Det er særlig de utenlandske rasene finsk støver og hamiltonstøver som har hegemoniet i Norge, og et økende antall kortbeinte kombihunder som drever og beagle, samtidig som antall harejegere med hund er sterkt synkende. I 1991 ble det felt 115.000 harer i Norge, mot bare 23.300 sist sesong.

 

Jeg er 42 år og kan vel ikke karakteriseres som noen "gubbe" enda, og for meg er en harelos med støver eller annen drivende hund utrolig spennende jakt! :D

 

Det er verdt å merke seg at det er gratis registrering av de norske rasene, samt gratis deltakelse på jaktprøver. Kanskje noen vil se nærmere på disse rasene når de vurderer støver?

 

Hygenhund_foto%20Steinar%20Moen_rgb.jpg

Hygenhund. Foto: Steinar Moen

 

Link til mer info om hygen: http://www.skogoglandskap.no/Artsbeskrivelser/hygenhund

 

Haldenstover_2-1..jpg

Haldenstøver. Nydelige hunder!

 

Mer info om haldenstøver: http://www.skogoglandskap.no/Artsbeskri ... denstoever

 

Kan ta med et bilde av dunker også, så har vi alle de tre norske støverrasene samlet på et brett:

haramyras-tuva.jpg

Link to comment
Share on other sites

Aldri jaktet hare med hund, man jaktformen fasinerer meg.

Hva er årsaken til at mange velger finsk støver og hamilton støver i steden for disse rasen? Har de kommet dårligere ut på f.eks jaktprøver en finsk støver, hamilton støver osv?

I såfall er det kansje naturlig at man velger andre raser en hygen og halden. Men hvis ikke dette er tilfellet, er det andre årsaker? som f.eks at rasen er plaget med forskjellige typer sykdom? eller har rasen vist tendenser til agresivitet?

 

Pene hunderaser å se på begge to, så noe må være årsaken til at mange velger dunker forran de to andre norske...for dunkeren synes jeg så blandet om, noen er fine andre ser ikke ut i måneskinn.

Link to comment
Share on other sites

I såfall er det kansje naturlig at man velger andre raser en hygen og halden. Men hvis ikke dette er tilfellet, er det andre årsaker? som f.eks at rasen er plaget med forskjellige typer sykdom? eller har rasen vist tendenser til agresivitet?

 

Den gangen jeg kjøpte haldenstøver var det i allefall ikke påvist HD på en eneste renraset haldenstøver, men man har fått inn noe gjennom innkryssing av bl.a hamilton, i allefall på de første generasjonene.

 

Ellers var det en steike morsom hund, men dessverre med alt for dårlige labber. Vanvittig jaktlyst og "guts", og en herlig hund på alle måter - bortsett fra det med labbene, som selvsagt ødela en del.

 

Hunder_04.jpg

Link to comment
Share on other sites

Foxhound er jo brukt i avlen tidligere, så det er en mulighet ja. Det spekuleres i at det er for mange støverraser som du sier. Angående jaktprøver og championater så står ikke hygen og halden tilbake for de andre rasene hvis man ser på resultater i forhold til antallet hunder i de forskjellige rasene.

Link to comment
Share on other sites

absolutt trist lesning, og det har vel hangla ganske lenge nå, men heldigvis har de respektive avlsråd såpass til gangsyn at de har åpna for innkryssning.

skal ikke se bort i fra at det blir kryssa inn foxhound i haldenstøver igjen, jeg vet at det har blitt foreslått i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

De seneste åra har det blitt gjennomført flere innskrysninger i hygen, halden og dunker. Det har vært innbydres innkrysning av norske støvere, samt at det har blitt krysset inn hamilton og finsk. Jeg har selv en dunker, med finne til far. Dette var en innkrysning i regi av avlsrådet.

 

Det er selvsagt trist at registreringstallene er så lave, men jeg tror at vi har alt for mange støverraser i forhold til antall jegere. Finnen dominerer totalt i Finland. Hamilton er desidert størst i Sverige, mens i Norge er flere raser store (eller små). For øyebliket er vel finsk og dunker de med høyest registreringstall. Jeg tror etterhvert at spørsmål om å slå sammen raser vil tvinge seg fram. Kanskje vil vi etter hvert få en norsk støverrase? Dette vil selvfølgelig sitte langt inn, men meg dagens innkrysningstempo skjer det jo en gradvis tilnærming til dette allerede.

 

Det viktigste etter mitt skjønn er at vi har gode jagere med god helse, ikke hva det heter. Når det gjelder eksteriør, er det imidlertid ingenting som slår en god gammeldags droplet dunker med glassøyne :-)

Link to comment
Share on other sites

Tror nok de norske rasene ville være best tjent med om de ble sammenslåt til en rase! Når det i den ene av rasene registreres under 10 valper i løpet av ett år, så gir ikke dette noe grunnlag for videre avlsmateriale. At Hygen får en økning i år, er nok også desverre et siste krampetrekk, 40-50 årlig fødte valper gir heller ikke særlig godt avlsgrunnlag. Når disse rasene heller ikke drives i andre land, er det ikke muligheter til å hente friskt blod, uten å gå utenom rasen.

 

Dunkerante, Hamilton har fått en knekk i Sverige, grunnen er nok at det tradisjonelt har vært mye av denne hunden i områder hvor de idag er sterk ulveplaget. I 2008, ble det registrert over 25% flere Finskstøver valper en Hamilton valper i Sverige, så Finskstøverene er størst også i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

2008, ble det registrert over 25% flere Finskstøver valper en Hamilton valper i Sverige, så Finskstøverene er størst også i Sverige.

 

Heisann! Jeg var ikke klar over at finnene hadde passert Hamilton i Sverige. Tror ikke man behøver å gå mange år tilbake før Hamilton var desidert størst? Takk for korreksjon.

Link to comment
Share on other sites

Støtter meg på dunkerante om dropplet dunker med glass øye :mrgreen:

 

men problemet for støvere ligger jo nevnt i tården her

 

færre harejegere... (antall jagere vet jeg ikke noe om)

de sliter med rekrutering

 

og..

de som er aktive revejegere velger "reve" hunder og hare/kombi

 

da faller jo de norske rasene utenfor..

 

det er jo ikke så rart at folk velger de hundene som er "best" eller scorer høyest på prøver..

men det er jo da opp til folk med de norske rasene å klare å hevde seg blandt disse som kan være

reddningen for jakthund delen ... eller sørge for at Obama skaffer seg en hygen/halden/dunker.. (da blir

vel exteriøret viktigere)

Link to comment
Share on other sites

I såfall er det kansje naturlig at man velger andre raser en hygen og halden. Men hvis ikke dette er tilfellet, er det andre årsaker? som f.eks at rasen er plaget med forskjellige typer sykdom? eller har rasen vist tendenser til agresivitet?

 

Den gangen jeg kjøpte haldenstøver var det i allefall ikke påvist HD på en eneste renraset haldenstøver, men man har fått inn noe gjennom innkryssing av bl.a hamilton, i allefall på de første generasjonene.

 

Ellers var det en steike morsom hund, men dessverre med alt for dårlige labber. Vanvittig jaktlyst og "guts", og en herlig hund på alle måter - bortsett fra det med labbene, som selvsagt ødela en del.

 

Hunder_04.jpg

 

 

Vi har tenkt på å få tak i en ny harehund etterhvert, og da blir det nok enten hygen, halden eller dunker. Har hatt to dunkere tidligere.

Hva var det som gjorde at labbene var dårlige på haldenstøvern du hadde, Jibrag? Var det høye klofester som gjorde at den ble sår rundt klørne eller var det putene som ble såre? Greit å vite om det er noe man kan avsløre når man velger valp.

Link to comment
Share on other sites

Stratos;

Ja, det er stor forskjell på sko til hunder, så sko som funker hele dagen og hele vinteren er int.

 

Men etter min mening er det i utgangspunktet ønskelig med labber som holder under stort sett alle forhold. Det kommer aldri til å bli avlet på en hund som har dårlige labber her i hvert fall.

Det er etter min erfaring mange ganger feil på fotstilling, måten hunden flytter og setter ned labben på og klostilling, som gjør at labbene blir såre. Hvis jeg skaffer meg en tispe av en rase som halden eller hygen så er det for å prøve å få til en bra hund selvsagt, men også en hund som det kan avles videre på. Man kan ikke avle på en jakthund for at den er fin og snill, men mangler det som kreves på jakt.

Det blir i hvert fall studert labber på valpestadiet når det skal kjøpes valp, i håp om at man slipper å være hundeløs i flere dager etter en heldag i skogen.

Men mange ganger er det greit å sko hunden før man slipper på drittføre, så det er absolutt int. med sko som funker, så jeg har sendt deg PM :wink:

Link to comment
Share on other sites

Interessen for rovdyrjakt ser ut til å øke her på berget. Det gir grunnlag for å hente inn mer rovdyrspregete støvere. Særlig når rovdyrjakta skal organiseres i alle slags mulige fellingslag ol, så vil det være irriterende for mange om bikkja stikker tar avhopp på en hare når det storpusen som skal jages. På samme måte som mange synes det er irriterende når en laika skjeller mår i stedet for elgen...

 

Et anna moment er nok rådyrets utbredelse. Dette viltet kommer stadig til nye områder, og bestanden øker mange steder. Dette gir også en grunn for å velge noe anna enn de norske rasene, da de er for høye på bogen for å skyte bambi.

 

Samtidig tror jeg slike jaktformer opplever til dels samme omvelitninga som eks turismen gjør. Folk jobber ikke lengre tunge jobber, og bruker fritida si til å slappe av - de sitter på ræva på en stol hele arbeidsdagen, og vil heller røre seg når de er ute i naturen. Men det er ikke mye som er så koselig som å titte på jegertv'n (bålet) mens svartkilen putrer, men harelosene blir det færre og færre av...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har selv hatt Haldenstøver for mange år siden, og snillere hund med slik jaktinstinkt har jeg ikke hatt. Det er så sårt når man må ha dem fra seg.

Kunne nå godt tenkt meg en slik hund igjen, men nå har jaktterrenget rundt hytta blitt til "ulve-land" ( Østerdalen), og jeg vil ikke slippe ett familiemedlem ut som bytte for ulven.

Nå vil jeg slettes ikke at dette skal skli ut og vinkle seg til en ulvedebatt, men for meg er det ikke aktuellt med harehund nå pga dette problemet.

 

PS: Forumansvarlig må endre klokka til "normaltid"

Link to comment
Share on other sites

Interessen for rovdyrjakt ser ut til å øke her på berget. Det gir grunnlag for å hente inn mer rovdyrspregete støvere. Særlig når rovdyrjakta skal organiseres i alle slags mulige fellingslag ol, så vil det være irriterende for mange om bikkja stikker tar avhopp på en hare når det storpusen som skal jages. På samme måte som mange synes det er irriterende når en laika skjeller mår i stedet for elgen...

 

Et anna moment er nok rådyrets utbredelse. Dette viltet kommer stadig til nye områder, og bestanden øker mange steder. Dette gir også en grunn for å velge noe anna enn de norske rasene, da de er for høye på bogen for å skyte bambi.

 

Samtidig tror jeg slike jaktformer opplever til dels samme omvelitninga som eks turismen gjør. Folk jobber ikke lengre tunge jobber, og bruker fritida si til å slappe av - de sitter på ræva på en stol hele arbeidsdagen, og vil heller røre seg når de er ute i naturen. Men det er ikke mye som er så koselig som å titte på jegertv'n (bålet) mens svartkilen putrer, men harelosene blir det færre og færre av...

 

Enig. Rådyrets utbredelse er nok en veldig påvirkende faktor. Ved disse rasenes storhetstid fantes det nesten ikke rådyr. rådyret ble vel satt ut i norsk fauna på 1800 tallet i vestfold distriktet. Støvere ble det skutt rådyr for etterhvert også.

Når det ble forbudt ble ikke hundene rådyrreine av seg sjøl. I dag på østlandet må en støver ofte krysse fem dampende ferske rådyrspor før den kan bynne på en kald hare\revefot. Og det er ganske mange som blir rimelig forbanna hvis de ser

en støver jager rådyr. Folk vil ha harehunder og harejegere men fy deg hvis den langbeinte flyr etter rådyra! da skal du få høre det. Jakter du i rådyrtette områder, kan jo ikke dra på fjellet hver helg heller. Har man kanskje den litt anspente følelsen i utaket. Hmmm rådyr? nei rev ehh gikk jo veldig rett ut da. Blir ofte mer opptat av å forsikre deg om at bikja ikke jager rådyr og da blir kosen og jaktlysten veldig fort drept. Selvfølgelig har du en god jager som er 100% rr slipper du dette men det krever ofte en sinsyk innsats, når det ligger utapå huden til hunden at den skal jage rådyr. Det er ikke bare beina som skiller en støver og en drever eller beagle. Blir fort mer fying enn jakt og da blir det som nevnt, fort dårlig med jaktlyst.

Link to comment
Share on other sites

Vi er nå så heldige at vi får oss en Haldenstøver i hus nærmere jul.

Det har vært en lang prosess i heimen med tanke på ulike raser og bruksområder, og når det ble harehund, en ny runde mtp raser.

Var på verdensvinnerutstillinga i Sverige i fjor, og fikk der pratet mye med de som stod på stand og presententere de svenske støverene.

Har også vært på noen utstillinger her til lands, besøkt rasestandene på Prestøya, og selvsagt lest både på nett og i bøker om de ulike rasene.

Vi fant ut at vi hadde lyst til å forsøke å være med på å ivareta de norske rasene, så etterhvert har valget falt på Halden.

 

Ser dette som en mulighet til å forlenge sesongen før og etter rådyrjakta, har ikke jagd inn harehund før - så det blir spennende tider som kommer.

Vi gleder oss i allefall, og håper på mange gode stunder i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Det meste er jo sagt her:

Harejegeren forsvinner.

 

Jeg synes det burde være bra å legge alle pinner i kors for å prøve å bevare både Hygen og Haldenstøveren.

Gratis valperegistreringer og påmeldinger er ett tiltak - det er bare synd det ikke har kommet før. Samtidig et aktivt avlsråd som har den nødvendige kunnskap og "Guts" nok.

 

Men, jeg tror også det er mye vi harejegere kan gjøre...

Jeg er fersk og uerfaren, men sitter igjen med ett inntrykk: Harejeger er et "skjelsord". Her i området er det ingen ukjent sak å se en stor kassebil midt i veien (eller værre: midt i et veikryss), med bål i veien osv osv... Børsa står oppetter bilsida - og for å være sikker er bakluka oppe om det er litt utrykt vær, og for lett tilgang til vedsekken inni bilen. You name it.

Første jaktdag opplevde jeg selv å bli stengt inne i en blindveg. Hadde hatt slipp på ene hunden, og satte meg i bilen for å reise i koia igjen. I første kryss står tre biler midt i veien, og bålfyringa er i gang. Og 3 jegere går bortover vegen. Jeg vet nok at dem skulle postere rundt neste sving...

Hva slags inntrykk gir dette til andre; De som ikke er jegere, men også andre jegere som enda ikke har fått øynene opp for harejakta??

 

Når jeg møtte kjæresten lo han godt av de tullete harejegerne... Men i høst har han vært med mer enn en tur for å si det sånn. Greit at bikkja løper på vei - men jeg går da noen meter unna veien for å fyre bål!

 

Her i bygda er det få harejegere. De fleste er gamle karer. Etter at det i høst ble satt ned restriksjoner på fuglejakta, kunne jeg hatt "venteliste" på å bli med på harejakt. I hvertfall nok folk til å få til et solid lag.

 

En annen ting som bør fram i lyset er bruksområder. Her bør også avlsråd litt tydeligere inn i bildet. En harehund kan like godt jage rev. Revejakta har blitt populær, og skal man fronte støvere må man følge moten og markedet.

Hunden jager i de fleste tilfeller det den blir preget på, så da må'n selge revejagere til revejegere, og harehunder til harejegere....

 

Det er tydelig at omtale og mote for mange har en avgjørende faktor. Først fikk russer'n supre omtaler (i f.eks. medlemsbladet til organisasjonen som nå vil samarbeide med NKK - Jakt & fiske). Russeren var stor jaktmaskin osv.... Og alle kjøpte seg russer. Om de fikk til noe hund for det er vel heller et spørsmål. Så fikk vi mye skryt for Tysk jaktterrier. Jaktmaskin. Hva skjedde så? Og nå er vel Plotthunden det store.

Klart; dette er hunder med STORT instinkt - men det viktigste for å få til en hund er hundeføreren. Klart at hunden må ha interessen, men i de aller aller fleste tilfeller er det hundeeieren det står på. Hunden må få muligheten.

Jeg må nok si at jeg ikke enda har vært borti plotthund, men av det jeg har vært borti russer og tysk jaktterrier så sitter jeg med inntrykket av at disse hundene har eiere som har kjøpt dem for å lettvint få til en god jakthund. At blader og tidsskrifter sier at disse er jaktmaskiner, så detta må det bli bikkje av... Men resultatet er totalt udugelige hunder, med tydelig helt feil eiere...

 

Vi har store jaktmaskiner i de andre rasene også, så en liten kampanje kan jo være at vi selv promoterer støvere i det STORE, og skriver og skriver og skriver om våre gode opplevelser, våre supre hunder og den morsomme losen. Når ingen andre gjør det får vi gjøra det sjøl.

 

Og for den som lurer sitter jeg selv med 3 schweizerstøvere. En rase som heller ikke er så stor - Norge er vel kanskje det landet som har flest individer. Burde NKK ta tak i denne rasen også, før dem faller så lavt som Halden og hygen har gjort?

På 4 utstillinger har jeg 2 ganger vært alene med schweizer. 3. gangen hatt en schweizer til (På Prestøya - norges STØRSTE jakthundutstilling). 4. ustillinga var på schweizertreff, og der var det selvfølgelig fler...

Har hatt med veslefrøkna på mye tilstellninger, bl.a. på villmarksmessa i vikingskipet. Noen imponerer og kjenner schweizerstøveren, men jeg har fått mange rare formeninger om hva slags rase jeg har. Mye halden og hygen, fler har sagt schiller, men værst av alt har mange sagt fisnk og hamilton.

 

Ta en liten test med dine jaktvenner; la dem ramse opp forskjellige støverraser - og gjerne feste dem til et bilde. Mange sliter - også gamle harejegere!

Det er tydelig at kunnskapen om støverne er lav. Og jeg prøver å gkøre min jobb for å rette på dette for min rase i hvertfall!

Link to comment
Share on other sites

Det var iallfall artig å høre at en hygen gikk til 1. Elite på jaktprøven dunkern arrangerte i helga, og ble med det den beste bikkja på den prøven! :D

 

Ellers så er jeg enig i mye av dine betraktninger Hyprjinta, selv om bål og post ved veien er et sjeldent syn blant harejegere her nord.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror kanskje en del av problemet med få registrerte støvere av de Norske raser kanskje kommer av at mange vil ha hunder til rovvilt , da det er kommet mye i skuddet de siste årene. Jeg har støvere selv som jeg bare jakter rev med , jeg vil at mine støvere kun skal jakte rev , og da sliter jeg med de aller fleste Nordiske raser.

 

Hadde jeg villet ha en harehund eller en kombinert hare / rev støver , hadde jeg klart valgt en Haldenstøver.

Link to comment
Share on other sites

Vil nå si at det finnes god rekruttering enkelte steder

og det er slett ikke bare gamle gubber som holder

på med harejakt :D Men jammen har man litt å

lære av de gamle gubbers tålmodighet og visdom i

dagens jegerverden. Harejakt med hund burde være

med i jegerprøveopplæringen :wink: kanskje man da

fikk bort litt av stressfaktoren som jeg har en følelse av

gjør en del skade i dagens jaktverden :wink:

Når Nordnorge harehundklubb ble etablert i år så

var snittalderen på de 50 medlemmene et sted

mellom 35 og 40 år :D Fordelingen på raser er

jeg ikke sikker på.

Er det virkelig sånn at man ikke klarer å prege

en norsk støver på rev hvis man ønsker det :?:

Eller er det egentlig mote dette med disse "nye" rasene :?:

Jeg har da klart å prege en i starten rådyrgal

beagle på hare :)

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Taiko : Det er sikkert mulig å prege en harestøver på rev , men det kommer an på hvor du bor og hvordan du jakter.

 

For meg som bor i nordNorge så blir det mer arbeid enn det smaker , grunnet meget høy harebestand enkelte plasser. Jeg har prøvet med Finskstøver etter Svensk / Finske revelinjer , den jaget ikke sau , ikke elg men hareren fikk jeg den ikke. Skjøt 19 rev for den før den var 2 år , men klarer ikke disse haredrevene , bortkastet tid for meg. Solgt til en kompis.

Link to comment
Share on other sites

Ellers så er jeg enig i mye av dine betraktninger Hyprjinta, selv om bål og post ved veien er et sjeldent syn blant harejegere her nord.

Det er godt å høre! Jeg er overrasketover hvor mange som sitter i vegen her. (inklusive vegkanten/vegskuldra). Det går an å gå 10 meter fra veien...

 

 

Det er mye bra rekruttering mange steder, og det er vel og positivt. Må skryte litt: Av de 4 kullsøsknene til schweizeren min som jeg kjenner til, er det på 3 eiere en snittalder på ca 19 år (usikker på alder til yngstemann, men 15 tipper jeg). Dette er sprekt og tillitsfult av oppdretter (Per Halmrast). Han påpekte til meg hvor viktig han setter videre avl og at vi valpekjøpere kan føre avlen hans videre. Det var et kriterie for å få kjøpe valp, så skulle satse, utstillinger og jaktprøver. Og når en slik vis, gammel mann sier noe sånt, så lover jeg det.

 

De gamle harejegerne sitter på usedvanlig mye erfaring - men jeg tror nok en gruppe mellom dagens unge jeger og jegeren 75+ har innført en liten latmannsstrategi. Dette er en dryg påstand, men her (og i forrige innlegg) forteller jeg om MINE oppfatninger og erfaringer som relativt fersk harejeger.

 

Potensiale til videre rekruttering ligger der, ikke bare 16-åringene, men for alle jegere!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Det meste er jo sagt her:

 

Hunden jager i de fleste tilfeller det den blir preget på, så da må'n selge revejagere til revejegere, og harehunder til harejegere....

 

Det er tydelig at omtale og mote for mange har en avgjørende faktor. Først fikk russer'n supre omtaler (i f.eks. medlemsbladet til organisasjonen som nå vil samarbeide med NKK - Jakt & fiske). Russeren var stor jaktmaskin osv.... Og alle kjøpte seg russer. Om de fikk til noe hund for det er vel heller et spørsmål. men av det jeg har vært borti russer . så sitter jeg med inntrykket av at disse hundene har eiere som har kjøpt dem for å lettvint få til en god jakthund. At blader og tidsskrifter sier at disse er jaktmaskiner, så detta må det bli bikkje av... Men resultatet er totalt udugelige hunder, med tydelig helt feil eiere...

 

HEI HYPRJINTA .

Du sier at alle kjøpte seg russer støver stemmer jo ikke . Har du russer å da ?????

Du sier at russer støveren er totalt udugelig , har du hatt en vond drøm eller ?

 

Jan arve

Link to comment
Share on other sites

Hunden jager i de fleste tilfeller det den blir preget på, så da må'n selge revejagere til revejegere, og harehunder til harejegere....

 

Er ikke fullt så enkelt, i en ideel verden så revejagerne gått til revejegere og harejagerne til harejegerne. Nå er det sånn, for meg hvertfall, at hareloser er det samme som bortkasta tid og lager unødvendig støy i marka. Charging Hippo har ett veldig bra innlegg tidligere i denne tråden, den beskriver min situasjon veldig bra, bare at du bytter ut rådyr med hare, og da prøver man å velge hund etter de rette linjene. Hadde jeg opprettet en ny bruker her på kammeret, utgitt meg for å være en fersking som ønsker meg en hund til revejakt, jeg skal vedde på at Beagle hadde dukket opp ganske så fort i forslagene over raser jeg burde velge. Hvis man da ser på jaktprøvene til Beaglen, losdyr hare hare hare og atter hare, og en og annen rev. Er det da lurt av meg å kjøpe en Beagle når det er revejakt jeg skal bruke hunden til?

 

Og nå er vel Plotthunden det store.

 

Jeg må nok si at jeg ikke enda har vært borti plotthund, men av det jeg har vært borti russer og tysk jaktterrier så sitter jeg med inntrykket av at disse hundene har eiere som har kjøpt dem for å lettvint få til en god jakthund. At blader og tidsskrifter sier at disse er jaktmaskiner, så detta må det bli bikkje av... Men resultatet er totalt udugelige hunder, med tydelig helt feil eiere...

 

Jeg var også innom tanken på Plott, har ikke jaktet så mye sammens med Plotthunder, men det lille jeg fikk se gjorde at jeg begynte å tenke tanken. Men slo det egentlig ganske kjapt i fra meg da jeg fikk opplyst at Plott ikke er ideelt for revejakt.

 

Så det jeg endte opp med var en Amerikansk Foxhound, egenskapene til den Engelske er veldig forlokkende, bare at Amerikaneren kommer i en litt lettere og mere langbeint innpakning, noe som jeg tror er helt ideelt for terrenget jeg jakter i. Jeg har også terriere som også ønsker å få jobbe litt, og da kan vi ikke ha 6-8 timers loser som det praktiseres i ett av våre naboland, og reven skal skytes i drev. Går reven i hi er jakta over for å bruke hihund er det samme som å banne i kirken. Da er man ikke langt unna den norske harejegeren med bacon og stekepanna som våpen.

 

Hvis man kan kalle det for å "safe" med tanke på valg av rase så ble aldri de "Norske" vurdert. Det tar tid å få en god jakthund, og livet er for kort for å holde på med dårlige/ ikke fungerende bikkjer, sånn er det bare.

Link to comment
Share on other sites

Hygen og haldenstøver forsvinner! er trådtittel, hvorfor ikke diskutere Russere, Plotter og evnt hare/revelinjer i egen(e) tråd(er)?

 

Jeg prøvde bare å forklare min situasjon med tanke på valg av rase og hvorfor Hygen eller Haldenstøver ikke ble valgt. Burde være meget relevant for tråden og for rasene hvis tanken bak er å få økt interesse for disse hundene. Nytter ikke å sitte å sutre over at andre raser blir foretrukket mens de andre forsvinner, man må da tåle å få innspill om hvorfor det er slik og hva som kan gjøres slik at fremtidens generasjoner får gleden av å jakte med en Hygen eller Haldenstøver.

Link to comment
Share on other sites

Det meste er jo sagt her:

 

Hunden jager i de fleste tilfeller det den blir preget på, så da må'n selge revejagere til revejegere, og harehunder til harejegere....

 

Det er tydelig at omtale og mote for mange har en avgjørende faktor. Først fikk russer'n supre omtaler (i f.eks. medlemsbladet til organisasjonen som nå vil samarbeide med NKK - Jakt & fiske). Russeren var stor jaktmaskin osv.... Og alle kjøpte seg russer. Om de fikk til noe hund for det er vel heller et spørsmål. men av det jeg har vært borti russer . så sitter jeg med inntrykket av at disse hundene har eiere som har kjøpt dem for å lettvint få til en god jakthund. At blader og tidsskrifter sier at disse er jaktmaskiner, så detta må det bli bikkje av... Men resultatet er totalt udugelige hunder, med tydelig helt feil eiere...

 

HEI HYPRJINTA .

Du sier at alle kjøpte seg russer støver stemmer jo ikke . Har du russer å da ?????

Du sier at russer støveren er totalt udugelig , har du hatt en vond drøm eller ?

 

Jan arve

Betegnelsen "alle"... Du kan vel ikke si annet enn at russer har fått ord på seg for å være jaktmaskin - og at mange vil ha russer med bakgrunn i det... Men at utgangspunktet er at de ikke nødvendig vis får til noen god hund selv med ypperste jagerlinjer. Det jeg vil fram til er at jobben en eier/hundefører legger ned med hunden betyr vel så mye om rasen heter russisk støver, eller for mitt tilfelle schweizerstøver...

Har IKKE sagt at russern er totalt udugelig - tvert imot. Men mener at det er en sterk hunderase, og trenger eier der etter - for at hunden skal bli god.

 

Samme prinsipp med at en uerfaren hundefamilie kjøper en type hund fordi den ser tøff eller søt ut, mens bruksområdet blir helt feil...

Link to comment
Share on other sites

Harejeger er et "skjelsord". Her i området er det ingen ukjent sak å se en stor kassebil midt i veien (eller værre: midt i et veikryss), med bål i veien osv osv... Børsa står oppetter bilsida - og for å være sikker er bakluka oppe om det er litt utrykt vær, og for lett tilgang til vedsekken inni bilen. You name it.

 

Min definisjon av harejakt er nettopp dette! (At man parker slik at andre ikke kommer fram på veien er en helt annen sak, og ikke bra - igjen en annen diskusjon.)

 

Jeg er selv ikke gamle karen, bare noen og 20 år, men dette er harejakt slik jeg har blitt oppdratt. Losen er det viktigste, og kosen rundt dette! Varme, kaffi og flesk i et veikryss inne på skogen - nydelig! Har selv hatt en dunker, som jeg fikk av en bekjent. Super bikkje, med glassøye! Hvor mange timer jeg og kameratgjengen hadde i skogen med denne hunden tør jeg ikke gjette på, men vi hadde samtlige i veikanten, uten at det plaga hverken oss, eller andre... Når vi så bestemte oss for å poste ut, gikk vi hvert til vårt, og gjerne inn i skauen - det blei litt lett å bare skyte den på veien... Men når vi skiltes, ble også jaktdagen vår egen - alle hadde sine egne opplevelser og inntrykk når vi igjen møttes...

 

Ser ikke problemet med at folk sitter i veikanten... Hvis du noengang kjører på en skogsbilbvei i Østerdalen og ser en gjeng som sitter i veikanten og fyrer, får du heller stoppe, så kan du se at vi koser oss like mye som vi ville gjort langt av lei inne i skogen - med dunkeren vår;)

 

Når jeg så neste gang skal ha en hund, blir det en av de norske. Jeg går spesielt med tanker om en haldenstøver, synd de ikke kommer med glassøye - eller gjør de?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Harejeger er et "skjelsord". Her i området er det ingen ukjent sak å se en stor kassebil midt i veien (eller værre: midt i et veikryss), med bål i veien osv osv... Børsa står oppetter bilsida - og for å være sikker er bakluka oppe om det er litt utrykt vær, og for lett tilgang til vedsekken inni bilen. You name it.

 

Min definisjon av harejakt er nettopp dette! (At man parker slik at andre ikke kommer fram på veien er en helt annen sak, og ikke bra - igjen en annen diskusjon.)

 

Jeg er selv ikke gamle karen, bare noen og 20 år, men dette er harejakt slik jeg har blitt oppdratt. Losen er det viktigste, og kosen rundt dette! Varme, kaffi og flesk i et veikryss inne på skogen - nydelig! Har selv hatt en dunker, som jeg fikk av en bekjent. Super bikkje, med glassøye! Hvor mange timer jeg og kameratgjengen hadde i skogen med denne hunden tør jeg ikke gjette på, men vi hadde samtlige i veikanten, uten at det plaga hverken oss, eller andre... Når vi så bestemte oss for å poste ut, gikk vi hvert til vårt, og gjerne inn i skauen - det blei litt lett å bare skyte den på veien... Men når vi skiltes, ble også jaktdagen vår egen - alle hadde sine egne opplevelser og inntrykk når vi igjen møttes...

 

Ser ikke problemet med at folk sitter i veikanten... Hvis du noengang kjører på en skogsbilbvei i Østerdalen og ser en gjeng som sitter i veikanten og fyrer, får du heller stoppe, så kan du se at vi koser oss like mye som vi ville gjort langt av lei inne i skogen - med dunkeren vår;)

 

Når jeg så neste gang skal ha en hund, blir det en av de norske. Jeg går spesielt med tanker om en haldenstøver, synd de ikke kommer med glassøye - eller gjør de?

Blir igjen litt off topic - men samtidig ikke. Synes dette viser litt hvordan harejegeren er enkelte steder i landet. Jeg er fersk harejeger, og tydelig vis ikke noe eldre enn deg.

Jeg har stoppa på å skravla med dem som sitter i veien jeg, men når jeg som jeger reagerer på hvordan enkelte opptrer - så kan jeg jo se for meg hvordan ikke-jegere oppfatter dette. For all del: En må ha kaffe, fleskpanne og bål - men rykk i hvertfall litt ut av veien.

Jeg ble ikke akkurat imponert da jeg i høst ble parkert inne. Jeg hadde slipp på støveren inne i en blindveg. Kobla og på vei tilbake til koia sto det tre biler midt i et kryss. Jeg kom ikke fram - og selvfølgelig hadde dem bål i veikanten. Hadde dem enda forflytta seg til andre sida av veggrøfta ville jeg ikke sagt noe.

 

Som fersk harejeger har jeg mye kontakt med folk som ikke er harejegere, men som oppfatter situasjoner - og dette er en av de største sakene som lager blest om harejegeren her på hedemarken i hvertfall. For å få til fler harejegere er dette et simpelt problem å unngå.

 

 

Og til Raymond: Godt å høre du sater på rasen. Det blir spennende å høre mer her! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Flott valp! :D Det blir spennende å følge den i tida framover. Kan du ikke lage en egen tråd om hunden, sånn at det kanskje inspirerer og opplyser folk litt, gjennom de erfaringene du gjør deg? Bruk gjerne Haldenstøver i tittelen! :D

 

DA er ventetiden over, i går fikk vi hentet hjem "Frida" fra oppdretter Trond Nylende.

Husets kortbente var litt skeptiske i starten til den nye, men det gikk fort over.

frdidahareth.jpg

 

En herlig liten dame, kjerringa har laget sin egen "blogg" så de som er interessert kan jo klikke seg inn der.

http://frida.kennel-kokopelli.com

 

Og for de som skulle være i en vurderignsfase mtp å skaffe seg Haldenstøver, så har Trond fortsatt to tispevalper igjen.

Tlfnr finnes på Haldenstøverklubbens hjemmeside. http://www.haldenstøverklubben.no/category/Valpeannonser/

 

f2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi har tenkt på å få tak i en ny harehund etterhvert, og da blir det nok enten hygen, halden eller dunker. Har hatt to dunkere tidligere.

Hva var det som gjorde at labbene var dårlige på haldenstøvern du hadde, Jibrag? Var det høye klofester som gjorde at den ble sår rundt klørne eller var det putene som ble såre? Greit å vite om det er noe man kan avsløre når man velger valp.

 

Denne så jeg ikke før nå...

 

Tispa jeg hadde striblødde fra klofestene. Det var der hun fikk det - ellers gikk det greit. Men det trenger jo ikke å bety at det er noe som ligger til rasen. Jeg er derimot litt skeptisk, med tanke på at jeg aldri har hatt problemer med labbene på andre hunder jeg har hatt. Dreverne mine har jeg stort sett kunnet jakte med på absolutt alle føreforhold uten å se så mye som en bloddråpe - og tidvis har de blitt brukt meget hardt på meget dårlig føre... F.eks 12 heldager i strekk med tispa på varierende skareforhold uten at hun ble sårbeint... Sår i halsen kanskje, men ikke sårbeint... :mrgreen:

 

Dvs sjansen for at det er miljøbetinget (altså noe ved mitt hundehold) som gjorde at hunden ble sårbeint er heller liten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Da har jeg bestilt min første harehund og det ble en Hygen :D

 

Thore

 

 

Gratulere!

Fikk hjem en Hygen her i romjula. Og det må jeg si, trivligere hund er det lenge siden jeg har hatt.

Dette er en unghund som hadde sitt første leveår i hundegård, uten noe særlig kontakt med

hverken dyr eller folk, men det merker vi ikke på ham i det hele tatt.

Vil påstå at han har en veldig god psyke. Når han kom hjem her, så gikk han noen runder inne og "sjekket" omgivelsene,

før han gikk og la seg forran svart ovn. Akkurat slik en støver skal være :)

Han er utrolig rolig inne og full fart ute.

Jeg har motatt "hundegårds hunder" tildligere med blandet erfaring. Men denne har overgått all forventning.

 

Jeg kjenner ikke til Hygen eller Halden så godt, og har hatt noen sleivete kommentarer (pga kunnskapsløshet) om våre norske raser...men

jeg skal være mann nok til å svelge hvert eneste ord av det jeg har sagt.

 

Rett før jul fikk jeg muligheten til å være med en kjent Dunker mann ut med hans 2 godt premierte hunder. Og du

verden for en opplevelse dette var. Unghunden som fikk prøve seg dag 2, gjorde at jeg begynte å lure på om

den siste hunden jeg hadde, jaget baklengs..fy i he..for en fart!

De 4 siste årene har jeg ikke hatt harehund. Jeg prioriterte all annen jakt og hevdet at min tid som hara jeger

var forbi. Noe av grunnen var et inntog av store gråe hunder, men ikke hele.

Vel vel, nå sitter jeg her med en ny støver gutt og gleder meg som en unge til at minus gradene kan gå den

rette veien.

 

Så Thore, hvis du får noe i likhet med denne kan du begynne å glede deg litt ekstra.

 

Litt om rekruteringen. Jeg ser jo at det er mange rundt om i landet som driver med støvere og harejakt.

Jeg hadde en tid oppi Nord østerdalen, 2 harabikkjer. Ei blod nervøs tispe (hundegårds hund) og en dønn solid hannhund.

Utelater rase navn her.

Med begge hundene inviterte jeg med unger og ungdom, kjente og ukjente med meg oppi skogen for å få oppleve litt annet

enn pc og tv. Flere av dem jeg tok med meg, har fortsatt med støver jakt og andre har funnet sin nisje i andre ting.

 

Jeg har sett det blitt gjort før, men kan vi ikke prøve å samles flere som har støvere. Enten dem jakter rev eller hare.

Ta kontakt med barne skoler eller kanskje ungdoms skoler og invitere ei klasse ut til bål, pølser og hare/reve los?

Dette trenger i utgangspunktet ikke kreve så veldig mye, men kanskje vi med små stikk klarer å kapre noen av den yngre garde?

 

Jeg holder til i Ringsaker som noen kanskje vet, og ser jo at det er flere i umiddelbar nærhet som jager med støvere.

Men jeg er heller ikke redd for å reise noen timer for en god sak.

Dette er bare tanker, men kanskje vi kan få til noe?

 

Mvh Ole Erik

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Hei TLdrever, jeg er ingen ekspert på hygen, men har vært med på harejakt med Hygen, og det har vært en flott opplevelse. Hunden er flott på jakt, og også en veldig fin hund å ha med å gjøre utenom jakt, men nå kjenner jeg bare til denne ene hunden, og det er jo forskjell fra hund til hund, og fra eier til eier. Men min personlige opplevelse av hygenhunden er i allefall positiv! :)

 

For å finne ut om valpekull og anbefalte parringer, er nok hygenringen sine websider http://www.hygenringen.no/ en god resurs, da spesielt "nytt fra avlsrådet" http://www.hygenringen.no/avelsraad/avelsraad.htm , "valpekasse" http://www.hygenringen.no/valpekasse/valpekasse.htm , og "siste nytt" http://www.hygenringen.no/nyheter.htm

 

Ellers er det også kontaktinfo under linken "E-mail" nederst på venstre side, og til medlemene i avlsrådet under siden med "anbefalte parringer"

 

Ønsker deg lykke til i jakten på en jaktkamerat, hold oss gjerne oppdatert om hvordan det går!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...