Jump to content

Baikal IZH 94 Taiga


felix

Recommended Posts

den jeg har veier 3,8kg,den er i 12/76-308w. så kommer montasje,kikkert,rem så bruksklar blir den litt tyngre. forskj oppgitt vekt kan være pga forskj kaliber den blir levert i. avtrekket på min er helt greit til jakt. fikk vite at etter noen hundre avfyrte skudd så ville avtrekket bli bedre/gå seg til. en børsemaker kan polere dette avtr bra uten å ødlegge sikkerheten.

tyngden i børsa gjør den rekylvennlig. presisjonen i børsa er god.

skal den bæres behagelig og lett så kjøp quick shooter reima. den har jeg og den er alle tiders.

Link to comment
Share on other sites

var å såg på en i dag hos xxl. Fyflate for et våpen!!! snaue 1 meter lang kaliber 12-76 + 223 rem. Kort, snedig, hendeig tåler vist litt juling, dønn solid og utskiftbare choker. ++. Avtrekket var noe hardt men ikke så hardt at det gjorde noe for meg. Er overasket over våpenet til tross for all den kritikken jeg har hørt om den. eneste minus for meg var at det er ekstrator å ikke ejektor på den men det få gå. Må nok vente til over jula før jeg får kjøpt våpenet :roll: Kjøpte ei beretta 686 silver pegion 1 for 14 dager siden for 16 000 + at jeg har bestilt ny breton valp så sier jeg at jeg skal ha en kombi nå så går a mor i bakken tror jeg :lol::lol:

 

Kan noen gi en anbefaling på optikk?? rødpunkt eller vanlig med tråkors?? den skal bli brukt hovedsakelig på rådyrjakt med hund og kanskje litt revejakt. tenker optikk i prisklassen +- 5 000 kr.

Link to comment
Share on other sites

Må vel ha litt bilder :smile:

kaliber 12/76/.223

Vekt er 3,9 med litt tøy teip og isopor.

Kikkert og montasje er 625g i tillegg.

 

normal_IMAG0728.jpg

terrassebordene er 12 cm som referanse

 

normal_IMAG0727.jpg

Bilde gjennom kikkerten gir inntrykk av siktebildet på 1x gjennom leupold VX-6 1-6x24.

Link to comment
Share on other sites

Sitter nå her med nyervervelsen i .222 rem. Solid våpen, 3770g og meget skarpe kanter! Småsår på hendene etter første puss og stell. Sikringen irriterer litt: Hvis jeg avsikrer, og sikrer igjen blir sikringen vanskelig å få av igjen! Andre som har erfart dette?

Skal få prøveskutt den i morgen :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulere med nytt våpen.

Nå måtte jeg i våpenskapet og sjekke for det var ikke noe jeg har merka på Baikalen min, men nei det er ikke noe forskjell samme hvor mange ganger jeg tar sikring av eller på.

Kan sikkert være lurt og spandere noe bra olje i mekanismen på den.

 

Du må pusse forsiktig :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fikk endelig prøveskutt i dag :) Etter litt famling for å bli kjent med siktemiddlene på de første fem skuddene, satt de ti neste i svarten. Dette med åpne sikter, sittende som på storviltprøven.(Norma jaktmatch 100m) Vil tro jeg med øvelse og bedre anlegg kan klare snusboksen på 100m. Observerte ingen klatring :)

Sikringen har jeg fått til å fungere greit, lugger bare noe hvis jeg skyver den litt mot høyre. Det ble med de 15 skuddene i dag, for jeg måtte trene litt med Tikka'n også + storviltprøven.

Avtrekket er for meg helt greit. Trakk av feil avtrekker en gang :oops:

Foreløpig er jeg altså strålende fornøyd med Taigaen ! Mye våpen for 4K ny.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg ser chokene er merket Lead, betyr det at det ikke er tilrådelig å skyte fks. Rottweil Ultimate HP tungtsten 36g nr.4 ?? Kan løpet sprekke eller blir bare choken slitt? Tenker først og fremst på IC 0,25 choken. (følger med M 0,5 og Full 1,0)

Hvis jeg kjøper en ny choke som tåler stålhaggl, vil jeg da kunne skyte disse patronene? Det dreier seg bare om kanskje 5 jaktskudd i året.

 

Har ellers montert på et BSA 1.5-4.5x32 sikte som virker klart og fint, men med svake motlysegenskaper. (lagd meg motlysblender)

Fikk ingen for meg målbar treffpungtforandring etter demontering/montering. Bruker rimlige stålmontasjer fra Nikko Stirling. Det gjennstår å se om det tåler haglerekylen.

Link to comment
Share on other sites

i min izh94 i kal 12/76-308w er det kun full choke som har lead merket. den choken skal bare brukes på bly eller haggel med samme hardhet som bly. 1/4 (ic) og 1/2 (m) er merket med både lead og steel og tåler harde haggel. selv har jeg en trulock choke kjøpt på midway med ekstra lang kon og enden på choken stikker noe utforbi pipa. denne "superchoken" skulle gi finere skuddbilder etc,men orginalchokene i baikalen skyter like fine bilder... fordelen er jo at trulock choken beskytter munningen. jeg er også veldig fornøyd med denne børsa. merker heller ingen klatring på riflepipa selvom det skytes uten avkjølings pause.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

På min baikal 12/223 står det på qc papiret at den er testet med 4,8 grams kuler. Noen fabrikk ammo som er så tunge til 223?? Min går forbausende bra med barnaul 4,2grams. Bruker nå bare barnaul på baikalen da disse kommer fra samme hjørnet.

 

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Da har jeg blitt eier av en splitter ny Taiga, jeg benyttet meg av xxl`s hysteriske tilbud forrige måned så nå har jeg noen spørsmål som jeg håper å få svar på her.

Men begynner med dyno`s spørsmål:

 

Hei, dere som har den modellen med "løs" bolt mellom hagle og rifleløpet...kan dere klemme rifleløpet litt opp mot hagleløpet eller er det helt kompakt?

Nei, jeg kan ikke klemme løpene mot hverandre, stilleskruen står i spenn mellom løpene selv om buen i rifleløpet går oppover, men jeg kan bende løpene fra hverandre på midten ved skruen.

 

Så mine spørsmål:

 

Er det noen som vet om det er "nøkkel" å få kjøpt som passer på "justerings"skruen mellom løpene?

Blir vel å prøve å produsere meg en liten nøkkel hvis det ikke er å få tak i for jeg må endel opp med treffpungtet på rifleløpet i forhold til åpensiktene.

 

Er det som har prøvd å justere opp/ned og har noen erfaringer de vil dele om det? Tengte på treffpungt og samskyting og slikt...

 

Tengte å få til samskyting mellom hagleløpet på 30m og rifleløpet på 60m ved bruk av åpensiktene og kikkerten innskutt på 100m.

 

Er det noen som har kombierfaring og som har gjort dette så kom med erfaringer, råd og advarsler :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kunne selv tenkt meg noen tips i forhold til dette med rifleløpet og åpne sikter.

Fikk prøvd kombien ordentlig i dag, og må sikte en god del høyere for å treffer midten av blinken.

Det skal vel være mulig å justere dette slik at man kan sikte midt i? Dette med åpne sikter.

 

Forsøkte å sette på en aimpoint, men denne ble altforhøy og da fikk jeg ikke kinnkontakt med kolben.

Vurderer å spandere på meg en mye mindre mer kompakt aimpoint. Kikket på XXL og der hadde de et zeiss til 3490,- som virket veldig greit..

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk også lavt men justerte på skruen under forskjeftet slik at bøyen i rifleløpet ble mindre og nå går jeg fint midt på blinken på 100meter ved bruk av åpensiktene.

Skyter greit 3 treff i reinen med åpensiktene og opplever ikke varmespredning og endring i treffpungt under skyting :D

Kjøpte en hurtig montarse på ebay og monterte en 1.5-5 kikkert som nå er innskutt og storvildt prøven er bestått.

Har også gjort unna noen runder på leirduebanen og treffer overraskende godt der også så nå gleder jeg meg til høsten og håper på noen fine drev på rådyrjakten som forhåpentligvis vil resultere i noen fall for gammel hunden 8)

Link to comment
Share on other sites

Er også på utkikk etter ett lite rødpungt med 11mm hurtigfeste slik at det er raskt å ta av å på uten verktøy.

Du får skrive om du finner noe som kan være ett alternativ :winke1:

edit.

Må si at jeg har veldig lyst på en Docter, men 4500.- som minstepris med feste blir alt formye for meg

http://www.interarms.no/optikk/kikkertsikter/docter/" target="_blank

Lurer på om det kan skaffes 11mm feste til denne, får ringe dem å spørre i morgen

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... rodid=3463" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ja, skjønner hvilken skrue du mener.

Eneste jeg er litt skeptisk på er at noen mener man ikke bør stille på denne fordi det kan ødelegge samskytingen.

 

Jeg forsøkte å skru på denne i går og følte kanskje jeg datt litt ned, men må nok stille noe mer.

Må se litt bedre etter når jeg stiller på den, og faktisk se at jeg stiller riktig vei..

 

Kikker litt på finn, og ser det ligger ute en del rødpunktsikter til en rimelig penge. Kanskje verd å prøve for å se om det kan hjelpe noe.

Link to comment
Share on other sites

Ang rødpunkt til baikal kombi så har jeg et bushnell trs25 på min kombi. Er egentlig strålende fornøyd.

 

Skyter helt ok på 100 og 200 meter.

 

Koster ca 600kr på ebay tror det er endel dyrere i Norge .

Eneste minus er at en må ha skinne adapter fra 11 mm til weaverskinne.

 

Ved skyting på leirduer så er det bare å få rødprikken på leirdua så treffer jeg dua.

 

 

 

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

Ødelegge samskytingen?

Du prøver jo å forbedre samskytingen med å prøve å få rifleløpet til å treffe blink der du har siktet.

Jeg fikk en kompis til å putte fingrene mellom løpene på hver side av mutteren og forsiktig bøye løpene fra hverandre mens jeg fulgte på med å skru mutteren, på andre forsøket var jeg mitt i blinken på 100m med åpensiktet, så skjøt jeg inn kikkerten etter det.

Forventer å kan bruke åpensiktet ut til 50-60m og kikkerten ut mot 150m.

Har en 1,75-6x42 av ett ukjent merke som nå er montert i hurtig montarse.

 

Har sett endel på rødpungt men synes de blir store, det eneste som smaker er Doctor sine små snertne pungtsikter, men for en pris... :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Den skruen som er på siktet er en låseskru. Ikke opp ned justering.

Den må løsnes for å justere sikte sideveis for sideveis treffpungt forandring.

Opp og ned justering er skruen mellom løpene, det er ett godt spenn mot skruen så den er hard å justere, hjelper med en som kan presse fingrene mellom løpene mens du skrur for å få treffpungt flyttet opp.

Slik er i hvertfall min.

Link to comment
Share on other sites

Målte litt nå, kornet kan skrus, gjengestigning er ca 0,8mm

Avstand mellom skur og korn er 325mm.

 

En liten tegning i cad gir at 1 omdreining på kornet flytter treffpunkt 2,5m på 100m.

Men kan ha regnet feil, litt sent på kvelden nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

kornet er bare å skru opp og ned. det lille hullet inneholder en fjær og en splint slik at kornet låses i "klikk" for å unngå at det justerer seg uten vilje. slik justeres opp og ned på korn. sidevis er det bare å løse skrue for skuret og flytte høyre/venstre etter behov. skruen mellom løpa er samskytingen. denne er justert fra fabrikk i følge manualen.

har ein slik kombi selv og den skyter meget godt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her er det montert picatinny skinne og Zeiss rødpunkt. Litt høy, men føler ikke dette er noe stort behov. Kan jo i tilfelle montere en kolbeforhøyer dersom jeg må.

DSC_0097_zps22bf726a.jpg

 

En bakdel med kombi'en er at den trenger en del oljebehandling når den brukes i røft vær. Har hatt med min en del turer i mye nedbørsvær i løpet av høsten, og dette gjør utslag på stokken. Har kjøpt en rimelig olje på XXL som jeg smører den inn med avogtil så den får tilbake litt av fargen i treverket.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Her er min Baikal 12/76 og 6.5x55 så er flere som har 6.5x55 :)

Er montert på en Kozap base og ringer fra http://www.pvas.no/optikk/montasjer/kozap/kozap-base-baikal-izh-1-part og har ikke hatt noe problemer med de. Optikken er en vx-1 1-4x20 som gjør nytten sin :)

Denne er av årgangen da de kom med plastikk kappe bak så er montert en limbsaver som er tilpasset.

Eneste minus er at det er hardt avtrekk, men det skal fikses før sesongen starter igjen.

 

2F2F81BA-0A43-4B60-B1EA-95BAAB61DD43_zpsjpw4n7fd.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Du tenker på siktet nå bombom. Vi snakker om kornet.

Det går an å justere, det er gjenger på kornet.

 

Hei,lurer på om noen kan hjelpe meg med en ting.har lyst å bytte ut kornet med et slikt

 

http://schouvapen.no/produkter/vapentil ... 3-5mm-5pk/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Men skulle vist hvilken gjenge det er?? Vet jeg kan skru løst å se men vil ha kombien innskutt med eksisterende korn til jeg får det nye..

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nå ble det fart på sakene!

 

Har hatt en 223/12 en stund, og kun brukt de originale åpne siktene.

Det er i utgangspunktet ikke noe problem og jeg treffer bra ut til 200m med stabilt støtte.

Avtrekker er originalt (og hardt!), men fullt mulig å leve med.

 

Det som faktisk har gitt meg mest "trøbbel" er hagleløpet mot fugl.

Når jeg hiver opp børsa raskt er skur og korn distraherende. Hvertfall for meg. Unaturlig på en hagle. Bli automatisk at jeg sikter med kornet uten å ta høyde for skuret, og skyter over.

Har forsøkt å trene dette bedre på leirduebanen uten å få et eneste treff (på hagle ligger jeg over 20 av 25).

 

Så i dag kjøpte jeg meg et Zeiss Victory Compact Rødpunkt sikte.

Har vært på banen i hele dag. Funker perfekt både på hagle og rifle delen.

Klarte faktisk enkelt å samle 5 av 5 godt innenfor 10x10cm på 200m!

 

Ett par spørsmål til dere fagfolk der ut:

 

1. Vet dere hvilken avstand rifleløpet er innstilt på krysningspunktet? Hvis dere skjønner forklaringen. Var ikke stor treffendring fra 50m til 100m, men på 200m lå de godt samlet ca 12-13cm over siktepunktet. Har hørt folk si at 70m, 100m og 120m er krysningspunktet (eller nullpunkt hvis det er mer korrekt benevnelse).

 

2. Hvordan stiller man original kornet på høyde? Må man bruke tang for å skru det?

Greit å ha det helt korrekt som backup for rødpunktet.

 

I mine øyne er dette en mega kombi børse. Og til den summen i tillegg. Slik liker jeg.

Spørs nå med rødpunktet på plass om ikke dette blir den foretrukne smelleren til rådyr og annet utover høsten. Så risikerer andre som kostet 10-20 ganger mer å stå å samle litt støv den neste tida :D

Link to comment
Share on other sites

Så i dag kjøpte jeg meg et Zeiss Victory Compact Rødpunkt sikte.

Har vært på banen i hele dag. Funker perfekt både på hagle og rifle delen.

Klarte faktisk enkelt å samle 5 av 5 godt innenfor 10x10cm på 200m!

 

 

Jeg har vurdert å sette et slikt på min også, men hvor vil du anbefale å kjøpe den til en grei pris? Og passer den rett på festene?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...