Jump to content

Advarsel: Lee 1oz slug


robert

Recommended Posts

Fikke endelig tanga fra Lee i posten på fredag, så helga har gått med til støping. På eska står det klart og tydelig at kun rent bly skal brukes, ellers vil prosjektilet bli sittende fast i tanga. Brukte rent bly på de første hundre og det gikk strålende. Faktisk så strålende at jeg kom til å tenke på de par hundre kiloene med hjulvekter som står på låven. Så tenkt så gjort. Jeg henta et par barrer med hjulvektlegering og smelta ned. Varma opp tanga igjen og helte i. Ikke noe problem å åpne tanga, men slugen satt bom fast i senterpluggen (hulbasetang må vite). Etter mye bannskap og arbeid med blåselampe fikk jeg endelig smelta ut slugen, og tanga fungerte nok en gang utmerket med rent bly.

 

Så dersom noen her inne kjøper denne tanga og føler eksperimenttrangen / dumheten sige inn over seg: Ikke prøv, lær av mine feil, det blir bare krøll, i verste fall ei ødelagt støpetang.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke "Norske" data for den desverre. Var innom på Notodden i sommer og spurte Trond om han hadde vurdert å ta inn amerikanske haglekrutt. Svaret - slik jeg oppfattet det - var vel i grunnen tja, så hvis flere her inne tar kontakt med ham og etterlyser slike krutt kan det jo tenkes at han ser et marked og begynner å ta det inn. Skulle gjerne hatt et par kilo Blue Dot eller Longshot her i huset.

Link to comment
Share on other sites

Er det kun fordi wad'en er tykkere på leirdue patroner med stål at disse ikke kan brukes? I såfall skulle jo ikke det by på all verdens problem.. :?

 

det er to ting som gjør at lerduepatroner for stål ikke kan lades med LEE-slugs:

-veggene i Wad'en er tjukkere for å beskytte pipa mot stål, og dermed blir slugen for stor.

-24/28gram stål tar mye mer plass enn 24/28gram bly, lengderetning i patronen. det er mulig du kunne fyllt opp med papir eller lignende for å fylle tomrommet, men slik eksperimentering med haglepatroner er en smule "utrygt".

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Har brukt tanga mi til å støpe nesten 3000 slugs de siste to årene. Og hva er hemmeligheten spør dere?

 

2,3-2,5 % tinn (gylden regel som jeg etter mye feiling kom frem til) og en LITEN dusj med WD40 èn gang per 100-150 enheter. Pass også på å få tanga varm før du skal støpe til fagprøven. Blir lett grader dersom den ikke holder 200+ grader.

 

 

Dansken.

Link to comment
Share on other sites

Apropos haglekrutt; hvor hørte jeg om et forholdsvis nytt amerikansk krutt som gir meget høye hastigheter? Noen som kjenner til dette? I så fall vil jeg bestille opp en del mens jeg først er i gang.

Skal jeg tippe Alliant Steel? Det suverent beste til Stål og Hevi-shot etc, også til gamle materialer :wink: Men det kan jo ha kommet noe nytt de sitse par årene, men STEEL gir hvertfall hastigheter over det du trenger. Det er imidlertid veldig volumiøst, dvs. at det tar mye plass i hylsa.

Link to comment
Share on other sites

JEg tente på en tyripinne og "smørte" slugstanga mi inni med tyri røyk, da slapp den gamle bry balanseringslodder.. Om dette virker på andres tenger vet jeg ikke, men funka fint på min hvertfall..

 

Pleier å sote med en "1-lighter"

 

Slike som selges i dagligvarebutikker, det funker supert, lenge :!:

 

LEE`s alu-støpeblokker bør alltid sotes, så slipper kula mye lettere :D

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg har støpt ove 20000 pistolkuler med lee sin 105grains tang og har brukt hjulvekter med litt tinn i. Dersom jeg ikke jevnlig soter tanga med en fettfri sot (jeg bruker bjørkenever) så sitter kulene fast som fy i tanga.

Jeg husker ikke hvor ofte jeg må sote, men jeg soter når kulene begynner å bli litt trege med å løsne. Soting av kutteplata er også viktig for ikke å dra bly utover toppen av blokka....

Om noen vil prøve med hjulvekter i en sånn slugblokk så kan det jo være et tips :-)

Link to comment
Share on other sites

hehe, jeg kokte opp en salig mix og støpte slike slugger uten noen form for problemer, måtte gi den en lille kakk på håndtaket og sluggen falt. blanding av "lim på vekter", "klipsvekter" og "kulefanger rester". støpte av umerkede barrer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

ko bare på en ting min bestefar fortalte engang for mange år siden at de skøyt moskus på grønnland med slugs som de smeltet selv,men det var litt mer cowboy tendenser..hehe :)

 

de helte ut ladningen fra ei vanlig fuglepatron,smeltet så blyet og helte det tilbake i patronen.

gikk vel bedre før i tiden en med dagens plastikk tenker jeg :P

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ønsker å dementere disse påstandene. Ikke bytt hagl mot slug. Det foreligger ingen anbefalinger av denne metoden. Mht til trykkforskjeller stål og bly, så ja, stål lades hardere, men bruker mer saktebrennende krutt for å oppnå dette, så vennligst ikke bruk denne informasjonen. Sletter nå originalinnleggene mine, for å unngå at noen finner dem uten å lese dette innlegget.

 

Beklager missinformasjonen.

 

Øivind

 

Lee slug'n kan erstatte haglladningen i en leirduepatron (en som er ladet med blyhagl vel og merke.), men du kan også høre med http://www.hjemmelading.no, de selger ihvertfall Pyrodex fra Hodgdon, og hvis de kan skaffe andre sorter fra Hogdgdon, kan du jo bruke ladedataene som følger med.

 

http://www.leeprecision.com/cgi/catalog/browse.cgi?1252565681.4498=/html/catalog/blackpow.html#shotgun

 

"Load slugs for less than standard trap loads. The Lee DRIVE KEY (patent rights reserved) slug is loaded in standard trap hull with standard wad and conventional folded crimp. Slug loads are produced with any standard shot shell reloading press.

 

Lee Slug Mold features the exclusive drive key. The drive key positively rotates the slug in rifled shotgun barrels. The key doubles as a support rib allowing use of a standard trap wad - no need for a support wad or base filler. Sabot wad design outperforms rifled slugs in rifled slug barrels. Velocity and accuracy meet and exceed expensive factory loaded rifled slugs. Molds feature self centering automatic core pins for maximum speed and convenience. Mold is complete with sprue plate, handles and complete instructions with suggested loads. Best of all, they're priced at what

others charge for handles alone!

"

 

Ellers skal man være forsiktig med haglladning, kruttet brenner raskt, type N310 på syre, og trykket stiger raskt hvis man slurver.

 

- Øivind

 

Stålhaggel trenger høyere utgangshastighet for å ha tilnærmelsesvis samme energi på samme avstand som blyhagl. Derfor lades de til høyere trykk. Det gjelder også leirduepatroner. Hvor mye det er snakk om vet jeg ikke.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 years later...

Jeg skal ikke idiot erklere deg så ta det med ro! :P

men har lest litt og funnet ut att å bytte ut hagl med slugs er vist noe man helst ikke bør gjøre...

noe man helst ikke bør gjøre, er vell ting som 99,9 % av tiden går helt fint:P

men hadde vært litt morro å lade de helt fra bunn sånn som det skal være:)

 

Hvordan har pressisjonen vært der du bare har bytta ut hagl da?:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...