Jump to content

I kjøleskapet hjemme er det ØL


Thor

Recommended Posts

Carlsberg... Tuborg... Jeez, hvorfor ikke drikke Bud Ice, Corona eller Farris? De er alle "like making love in a canoe"

 

Mitt favorittøl for tida er Chimay Bleu, et mørk Trappistøl fra Belgia. Chimay Blonde er også veldig godt hvis man vil ha noe litt lettere. Av norsk industriøl funker Aass' Pale Ale OK, og så har jeg et langt kjærlighetsforhold til Frydenlunds bayerøl. Når det gjelder Fryden-bayer'n er det nok en god porsjon nostalgi og vane med i bildet.

Link to comment
Share on other sites

Av butikkøl liker jeg godt Hansa Pils eller Dahls Pils. Innimellom handler jeg på polet og da er Nøgne Øs IPA en favoritt. IPA er ganske forskjellig fra pils, men variasjon er bra :)

 

(Innrømmer glatt at jeg ikke er noen ølkjenner, men har da etterhvert smakt noen varianter.)

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

For min del så kommer det mye ann på om det skal drikkes til mat eller bare bare nytes en varm sommerdag. Til mat foretrekker jeg lager eller pilsner og det går mest i Carlsberg og Ringnes. Til andre anledninger foretrekker jeg mørkt eller rødt øl og favorittene der er Efes Dark, Bishops Finger og Mythos Red.

Link to comment
Share on other sites

Deh som kaller Carlsberg og tuborg for øl, er mer opptatt av pris en smak :twisted:

Godt øl av pilsner type er brygget etter renhetsloven!

Jeg har ingen klar favoritt, det har litt med "setting" og hva man har som "tilbehør" :wink:

Er det øl til mat, er det maten som bestemmer hvilket øl som er best!

Til ren drikking må jeg si at jeg er veldig glad i å starte med en Guinness og så fortsette med et par Chekiske før jeg går over på Norsk pilsner.

Når det gjelder norsk øl, er det beste gått ut av produksjon (schau).

ellers er jeg vokst opp med Ringnes og Frydenlund, så det preger nok smaken noe.

Frydenlund "fat" som produseres i dag er et godt øl :wink:

For øyeblikket nyter jeg en CB pils med sv ert god samvittighet :mrgreen:

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Av favoritter den senere tid er to belgiske i særklasse for meg, Chimay (den røde) og den blonde Duvel synes jeg var meget gode. Har ikke fått tak i de andre Chimay-variantene.

 

Av norsk lett tilgjengelig øl henger Aass Bayer høyt, av pilsner velger jeg lokalt og liker godt produktene til Berentsens bryggeri i Egersund, de lager også en meget god stout som heter "Sorte Får", anbefales.

Etter å ha konsumert en del pints Guinness i Dublin fra tappekran så blir boksen en dårlig erstatning så det drikkes det lite av, da er egersunds-stouten på flaske bedre.

 

Ellers lager Ægir Bryggeri i Flåm og Nøgne Ø mye godt.

Link to comment
Share on other sites

må inrømme jeg er blitt svak for Brew Dog sine kreasjoner... spesielt Hardcore IPA og Tokyo er øl som settes i minnet som storfavoritter. Ellers er jo som tidligere nevnt Nøgne Ø og haandbryggeriet bryggerier med altfor mange og altfor gode sorter. På bunnen vil jeg kanskje putte borg... som sammen med et sommerøll jeg ikke husker navnet på er de eneste øllene som faktisk ble tømt ut etter en smak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Hansa sitt boksøl har smak. Det er det som pleier å mangle når det gjelder Tuborg og Carlsberg. Og hos mange av de andre bryggeriene også. Jeg har ikke prøvd alle.

Men Ringnes (jeg skal egentlig være anti-Ringnes siden jeg bor i Stavanger..og er for det meste det også) lager ett øl som de priser litt i overkant og kaller Classic (tror jeg) og selger på brune bokser. DET har smak, og jeg kjøper det litt i skjul,så ikke andre enn familien oppdager det.

Jeg husker de gode tidene da Microbryggeriet leverte øl til en av mine lokale dagligvare butikker her i Stavanger. Det hadde mange spesialiteter, blandt annet ett øl (hveteøl tror jeg) som det kaldte Steam. Når jeg er i Oslo, sånn annethvert år ca, må jeg stikke innom puben til bryggeriet, og der er mye godt å få.

Ellers så rekte kona og jeg litt rundt i østersjø landene i sommer, blandt annet Polen (Sopot anbefales) , og der har de mye godt øl. Det ble en del Zywiec ,, som jeg personlig synes smaker godt. Sterkt er det også, mellom 5 og 6 %

Link to comment
Share on other sites

Nå håper jeg for din del at du snakker om den tsjekkiske Budweiser fra Budvar....

 

Den finnes jo ikke god!

Tja, de gustibus non est disputandum, så jeg håper ærlig talt at fyren liker et øl som smaker... eh... ikke etter min smak, framfor et øl som smaker... "like making love in a canoe" 8)
Link to comment
Share on other sites

Har ingen overlegen favoritt, men har en tendens til å like lyst øl, men ikke så lyst som typen amerikansk making-love-in-a-canoe-Budweiser. San Miguel er kvalmende...

 

Av lyst øl liker jeg nok Stella Artois best. Dette er favoritten når jeg er i London. Selges mye av den der. Staropramen fra Tsjekkia synes jeg også er god.

 

Når jeg er i butikken kjøper jeg oftest Tuborg. Ca billigst den, samtidig som den er hakket over de andre billige i "smak". På delt andreplass i oftest-kjøpt-klassen har jeg Heineken og Grans.

 

Kjøper ofte øl bare som forfriskning i solveggen. Da synes jeg lyst øl passer bedre enn mørkt.

 

Skal jeg likevel velge en mørk, må det bli Kilkenny.

Link to comment
Share on other sites

Veldig få har gitt Ringnes den anerkjennelse de fortjener for sin Classic, som er en pilsner med litt ekstra smak. Hansa pilsner har jeg sluttet å kjøpe, den smaker ikke sånn som i gamle dager, da den var skarpere og hardere humlet enn andre pilsnere. Ellers vil jeg anbefale alt som Sverre Oskar og gutta på Atna lager.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har smakt "Spitfire"? så min lokale coop butikk hadde den....Artig navn på den også :wink:

 

Spitfire er en god ale. Kan anbefales.

 

Helt enig, når eg skal ha ordentlig øl i butikk så er Spitfire og en del andre i den sjangeren veldig ålreit. På pilsner fungerer Hansa og CB best for meg. Enkelte ting som fatøl, ICE/light varianter og andre nær-vann øl, gjør at eg heller tar en Hansa vørterøl. Men det er no bare meg.

 

 

Nå håper jeg for din del at du snakker om den tsjekkiske Budweiser fra Budvar....

 

Den finnes jo ikke god!

 

Øh, det er godt at ikke alle har samme smak. Budvar er snadder for meg, i likhet med Staropramen, Krusevice Cerne, Gambrinus, Kozel, og mange andre fra Tsjekkia og nærliggende områder.

 

Overgås bare av de litt mørkere variantene som har like godt med humle, for eksempel Proper Job IPA, Duchy Originals Select Ale, Snake Dog IPA, Ægir IPA, Red Seal Ale, osv.

 

Ellers er det godt øl i mange sjangere, fra geuze og kriek til vossabrygg :) Hesjeøl er deilig, likeså den svarte Hansa sterkøl, Franziskaner Hefe Weißen Dunkel og Rochefort 10.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...