Jump to content

Rhino krutt


caveman

Recommended Posts

Har anskaffet Rhino 17, 22 og 30. Rhino 22 skal være tilnærmet mrp, min erfaring er at jeg får lavere trykk men lik hastighet med rhino 22.

I rum bruker jeg 94grs på 210gr barnes ttsx 960ms,¨på 225grs ttsx 920ms 90gr det samme på norma 225fmj.

Kjempekrutt, får håpe prisene holder seg på samme nivå fremover:)

I 3006 bruker jeg 62gr r22 og magnum hette på oryx i t3 ss. Super presisjon, aldri fått samlinger under 25mm tidligere, ligger med snitt på 15mm 5skudd.

I 6.5x284 heller jeg 55grs r22 i hylsa og sender 156grs oryx i 900ms, samler 11mm. Hvis jeg bruker mrp på samme laning blir hevearm treg.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Rhino krutt finnes ikke mer. Det var Bofors som produserte kruttet. Bofors produserer krutt for Norma, derfor var kruttypene identiske. Norma var vistnok ikke så glad for konkurransen i markedet, og klarte å stoppe aktøren. 

 

Dermed vil du få tak i Norma krutt som er helt identisk med det Rhino kruttet du har brukt før. Det kjipe er at du nå må betale "Normapris" (som ikke må forveksles med normalpris, siden 

Normapris=svindyrt).

 

........... eller forresten..... dette kan diskuteres, siden svindyrt ser ut til å være normalen i dag.😉

 

Edit: Jeg fant en tråd der det står hvilke krutt som er identiske:

 

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Det var Bofors som produserte kruttet

Kruttet er produsert av Eurenco som for mange år siden kjøpte kruttfabrikken til Bofors. Eurenco eide også Vihtavuori inntil NAMMO kjøpte den fabrikken for et par år siden..
Bofors opphørte som både firma og kruttprodusent for mange år siden. Varemerket Bofors er nå kommet frem igjen, men jeg tror det eies av British Ordnance og brukes på artilleri.

Kruttene fra de ulike firma som kjøper krutt fra Eurenco er ikke like, de er produsert etter samme grunnspec, men lot til lot variasjoner og detaljspec gjør at de er nesten like, men det kan ikke garanteres. Forskjellene er mye mindre enn det vi finner på skytterlagskrutt.

Den som vil kan google og finne oppdatert info.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Per-S skrev:

men lot til lot variasjoner og detaljspec gjør at de er nesten like, men det kan ikke garanteres. Forskjellene er mye mindre enn det vi finner på skytterlagskrutt.

OK. Så da følger man vel samme prosedyre som man gjør når man åpner ny kruttboks til vanlig? Dvs. reduserer litt hvis man opprinnelig lå opp mot maks.

 

1 time siden, aresm skrev:

Alliant sin RL-serie

Hvilke Alliant krutt tilhører denne RL serien?

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har harde ladninger bør du redusere om du går fra det ene merket til det andre. Norma har oftest de strengeste kravene til avvik mellom loter, og har snevre toleranser på andre forhold, blant annet fuktighet. Andre som kjøper kruttet fra Eurenco kan ha litt avvikende krav, og da er det ikke lurt å anta at disse kruttene er helt identiske. Reduser litt å prøv, dessuten kan du bruke ladedata fra leverandøren som rettesnor.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for svara. Eg veit at dei fleste Rinokrutt kan erstattast av Normas, men eg er egentlig på jakt etter Reloader (RL)-19, som visst nok ikkje finns analog i Normas sortiment. Men angivelig var Rino 19 det samme.

 

Men ingen som veit nokon som selger Alliant RL-19.

 

Edited by aresm
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det nærmeste du kommer er IMR 4831. Dette blir jo ikke det samme, men kanskje verdt å prøve når Alliant Reloader 19 ikke er å få tak i?:

http://www.jaktdepotet.no/hjemmelading/ladekomponenter/krutt/imr/imr-4831-1-0-454-kg

 

Ett rimeligere? Og kanskje bedre valg med tanke på fremtidig tilgang, kan være Lovex S071. Dette skal tilsvare Accurate Arms 3100, som også er nærme RL 19 i brennhastighet:

http://nettbutikk.norma.as/ladekomponenter/krutt1/lovex/lovex-krutt-s071-500g-saktebrennende-riflekrutt-106313-p0000061743

 

Det bør iallefall være enkelt å finne ladedata på nett for disse kruttene (hvis det ikke er ett veldig uvanlig kaliber du lader til?).

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

N19? URP, N550? De to første er vel det samme kruttet som RL19, URP er muligens såvidt litt raskere, enn N19,men ikke mye, N550 oppfører seg svært likt N19, men har ei litt anna sammensetning.

Tror ikke RL19 blir reelt forbedret av to turer over atlanteren og finere flasker.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

De brukes nå iallefall med samme ladedata. Og gir da ca. samme hastighet. Men jeg kan huske feil.

Hva er kilden din Per-S? Er forresten RP11= N11 = 203B?

Poenget er uansett dersom man skal skyte oftere enn hvert skuddår, så er det helt håpøst å basere seg på krutt som har så usikker logisitkk som Rhino og Alliant,

Rhino krutt er det vel helt slutt på, siden 2012 eller noe? Og alle Alliant RL-"something" er Boforskrutt som en får kjøpt billigere under Norma-merkenavnet her i Norge.

Norma, Vithavuori, og Lovex sånn ca. om en vil gjøre det enkelt for seg selv.

 

To steder, to lister - jeg vet ikke hva som er 100% samme krutt. Nå er det jo også noe som heter RL17, som skal være "fantastisk" - URP er et veldig greit krutt, så det kan jo være... Uansett, URP, RL19, N19og Norma 204, at du finner dem med samme ladedata rundt om - og i lister over brennhastigheter har de en rekkefølge noen steder, og en annen andre steder.

 

Bofors RP1,   Rhino  9, Norma 200, Rottweil R901
Bofors RP12,  Rhino 10, Reloader 10X
Bofors RP2,   Rhino 11, Norma 201, Rottweil R902
Bofors RP7,   Rhino 13, Rottweil R907
Bofors RP202, Rhino 14, Norma 202
Bofors RP11,  Rhino 15, Norma 203B, Reloader 15
Bofors RP3,   Rhino 16, Rottweil R903
Bofors RP19,  Rhino 17, Norma URP
Bofors RP4,   Rhino 18, Norma 204, Rottweil R904
Bofors RP14,  Rhino 19, Reloader 19
Bofors RP5,   Rhino 20, Rottweil R905
Bofors RP15,  Rhino 22, Norma MRP, Reloader 22
Bofors RP25,  Rhino 25, Reloader 25
Bofors RP30,  Rhino 30, Norma MRP2

 

Rhino 9, Norma 200, Rottweil R901

Rhino 10, Reloader 10X

Rhino 11, Norma 201, Rottweil R902

Rhino 12, Reloader 12

Rhino 13, Rottweil R907

Rhino 14, Norma 202

Rhino 15, Norma 203B, Reloader 15

Rhino 16, Rottweil R903

Rhino 17, Norma URP

Rhino 18, Norma 204, Rottweil R904

Rhino 19, Reloader 19

Rhino 20, Rottweil R905

Rhino 22, Norma MRP, Reloader 22

Rhino 25, Reloader 25

Rhino 30, Norma MRP2

 

Og, Per-S pleier å vite sånt, så jeg skal ikke påstå noe mer enn . hør på ham ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...