Jump to content

Lakelander, hvem produserer?


Kammerherren

Recommended Posts

Er det noen som vet hvem som produserer og om Lakelander 393 i det hele tatt fremdeles er i produksjon? Hvilke forhandlere finnes i Norge?

 

Er fortsatt i produksjon (Kongsberg Small Arms som lager de).

Tror muligens at Villmarksbutikken på Jessheim og Jakt & Friluft i Arendal forhandler Lakelander, arrester meg dersom jeg tar feil..

Link to comment
Share on other sites

Ingenting heter bare Lakelander 389. Den heter Kongsberg Lakelander 389. Ja jeg vet det høres ut som flisespikkeri, men jeg tror nå det slik. Modellen Kongsberg Lakelander 389 er basert på Lakelander 375 som er finsk. Den er veldig lik Kongsberg Lakelander 389 med unntak av noen få forbedringer. Varberger er også en variant på samme låskasse. Denne er svensk. Disse børsene er til forveksling like, men Kongsberg sin variant er den siste og det sies at den er den beste.

 

Kongsberg Lakelander 389 er identisk med Kongsberg 393 som produseres ennå. Eneste forskjellen er navnet. Kongsberg Small Arms måtte ta bort "Lakelander" fra navnet fordi firmaet Lakelander har opphavsrett på navnet. Børsa forble uforandret.

 

Den første Kongsberg Lakelander 389 kom i mars 1989, og den første Kongsberg 393 kom i mars 1993. Derav forskjellige nummer. Hvorvidt den første Lakelander kom i mars 1975 vet jeg ikke.

 

Men er det mer du lurer på kan Mentor helt sikkert svare deg på det.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...
  • 3 months later...

Har en Lakelander sporter " Made in Sweden" den er mer lik en Kongsberg, enn en Varberger.

Historien bak designet er broket, innkludert drama om både drapstrusler og saksøking :-) Mange produsenter...

Bunn i grunn, ei solid rifle med utrolig bra presisjon :winke1:

Link to comment
Share on other sites

På Sunday, April 23, 2017 den 22.49, Jævelskap skrev:

Hvorfor står det lakelander hundførarbørse made in sweden på mi børse då .kjøpt ny i stavanger 89

Har fått løselig forklart fra innehaver av butikken i Stavanger du muligens sikter til. Da Kongsberg la inn årene, ble nevnte butikk forespurt om å låne ut "mal'er" til et Svensk foretak.

Ble fremdeles markedsført som Lakelander

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...