Jump to content

Vis oss ditt laderom!


Olaf

Recommended Posts

Jobber med saken her hos meg, proof of concept test i dag i påvente av å være alene hjemme lenge nok til å få sneket inn ny benkeplate. Tester muligheten for å ha ladepressen festet på en plate og så platen klemt fast på en benk med skinne og klemmer, ser lovende ut, men blir spennende å se om det er stabilt nok. mYXOuer.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt steget ned fra 30kvm med 4m benkplass, dreiebenk etc etc

til et par kvm med en benk som er 40x70cm, en hylle og resten i kasser med lås.

Ikke optimalt, men dersom man tar en ting av gangen går det utmerket.

Benkeplata er hobbyplate fra Biltema, limt dobbelt. Med understøttelse rett ved pressa går det helt fint.

(Eventuelle esker er enten i bruk eller tomme.)

 

9a6386b0-ba08-476f-aef4-ce6c4a802f3b_zpszymayii7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Endelig begynner det å likne noe, byttet hus for et års tid siden, gått fra et stort rom på 35kvm til to små sammenhengende på rundt 7 :trist:

 

De to første bildene er små!

 

Sånn var det

VllzWEZ2.jpeg

 

WVZRWUVC.jpeg

 

L1AreEhH.jpeg

 

S2VJZlVO.jpeg

 

NVkwODFa.jpeg

 

Står endel igjen, og har en råkjeller som det skal jobbes litt med i jula, så blir det vel kanskje litt varmearbeider/lakking og kulestøping igjen snart...

 

Så lenge ikke overkomandoen skulle finne ut at jeg har tid til overs da :mrgreen:

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

16546796cf726a214cabab2f054c56d2.jpg

 

Mitt laderom med brukbar størrelse på benkeplaten, rundt 4 meter inkl endeplaten.

Kjører en Dillon 1050 til små hetter, en Dillon 650 til store hetter med en FT-100 til å lade hetter til hver.

I tillegg bruker jeg min gamle gode Lee turret til alle kalibere jeg lager mindre kvanta av og en Lyman Mag-2 til å ta ut hetter på rifleammo samt sizing av kalibrene til Lee'en.

Funker bra men skulle gjerne hatt plass til en 1050 eller to til med Mark7....

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Takker for tilbakemelding!

 

Jeg kunne ikke vært mere enig om at ladebenken er til lading, å ikke noe annet. Nå blir dette rommet på vel 25 kvm våpenrom og laderom, altså mitt nye våpenskap (ENDELIG!!) Så her kommer det ikke inn EN ting som ikke har noe med våpen eller lading å gjøre!

Det er derfor jeg har kjøpt inn egen benk til pussing/renhold av våpen som skal stå i motsatt ende av rommet.

 

Litt usikker på om jeg er enig i dybden på bordet da, 40 cm blir i alle fall alt for "grunt", 60cm er minimum, å siden jeg sitter (gidder ikke stå i mange timer i strekk, når jeg står resten av dagen også), for å lade. Derfor må jeg må bena godt under benken, å det er også derfor jeg skal sveise sammen en ramme som er bunnsolid til benkeplata slik at jeg slipper unna med bare en skråfot på midten av de 4 meterene med benkeplate :) Har kjørt beregninger, og litt etter hvilken benkeplate jeg bruker, så vil jeg få et nedsig på midten av det lengste strekket på 3-4mm med 500kg belastning, så det skal vel være godt nok :)

 

Men høyden, med tanke på at jeg sitter? Litt usikker der altså!

 

Støvsuger var ikke dumt! Det hadde jeg ikke tenkt på! Må kjøpe inn en slik da :)http://www.billigvvs.no/Sentral-Stoevsu ... 79005.html" target="_blank

 

Trykkluft har jeg, har kjøpt inn et ekstra sett av dette http://www.amazon.com/RapidAir-Compress ... B004YP23PW" target="_blank

Det blir et uttak ved ladebenken, et ved pussebenken, å et i utstyrsrommet som du kommer inn i før våpenrommet til å blåse rent ting før det kommer inn i våpenrommet, kompressor i eget rom så jeg slipper støy fra denne ved bruk :)

 

Ser noen nevner hyller eller skap over benkeplaten, men jeg er så redd for at det kommer til å føles "uryddig" med noe hengende over på en måte? Skapene vil jo stå rett på siden i rommet, med en kontorstol med hjul så er det ikke lange rulleturen før jeg sitter forann dørene der også?

 

Hadde jeg vist hvordan man legger opp bilder her, så hadde det vært litt enklere å forklart :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Holder på med isolert ladebu i garasjen, plassen som ble avsatt er 105*240cm, lader fortrinnsvis grove håndvåpenkaliber, og er bestykket med to Lee turret presser.. I den forbindelse har jeg noen spørsmål... 

 

1: bredde på selve ladebenken der pressa monteres...? Less is more? 

 

2: optimal gjennomsnittlig høyde på arbeidsbenk? 

 

3: hvor mye plass beregnes det sideveis (arbeidsfelt) til en Std turret presse? 

Edited by Spinnvillt
Trykkleif
Link to comment
Share on other sites

Et alternativ er å bokse inn ladeområdet, og en del av benken til mekk og renhold etc. 

Skal gjøre litt om i garasjen selv, og fjerner benkeplass av den grunn at det samler rot med 5 meter benkeplass. Med lite plass blir du mer tvunget til å holde orden.

Gjør om ene benken til hyller og planen er å dele opp arbeidsbenken med noen mindre hyller på tvers av benken, da vil jeg ha tilgang til alt jeg trenger fra der jeg sitter, uten å flytte meg for mye, og rot flyter ikke inn der jeg skal lade.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et lite kott i kjelleren, der den gamle kjøkkeninnredningen var lagret. En dag ryddet jeg ut dette, og monteret opp igjen disse skapene, og la på ei benkeplate. Så nå har jeg et lite laderom. Og i kjøkkenskapene oppbevares hylser, kuler og krutt, samt annet ladeutstyr.  Har laget ei standard monteringsplate til pressene, og en hurtigmontasje til plata i benken, så det er raskt å bytte presse. De pressene som ikke er i bruk, monteres i passende hull i veggen. Enkelt og greit. 

 

IMG_0267.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 7.2.2018 den 9.29, 1937M98 skrev:

1: Alle horisontale flater samler drit, så lag kun så mye plass utstyret du bruker trenger,  Less is More

Den ser jeg absolutt, derfor har jeg bygget så langveggen begrenses til max 35cm dybde på benk, spørsmålet er, trenger jeg det..?? Eller kan jeg med fordel gå litt smalere? 

 

Hva tenkes om høyde på arbeidsbenken... Har to presser... Denne ei eldre Lee turret, som i utgangspunktet er for håndvåpen ammunisjon, pga slaglengde på pressa, den andre er noe høyere, og har lengre slaglengde, og er bedre egnet til å takle rifle kaliber...men skal i første omgang tjene til å lade mag1/2, tenker å lage en "extender/high riser" for å kunne lade stående, men ser helst at jeg kan sitte, og/men i fornuftig arbeidshøyde... 

Link to comment
Share on other sites

Litt plass bak pressa ville jeg hatt, men 35cm? vet ikke, du må nesten prøve deg frem.

Jeg gjorde tabben med hjørne bord, og myyye plass bak pressa, resultatet sier seg selv. Laderom 2.0 vil ikke ha denne layouten, det vet jeg allerede nå!

Når det kommer til høyde, så ville jeg gått for den som er mest komfertabel viss jeg enten står, eller sitter. jeg har valgt å sitte på en komfortabel kontorstol når jeg jobber på laderommet, da ryggen ikke er det den en gang var

Edited by 1937M98
Trykkleif
Link to comment
Share on other sites

I følge en kompis, er dette det hyggeligste klesskapet han vet om. Det er egentlig bare et lite walk in closet med litt annerledes innredning. 

I en liten leilighet er dette muligheten for å ha et permanent laderom:) Jeg lader ikke 15000 skudd i året...

IMG_20180208_221631918.jpg

Edited by Greppe
Stavefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, når jeg ser nærmere på bildene ser jo ikke de bena akkurat solide ut.

Sett en del på YouTube på forskjellige arbeidsbenker o.l. da jeg vil bytte ut deler av benken i garasjen med to mobile benker til større arbeid og ting jeg ikke vil ha oppi verktøy etc langs veggen.

Et smart tips jeg så der var å bruke konstruksjonsfiner som grunnplate, og en tynn MDF som overflate, da kan man bytte ut overflaten uten særlig kost hvis man søler og herper den for mye. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
1 time siden, neon77 skrev:

Jeg ville hatt ett bein fra benken og til gulv (evt skrått til fotlist) under hver presse. 

Ut fra det jeg kan se er benken kun festet i bakvegg. 

Kan ikke avsløre alt vettu...;) Benken er meget godt støttet opp... Med skråstivere ned til gulv/vegg, lader (foreløpig) kun 38/mag 1/2, så ikke de store kreftene som påvirker pressa og benken enda... Får se når 338LM skal gjennom, om jeg må legge til mer støtte... B|

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
På 4.4.2010 den 9.27, boomcar skrev:

 

 

 

 

 

dq65qr.jpg

Jeg mener at alle rom trenger en sofagruppe til å slappe av og drikke kaffi i mellom øktene ved pressene.

Pc`en brukes til ladedata, registrering av patronsamling, og så klart Kammeret

 

Nå trenger jeg bare en opprydding i skapet og en bokhylle.

 

 

Å kanskje ei veggmontert lampe i hjørnet ?   :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Skal pusse opp garasjen/boden i høst og fjerne en del benkeplass, da jeg ser det bare blir mer rot jo mer benkeplass.

Tenker da lage en egen liten benk innerst i boden dedikert til lading i boden innenfor istedenfor.

 

Blir ca 100-120 cm bred, og 40 dyp. 

En enkelt enstasjonspresse pluss hylseprepp.

 

Noen som har montert som på bildet under?

Sånn rent ergonomisk virker det veldig greit, da man har presse og annet utstyr nærmere kroppen, istedenfor å strekke seg etter hylser/kuler.

Alternativet blir dobbelt skinn for t-spor, fordi det bare ser utrolig lekkert ut :)

 

Bilderesultat for compact reloading bench

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På 14.8.2009 den 17.04, Wadcutter skrev:

Her er furterommet mitt :)

En god arbeidsbenk ved siden av er et must etter min mening, men jeg er bortskjemt med god plass.

Hylser oppbevares ferdig sortert etter merke og vekt i plastkasser. Etter vask, inspeksjon, trimming og veiing blir de lagt i korrekt boks, så er alt klart når jeg skal begynne å lade.

 

P8140022.jpg

 

P8140023.jpg

Er du fornøyd med load masterene?

lurer på å kjøpe en slik selv

Edited by BlackHillsRoy
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Endelig er gjesterommmet oppe å går, det har vært et roterom uten like med alt av turutstyr liggende å slenge på gulvet, godt å få ryddet og organisert litt. 

Driver ikke med lading selv enda, men jeg har planer om å kjøpe en presse og påfølgende utstyr å montere den på venstresiden av arbeidsbenken. 

Har klart å få gjesterommet til å bli gutterom, kamuflert bak ordene orden, organisering og ryddighet. Skal tru hva sjefen sier når hun innser det... Hun slipper i hvertfall våpenpuss, skismorning og mekking på stuebordet noe mer 😁

5714C265-1153-47F5-9BB9-74BC5E894B80.jpeg

764F24AB-8CFF-41E5-84F3-EDCC37475A4A.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

20190110_152638.jpg.3562927a41b997f69755427f7a85b661.jpg

 

Jeg har ikke noe laderom, men jeg har da et ladebord. Ladingen må foregå i et rom som også brukes til annet. Det setter krav til innredningen og en grovbygd arbeidsbenk skrudd fast i veggen var ikke aktuelt. Jeg gjorde det billig. Det ble en bordplate og understell fra IKEA. Bordplaten har noen gode egenskaper. Den har en helt slett overflate, og den er helt stiv. Understellet er stabilt nok. Bordet er i utgangspunktet altfor lett, men når jeg setter noen kilo blykuler på det, rører det ikke på seg. Bordet funger greit for min lading, som hovedsaklig er til pistol. Diverse ladeutstyr står i en hylle like utenfor bildet.

 

For å holde rede på ladninger og ladeaktivitet, har jeg laget et enkelt pc-program. Noen skjermbilder vises nedenfor.

 

skjerm1.jpeg.9bc16f9268fe31e54755deb3e290ae89.jpeg

skjerm2.jpeg.bf16ac4e278270f87ff5eed9217ba28a.jpeg

skjerm3.jpeg.6d6142cee2bf5431276eea402ae0af24.jpeg

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, msteiro skrev:

Hvis bordet kun brukes til lading går det jo an å lage en utskjæring til pressen 20-30 cm inn på platen, da vil kreftene gå mer rett ned i bena.

 

 

Jeg vet ikke hva bordplaten min er laget av, men jeg tror ikke det ernoe man bør sage i.

Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, Bell skrev:

Planer om å tilgjengeliggjøre det programmet? :)

Nei jeg har lngen planer om det 😊

Jeg har ikke kunnskap til  lage en installasjonpakke som gjør det mulig å installere med et klikk. Uansett: det kjører bare på linux.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...