Jump to content

Vis oss ditt laderom!


Olaf

Recommended Posts

Har sett mange inne på kammeret som spør om tips til utforming av laderom. I den forbindelse tenkte jeg å lage en egen tråd dedikert til formålet, der både nybegynnere og erfarne kan hente inspirasjon, gode ideer, tips også videre. Ryddig eller rotete spiller ingen rolle, POST BILDER AV DITT LADEROM!

Begynner selv med mitt eget rom:

 

(Rommet mitt er under oppussing, jeg jobber med en stor hylleseksjon utenom ladebenken som vises på bildene. Der befinner resten av utstyret seg. :wink: )

 

aaafzp.jpg

 

1zo7wo0.jpg

 

oppxti.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her er furterommet mitt :)

En god arbeidsbenk ved siden av er et must etter min mening, men jeg er bortskjemt med god plass.

Hylser oppbevares ferdig sortert etter merke og vekt i plastkasser. Etter vask, inspeksjon, trimming og veiing blir de lagt i korrekt boks, så er alt klart når jeg skal begynne å lade.

 

P8140022.jpg

 

P8140023.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Laderom har vært bortprioritert her i huset siden huset er knøttlite og prosjekt husutbygging og restaurering spiser mye tid og ressurser, men da jeg plutselig har begynt å produsere mye tomhylser i andre kaliber enn .22LR, samt at det så smått dukker opp ting som ikke kan mates med ferdigrullet fra butikken - ja da må man bare skjære igjennom og rigge seg til med et minste minimum av utstyr og lokaliteter.

 

Her er patronfabrikken:

Bilde076.jpg

1 kvadratmeter innerst i en bod, ladeutstyret er litt hjemmemekk, litt godt brukt og litt lånt fra klubbkista. Man tager hva man haver :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Får gi litt her jeg og...

 

I forbindelse med ombygging av verkstedet, fant jeg ut at ladebenken min ville gjøre seg bedre som maskinbenk... Ergo fant jeg en plass og snekret meg en ladebenk på 100x60cm.

 

Genialt egentlig.. stor nok til alt jeg skal gjøre, men for liten til å lagre unøvendig skrot...

 

normal_benk14.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lite og trangt, men her produseres alikevel litt småsnask innimellom :)

 

For øyeblikket lades det til kun tre rifler.

Gammelt Hornady/Pacific ladesett kjøpt hos det som engang var Trøndelag Våpenimport en gang på 70 tallet.

Supplert med ekstra RSBS presse.

Laderom001.jpg

 

 

To resultater av hjemmebrygget ammo :mrgreen:

Laderom003.jpg

Link to comment
Share on other sites

Berre å slenge ut ideer. Snart er huset mitt ferdig og da har eg eit kott på 4kvadrat som skal bli laderom.

Einaste eg har på plass så langt er ladebenken som allerede står klar.

Så tips er noko eg og andre setter stor pris på.

 

Har lada opp ein del ammo slik at eg ikkje trenger stresse dette. :)

Link to comment
Share on other sites

Da vi kjøpte oss nytt hus for et år siden var en ting sikkert:

Jeg vil ikke sitte i en kald kjeller å lade lenger!

Det har hverken folk eller ladeutstyr/komponenter godt av...

Så derfor lagde jeg meg et kombinert utstyrsrom og laderom.

 

normal_Utstyrsrommet_%281%29_%28Medium%29.jpg

 

normal_Utstyrsrommet_%28Medium%29.jpg

 

normal_Laderommet_%281%29_%28Medium%29.JPG

Har idag 3 Lee Pro1000-presser satt opp på dette bordet.

Greit å slippe å skru ihjel pressene hver gang et nytt kaliber skal lades ;-)

 

Et godt steg opp fra kjelleren jeg satt i før!

Her har jeg varmekabler i gulv og varmelister langs veggene.

At våpena også kan oppbevares her, og så ha en alarm til å passe hele rommet er en god betryggelse!

Link to comment
Share on other sites

Her er mi furtebu, helisolert rom 28 kvm med nok plass til rot.

Ganske ryddig, Ikea boksene er det mest fornuftige jeg har funnet for å lagre kuler og tomhylser

merker de med etiketter som er ferdig designet for formålet.

 

Ladebenken:

normal_17012010030.jpg

lader i all hovedsak svartkrutt så autopressa er et nødvendig onde for de få skudda jeg skyter med 38. "4000 i fjor"

 

Støpebenken:

normal_17012010031.jpg

Her ruller det ut kuler i mange artige kalibre for rifle og håndvåpen.. alt fra 7,5 mm nagant til 18 lødig kammerlader.

 

Nettkroken:

normal_17012010032.jpg

et must i alle furtebuer for nett og ladedata.

Link to comment
Share on other sites

Støpebenken:

normal_17012010031.jpg

Her ruller det ut kuler i mange artige kalibre for rifle og håndvåpen.. alt fra 7,5 mm nagant til 18 lødig kammerlader.

 

Nettkroken:

normal_17012010032.jpg

et must i alle furtebuer for nett og ladedata.

 

Det jeg blir litt skeptisk til, er kulestøping og kaffekoking/-drikking i samme rom, selv om den avtrekksvifta er aldri så effektiv!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Er i startfasen så jeg har ikke fult så mye utstyr (enda)

 

1266130470_resized.jpg?width=960&height=640

 

Er vel ikke så mye å si.. Hvis noen lurer på om pressa sitter godt i benkplata kan jeg nevne at den er festet med gjennomgangsbolter og store skiver samt at den ene bolten går gjennom metallramma

 

1247984841_resized.jpg?width=960&height=640

 

Slik ser ramma ut.. har byttet ut den høyeste delen med en mindre slik at jeg slapp å bygge opp.. skjønte fort at dette kom til å gå til h...

 

Den høyeste ramma bruker jeg nå som arb. benk med skruestikke og en liten søylebormaskin

Link to comment
Share on other sites

Lite og trangt, men her produseres alikevel litt småsnask innimellom :)

 

For øyeblikket lades det til kun tre rifler.

Gammelt Hornady/Pacific ladesett kjøpt hos det som engang var Trøndelag Våpenimport en gang på 70 tallet.

Supplert med ekstra RSBS presse.

 

To resultater av hjemmebrygget ammo :mrgreen:

 

Jeg har også ei slik presse, Pacific 007 kit heter denne pakka, kjøpte den i 1980, fulgte med Kruttvekt som fortsatt er i daglig drift og kruttmål som er meget nøyaktig. For øyeblikket har jeg ikke eget laderom, dvs, det jeg hadde som laderom fikk hu mor til systue, med opsjon på at jeg skal ha en del av bordet til ladepressa, og ladejobb, resten er lagret i stålkasser når jeg ikke bruker det, kjøpt attpå en RCBS Hylsetrimmer

Link to comment
Share on other sites

må si jeg er imponert over en ting, dere har det ryddig i "furtebua", hos meg blir der så mye ting som skal inn at der aldri blir skikkelig orden, selv når jeg bygget nytt laderom i høst som var ca dobbelt av det gamle ble det for lite plass med en gang... stadig ting som skal inn...

blir det nytt hus seinere skal ladebua bli enda større..

 

skal prøve å få tatt noe bilder i løpet av uka å dele med dere her..

Link to comment
Share on other sites

Øverst komanderende har gitt meg tilatelse til å lage hobby/lade/børsemaker/flubinderom av et rom som guttungen tiligere disponerte :D

 

Har ikke bynt å ladde noe enda da jeg ikke har kjøpt utstyr, men ladeboken er kjøpt,lest å lest....

 

Har settet av plass til digital kruttvekt i hjørnet (kontakt) plassering av resten får vente til jeg har utstyret i hus.

Laget også en ekstra liten benk vedsiden av den store benken, denne er hengslet slik at jeg kan tippe den ned når jeg ikke bruker den.

 

I regi av den hengslede plata kom biten av løpet som jeg kappa av m67n godt med som låsmekanisme :mrgreen:

 

Hylla som er over benken er en hylle som har stått i boden før, denne er ferdig med lysrør under...

 

Ramme verket er laget av 2x2" lekter å skråband i samme material, to lag med en type sponplate som jeg ikke husker navnet på i farta (no kapp fra en byggeplass) har forsterket under skrustikka å blir å gjøre det samme med pressa.

 

Veggene er også belagt med disse sponplatene.

Benken er i vertfall dønn solid, kan uten problem stå på den som gjennomsnittlig rørlegger jeg er:wink:

 

Kan oppdatere bilde posten når ladeutstyret er på plass.

Innspill og kommentarer takkes på forhand..

 

 

29njipu.jpg

Ramme

 

atm1ao.jpg

Benken på plass

 

hwwneq.jpg

Malt benken å platan på veggen å.

 

xl9kjr.jpg

Nesten ferdig rom

 

ajnxjl.jpg

Vippebord

 

4gr86v.jpg

Låsemekanisme....

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp funnet ut at dukkestua som min datter ikke bruker lengre er til min disp. Den er full isolert med strøm, lys og varmovn. I tillegg er det god lås på døra. Men kanskje det mest geniale er at rett ut av døra er det egen eiendom og 7 km fjord med noen små skjær(stein som stikker opp). Har sikre skyte hold med god oversikt på 140 , 230, 290, 400 og 812 m.

Skal legge ut bilder når jeg er ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, tøff lås jakobsen84!

Mange råflotte laderom her, gode løsninger og til og med enkelte ryddige benker :P

 

Hadde utstyret mitt stående til en kammerat tidligere, men det ble upraktisk. Har rydda litt golvplass i ei kjellerbod og begynner å komme i orden.

Får vel kline litt maling utover veggene før jeg henger opp bilder, blinker og tabeller... :wink:

nh1lzo.jpg

Har prøvd å dele inn benken i grovarbeid med hylser og primere på venstresiden og kruttarbeid på høyresiden.

Til venstre: LEE-pressa til 278kr funker helt greit til lette jobber som decapping, og isetting av primer med ram'en som står i på bildet. Har boret hull i benkeplata for at primerne skal unnslippe "fella" til LEE's ingeniører :lol: . Til hylsetrimminga bruker jeg oftest LEE sin Zip-utrustning på drillen. Den er enklere og faktisk mer presis enn Redding sin trimmer med chuck.

Over: Hylla er egentlig bakgavlen på ei seng :mrgreen: og skal få seg et armatur med langt lysrør. Kanskje en ryddejobb også...

Til høyre: Kruttvekthylla et uttrekkbar og nesten i øyehøyde. Smetter vekta imellom platene når den ikke brukes og unngår nedstøving. Digitalvekta fra DX til hundrelappen er knallpresis, og kruttøsene fra Lee er fine å ha under lading av små kvanta. Kruttmålet brukes ved masseproduksjon og er skikkelig presist til finkornet krutt. N160 og MRPII lugger endel og kan variere på vekt.

I midten: PC'n brukes til ladedata, logg, musikk og jaktfilmer 8) Siste tilskudd er den hengslede fjøla med alt av småpjesk.

1zmkwhv.jpg

Et must for et rotehue!

Link to comment
Share on other sites

legger ved ett par bilder av ladekroken min i kjelleren, resten av verkstedet har jeg ikke bilder av nå..

 

som dere ser av bilden er ikke tinga helt ferdige (gikk tom for plater) men ser skal så klart på dører på skapet for patronbokser med tomhylser/pc skap og der skal lister rundt våpenskapet..

 

 

Ladekroken

1266913327_resized.jpg?width=464&height=348

 

1266913360_resized.jpg?width=464&height=348

 

ladebenken

1266913247_resized.jpg?width=464&height=348

 

1266913395_resized.jpg?width=464&height=348

 

pussebenken

1266913289_resized.jpg?width=400&height=533

 

 

 

skal prøve å få tatt litt bedre bilder seinere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her kommer noen bilder av mitt laderom (furtebu som kona kaller dette)

Benken er laget av en gammel kjøkkenbenk som er forsterket under pressene med 3mm rustfri stålplate. De står dønn fast.

 

wsr30k.jpg

 

Ikke mobb mine gardiner, fikk dem av guttungen på 2 da han byttet ut sine :D

 

1zg87z4.jpg

 

2qjw0b8.jpg

 

dq65qr.jpg

Jeg mener at alle rom trenger en sofagruppe til å slappe av og drikke kaffi i mellom øktene ved pressene.

Pc`en brukes til ladedata, registrering av patronsamling, og så klart Kammeret

 

Nå trenger jeg bare en opprydding i skapet og en bokhylle.

Link to comment
Share on other sites

Hiver ut noen bilder av furtebua mi.

 

Gml. "innlegg" til kjøkkenbord gjør nytten som ladebenk.

sg2tlw.jpg

 

Hylle med div esker, ikke sykt overfylt men rotete lell

s6oo3m.jpg

 

Bua brukes og til div. lagring av annent materiell. her lokkegås.

miky2v.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Holder på å bygge opp ny ladebu.

De vi bodde tidligere brukte jeg "hobbyplater" kjøpt på coop bygg som underlag, helt ok det.

Men denne gangen ønsker jeg å gjøre det skikkelig solid, tenker da på de platene som brukes i "kassettene" under støyping av betong. De er vel bunnsolide og harde?

noen som vet hva de kalles?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

har nok en gang kikket gjennpm denne tråden for å få tisp, nå er det riktig nok ikke mer enn ett godt år siden jeg bygget nytt laderom, men pga endringer i bruken av rom i huset skal jeg nå flytte, denne gang opp fra kjelleren til et rom som er bedre både for meg, våpen og ellers oppebevaring av utstyr. men jeg går ned i kvm i forhold til det jeg har nå.

 

Ser det brukes slike små oppebevarings bokser reoler i tre fra ikea, disse har jeg sett i laderom hos folk ellers og, men spørsmålet mitt er nå, har dere ett navn/artikkel nr eller link til disse boksene? ikea åpner jo her i sør så greit å sende med kona ei handleliste når ho skal dit..

Link to comment
Share on other sites

skal vel ikke se bort fra at den jeg tenker på kan ha gått ut av sortimentet da. men ikke så ulik denne 20662_PE105808_S4.jpg men har vel 3 eller 4 skuffer i høyden og 2 eller 3 i bredden...

har noe plastbokser fra ikea i dag i skuffer og skap, men ønsker en slik liten skuffeseksjon som ser litt ok ut som skal monteres på ladebenken.

Link to comment
Share on other sites

image1096.jpg

Jeg tror du sikter til IKEA-serien "FIRA" i bjørk kryssfiner, Ole_Netland

De kom i et utall varianter og jeg hadde stor glede av min til skytekasse for svartkrutt.

Da jeg skulle utvide med ei kasse til viste det seg at de er gått ut av produksjon så jeg

har lagd nye kasser til feltbruk og den gamle fra Ikea nyter nå pensjonislivet på laderommet.

Du kan kanskje høre om noen av butikkene har rester stående.

Den ene av de nye kassene står nede til høyre i bildet, de er stablbare med låsemekanisme som

hindrer at skuffene går opp under transport.

JJ

201005071038084be3d17074ce8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du sikter til IKEA-serien "FIRA" i bjørk kryssfiner, Ole_Netland

De kom i et utall varianter og jeg hadde stor glede av min til skytekasse for svartkrutt.

Da jeg skulle utvide med ei kasse til viste det seg at de er gått ut av produksjon så jeg

har lagd nye kasser til feltbruk og den gamle fra Ikea nyter nå pensjonislivet på laderommet.

Du kan kanskje høre om noen av butikkene har rester stående.

Den ene av de nye kassene står nede til høyre i bildet, de er stablbare med låsemekanisme som

hindrer at skuffene går opp under transport.

JJ

 

 

 

 

Var de jeg leita etter.Svarte f at de har slutta å lage de mer,skulle hatt noen fler.De funka de :D

Link to comment
Share on other sites

http://www.witre.no/lagerboks-ekwo_51260M.html

 

De gutta her har løsninger... :mrgreen:

 

jepp, kjekk sak de der, og skal nå ha slikt i det nye verkstedet som og skal bygges, men etter som at jeg nå får tildelt ett "finere" rom til laderom som ligger i umidelbar nærhet til stuen så har der kommet føringer om at det bør se litt greit ut der, så derfor gikk tanken mot disse bjørke boksene fra ikea.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...